30 364 besökare online
1 096 530 medlemmar • 57 146 177 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Politik Politik: utrikes
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Dan88
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av MbmA
En Su-22 kränkte gränsen till Golan 2014. Närmare än så har inte Syrien varit. Planet blev dessutom nedskjutetet.

http://mobile.reuters.com/article/idUSKCN0HI0IX20140923

Golan är Syriskt territorium, så om ett Syriskt plan flyger över Golan så har det inte flygit över Israel.

Exxus
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Chris1991
De bombade en flygplats sist, Hizbollah har inga flygplatser.

Ja precis, man höjer beredskapen. Varför har Israel inte gjort det de andra gångerna de "bombat" Hizbollah?

Vad på flygplatsen bombade de?

MbmA
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av seeeg321
Fan är det här.

Har alla slutat kriga mot varandra och vänder sig mot IS eller?

IS verkar kollapsa överallt Tabqa, mosul

http://wikimapia.org/m/#lat=34.41675...78&z=7&l=0&m=b

Luftburna?

MbmA
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Dan88
Golan är Syriskt territorium, så om ett Syriskt plan flyger över Golan så har det inte flygit över Israel.

Området är ockuperat av Israel, dvs IDF kontrollerar området.

Chris1991
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Har du problem med att Israel agerar de facto som al-Qaidas flygvapen? För jag har inte läst dig uttrycka kritik när Assadregimen agerar som IS:s flygvapen i östra Qalamoun. Faktum är att Assadregimen har länge agerat som IS flygvapen tidigt när IS började få större fotfäste på rebellernas bekostnad.

Jag tycker inte det är okej. Även om det är Assads taktik att få världen att välja mellan honom och Daesh.

Citat:
 Ursprungligen postat av Exxus
Vad på flygplatsen bombade de?

Jag har ingen aning. Läste bara att de bombat en flygplats.

Digitally.Imported
Medlem
Digitally.Importeds avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av humanlife
Israel har ingen som helst rätt att blanda sig i vad som försiggår på syriskt territorium, de skall hålla sig inom sina egna gränser. De bryter mot Syriens suveränitet.

Exakt, går inte att förklara det på ett mer simpelt sätt. Men Israel vet om att, blir de attackerade, så springer de bara till USA och NATO. Därför har de mage nog att mobba Assad som de gör. Det är tur att Ryssland har tillräckligt med tålamod för att inte ta betet.

Hopes.N.Dreams
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Chris1991
Jag tycker inte det är okej. Även om det är Assads taktik att få världen att välja mellan honom och Daesh.

Jag har ingen aning. Läste bara att de bombat en flygplats.
Okej är det inte ur ett individuellt moraliskt synsätt eftersom båda IS och al-Qaida är terrorstämplade av IS, men det är naivt att döma det utifrån det.

Assadregimen betraktar den sekulära oppostionen som ett större hot än den islamisitiska oppostionen, av naturliga skäl. Jag hade gjort detsamma om jag var i hans sits, nämligen bekämpa de sekulära. Det är inte rätt ur moraliskt hänseende, men ens överlevnad trumfar "moral". Detsamma gäller för Israel med Hizballah och Turkiet med PKK (och eventuellt YPG som Turkiet anser vara en förlängning av PKK).

Hopes.N.Dreams
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Exxus
De är i krig med Syrien samt att en i deras ögon terrororganisation som stöds utav ett land som vill utradera Israel opererar i detta land. Känns som en stark bidragande orsak till att de angriper mål som försvagar hezbollah

Sedan kan man tycka vad man vill om det , men ur deras ögon så känns det inte som något moraliskt problem att bomba i denna situation
Det är uppfriskande med en som förstår konfliktens geopolitiska läge och komplexitet.

Svara på ämne
Svara Topp Dela