Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-02, 16:51
  #1
Medlem
80talistens avatar
På min vanliga Blue Ray spelare (som tillhör hemmabiosystemet) kan man ställa in bildformat så att en film i 2.33.1 kan passas in i en 16:9 skärm så man slipper svarta kanter, (jag vet, bilden blir inte helt korrekt) men tar hellre det till förmån för större och helt utnyttjad bildyta. Eftersom min blu-ray spelare inte har Plex media player medans Playstation 4 har det men där jag ej lyckats klura ut om Playstation 4 har liknande funktionalitet som min blu-ray spelare gällande att passa in en 2.33.1 bild i en 16:9 bild.
__________________
Senast redigerad av 80talisten 2017-04-02 kl. 16:54.
Citera
2017-04-11, 02:02
  #2
Medlem
Du borde ha en zoom inställning på din tv. Men mig veterligen kan inte Plex känna av 2.35 och bara ändra för detta format.

När du säger inte korrekt format på din blu ray. Så blir jag bara lite nyfiken på vad du menar.
Är det en inzommad 2.35 som visas, dvs du missar ca 10-15% av vardera sida men proportionerna behålls.
Eller menar du en stretchad bild endast i höjdled som således kommer göra att runda objekt i bild ser ut som ägg och alla känns långa?
Citera
2017-04-30, 08:29
  #3
Medlem
Energiknippes avatar
På tal om Plex...

Satte upp en server på min PC men med syftet att se via PS4. Problemet är att mina filmer/serier finns på trådlösa hårddiskar, ska dessa inte kunna hittas via Plex? Verkar ju ytterst märkligt att man inte ska kunna titta på film via trådlös HD,..? Skit bakom spakarna?
Citera
2017-05-12, 16:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
På tal om Plex...

Satte upp en server på min PC men med syftet att se via PS4. Problemet är att mina filmer/serier finns på trådlösa hårddiskar, ska dessa inte kunna hittas via Plex? Verkar ju ytterst märkligt att man inte ska kunna titta på film via trådlös HD,..? Skit bakom spakarna?

Låter skumt.
Har du lagt till diskarna i din PC så att dessa dyker upp som hårddiskar?
Efter det lägger du till mapparna i Plex media server.
Sedan är väl trådlöst sådär, du tappar bandbredd rätt snabbt.
Citera
2017-05-12, 21:13
  #5
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScarySully
Låter skumt.
Har du lagt till diskarna i din PC så att dessa dyker upp som hårddiskar?
Efter det lägger du till mapparna i Plex media server.
Sedan är väl trådlöst sådär, du tappar bandbredd rätt snabbt.

Gjorde ett nytt försök nu och hittade felet. Det såg ut som att PC:N hade access till diskarna men när jag faktiskt klickade på dem i utforskaren så hittade den inte dem. Måste ha hänt något när jag ändrade säkerhetsinställningarna i routen, använder inte den pcn som Plex-servern skulle liggs på speciellt ofta.

Tack för ditt svar, det fick mig att börja felsöka igen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback