Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-25, 20:22
  #1
Medlem
Hej

Jag har en gammal iPad 2 som blivit otroligt seg, finns något man kan göra eller är det bara att bita i det sura äpplet och uppgradera? Jag hatar att slänga saker som fortfarande fungerar.
Citera
2017-04-25, 20:34
  #2
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zovix
Hej

Jag har en gammal iPad 2 som blivit otroligt seg, finns något man kan göra eller är det bara att bita i det sura äpplet och uppgradera? Jag hatar att slänga saker som fortfarande fungerar.
Fast det gör den ju inte?!
Gör en hardreset
Citera
2017-04-25, 21:20
  #3
Medlem
Formatera om. Det borde man göra med alla enheter då och då, SÄRSKILT om den är slö.
Citera
2017-04-25, 22:26
  #4
Medlem
DasPilss avatar
Fabriksåterställning och installera inte fler appar än nödvändigt. Stäng av onödiga funktioner.
Citera
2017-04-26, 07:43
  #5
Medlem
Jag hade samma problem med min iPad 2 16 GB häromdagen. Inget fungerade - det visade sig att lagringsminnet var fullt.

Efter att först ha gjort en utrensning av appar och därefter en "hård omstart" (det som de andra kallar "hard reset") så funkade iPaden fint igen.

För att göra nämnda omstart så håller du nere toppknappen och hemknappen tills skärmen slocknar. Fortsätt att hålla knapparna intryckta tills äpplet visas. Släpp sedan knapparna.

Om inte ovanstående hjälper så kan du försöka med en fabriksåterställning.

Lycka till!
Citera
2017-04-29, 18:03
  #6
Medlem
Släng den då den är värdelös. Ipad 8 säljs i affärerna så du är 6modeller efter
Citera
2017-04-30, 03:13
  #7
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Mina föräldrar har en, den är säkert 50% segare än när dom köpte den. Jag tror detta är med flit från Apple, klart dom vill att folk slänger sina äldre och köper nya, och det är det folk gör om dom upplever att deras maskin är långsam.

Har f.ö själv en som jag jailbreakat och inte uppdaterat på flera år, den är jättesnabb i jämförelse. Deras laggar to.m när man skriver med den. Verkar helt klart som att apple lägger in saker för att slöa ner för äldre ipads.
Citera
2017-04-30, 13:48
  #8
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Mina föräldrar har en, den är säkert 50% segare än när dom köpte den. Jag tror detta är med flit från Apple, klart dom vill att folk slänger sina äldre och köper nya, och det är det folk gör om dom upplever att deras maskin är långsam.

Har f.ö själv en som jag jailbreakat och inte uppdaterat på flera år, den är jättesnabb i jämförelse. Deras laggar to.m när man skriver med den. Verkar helt klart som att apple lägger in saker för att slöa ner för äldre ipads.

Jag förstår din poäng, men huruvida det är en medveten strategi eller om det är naturlig utveckling är en helt annan diskussion i sig. En sak är säker, och det är att iPhone får uppdateringar i många många år, en jäkla 5s är fortfarande relevant idag, den fungerar helt ok med senaste uppdateringarna. Jag väljer att se det som en fördel, att Apple även ger oss med äldre hårdvara nya versioner av mjukvara, i Android världen är det inte lika lätt. Det är oftast inte ett ont geni som försöker göra era telefoner sämre, vanligtvis får du som användare flera fördelar av ny mjukvara. Sen kan ni ju faktiskt välja att inte uppdatera, och då få samma 'snabba' användande.
Citera
2017-04-30, 16:50
  #9
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Jag förstår din poäng, men huruvida det är en medveten strategi eller om det är naturlig utveckling är en helt annan diskussion i sig. En sak är säker, och det är att iPhone får uppdateringar i många många år, en jäkla 5s är fortfarande relevant idag, den fungerar helt ok med senaste uppdateringarna. Jag väljer att se det som en fördel, att Apple även ger oss med äldre hårdvara nya versioner av mjukvara, i Android världen är det inte lika lätt. Det är oftast inte ett ont geni som försöker göra era telefoner sämre, vanligtvis får du som användare flera fördelar av ny mjukvara. Sen kan ni ju faktiskt välja att inte uppdatera, och då få samma 'snabba' användande.

Att en ipad 2 kan bli så seg att den to.m laggar när man skriver, jag ser det som medvetet, någonting som gjorts med flit och något som användaren direkt märker av (dvs detta kommer direkt få användarens uppmärksamhet och han kommer tycka att det nog är dags att uppgradera). Det finns inget processorkrävande i detta alls.. jag tror på en algoritm som kollar vad man har för ipad, sen "råkar" denna göra så att det laggar om man inte har en senare ipad..

Man kan välja att inte uppgradera, men innan man uppgraderat vet man ju inte om det är en update som gör något dåligt, och då är man körd. Finns inget sätt att gå tillbaka, också medvetet från apple. Om de hade 100% ärliga uppsåt skulle de såklart tillåta att man kunde nedgradera.
__________________
Senast redigerad av NegroidMongoloid 2017-04-30 kl. 16:54.
Citera
2018-02-01, 09:28
  #10
Medlem
DexDogtectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Att en ipad 2 kan bli så seg att den to.m laggar när man skriver, jag ser det som medvetet, någonting som gjorts med flit och något som användaren direkt märker av (dvs detta kommer direkt få användarens uppmärksamhet och han kommer tycka att det nog är dags att uppgradera). Det finns inget processorkrävande i detta alls.. jag tror på en algoritm som kollar vad man har för ipad, sen "råkar" denna göra så att det laggar om man inte har en senare ipad..

Man kan välja att inte uppgradera, men innan man uppgraderat vet man ju inte om det är en update som gör något dåligt, och då är man körd. Finns inget sätt att gå tillbaka, också medvetet från apple. Om de hade 100% ärliga uppsåt skulle de såklart tillåta att man kunde nedgradera.

Exakt! Mamma har en iPad 2 som hon alltid frågar mig om, har sett till att hon fortfarande kör iOS 6 på den, så den fungerar faktiskt någorlunda bra.
Citera
2018-02-12, 20:19
  #11
Medlem
IPad 2 är nog end of life...
Citera
2018-02-26, 01:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zovix
Hej

Jag har en gammal iPad 2 som blivit otroligt seg, finns något man kan göra eller är det bara att bita i det sura äpplet och uppgradera? Jag hatar att slänga saker som fortfarande fungerar.
har en kvar som jag mest har till surf och podcasts tycker dock inte
den är trög. har bara 892 mb utrymme kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback