5 438 besökare online
1 096 375 medlemmar • 57 132 688 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Vetenskap & humaniora Religion
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Vasectomater
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av ttsp
Oavsett om blodtransfusion har risker eller inte, så är grunden för att Jehovas vittnen inte tar emot blod, bibeln:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod "(Apg 15:28-29 Bibel2000)

Hur kan man avhålla sig från blod, om man tar emot blod?

Bara undrar hur en kraft som kan liknas vid elektricitet kan fatta beslut?

Och som du skrev i inlägg #5469; "Det var nog med tanke på blodtransfusion som den heliga anden sade att "avhålla sig från blod", inte bara att "inte äta blod".

Hur kan typ en elkraft se in i framtiden och planera för den? Sen har jag för mig att du inte tror att Gud kan se in i framtiden. Så om inte han kan hur kan hans (el)kraft göra det då?

Undrande1967
Medlem
Citat:
Inte dåligt formulerat, om man ska avhålla sig från något, så ska man inte föra in det i kroppen, det är hur enkelt som helst.

Tvärtom visste nog Gud att man skulle börja med blodtransfusioner, och därför är det uttryckt i Apg 15:28-29 just på det sättet att man inte ska ha något med blod att göra. Tidigare talades det om att inte äta blod, men i Apg så står det att "avhålla sig från blod".

Det kunde ha stått att "inte äta blod", men nu står det att "avhålla sig från blod".

Man ska även avhålla sig från det occulta. Om du är så kunnig i vad man ska och inte, varför sitter du och tittar på "det okända" och dessutom startar trådar om det?

Undrande1967
Medlem
Citat:
Ok, det här blir det sista.

Om Jehovas vittnen inte hade ringt på dörren, så hade jag inte haft en aning om vad som står i bibeln, eller ens kanske varit intresserad av att ta reda på det.

Jag antar att du umgås bara med fullkomliga ofelbara kristna?

Hur kommer det sig att du åter igen kräver svar av andra, men själv bara skiter i att svara på frågor som ställts till dig?

Honey.B.Blue
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Undrande1967
Hur kommer det sig att du åter igen kräver svar av andra, men själv bara skiter i att svara på frågor som ställts till dig?
Eller påstår sig via dörrknackning bilda sig uppfattning om tingens natur - eller, pm:a sina fördomar och sedan "bara vänta" .. på reaktioner.

Det är nog guds-ombudsmännens outgrundliga doktrin-tolk-omtolk-tolkningsförfarande han menar, men akta så du inte får varning, hans hjärna är ytterst "sensibel" , det blir nog så när man inträder det heligt sekteristiska gudsförbundet, det som "kräver" "högre intellekt" , dvs så högt att bildning är både överflödigt och meningslöst när man redan är "högt stående" och av "förklarliga skäl" ju inte kan beblanda-sig-hur-som-helst, då blir ju det heliga en enda krets för patrask, för vad som är heligt, bör.. bestå , som heligt. Oavsett man inte respekterar, så är känslan nog hehovas vittnens nog det som är heligt.

Jag känner, alltså är jag helig... , "jag har nerver, alltså är jag helig... "

.. bara-heliga individer-har känslor, och nerver och vet, när man-ska-dra-sig-undan-för odjur, står-i-bibeln

suckm nej han tycker han har lagen-på-sin-sida, gäller att skynda och va först-till-kvarn

Eberhard
Medlem
Citat:
Oavsett om blodtransfusion har risker eller inte, så är grunden för att Jehovas vittnen inte tar emot blod, bibeln:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod "(Apg 15:28-29 Bibel2000)

Hur kan man avhålla sig från blod, om man tar emot blod?

Det kan man genom att inse att det är GT som definierar ramarna för dekretet. Precis som man kunde "avhålla sig" från att äta avgudaofferkött fast man ändå i vissa sammanhang kunde göra det, så kan man avhålla sig från blod fast man tar emot en blodtransfusion. Paulus godkände att man åt kött som offrats åt avgudar i vissa sammanhang, trots ordalydelsen i dekretet. Detta begränsades av GTs uppfattningar, som var direkt avgudadyrkan vid måltider och förbudet att äta blod när det gäller blodförbudet. Blodtransfusioner är inte att äta blod och är inte emot Apg. 15:28,29 mer än ätandet av avgudaofferkött under vissa omständigheter var det.

ujhs
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Vasectomater
Bara undrar hur en kraft som kan liknas vid elektricitet kan fatta beslut?

Och som du skrev i inlägg #5469; "Det var nog med tanke på blodtransfusion som den heliga anden sade att "avhålla sig från blod", inte bara att "inte äta blod".

Hur kan typ en elkraft se in i framtiden och planera för den? Sen har jag för mig att du inte tror att Gud kan se in i framtiden. Så om inte han kan hur kan hans (el)kraft göra det då?

Allt går ju med elektricitet!
https://youtu.be/csRqxVXR-N0

OnT ....det är väldigt vad en opersonlig kraft kan åstadkomma!

ujhs
Medlem
Citat:

Vissa står säkert på en högre moralisk nivå? Då kan man tillåta sig vissa friheter. Detta blir mer och mer uppenbart........och det är litet kul att många uppmärksamar det.

Ska vi fråga TTSP igen om det är OK med nikotinfritt snus? Den frågan har han undvikit dussintals gånger.

Vasectomater
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av ujhs
Allt går ju med elektricitet!
https://youtu.be/csRqxVXR-N0

OnT ....det är väldigt vad en opersonlig kraft kan åstadkomma!

Det vore som att en elektriker sa "ja, jag skulle gärna gå med på att komma redan idag för installering men elen som sitter här brevid mig på kontoret påminde mig om att vi redan har bokat tid hos en annan. Och vi måste åka redan nu. Elen har precis fått körkort så det är han som ska köra oss dit. Han ringer upp dig imorgon och bokar tid åt dig, ok? Va? Haha, neeej, elen är ingen riktig varelse, han är bara min kraft som utför saker åt mig när jag vill det. *klick* Hallå? Haaallå??"

Eller att tyngdkraften såg 2000 år in i framtiden och beslutade sig för att redan nu sätta in lagar om att inte balansera på räcken högst upp på skyskrapor. Men fick ge en varnande lag som förbjöd allt balanserande, så att människorna som levde nu inte blev förvillade om räcken och skyskrapor.

Undrande1967
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av ujhs
Vissa står säkert på en högre moralisk nivå? Då kan man tillåta sig vissa friheter. Detta blir mer och mer uppenbart........och det är litet kul att många uppmärksamar det.

Ska vi fråga TTSP igen om det är OK med nikotinfritt snus? Den frågan har han undvikit dussintals gånger.

Ett sant vittne med andra ord 😂😂😂

ujhs
Medlem
Citat:
Ett sant vittne med andra ord 😂😂😂

Fast egentligen typiskt för alla religiösa so anser sig ha monopol på sanningen med stort S

Svara på ämne
Svara Topp Dela