Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-26, 18:10
  #109
Medlem
Captinheros avatar
Köpte min för 6 år sen. Håller bra än så minst 7-8 år kan man vänta
Citera
2017-04-26, 18:18
  #110
Medlem
BigDongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Betydligt mer "intellektuellt högstående" än att inte orka bära en laptop som väger 10 gram mer, som du grinade över att Zenbook gjorde (eller vad du nu snackade för skit, som du alltid brukar göra). Men när iPhone kommer på tal, ja då är det som bekant bara fördelar med tunga produkter:



miklon hade dock en poäng här:

Som laptops. En wobblig, nackspärrframkallande jävla pisslaptop som är uppbyggd som en billig barnleksak, precis så som ni iFaggots brukar benämna våra Androidtelefoner, är verkligen inget att satsa på.


Sanningen är att du, trots att du påstår att du har en Windows-dator och låtsas framstå som neutral i debatten, är så religiöst indoktrinerad och hjärntvättad av såväl Apple som mainstreamtrenderna att du helt saknar logiskt, konsekvent och kritiskt tänkande. Ovanstående är ett utomstående exempel på detta. iPhone är 20 gram tyngre som väger 140g från början, det är inte ett problem eftersom det är Apple. Men gud nåde Asus om en laptop som väger 920g är hela tio gram tyngre än Macbook! Ungefär som att 5kg på Doris, 200kg, gör större skillnad på än 10kg på Bettan, 50kg

Allt detta leder till att du debatterar såhär, och enbart kommer hit för att slå slumpmässiga bågar runt din egen cirkel och trolla (inte mig emot, det visar bara på din och övriga Applesekteristers absurda oförmåga att argumentera för Apple och Macintosh, så fortsätt gärna med det ).

För din information kan jag ju återigen upprepa att jag har en IBM Yoga 500 som väger 1.8kg, för dig som ännu inte förstått. Köptes för studier, men som van användare av 15.6"-datorer har det inte blivit några studier eftersom den är så efterblivet obekväm att arbeta med (ligger inte stilla i knäet, sen hatar jag Windows 10 också, så vill inte ens surfa på skiten). Min nästa dator kommer inte bli en 15.6" dock (eller jo, kanske en ThinkPad eftersom den tråkiga Macbook-plagieringen i vuxen ålder fått mig att gilla klassiska ThinkPad mer och mer), utan förmodligen en 17" dator i slängarna 3 kg, som är stabil och uppgraderingsbar. När den gamla T4400:an plockas fram, som väger 3.35kg, då känner man då fan att man har kvalitet i knäna

Zenbook 3, vilket är vad jag har, väger 10 gram mindre än den nya Macbook. Det är dock inte enskilda gram man går efter, utan det handlar om att ha en dator under kilot och med batteritid på minst 8 timmar, vilket gör den möjlig att ta med överallt.

En 17" laptop på 3 kilo innebär att du behöver packa ner den i en laptopväska tillsammans med nätadaptern då dessa bara har runt 5 timmar batteritid. Behöver du göra det 5 dagar i veckan så dröjer det inte länge innan du börjar tänka om.
Citera
2017-04-26, 20:42
  #111
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigDongle
Zenbook 3, vilket är vad jag har, väger 10 gram mindre än den nya Macbook. Det är dock inte enskilda gram man går efter, utan det handlar om att ha en dator under kilot och med batteritid på minst 8 timmar, vilket gör den möjlig att ta med överallt.
Varför var det då så viktigt att Zenbook 3 var lättare än Macbook i dina tidigare inlägg?

Citat:
Ursprungligen postat av BigDongle
En 17" laptop på 3 kilo innebär att du behöver packa ner den i en laptopväska tillsammans med nätadaptern då dessa bara har runt 5 timmar batteritid. Behöver du göra det 5 dagar i veckan så dröjer det inte länge innan du börjar tänka om.


Min Yoga 500 har ca 3.5 timmar i verkligheten. Laddaren har jag inte ens hemma, den sitter kvar på jobbet och kopplas in när jag kommer dit. Behöver jag en extra laddare om min stationära dator ger upp, köper jag en sådan för 40 spänn på Tradera så jag har en hemma, och en på jobbet. Vidare finns något som heter böcker när man pluggar, innebärande att en väska måste släpas med iallafall.


För övrigt:
Citat:
Ursprungligen postat av BigDongle
Jo, men frågan var vilken uppgraderingsbar dator som skulle vara längre. Min poäng var att den datorn redan hade hybridhårddisk och tillräckligt med ram för att inte behöva uppgraderas. När den väl hade varit för dålig för att använda så går det inte att ändra någon komponent och sedan använda den flera år till.

Så är det för de flesta konsumenter, undantaget hardcore pc-gamers.

Du har format dina åsikter för dig själv och blir helt ställd när det visar sig att någon inte håller med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det beror ju helt på vad man gör med datorn, och hur "trendkänslig" man är

Om du är en sådan person som alltid måste ha det nyaste och vill vara "inne" så beställer du ju givetvis den nyaste modellen varje år trots höga priser och minimala uppdateringar.

Om du använder den till något med specifika krav uppdaterar du då datorn inte hänger med längre.

Om du bara använder den för vanligt vardagsbruk (surfande, kontorsbruk etc.) så köper du ny när den går sönder.

Jag hör till kategori 3 och har en Macbook från 2009 som fortfarande snurrar på. Det enda jag gjort genom åren var att uppdatera från 2->8GB minne på den. Börjar sakteliga fundera på en ny nu dock eftersom den är sprucken här och där och F5 tangenten ramlat bort från tangentbordet
Här har vi ett exempel på att inte ens Applesekteristerna själva håller med dig i ditt tramsande Eller hur var det nu, Applefjortisar = Hardcore gamers?

Mina föräldrar har fortfarande kvar sin Mac Pro från 2007 eller 2008 tror jag det är. Gammal hederlig Core 2-propp i den. Inte några fel på den och den är inte långsam heller. Finns ingen logik i att bara konsumera och konsumera och konsumera och konsumera, bara för Apple tjänar pengar på det.
Citera
2017-04-26, 20:52
  #112
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigDongle
En 17" laptop på 3 kilo innebär att du behöver packa ner den i en laptopväska tillsammans med nätadaptern då dessa bara har runt 5 timmar batteritid. Behöver du göra det 5 dagar i veckan så dröjer det inte länge innan du börjar tänka om.
Som nästa laptop kommer jag införskaffa en XPS M2010 bara för att provocera. Snacka om desktop replacement
Citera
2017-04-26, 21:20
  #113
Medlem
BigDongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Varför var det då så viktigt att Zenbook 3 var lättare än Macbook i dina tidigare inlägg?

Du missuppfattade. Poängen var att båda dessa datorer låg någonstans runt 900 gram, vilket är var en dator bör ligga för att vara tillräckligt bärbar för att ta med sig varje dag.

Citat:
Min Yoga 500 har ca 3.5 timmar i verkligheten. Laddaren har jag inte ens hemma, den sitter kvar på jobbet och kopplas in när jag kommer dit. Behöver jag en extra laddare om min stationära dator ger upp, köper jag en sådan för 40 spänn på Tradera så jag har en hemma, och en på jobbet. Vidare finns något som heter böcker när man pluggar, innebärande att en väska måste släpas med iallafall.

En bärbar dator ska per definition kunna tas med vart man vill, inte bara från och till jobbet där man har lagrat kringutrustningen.

Citat:
För övrigt:


Här har vi ett exempel på att inte ens Applesekteristerna själva håller med dig i ditt tramsande Eller hur var det nu, Applefjortisar = Hardcore gamers?

Mina föräldrar har fortfarande kvar sin Mac Pro från 2007 eller 2008 tror jag det är. Gammal hederlig Core 2-propp i den. Inte några fel på den och den är inte långsam heller. Finns ingen logik i att bara konsumera och konsumera och konsumera och konsumera, bara för Apple tjänar pengar på det.

Jag är inte en av dem som tycker man behöver en ny dator vartannat år, utvecklingen har i princip stannat så köper du en ny dator nu så kan du sannolikt ha den tills den går sönder. Men då bör man prioritera en lätt och välbyggd dator, för annars är risken att man behöver byta för datorn var för tung för det man ska göra.

Du verkar dock vara en sådan som hela tiden ska köpa nytt, då du hela tiden pratar om vad du ska köpa, som i detta inlägget:

Citat:
Ursprungligen postat av avc
Som nästa laptop kommer jag införskaffa en XPS M2010 bara för att provocera. Snacka om desktop replacement
Citera
2017-04-26, 21:41
  #114
Medlem
BigDongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Då förstår jag. Det är inte lätt att hålla fokus på vad som är seriöst och oseriöst bland allt ditt poänglösa tramsande.

Och nej, en sådan "dator" är inget man vill arbeta med i vardagen. Ergonomin är noll eftersom det i praktiken är en surfplatta med tangentbord.


Och Det kan man inte med en 3kg dator? En sådan väger mindre än en jävla barnhantel. Do you even lift bro?


Nej, du tycker man skall konsumera istället för att uppgradera, din iGnoranta iDiot.


Nej, jag tycker man skall uppgradera istället för att konsumera, din iGnoranta iDiot.

1. Självklart kan man inte sitta en hel arbetsdag på en laptop, då behöver man en stationär dator, gärna en stilren all-in-one så man inte har kablar överallt. En laptops främsta säljargument är portabiliteten, därför vill konsumenter ha lättare laptops. Samma sak gäller smartphones. Det är rena tramserierna från din sida att folk skulle börja släpa runt på 3 kilos 17" laptops.

2. Uppgradering är konsumtion. När du sitter och köper dina grafikkort och ramminnen så konsumerar du.
Citera
2017-04-26, 22:23
  #115
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigDongle
1. Självklart kan man inte sitta en hel arbetsdag på en laptop, då behöver man en stationär dator, gärna en stilren all-in-one så man inte har kablar överallt. En laptops främsta säljargument är portabiliteten, därför vill konsumenter ha lättare laptops. Samma sak gäller smartphones. Det är rena tramserierna från din sida att folk skulle börja släpa runt på 3 kilos 17" laptops.
Det kan man visst. Du kan inte bortförklara din hjärntvättade hypefallenhet med att du valt en dator med jättelång batteritid för du inte tänkt använda den.

Citat:
Ursprungligen postat av BigDongle
2. Uppgradering är konsumtion. När du sitter och köper dina grafikkort och ramminnen så konsumerar du.
Du förstår att en lätt dator är smidigare än en tung, eftersom du argumenterar för saken, men du förstår inte att det är mindre konsumtion att köpa två extra RAM-stickor än en hel dator, eftersom du argumenterar emot saken. Nu tänker jag inte lägga mer tid på ditt trollande, för dina efterblivna tramsinlägg leder inte diskussionen vidare.
Citera
2017-04-26, 22:41
  #116
Medlem
BigDongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Du förstår att en lätt dator är smidigare än en tung, eftersom du argumenterar för saken, men du förstår inte att det är mindre konsumtion att köpa två extra RAM-stickor än en hel dator, eftersom du argumenterar emot saken.

Jag förstår principen bakom det, men som jag förklarat flera gånger så köpte aldrig gemene konsument extra ramminne. De bytte heller aldrig batteriet i sina mobiler. Därför försvann denna möjlighet.

Citat:
Nu tänker jag inte lägga mer tid på ditt trollande, för dina efterblivna tramsinlägg leder inte diskussionen vidare.

Vad bra att du äntligen erkänt dig besegrad.
Citera
2017-04-27, 11:46
  #117
Medlem
GreenGreens avatar
Jag har en mac classic från tidigt 90-tal och den startar fortfarande utan problem och rullar.

Ingenting jag använder dock, men stabila datorer har mac en gång i tiden producerat, ingen aning numera om byggkvalitén.
Citera
2017-04-27, 14:57
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
Jag har själv en Macbook pro 15 "2014" och den är 2 år gammal men fungerar perfekt fortfarande. Aldrig haft något strul med den och då har jag haft den på dygnet runt med vissa undantag. Den kosta mig 21000:- 21k är inte så mycket pengar för mig som för vissa andra då den betalades direkt i kassan

Är otroligt sugen på en ny macbook Pro 15 men vet inte vad jag ska göra. ska man sälja sin nuvarande eller ska man behålla den. En polare tycker jag ska vänta tills den går i sönder. Men om jag ska vänta så kommer jag få vänta minst 5år till då den inte kommer gå sönder om jag inte tappar o liknade saker

Hur ofta köper ni en apple dator och varför bytar ni redan ut er gamla apple dator för om den fungerar???

Slå till, unna dig själv en 15tum MBP med värsta av allt. Sälj den gamla. det är mitt råd. Ny dator vart annat år tycker jag är rimligt.

Apple användare sedan 1991. senast har jag haft 2st MBA 11tum i rad, och bytte precis till MBP13 med alla spec i topp. Så jäkla nöjd!!!
Citera
2017-04-27, 17:11
  #119
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenGreen
Jag har en mac classic från tidigt 90-tal och den startar fortfarande utan problem och rullar.

Ingenting jag använder dock, men stabila datorer har mac en gång i tiden producerat, ingen aning numera om byggkvalitén.
De flesta överlevande, hyfsat orörda (kanske bytt HDD någon gång) datorer från tidigt 90-tal är stabila, startar fortfarande och "rullar". Min Toshiba T4400 kostade som en av de första 486orna vid lansering runt 60.000 ($6034, PC Mag 14 apr 1992, idag motsvarande ca 90.000) och det var ändå "snikvarianten" med TFT-skärm istället för plasma. Datorerna tillverkades inte enligt dagens slit-och-släng-princip helt enkelt, även om även dagens datorer håller bra mycket längre än vad misslyckade Applefanatiker som t ex BigDongle försöker indoktrinera oss att tro.
Citera
2017-06-05, 17:10
  #120
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigDongle
Jag förstår principen bakom det, men som jag förklarat flera gånger så köpte aldrig gemene konsument extra ramminne. De bytte heller aldrig batteriet i sina mobiler. Därför försvann denna möjlighet.

Det var precis det folk gjorde, alltså själva bytte batteriet, därför försvann den möjligheten för att företagen ville kränga fler mobiler. De gamla Nokia höll en hel livstid därför valde många att bara byta batteri.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback