Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-11, 17:54
  #5533
Medlem
Monolits avatar
Intressanta iakttagelser. Du har helt klart gjort dina förberedelser. Det mesta du beskriver verkar riktigt. Brunnen vid luckan skulle jag anta är spillvatten som rinner ner i GT (i rör). Har letat runt och försökt finna motsvarande för dagvatten, men inte hittat något jag är säker på. Som du skriver kan det vara den ute i vägen. Storleken på hålet upp inne i dagvattentunneln tala om en stigort och inte om ett borrhål.

På utsidan under bron finns ett låst skåp som är anslutet till den kabeln som går in I tunneln igenom betongväggen. Det kan vara en vattenståndsmätare för dammen.

Utbuktningen skulle jag anta en gång I tiden varit en byggväg med anslutning ifrån GT. Hålen är dock mer av en gåta. Ventilation mellan tunnlarna? Det verkar helt orimligt att man skulle vilja ha in den fuktiga luften från dagvattentunneln in i den mycket torrare GT miljön.

Vid mitt besök där helt nyligen så konstaterade jag också avloppslukt, likt någon annan gjorde för flera år sedan i tråden. Det var obegripligt redan då varför man skulle vilja dämma ut spillvatten ut i dagvattnet. Detta görs normalt bara i områden med kombinerade system och dessutom bara vid regn (inget regn vid mitt besök). Området är dessutom byggt i en tid då man slutat bygga kombinerade system.

Så till en möjlig förklaring jag kommit på. Ni får rimlighetsbedömning den själv. Jag tror att man någonstans i området har en felkoppling av rörnätet. Någonstans anslöt man ett spillvattenrör på en dagvattenledning och då troligen också tvärt om. Om så är fallet så borde felet ha gjorts när området ursprungligen byggdes. I så fall kan man mer rätta ställa följdfrågan varför man tillåtit det vara fel i nästan ett halvsekel.
Citera
2017-04-20, 17:40
  #5534
Medlem
Ingen som har varit in i lyckholms bryggerier på sistone eller? Talar då alltså om den övergivna delen. Bor i närheten och är riktigt sugen på att se hur det ser ut därinne då jag ser byggnaden dagligen.
Citera
2017-04-23, 21:59
  #5535
Medlem
Jag gick en promenad vid Alelyckan förut idag och tänkte att jag traskar in bakom vattenverket för att kolla på inslaget till råvattentunneln. Var många år sedan jag var där. Nu är den porten tydligen SO, på samma sätt som vattenverket.

Sen kom en "skywalk" in i berget från vattenverkets gula byggnad, sen en port in i berget och till sist ett hus som helt klart har någon koppling med det som finns inne i berget.

Jag fick idén att fortsätta så långt jag kunde bakom staketet för att se vad som fanns längre bort. Det blev en jobbigare och jobbigare väg som smalnade av och bitvis var helt igenväxt med buskar och sly men min stolthet förhindrade mig från att vända när jag hade kommit så långt. Det visade sig att jag var fast; företagen längs gatan (liksom vattenverket) hade satt upp staket lager på lager. Tillsammans med äldre staket som också fanns kvar så var det en enda röra med staket. Det fanns inget sätt att ta sig ut till stora vägen. Däremot kunde jag traska inne på vissa av företagens områden, vissa företag hade inte orkat bekosta staket på sin baksida för de trodde väl inte att någon skulle komma den vägen.

Till slut blev jag på grund av staket och sly tvingad upp på berget, högre och högre upp, och vägen innebar mer eller mindre livsfara på grund av höjden och lutningen.
Kom upp till ventilationsgrejen på berget som ligger ovanför ingångarna på Bassänggatan. Se foton, man kan se in genom ett litet hål och ett galler. Luckan är dock låst så man kommer inte in. Några meter ner syns vatten och ett stålgaller som fortsätter inåt i berget. Då är man alltså ovanför vattenmagasinet och kan traska där på ovansidan av vattnet. Spännande. Men märkligt att inget skyddar vattnet, såväl regnvatten som ryssarnas olika smittoämnen går ju enkelt förbi gallret och ner i vattnet.
TILLÄGG: http://www.pictures.se/bilder/fU8xi.png Kollar man noga verkar det vara en avdelare i form av en betongvägg. På sidan närmast mig fanns det vatten (kanske regnvatten ovanifrån), men på andra sidan kanske det inte är vatten inser jag nu. Vet ej.

33,3 miljoner liter vatten där inne.
(FB) UE i Göteborg (Sammanfogade trådar)
Minns bilderna svagt men har dom inte sparade, någon som sitter på dom?


Tog jag mig ner till slut då?
Fick klättra över två staket, varav ett med en del taggtråd där jag lyckades hitta ett ställe som kändes någorlunda säkert. Då var jag inne på ett företags område, men som tar var stod en grind öppen så jag kunde traska ut. Tog mer än en timme att gå sträckan mellan vattenverket och Bassänggatan och var rejält jobbigt, rekommenderar ingen att göra det!

Foton: https://imgur.com/gallery/xBTtn

För övrigt har man börjat gräva en massa inne på vattenverkets område och dessutom utökat området ganska mycket. Någon som vet vad som pågår? Det gula huset har byggställningar dessutom.


Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Intressanta iakttagelser. Du har helt klart gjort dina förberedelser. Det mesta du beskriver verkar riktigt. Brunnen vid luckan skulle jag anta är spillvatten som rinner ner i GT (i rör). Har letat runt och försökt finna motsvarande för dagvatten, men inte hittat något jag är säker på. Som du skriver kan det vara den ute i vägen. Storleken på hålet upp inne i dagvattentunneln tala om en stigort och inte om ett borrhål.

På utsidan under bron finns ett låst skåp som är anslutet till den kabeln som går in I tunneln igenom betongväggen. Det kan vara en vattenståndsmätare för dammen.

Utbuktningen skulle jag anta en gång I tiden varit en byggväg med anslutning ifrån GT. Hålen är dock mer av en gåta. Ventilation mellan tunnlarna? Det verkar helt orimligt att man skulle vilja ha in den fuktiga luften från dagvattentunneln in i den mycket torrare GT miljön.

Vid mitt besök där helt nyligen så konstaterade jag också avloppslukt, likt någon annan gjorde för flera år sedan i tråden. Det var obegripligt redan då varför man skulle vilja dämma ut spillvatten ut i dagvattnet. Detta görs normalt bara i områden med kombinerade system och dessutom bara vid regn (inget regn vid mitt besök). Området är dessutom byggt i en tid då man slutat bygga kombinerade system.

Så till en möjlig förklaring jag kommit på. Ni får rimlighetsbedömning den själv. Jag tror att man någonstans i området har en felkoppling av rörnätet. Någonstans anslöt man ett spillvattenrör på en dagvattenledning och då troligen också tvärt om. Om så är fallet så borde felet ha gjorts när området ursprungligen byggdes. I så fall kan man mer rätta ställa följdfrågan varför man tillåtit det vara fel i nästan ett halvsekel.
Jag har gjort några kompletterande undersökningar nu. Brunnen vid GT-luckan vid fotbollsplanen innehöll inget spännande, bara vatten som rinner förbi (ej nedåt utan åt sidan).
Bild: http://www.pictures.se/bilder/6jh8z.jpg
Luktade inte spillvatten och såg inte ut som spillvatten, jag tror att det är dagvatten där nere och flödet verkar ju väldigt konstant på samma sätt som det vatten som rinner ner i Keillers Damm så min gissning är att de hänger samman.

Jag var även och letade där Kryddvägen svänger efter en brunn eller liknande. Hittade inget sådant. Har du hittat något i området? Jag försökte kolla ner i skogen åt alla håll. Du skriver "Som du skriver kan det vara den ute i vägen" men jag vet inte riktigt om vi menar samma ställe, förtydliga gärna var du har sett något!

Håller med angående hålen vid utbuktningen, det är märkligt. Min teori är att man tömmer en pumpgrop i GT-tunneln den vägen. Det kanske pumpas upp, och släpps ner från betongväggens övre del för att inte GT-tunneln ska svämmas över om Keillers Damm-tunneln har högre vattenstånd.

Angående felkoppling av rörnätet. För din teori talar i mina ögon det faktum att en mindre mängd spillvatten enkelt skulle spädas ut med vanligt vatten i tunneln, varför det inte är självklart att man skulle märka det. Jag kunde ju inte upptäcka något spillvatten i tunneln, vilket då inte är så konstigt. Vad som talar emot teorin är att en mindre mängd spillvatten, som dessutom är mycket utspätt, borde inte orsaka en sån förbannad lukt tycker jag.

En ytterligare reflektion:
Jag har besökt några ställen där det rinner dagvatten i vår stad. Även om det inte regnar finns det ganska ofta ett litet flöde ändå har jag sett. Vid Keillers Damm är det dock ett enormt flöde hela tiden vilket jag tycker talar för att ett vattendrag måste avledas ut i älven den här vägen. Finns det något sådant vattendrag i närheten, kanske i riktning mot och bortanför brunnslocket jag lyfte?
__________________
Senast redigerad av 43344 2017-04-23 kl. 22:02.
Citera
2017-04-23, 23:53
  #5536
Medlem
Hittade info om den s.k. PIB, Pumpstation i Berg på Bassänggatan. Ska vara dricksvatten, dvs rent vatten som förvaras i bassängerna. Med andra ord är det nog uteslutet att vattnet jag såg längst ner i schaktet hör till den stora bassängen som finns i berget, det måste vara regnvatten som samlats där eller något.

(FB) UE i Göteborg (Sammanfogade trådar)

Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
Bassänggatan. Det finns två renvattenbassänger i området någonstans, 14700 resp 18700 m3. Det kanske är dessa man ser till höger i bilden.
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Griffin skrev år 2006 såhär; "Det är en mellanlagring innan vattnet hamnar i delsjöarna". Men notera även bilaga 3, längst ned i bild, där det står "Dricksvattenreservoarer 1 o 2". Problem löst, tror jag.
Citera
2017-04-24, 19:59
  #5537
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Till slut blev jag på grund av staket och sly tvingad upp på berget, högre och högre upp, och vägen innebar mer eller mindre livsfara på grund av höjden och lutningen.
Kom upp till ventilationsgrejen på berget som ligger ovanför ingångarna på Bassänggatan. Se foton, man kan se in genom ett litet hål och ett galler. Luckan är dock låst så man kommer inte in. Några meter ner syns vatten och ett stålgaller som fortsätter inåt i berget. Då är man alltså ovanför vattenmagasinet och kan traska där på ovansidan av vattnet. Spännande. Men märkligt att inget skyddar vattnet, såväl regnvatten som ryssarnas olika smittoämnen går ju enkelt förbi gallret och ner i vattnet.
TILLÄGG: http://www.pictures.se/bilder/fU8xi.png Kollar man noga verkar det vara en avdelare i form av en betongvägg. På sidan närmast mig fanns det vatten (kanske regnvatten ovanifrån), men på andra sidan kanske det inte är vatten inser jag nu. Vet ej.

Under den senare hälften av 80-talet fanns det en period då luckan inte var låst och på den tiden var jag där ett och tog mig ner. Den vattenspegel man ser på bilderna är mycket riktigt regnvatten, men inte speciellt djupt. Ventilationsschaktet (för det är vad det är), viker här horisontellt och muren man ser är helt enkelt en barriär för regnvattnet, på andra sidan muren varr det "torrt" och gången fortsatte ett par meter innan man nådde ett stenfilter. Stenfiltret var uppbyggt av ett ramverk av stålbalkar som höll en större mängd stenblock på plats. Ursprungligen verkade filtret ha upptagit hela gångens tvärsnitt, men av någon anledning hade någon lyft bort en fjärdedel av balkarna och vräkt ner en del av stenarna i utrymmet mellan filter och betongmur. Sålunda fanns det en gång att krypa genom filtret (som var en meter långt ungefär). På andra sidan filtret öppnade schaktet upp rejält och samtidigt stupade rakt ner, gissningsvis 15-20m, minst!
I bortre ändan av schaktet fanns en murad skorsten i tegel som gick ända från botten och mynnade ungefär i höjd med stenfiltret. På utsidan av skorstenen löpte en brandstege, som även hade en utlöpare i form av en vinklad stege tvärs schaktet och upp till stenfiltret, Dock inte i direkt anslutning till krypgången. Dum i huvet som den 15åring man var, så klättrade man nu över till stegen genom att klänga i stålbalkarna. (Får rysningar när man tänker tillbaka på det idag...). Väl över till stegen så var det en lång klättring ner till botten.
Här nere börjar mina minnesbilder bli lite luddiga, men det var ett antal tomma rum med cementväggar, där det löpte ventilationsgaller i golven, längs med hörnen mellan golv och vägg. Luftflödet var ganska stort och jag minns att det bullrade en hel del. Känslan var att man befann sig ovanpå nånting stort, typ ett slags vindsutrymmen ungefär. Här fanns även plåtdörrar/luckor, som var låsta/reglade, vilket hindrade vidare utforskning.
Nu i efterhand är jag ganska nöjd att man skärpt till sig och satt lås på luckan samt förstärkt gallren på luftutblåset (det var bara lösa nätgaller på den tiden). Förhoppningsvis har man även satt igen stenfiltret. Hela min expedition var galet farlig, så hoppas ingen dristar sig att upprepa den.
Dessutom är ju hela anläggingen SO idag, vilket gör eventuella intrång ännu mer olagliga.
Citera
2017-04-24, 22:57
  #5538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Under den senare hälften av 80-talet fanns det en period då luckan inte var låst och på den tiden var jag där ett och tog mig ner. Den vattenspegel man ser på bilderna är mycket riktigt regnvatten, men inte speciellt djupt. Ventilationsschaktet (för det är vad det är), viker här horisontellt och muren man ser är helt enkelt en barriär för regnvattnet, på andra sidan muren varr det "torrt" och gången fortsatte ett par meter innan man nådde ett stenfilter. Stenfiltret var uppbyggt av ett ramverk av stålbalkar som höll en större mängd stenblock på plats. Ursprungligen verkade filtret ha upptagit hela gångens tvärsnitt, men av någon anledning hade någon lyft bort en fjärdedel av balkarna och vräkt ner en del av stenarna i utrymmet mellan filter och betongmur. Sålunda fanns det en gång att krypa genom filtret (som var en meter långt ungefär). På andra sidan filtret öppnade schaktet upp rejält och samtidigt stupade rakt ner, gissningsvis 15-20m, minst!
I bortre ändan av schaktet fanns en murad skorsten i tegel som gick ända från botten och mynnade ungefär i höjd med stenfiltret. På utsidan av skorstenen löpte en brandstege, som även hade en utlöpare i form av en vinklad stege tvärs schaktet och upp till stenfiltret, Dock inte i direkt anslutning till krypgången. Dum i huvet som den 15åring man var, så klättrade man nu över till stegen genom att klänga i stålbalkarna. (Får rysningar när man tänker tillbaka på det idag...). Väl över till stegen så var det en lång klättring ner till botten.
Här nere börjar mina minnesbilder bli lite luddiga, men det var ett antal tomma rum med cementväggar, där det löpte ventilationsgaller i golven, längs med hörnen mellan golv och vägg. Luftflödet var ganska stort och jag minns att det bullrade en hel del. Känslan var att man befann sig ovanpå nånting stort, typ ett slags vindsutrymmen ungefär. Här fanns även plåtdörrar/luckor, som var låsta/reglade, vilket hindrade vidare utforskning.
Nu i efterhand är jag ganska nöjd att man skärpt till sig och satt lås på luckan samt förstärkt gallren på luftutblåset (det var bara lösa nätgaller på den tiden). Förhoppningsvis har man även satt igen stenfiltret. Hela min expedition var galet farlig, så hoppas ingen dristar sig att upprepa den.
Dessutom är ju hela anläggingen SO idag, vilket gör eventuella intrång ännu mer olagliga.
Spännande historia, tack för att du berättade den. Även jag började rysa när jag läste! Usch, en sådan utforskning hade kunna sluta riktigt illa. Jag ska hålla mig därifrån och hoppas att alla gör detsamma, även om det som tur var är låst idag som sagt. Min bergsklättring kändes farlig nog, redan på utsidan kan man faktiskt slå sig ganska rejält. Även du klättrade upp dit nerifrån eller?

Hade funderingar kring om platsen var en nödutgång eller ventilation. Din historia avslöjar att det bara är ventilation, eftersom man inte tar sig ut den vägen i vanliga fall (om stenfiltret är intakt).

Får man fråga hur du kunde hitta dit och ens fick idén att det fanns något spännande där uppe på berget? Detta var ju innan Flashbacks tid och innan UE ens fanns som begrepp får man anta. Den som hade vräkt ner stenarna före dig kanske var en av dåtidens utforskare.

Jag antar att det var helt mörkt där inne och att du lyste med en ficklampa. Så du klättrade hela vägen ner, och upplevde fortfarande att du befann dig "ovanpå" något. Då är ju frågan var i förhållande till de två bassängerna du befann dig. Skulle du gissa att dom ligger så djupt ner i berget att du befann dig ovanpå dem?
__________________
Senast redigerad av 43344 2017-04-24 kl. 23:11.
Citera
2017-04-25, 18:58
  #5539
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Spännande historia, tack för att du berättade den. Även jag började rysa när jag läste! Usch, en sådan utforskning hade kunna sluta riktigt illa. Jag ska hålla mig därifrån och hoppas att alla gör detsamma, även om det som tur var är låst idag som sagt. Min bergsklättring kändes farlig nog, redan på utsidan kan man faktiskt slå sig ganska rejält. Även du klättrade upp dit nerifrån eller?

Hade funderingar kring om platsen var en nödutgång eller ventilation. Din historia avslöjar att det bara är ventilation, eftersom man inte tar sig ut den vägen i vanliga fall (om stenfiltret är intakt).

Får man fråga hur du kunde hitta dit och ens fick idén att det fanns något spännande där uppe på berget? Detta var ju innan Flashbacks tid och innan UE ens fanns som begrepp får man anta. Den som hade vräkt ner stenarna före dig kanske var en av dåtidens utforskare.

Jag antar att det var helt mörkt där inne och att du lyste med en ficklampa. Så du klättrade hela vägen ner, och upplevde fortfarande att du befann dig "ovanpå" något. Då är ju frågan var i förhållande till de två bassängerna du befann dig. Skulle du gissa att dom ligger så djupt ner i berget att du befann dig ovanpå dem?

Hehe, det var bara kul att få gräva i minnenas djup. Jag har ju hållit på med utforskning ända sedan barnsben. Man smög runt i ödekåkar och i industriområden och när man kom upp i moppeåldern så var vi några stycken som fattade tycke för underjordiska saker.
Just denna ventilationsöppning hade jag sett många gånger från baksätet när man åkte förbi på 45:an och var väl allmänt nyfiken. Dock skedde vårt angrepp uppifrån, från Kortedalahållet. Där finns grusväg som leder till några gamla luftvärnsposter.

Mitt påstående om att vi var ovanpå, var väl mer en känsla. Jag har ett svagt minne av ett välvt tak, men eftersom man inte dokumenterade någonting, så är det inte lätt att säga. På den tiden var ju en mobiltelefon något som satt fastskruvat i bakluckan på farsans bil och kamerabilder kom efter någon vecka i ett kuvert från LoFoto.
Citera
2017-04-26, 15:04
  #5540
Medlem
Dagvattentunneln i Bergsjön

Den senaste tiden har jag och några andra lagt ganska mycket tid på att försöka hitta var bergsjötunneln (VA 772) egentligen slutar. Ni som inte är bekanta med stället, man når ett betongrör i slutet av tunneln och några meter in i röret finns ett utrymme med ett brunnslock. Vi har velat hitta brunnslocket på ovansidan.
http://oi46.tinypic.com/20h819g.jpg

Mobiltäckning får man utan problem under brunnslocket, men GPS funkar tyvärr inte. Vi skickade in en person som stod under brunnslocket (jag), och hade personer på ovansidan som gick runt och bankade på intressanta brunnslock på olika platser i Bergsjön, under ständig telefonkontakt. Det visade sig snabbt vara som att hitta en nål i en höstack, trots att vi hade gjort flera uträkningar och bedömningar som skulle hjälpa oss:
  • Att gå hela tunnelsträckan tar 5 eller 6 minuter, beroende på gångtakt. Att springa hela tunneln har tagit 2 min 30 sekunder när jag en gång provade det. Tunneln bör vara 500-600 meter lång kom vi fram till.
  • Från inslaget nere i skogen har tunneln en rak sträckning den första biten, sedan gör den några större svängar åt vänster, men hur mycket vänster den egentligen går har vi aldrig kunnat enas om. Det är svårt att orientera sig under jorden. Kompassnål skulle egentligen ha behövts.
  • Det stod klart att brunnslocket befann sig på en bilväg, för någon gång ibland hörde man bilar köra över det. Dock verkar vägen inte vara så trafikerad för det sker sällan.
  • Det stod klart att det på ovansidan måste finnas två brunnslock strax bredvid varandra, för det finns en smal förbindelsegång mellan utrymmet där jag stod och ett liknande utrymme ca 2 meter till vänster (ingen människa kan ta sig igenom det smala hålet, men små mängder vatten kan, och man kan lysa in i det andra utrymmet).

Tidiga uppgifter i tråden gjorde gällande att brunnslocket skulle finnas mitt på ljusårsvägen men så konstaterade vi vid vårt första besök inte var fallet:
(FB) UE i Göteborg (Sammanfogade trådar)

Några platser vi bestämde oss för att leta på, som kunde stämma avståndsmässigt, var förutom Ljusårsvägen, vid Geråshallen, Lidl och Astronomgatan. En telefon fick även upp en GPS-plupp ända borta vid Utmarksskolan, varför vi letade lite även där men nu i efterhand är det tydligt att den GPS-pluppen inte hade något med verkligheten att göra utan var helt fel.

Till slut var det slumpen som gjorde att vi hittade tunnelslutet, när vi var nära att avbryta och åka hem. Det mest spännande var att det låg på en plats som vi inte alls hade förutsett. Tunneln svängde mycket mer åt vänster än vad vi hade kunnat ana. Tunnelslutet är uppe på själva Teleskopgatan (!), dvs man passerar nära tunnelslutet utan att veta om det när man går ner i skogen. Tunneln bildar i princip en halvcirkel.
Känslan av att höra bankanden från ovansidan, som bekräftelse på att man äntligen hittat varandra på olika sidor av samma brunnslock, och att sedan besvara dessa bankanden, var mäktig! Ingen tvekan om att vi hittat rätt.

Skiss över hur tunneln går:
http://www.pictures.se/bilder/XYg20.png
Avstånd 580 meter, men skissen är ju ungefärlig och tunneln kan göra en större eller mindre sväng.

Brunnslocket till höger på bilden är där tunneln slutar. Det till vänster är sidoutrymmet jag nämnde.
http://www.pictures.se/bilder/slTAb.jpg

Slutligen en film (läs gärna förklaringen nedan först).
https://youtu.be/uBbJML3tr0I
Först ser man på filmen berg, som är utsprängt. Strax här nedanför kommer tunneln fram ur berget och betongröret tar vid. Texten +99,0 på bergväggen är målad med en liknande gul krita som markeringar inne i tunneln och avser såklart tunneln på något vis, men oklart vad det betyder.

Sedan går jag längs betongrörets sträckning fram till brunnslocket.

Jag visar det andra brunnslocket till vänster.

Sedan filmar jag till höger längs Teleskopgatan. Det stora betongröret fortsätter hitåt i en sträckning som följer gatan (dvs röret gör en högersväng vid utrymmet under brunnslocket).

Sedan vänder jag mig om och visar viadukten där Ljusårsvägen passerar en bit bort.

Slutligen:
Röret går en lång sträcka bort längs Teleskopgatan innan det kommer nya brunnslock. Min kompis gick in i röret en liten bit men vände snabbt, det var alldeles för långt och han såg aldrig något slut på röret. Vi kan därför konstatera att ett brunnslock som ligger 35 meter bort längs Teleskopgatan INTE ansluter detta betongrör, det skulle han ha sett isf. Dock efter ytterligare 40-50 meter kommer två brunnslock i gatan och något av dessa skulle möjligtvis kunna ansluta betongröret. I så fall är det så långt som ca 80 meter till nästa brunnslock.

Hoppas detta är av intresse! Nu kanske någon annan slipper göra samma utforskning Även om vi hittade tunnelslutet vid vårt andra besök och försök, så tog det ändå ett antal timmar att genomföra det hela.
Kan avslöja att vi har använt en liknande metod på ett annat ställe i de västra stadsdelarna, i en annan (okänd) dagvattentunnel. Den har en betydligt mindre tunnelyta så man måste gå något hukad. Men den vill jag inte avslöja ännu.

TILLÄGG:
Glömde nämna att Bergsjötunnelns syfte för mig är något av en gåta. Det hade varit mycket enkelt att leda dagvattnet direkt ner i skogen, utan tunnelns hjälp, till den bäck där det till slut hamnar ändå. Bäcken leder ner till Lärjeån. En gissning är att man vill magasinera dagvatten från Bergsjön i tunneln för att avlasta Lärjeån vid mycket regn. Det kan också förklara varför den gör en sådan onödigt lång avstickare inne i berget, man hade nog kunnat dra den mycket genare till platsen där den slutar.

Intressant nog kanske denna tunnel med andra ord hade samma syfte som Lärjeåtunneln när den byggdes, dvs att avlasta ån. Lärjeåtunneln blev väl något av ett fiasko, den användes aldrig till det syftet och måste idag vara överdimensionerad. Frågan är, är det så att även Bergsjötunneln blev ett onödigt bygge? Ån behövde ju aldrig regleras, och det kan tala för att ån hade klarat sig bra utan både Lärjeåtunneln och Bergsjötunneln. Vem vet.
__________________
Senast redigerad av 43344 2017-04-26 kl. 15:45.
Citera
2017-04-26, 15:06
  #5541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Hehe, det var bara kul att få gräva i minnenas djup. Jag har ju hållit på med utforskning ända sedan barnsben. Man smög runt i ödekåkar och i industriområden och när man kom upp i moppeåldern så var vi några stycken som fattade tycke för underjordiska saker.
Just denna ventilationsöppning hade jag sett många gånger från baksätet när man åkte förbi på 45:an och var väl allmänt nyfiken. Dock skedde vårt angrepp uppifrån, från Kortedalahållet. Där finns grusväg som leder till några gamla luftvärnsposter.

Mitt påstående om att vi var ovanpå, var väl mer en känsla. Jag har ett svagt minne av ett välvt tak, men eftersom man inte dokumenterade någonting, så är det inte lätt att säga. På den tiden var ju en mobiltelefon något som satt fastskruvat i bakluckan på farsans bil och kamerabilder kom efter någon vecka i ett kuvert från LoFoto.
Aha, då måste ni ha klättrat ner ungefär där masten ligger. Fast den kanske inte fanns på den tiden, men du har säkert sett den när du åkt förbi i nutid.
Citera
2017-04-29, 21:52
  #5542
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Dagvattentunneln i Bergsjön





Slutligen en film (läs gärna förklaringen nedan först).
https://youtu.be/uBbJML3tr0I
Texten +99,0 på bergväggen är målad med en liknande gul krita som markeringar inne i tunneln och avser såklart tunneln på något vis, men oklart vad det betyder.

Det är "plushöjden" som är markerad. Linjen är 99m över havet. Man har troligtvis, använt markeringen vid bygget av tunneln.

https://www.lantmateriet.se/sv/Karto...em/Hojdsystem/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rikets_h%C3%B6jdsystem

https://sv.wikipedia.org/wiki/Avv%C3...(m%C3%A4tmetod)
Citera
2017-05-13, 13:08
  #5543
Medlem
Fortifikation-Vasts avatar
En fin plats https://www.instagram.com/p/BTOFZHmA...ikationvast.se
Citera
2017-05-14, 12:34
  #5544
Medlem
Man kan ju lugnt säga att ni har mycket fränare grejer i Göteborg än här i Jönköping.
Jag och polare har satt ihop en smålöjlig Teaser film ifrån lite ställen i Jönköping. Kanske inte det coolaste platserna men ändå något. Kika in den
https://www.youtube.com/watch?v=IHaBSyHC5Fg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback