Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 18:48
  #37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velda
Tackar.
Fast hon vet väl inte vad som hände GM och det är ju vad jag är nyfiken på.
Nej det vet hon kanske inte men jag hittade hennes berättelse om vad som hände den natten. Berättelsen var på engelska så jag har översatt den biten som handlade om mordförsöket och den grova misshandeln. Berättelsen om hennes liv är mycket längre än bara den här berättelsen.
Vilket jävla kräk Uffe är och han fick bara 5 år för detta
Uffe var 33 år vid det här vidriga brottet, han kan inte skylla på att det är en ungdomssynd.

Vill tillägga. En ung flicka som har blivit utsatt på det här viset kan ofta hamna väldigt helt fel vilket hon gjorde och hon hamnade i porrbranschen. Dom här kvinnorna anser sig så värdelösa så alla spärrar släpper och dom blir väldigt utåtagerande. Som tur är verkar det ha rätat upp sig numera för Anna.

Här är den översatta biten från bloggen https://annalieb.wordpress.com/my-story/
Det fanns också sexuella övergrepp och våldtäkt i mitt förflutna, som jag inte kommer att beskriva här, men en incident är avgörande eftersom det illustrerar det slags våld som var min erfarenhet som ungdom.
När jag var sjutton, blev jag slagen nästan till döds av en taxichaufför som tydligen hade för avsikt att våldta mig. Trots att det är oklart precis vad som hände började han strypa mig, och när jag svimmade slog han min skalle och näsa med en polisbatong, (de fjäderbatonger som nu är olagliga att använda på grund av dom vibrerande inre skadorna som de orsakar), och fortsatte att strypa mig med ett hundkoppel.
Jag vaknade och hade dumpats i några frusna buskar (det var november i Sverige). Jag kröp runt i ca 12-15 timmar innan en joggare hittade mig. Jag hade varit in och ut ur medvetlösheten.

Mitt huvud var så manglat att jag trodde att han hade tryckt ut mina ögon eftersom mitt ansikte var ganska jämnt och jag kunde inte känna mina ansiktsdrag där mina ögon skulle vara. Det kändes som nötkött.
Mitt huvud var bokstavligen två gånger den normala storleken i början av min sjukhusvistelse. Polisens utredare hade sett personer med hälften av mina skador som dog av dem. Jag skulle tekniskt sett inte ha överlevt detta.
Jag blev välsignad genom att jag inte fick några permanenta skador. Jag var tvungen att bära en ögonlapp i några månader på grund av dubbelsyn, och det tog ett tag att läka allt som bröts fysiskt.

Det tog mycket längre tid att läka det som hade brutits inuti mig.

Vid den här attacken var jag äntligen på en stabil plats för första gången i mitt liv. Jag hade precis fått min egen lägenhet för två månader sedan och hade min första riktiga långsiktiga pojkvän (vi hade just börjat dejta vid den tiden och han var mitt enda stöd dom närmaste två åren). Jag var på konsthögskolan - lärarnas favorit, och erkänd som ganska begåvad, med goda betyg och ljusa framtidsutsikter.

Efter attacken kraschade jag. Min ångest och PTSD var så svår att jag kunde sitta skakande hela natten i ett hörn med en kniv i min hand. Jag började självmedicinera med alkohol. Ingen visste vad dom skulle göra, så ingen erbjöd mig någon hjälp. De flesta undvek mig.
På den tiden bodde jag på en liten ö och eftersom jag kom från en storstad och hade bott på en flickhem i ett år så verkade det som att alla trodde att jag måste ha provocerat fram denna fasansfulla attack. Folk ville hellre tro att det här var mitt fel, än att tro att det skulle hända dem eller deras egna döttrar.
Faktum var att jag hade nickat av i hytten när föraren attackerade mig.

Min känslomässiga smärta och rädsla var så intensiv jag försökte avsluta mitt eget liv några gånger när jag var i tjugoårsåldern. Även om jag inte verkligen ville dö, hade jag inget sätt att klara av min ångest och rädsla. Min värld blev ett slags levande helvete.

Jag började modella i början av tjugoårsåldern, och på utsidan var jag framgångsrik och spelade rollen som en glamorös partyflicka. Jag umgicks med kända personer, gick på flashiga fester och herrgårdar.
På insidan var jag ett skräckslaget barn, jag trodde att jag inte bara var värdelös, men även ful både inuti och utåt – och snart skulle jag avslöjas som den bedragare jag kände mig.

Jag trodde att mitt enda värde låg i min förmåga att vara sexuellt attraktiv, och detta lockade människor vars karaktär och beteende förstärkte dessa övertygelser. Jag kände mig inte värd att leva.
Jag ville desperat att ha en familj och bli älskad, men jag hade ingen aning om hur man skulle uppnå detta, så jag gick från förhållande till förhållande, kände mig aldrig tillräckligt säker för att låta någon komma tillräckligt nära så att jag kunde lita på dem eller sänka min gard. Jag krossade massor av hjärtan genom att trycka folk bort i rädsla, vilket förstärkte min känsla av mina egna bidrag till den felriktning som mitt liv tycktes ha tagit.
Läs fortsättningen i bloggen.
Citera
2017-04-25, 18:57
  #38
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilda46
Velda... Vet du hur många liv du kan förstöra genom att dra upp en sån här gammal sak? Utagerad och klar för 24 år sen! Fast...det är väl precis det du är ute efter, eller hur? Tror inte ett dugg på att du bor utomlands och "behöver hjälp" för den skull. Och...om det mot förmodan skulle vara så, så STANNA DÄR!!!
Du enbart ska HÅLLA KÄFTEN och krypa tillbaka under den sten du kom ifrån
Uffe Hagström förstörde en ung kvinnas liv och hon har levt i ett helvete sen dess, som hon aldrig kommer att glömma. Det är ett rent under att hon överlevde och han lämnade henne för att dö. Från domen: "Något annat uppsåt än att beröva henne livet har inte funnits."
Uffe förstörde ett liv och det är inget som någonsin blir klart.
Men jag antar att du är en av dom kyrkliga som umgås med Uffe och ni är ju experter på att gömma er bakom någon gud och be om förlåtelse för gamla synder. Men ni lär upptäcka att vissa synder ALDRIG kan bli förlåtna! Hoppas ni får brinna länge om det finns ett helvete
Jag har grävt lite och har en hel del information om Ulf Hagström nu. Han är ingen ängel precis och han har 15 avsnitt i belastningsregistret. Dom på dom på dom!
Nu har han en ny sambo sen ca 2 år. Frågan är bara hur mycket han ska blåsa Marie på innan han hittar nästa offer? Eller är hon av samma skrot och korn?

Jag lägger ut det jag har hittat snart i tråden. Ska bara läsa klart en par domar först.

Du kan ju börja med att läsa domen om mordförsöket och den grova misshandeln och där han erkänner strypgreppet och den grova misshandeln. Hon var 17 år! Går ränderna ur en Zebra?
Domen https://minfil.org/D7g6y3b7bc/ulfhagstrom.pdf
__________________
Senast redigerad av Timeout 2017-04-25 kl. 19:24.
Citera
2017-04-25, 19:44
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du enbart ska HÅLLA KÄFTEN och krypa tillbaka under den sten du kom ifrån
Uffe Hagström förstörde en ung kvinnas liv och hon har levt i ett helvete sen dess, som hon aldrig kommer att glömma. Det är ett rent under att hon överlevde och han lämnade henne för att dö. Från domen: "Något annat uppsåt än att beröva henne livet har inte funnits."
Uffe förstörde ett liv och det är inget som någonsin blir klart.
Men jag antar att du är en av dom kyrkliga som umgås med Uffe och ni är ju experter på att gömma er bakom någon gud och be om förlåtelse för gamla synder. Men ni lär upptäcka att vissa synder ALDRIG kan bli förlåtna! Hoppas ni får brinna länge om det finns ett helvete
Jag har grävt lite och har en hel del information om Ulf Hagström nu. Han är ingen ängel precis och han har 15 avsnitt i belastningsregistret. Dom på dom på dom!
Nu har han en ny sambo sen ca 2 år. Frågan är bara hur mycket han ska blåsa Marie på innan han hittar nästa offer? Eller är hon av samma skrot och korn?

Jag lägger ut det jag har hittat snart i tråden. Ska bara läsa klart en par domar först.

Du kan ju börja med att läsa domen om mordförsöket och den grova misshandeln och där han erkänner strypgreppet och den grova misshandeln. Hon var 17 år! Går ränderna ur en Zebra?
Domen https://minfil.org/D7g6y3b7bc/ulfhagstrom.pdf

När sådana här svin hittar någon att leva med undrar man ju alltid om den nya sambon känner till hans historia?
Citera
2017-04-25, 20:03
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du enbart ska HÅLLA KÄFTEN och krypa tillbaka under den sten du kom ifrån
Uffe Hagström förstörde en ung kvinnas liv och hon har levt i ett helvete sen dess, som hon aldrig kommer att glömma. Det är ett rent under att hon överlevde och han lämnade henne för att dö. Från domen: "Något annat uppsåt än att beröva henne livet har inte funnits."
Uffe förstörde ett liv och det är inget som någonsin blir klart.
Men jag antar att du är en av dom kyrkliga som umgås med Uffe och ni är ju experter på att gömma er bakom någon gud och be om förlåtelse för gamla synder. Men ni lär upptäcka att vissa synder ALDRIG kan bli förlåtna! Hoppas ni får brinna länge om det finns ett helvete
Jag har grävt lite och har en hel del information om Ulf Hagström nu. Han är ingen ängel precis och han har 15 avsnitt i belastningsregistret. Dom på dom på dom!
Nu har han en ny sambo sen ca 2 år. Frågan är bara hur mycket han ska blåsa Marie på innan han hittar nästa offer? Eller är hon av samma skrot och korn?

Jag lägger ut det jag har hittat snart i tråden. Ska bara läsa klart en par domar först.

Du kan ju börja med att läsa domen om mordförsöket och den grova misshandeln och där han erkänner strypgreppet och den grova misshandeln. Hon var 17 år! Går ränderna ur en Zebra?
Domen https://minfil.org/D7g6y3b7bc/ulfhagstrom.pdf


Var rör sig de nya domarna om?
Citera
2017-04-25, 21:44
  #41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velda
Vet inte hur många som minns detta, men det var mycket skrivit om detta när det hände.
En 36-årig GM Ulf Hagström som jobbade som taxi chaffis var dömd till 5 år för mordförsök och grov misshandel av en 17-årig flicka.

Jag undrar om någon kan hjälpa mig stilla min nyfikenhet med vad som hände med GM efter han var utsläppt efter 2 1/2 år på kåken? Ville gärna få tag på alla rättegångs papper och foton & alla papper från förundersökningen.

Jag bor utomlands så kan inte hitta denna information så lätt så ber nu er om hjälp.

Tack i förskott.
Citat:
Ursprungligen postat av Velda
Nej GM var definitivt Ulf Hagström.
Erkände och satt på kåken.
Körde taxi natten i fråga och bodde på ön .
Kan ha fel på åldern men han var väl mellan 30-40
Hade ju stor och stökig släkt så nån borde veta vad som hänt med han?
Ulf Hagström var 33 år 7 november 1992 när han grovt misshandlade och försökte mörda Anna. Hon överlevde som genom ett mirakel för dom flesta med dom skadorna dör.
Ulf blev dömd till 5 års fängelse och borde ha kommit ut från fängelset under senvåren 1995.
På den tiden blev man frigiven efter halva strafftiden och han satt häktad från november 1992 och borde ha blivit frigiven i maj 1995.

Vad gjorde han från maj 1995 fram tills han träffade sina döttrars mor.

Ulf har två döttrar med samma kvinna och den äldsta är född sent 1998 och är nu drygt 18 år. Den yngre är under 16 år. Han bodde samman med den kvinnan troligen till början av 2014.
Från domen 2017-03-10: Ulf Hagström har lämnat följande förklaring till sitt handlande. Både han och Nxxx hade dålig ekonomi och betalningsanmärkningar och de fick därför inte teckna några abonnemang. Han levde då och lever fortfarande på bidrag.

Ulf Hagström har en ny sambo sedan ca 2 år. Frågan är vad hon vet om hans historia?
Hon verkar kyrklig och Ulf verkar hänga på det kyrkliga så det kanske är samma skit som alltid med kyrkliga människor att allt ska vara förlåtet med lite böner... SPYR!!!
Dom verkar hyra ett hus i Östervåla då ingen av dom äger någon fastighet. https://www.merinfo.se/person/%C3%96...59/bnwd4-1xo9u

Innan mordförsöket och den grova misshandeln 7 november 1992 fanns inte Uffe i brottsregistret enligt domen från februari 1993.

Det finns två domar på Uffe Hagström på Lexbase , ULF Karl Bertil Hagström, 590808-3230.
Den första domen är från 2012-06-27, dom meddelad i Gävle Tingsrätt. Mål nr B 1225-12
Då bodde Uffe Hagström i Gullsmyra Tärnsjö, som ligger norr om Heby.
DOMSLUT Begångna brott
l. Olovlig körning
2. Rattfylleri
Påföljd m.m. Dagsböter 50 å 50 kr

Den andra domen är från 2017-03-10, domen meddelad i Uppsala Tingsrätt. Mål nr: B 2110-15
Då bodde Uffe Hagström i Tängesbo Östervåla och där bor han nu och han är sambo med en ny kvinna sen ca 2 år.
Men brotten begicks när Hasse var sambo med sina två döttrars mor, troligen i Tärnsjö.
Från domen: Under i målet aktuella perioder, förutom vad avser åtalspunkterna 7 och 8, var Ulf Hagström sambo med Nxxx. De har tillsammans två döttrar och Nxxx har sönerna Sxxx och Rxxx. I vart fall under de perioder som avses i åtalspunkterna 1,2, 3 och 5 bodde Ulf Hagström och Nxxx tillsammans med samtliga barn.
(Mitt tillägg: Uffe förfalskar sambons söners namn och sätter dom i skuld för mobiltelefoner och en bil. Sönerna var strax över 18 år när han gör detta mot dom. Vilken jävla skitstövel!)

DOMSLUT
Brott som den tilltalade döms för
1. Bedrägeri, 2011-10-07 -- 2012-02-16 (4 tillfällen)
2. Olovlig körning, 2014-04-27
Åtal som den tilltalade frikänns från
1. Urkundsförfalskning, (2 tillfällen)
2. Förskingring, 2011-08-29 -- 2011-11-06
3. Urkundsförfalskning, 2014-03-07
Påföljd m.m.
Skyddstillsyn med samhällstjänst 40 timmar. Om fängelse i stället hade valts som påföljd skulle fängelse 1 månad ha dömts ut.
(Mitt tillägg: När man läser domen så borde Uffe Hagström har blivit dömd på alla åtalspunkter. Han använder två ca 18 åriga grabbars namn för att roffa åt sig saker och pengar. Inga spärrar där inte!)
Från domen.
Påföljd
Ulf Hagström förekommer under 15 avsnitt i belastningsregistret. Han dömdes den 10 november 2011 för förskingring (avsnitt 2). En av honom tidigare utdömd skyddstillsyn skulle även avse detta brott och prövotiden förlängdes till den 10 november 2012. Han dömdes senast den 27 juni 2012 för olovlig körning och rattfylleri till dagsböter.
Ulf Hagström döms nu för fyra fall av bedrägeri. Tre av dessa brott har begåtts innan domen den 10 november 2011, medan bedrägeriet i åtalspunkten 3 begicks den 16 februari 2012 d.v.s. kort tid efter domen och under prövotid. Det talar för att påföljden bör bestämmas till fängelse. Av personutredningen i målet framgår emellertid att Ulf Hagström har behov av det stöd en dom på skyddstillsyn kan ge honom för att avhålla honom från brott i framtiden. Av utredningen och Ulf Hagströms uppgifter vid huvudförhandlingen framgår att han är lämplig att utföra samhällstjänst vilket även Ulf Hagström samtyckt till. Med beaktande av detta föreligger det särskilda skäl att döma till skyddstillsyn med samhällstjänst i stället för fängelse.
Länk till senaste domen från 2017-03-10 https://minfil.org/ue1bBebdb2/Uffe_H...ig_k_rning.pdf

15 avsnitt i belastningsregistret sen tidigare enligt sista domen! Kommer tyvärr inte åt vad Uffe Hagström är dömd för i dom tidiga domarna men det skulle inte förvåna mig om det är våldsbrott inblandade där.
Det kanske finns någon i tråden som kan få fram dom uppgifterna.


Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
ULF Karl Bertil Hagström, f. 1959-08-08, plockade med sin taxibil upp sitt offer, en 17-årig flicka. Under förevändning att han skulle "lämna tidningar" har han sedan kört henne till en för henne okänd plats. Där säger Ulf Hagström till 17-åringen: "nu ska jag knulla dig". När flickan bestämt avvisar detta och istället gör sig redo att lämna bilen, har Hagström kastat sig över henne. Hon har försökt försvara sig med slag och sparkar, varpå Hagström säger: "ju mindre motstånd desto mindre skador blir det".
Hagström har därefter strypt flickan till medvetslöshet, bundit ett hundkoppel kring hennes hals, och misshandlat henne med en batong. Sedan lämnade han henne att dö. Tack och lov, överlevde hon.

För dessa vidriga tilltag dömdes Ulf Hagström 1993 till fem års fängelse för försök till mord och grov misshandel.

Fotografier på äcklet Ulf Hagström:
https://minfil.org/E4g9y4b1b3/ulfhagstrom1.png
https://minfil.org/Geg0yebbb0/ulfhagstrom2.png

TR-dom och stämningsansökan: https://minfil.org/D7g6y3b7bc/ulfhagstrom.pdf
Citera
2017-04-25, 22:06
  #42
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velda
Men tackar så mycket!
Super! Kan man hitta bilderna från utredningen också?
Speciellt av brottsoffrets skador?
Brottsoffrets skador finns inga bilder på men däremot är dom väl beskrivna i domen i slutet av rättsläkare och det finns även utdrag ur journalen från intensiven.
Kan tyvärr inte ange sida då det är bilagor med egna numreringar. Domsbilaga 4 och 5 och det är vidrig läsning. Hur kunde hon överleva detta?
https://minfil.org/D7g6y3b7bc/ulfhagstrom.pdf
Citera
2017-04-26, 01:10
  #43
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ulf Hagström var 33 år 7 november 1992 när han grovt misshandlade och försökte mörda Anna. Hon överlevde som genom ett mirakel för dom flesta med dom skadorna dör.
Ulf blev dömd till 5 års fängelse och borde ha kommit ut från fängelset under senvåren 1995.
På den tiden blev man frigiven efter halva strafftiden och han satt häktad från november 1992 och borde ha blivit frigiven i maj 1995.

Vad gjorde han från maj 1995 fram tills han träffade sina döttrars mor.

Ulf har två döttrar med samma kvinna och den äldsta är född sent 1998 och är nu drygt 18 år. Den yngre är under 16 år. Han bodde samman med den kvinnan troligen till början av 2014.
Från domen 2017-03-10: Ulf Hagström har lämnat följande förklaring till sitt handlande. Både han och Nxxx hade dålig ekonomi och betalningsanmärkningar och de fick därför inte teckna några abonnemang. Han levde då och lever fortfarande på bidrag.

Ulf Hagström har en ny sambo sedan ca 2 år. Frågan är vad hon vet om hans historia?
Hon verkar kyrklig och Ulf verkar hänga på det kyrkliga så det kanske är samma skit som alltid med kyrkliga människor att allt ska vara förlåtet med lite böner... SPYR!!!
Dom verkar hyra ett hus i Östervåla då ingen av dom äger någon fastighet. https://www.merinfo.se/person/%C3%96...59/bnwd4-1xo9u

Innan mordförsöket och den grova misshandeln 7 november 1992 fanns inte Uffe i brottsregistret enligt domen från februari 1993.

Det finns två domar på Uffe Hagström på Lexbase , ULF Karl Bertil Hagström, 590808-3230.
Den första domen är från 2012-06-27, dom meddelad i Gävle Tingsrätt. Mål nr B 1225-12
Då bodde Uffe Hagström i Gullsmyra Tärnsjö, som ligger norr om Heby.
DOMSLUT Begångna brott
l. Olovlig körning
2. Rattfylleri
Påföljd m.m. Dagsböter 50 å 50 kr

Den andra domen är från 2017-03-10, domen meddelad i Uppsala Tingsrätt. Mål nr: B 2110-15
Då bodde Uffe Hagström i Tängesbo Östervåla och där bor han nu och han är sambo med en ny kvinna sen ca 2 år.
Men brotten begicks när Hasse var sambo med sina två döttrars mor, troligen i Tärnsjö.
Från domen: Under i målet aktuella perioder, förutom vad avser åtalspunkterna 7 och 8, var Ulf Hagström sambo med Nxxx. De har tillsammans två döttrar och Nxxx har sönerna Sxxx och Rxxx. I vart fall under de perioder som avses i åtalspunkterna 1,2, 3 och 5 bodde Ulf Hagström och Nxxx tillsammans med samtliga barn.
(Mitt tillägg: Uffe förfalskar sambons söners namn och sätter dom i skuld för mobiltelefoner och en bil. Sönerna var strax över 18 år när han gör detta mot dom. Vilken jävla skitstövel!)

DOMSLUT
Brott som den tilltalade döms för
1. Bedrägeri, 2011-10-07 -- 2012-02-16 (4 tillfällen)
2. Olovlig körning, 2014-04-27
Åtal som den tilltalade frikänns från
1. Urkundsförfalskning, (2 tillfällen)
2. Förskingring, 2011-08-29 -- 2011-11-06
3. Urkundsförfalskning, 2014-03-07
Påföljd m.m.
Skyddstillsyn med samhällstjänst 40 timmar. Om fängelse i stället hade valts som påföljd skulle fängelse 1 månad ha dömts ut.
(Mitt tillägg: När man läser domen så borde Uffe Hagström har blivit dömd på alla åtalspunkter. Han använder två ca 18 åriga grabbars namn för att roffa åt sig saker och pengar. Inga spärrar där inte!)
Från domen.
Påföljd
Ulf Hagström förekommer under 15 avsnitt i belastningsregistret. Han dömdes den 10 november 2011 för förskingring (avsnitt 2). En av honom tidigare utdömd skyddstillsyn skulle även avse detta brott och prövotiden förlängdes till den 10 november 2012. Han dömdes senast den 27 juni 2012 för olovlig körning och rattfylleri till dagsböter.
Ulf Hagström döms nu för fyra fall av bedrägeri. Tre av dessa brott har begåtts innan domen den 10 november 2011, medan bedrägeriet i åtalspunkten 3 begicks den 16 februari 2012 d.v.s. kort tid efter domen och under prövotid. Det talar för att påföljden bör bestämmas till fängelse. Av personutredningen i målet framgår emellertid att Ulf Hagström har behov av det stöd en dom på skyddstillsyn kan ge honom för att avhålla honom från brott i framtiden. Av utredningen och Ulf Hagströms uppgifter vid huvudförhandlingen framgår att han är lämplig att utföra samhällstjänst vilket även Ulf Hagström samtyckt till. Med beaktande av detta föreligger det särskilda skäl att döma till skyddstillsyn med samhällstjänst i stället för fängelse.
Länk till senaste domen från 2017-03-10 https://minfil.org/ue1bBebdb2/Uffe_H...ig_k_rning.pdf

15 avsnitt i belastningsregistret sen tidigare enligt sista domen! Kommer tyvärr inte åt vad Uffe Hagström är dömd för i dom tidiga domarna men det skulle inte förvåna mig om det är våldsbrott inblandade där.
Det kanske finns någon i tråden som kan få fram dom uppgifterna.
Tack för intressanta uppgifter ang. Ulf Hagström. Han har alltså dragit på sig inte mindre än 14 "prickar" i belastningsregistret EFTER det vidriga mordförsöket 1992. Han borde ha belönats med minst tio år den gången? Istället fick han en "kaffevolta" jämfört med många andra och har fortsatt sitt vedervärdiga levende.
Citera
2017-04-26, 01:40
  #44
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Tack för intressanta uppgifter ang. Ulf Hagström. Han har alltså dragit på sig inte mindre än 14 "prickar" i belastningsregistret EFTER det vidriga mordförsöket 1992. Han borde ha belönats med minst tio år den gången? Istället fick han en "kaffevolta" jämfört med många andra och har fortsatt sitt vedervärdiga levende.
Nej Ulf Hagström har minst 15 punkter om inte fler för belastningsregister gallras efter viss tid beroende på brottets art. "Den längsta tid en uppgift finns kvar i belastningsregistret är 20 år, med undantag för att fängelsedomar gallras senast 20 år efter frigivning och överlämnade till rättspsykiatrisk vård gallras senast 20 år efter utskrivningen (18§ och 17§)."
https://polisen.se/Service/Belastnin...ingsregistret/

Ulf Hagström blev dömd 1993 och straffet var avtjänat 1995 och då är det gallrat senast 2015 så mordförsöket och den grova misshandeln av Anna finns inte med i belastningsregistret i domen från 2017. Han fick ett löjligt låg straff för det han gjorde. Minst 10 år och gärna livstid borde det ha blivit för att Anna överlevde var ett mirakel och inget annat. Han lämnade henne för att dö!

Frågan är... hur mycket mer är gallrat? Just nu har han 15 avsnitt i belastningsregistret men det kan vara många fler som är bortgallrade. Det jag är undrar är om det finns fler våldsbrott under dom punkter som finns kvar eller är bortgallrade? Tyvärr går nog inte flera av domarna att få tag i längre.

En man som begår ett så bestialiskt brott som det mot Anna har jag svårt att tänka mig att han inte har gjort det igen... eller varför inte innan som han aldrig åkte fast för?
Ulf Hagström var 33 år när han dömdes för sitt första brott. Sen debut...?
Det är det där med ränderna som aldrig går ur en Zebra... och Ulf bevisar gång på gång att bryta mot lagen är en petitess för honom.
__________________
Senast redigerad av Timeout 2017-04-26 kl. 01:44.
Citera
2017-04-26, 07:32
  #45
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nej Ulf Hagström har minst 15 punkter om inte fler för belastningsregister gallras efter viss tid beroende på brottets art. "Den längsta tid en uppgift finns kvar i belastningsregistret är 20 år, med undantag för att fängelsedomar gallras senast 20 år efter frigivning och överlämnade till rättspsykiatrisk vård gallras senast 20 år efter utskrivningen (18§ och 17§)."
https://polisen.se/Service/Belastnin...ingsregistret/

Ulf Hagström blev dömd 1993 och straffet var avtjänat 1995 och då är det gallrat senast 2015 så mordförsöket och den grova misshandeln av Anna finns inte med i belastningsregistret i domen från 2017. Han fick ett löjligt låg straff för det han gjorde. Minst 10 år och gärna livstid borde det ha blivit för att Anna överlevde var ett mirakel och inget annat. Han lämnade henne för att dö!

Frågan är... hur mycket mer är gallrat? Just nu har han 15 avsnitt i belastningsregistret men det kan vara många fler som är bortgallrade. Det jag är undrar är om det finns fler våldsbrott under dom punkter som finns kvar eller är bortgallrade? Tyvärr går nog inte flera av domarna att få tag i längre.

En man som begår ett så bestialiskt brott som det mot Anna har jag svårt att tänka mig att han inte har gjort det igen... eller varför inte innan som han aldrig åkte fast för?
Ulf Hagström var 33 år när han dömdes för sitt första brott. Sen debut...?
Det är det där med ränderna som aldrig går ur en Zebra... och Ulf bevisar gång på gång att bryta mot lagen är en petitess för honom.
"Prickarna" gallras väl inte, om personen i fråga gång på gång begår nya brott. För varje ny dom, så återställs gallringstiden för tidigare "prickar". Det är alltså mycket möjligt att mordförsöket 1992 fortfarande syns i Hagströms belastningsregister.
Citera
2017-04-26, 07:38
  #46
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
"Prickarna" gallras väl inte, om personen i fråga gång på gång begår nya brott. För varje ny dom, så återställs gallringstiden för tidigare "prickar". Det är alltså mycket möjligt att mordförsöket 1992 fortfarande syns i Hagströms belastningsregister.

Delvis sant, inte fullt. Varje uppgift som förs in gallras efter tjugo år. Detta trots att nya så kallade <prickar> tillkommer hela tiden. Se lag om belastningsregister som reglerar bland annat gallring.
Citera
2017-04-26, 10:47
  #47
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Delvis sant, inte fullt. Varje uppgift som förs in gallras efter tjugo år. Detta trots att nya så kallade <prickar> tillkommer hela tiden. Se lag om belastningsregister som reglerar bland annat gallring.
Tack för information ang. gallring. Då lär mordförsöket 1992 ej längre synas på Hagströms "cv".
Citera
2017-04-26, 15:04
  #48
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Delvis sant, inte fullt. Varje uppgift som förs in gallras efter tjugo år. Detta trots att nya så kallade <prickar> tillkommer hela tiden. Se lag om belastningsregister som reglerar bland annat gallring.
Nja... det är delvis sant för prickar gallras efter olika tid beroende på brottets art.
Jag la in länk om det tidigare och lägger in den igen och lägger in texten här.

Läser man hur dom gallrar så kan Ulf Hagström ha en hel del bortgallrat och mordförsöket är definitivt inte med i dom 15 punkter han har nu i belastningsregistret. Frågan är hur många fler punkter har han fått bortgallrat under åren... och finns det fler våldsbrott?

Hur länge uppgifter finns kvar i belastningsregistret
Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning finns registrerad i belastningsregistret innan den tas bort.

Uppgifter som tas bort 3 år efter beslut
Straffvarning (åklagarens beslut att inte åtala för brott), om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet.

Uppgifter som tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande
Penningböter, exempelvis fortkörningsböter
Dagsböter
Tillträdesförbud
Fängelsestraff som har fallit bort enligt 35 kap. 8 eller 9 §§ brottsbalken eller förvandlingsstraff för böter som har fallit bort enligt 18 eller 21 § bötesverkställighetslagen
Villkorlig dom om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Skyddstillsyn om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Ungdomstjänst om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Uppgift om att man förklaras fri från påföljd enligt 30 kap. 6§ brottsbalken om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet

Uppgifter som tas bort 10 år efter dom eller beslut
Villkorlig dom
Åtalsunderlåtelse (åklagarens beslut att inte åtala för brott om personen var över 18 år vid tidpunkten för brottet)
Skyddstillsyn
Ungdomstjänst om personen var över 18 år vid tidpunkten för brottet
Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall om personen var över 18 år vid tidpunkten för brottet
Uppgift om att man förklaras fri från påföljd enligt 30 kap. 6§ brottsbalken om personen var över 18 år vid tidpunkten för brottet
Beslut om kontaktförbud och förbud enligt 3 kap. 5 § lagen (2015:642) om europeisk skyddsorder
Fängelsestraff som ska anses helt verkställt genom tidigare frihetsberövande eller från vilket någon genom beslut om nåd helt har befriats
Fängelse- eller förvandlingsstraff för böter

Uppgifter som tas bort 10 år efter det att straffet har avtjänats
Fängelse eller förvandlingsstraff för böter (10 år efter frigivning)
Sluten ungdomsvård (10 år efter att påföljden helt verkställts)
Rättspsykiatrisk vård (10 år efter utskrivning)

Mer om borttagning (gallring)
En uppgift i belastningsregistret ska finnas kvar så länge en annan uppgifts gallringstid, borttagningstid, inte har infallit. Undantaget är penningböter, de påverkar inte gallringstiden för andra uppgifter.

Den längsta tid en uppgift finns kvar i belastningsregistret är 20 år, med undantag för att fängelsedomar gallras senast 20 år efter frigivning och överlämnade till rättspsykiatrisk vård gallras senast 20 år efter utskrivningen (18§ och 17§).
https://polisen.se/Service/Belastnin...ingsregistret/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback