Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-24, 10:03
  #73
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-lymphocyte
Skillnaden är att jag inser mina brister och förlitar mig på vad vetenskapen säger, ni vet tydligen något som 99% av experter inte förstår, eller är det en konspiration? Alla de största forsknings- och hälsoorganisationer i världen kan inte komma närmre verkligheten än vad du har gjort med 30min på google?

Du är faktiskt ett levande bevis på de brister och kognitiva funktionsnedsättningar man kan drabbas av genom att äta en ensidig och näringsfattig kost, dina omvärldsproblem och ilska mot omgivningen och människor du inte alls känner, tillsammans med paranoida vanföreställningar och konspirationsteorier gör att man kan konstatera att din hjärna farit mycket illa, nä, gå ner till korvkiosken och tugga i dig en rejäl hamburgare innan det är försent, lycka till!
Citera
2017-04-24, 19:15
  #74
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Du är faktiskt ett levande bevis på de brister och kognitiva funktionsnedsättningar man kan drabbas av genom att äta en ensidig och näringsfattig kost, dina omvärldsproblem och ilska mot omgivningen och människor du inte alls känner, tillsammans med paranoida vanföreställningar och konspirationsteorier gör att man kan konstatera att din hjärna farit mycket illa, nä, gå ner till korvkiosken och tugga i dig en rejäl hamburgare innan det är försent, lycka till!

Ja jag har faktiskt lagt märke till något liknande hos mina sk vegan-vänner.

Det är något som fattas, och de blir lätt irriterade.
Väldigt svårt att skoja med dem.

Men frågan är om de inte alltid var så ? även innan de blev veganer.. kanske det är ett speciellt folk/mer rebelliskt/mer eget folk som just dras till vegan-mat.
Det behöver ju inte vara en konsekvens av kosten i sig.


Hur som helst så har T-lymphocyte rätt i mycket det han/hon säger. Mina professorer lär ut liknande fakta, och jag har svårt att tro att de alla är tillsammans i någon gigantisk global vegan-sekt som försöker lura oss.

Kolesterol accelererar processen av åderförkalkning. Ju mer kolesterol och inflammation desto lättare blir det att bygga upp ett plack.

Jag har sett det under mikroskop: Det börjar redan i barndomen, kolesterol & fett samt en del socker som byggs upp på insidan av artärer.
Det kommer vita blodceller(makrofager) och försöker äta upp all kolesterol, många av makrofagerna hinner inte ut ur placket och cellen dör inuti placket.
Detta leder till fibros och kalcifiering, vilket gör placket ännu stelare och svårare för makrofager att ta sig ut(och på så sätt få kolesterolet att återvända till cirkulationen-> levern->gallsyra-> tarmen-> avföringen.

Jag har till och med känt på denna åderförkalkning vid obduktioner: Det är stenhårt, artärerna är hårda som kopparrör och helt igenproppade. Man kan skära sig på dessa vassa kalciumbitar om man inte är försiktig.

Faktum är att vegan/vegetariankoster nivåerna av kolesterol i blodet drastiskt. En klasskompis till mig är vegan, vi fick uppgiften att jämföra båda våra kolesterol värden och jag som köttätare förlorade rejält.
Hennes kolesterol var 3.0 mmol/L medans mitt var nästan 6 mmol/L.

Men som sagt du har en poäng om att det är något verkligen märkligt med många veganer rent psykiskt, och jag har inte riktigt förstått vad det är med dem.
Fast jag tänker mer på min egen överlevnad och framtida hälsoliv än att försöka leta fel på dem.

Kolesterolet hittar alltid någonstans att ta vägen, och jag är inte så förtjust i att det tar sig till ett av mina plack i mina artärer.
- Det är en komplicerad process att få ut det.
Citera
2017-04-24, 19:43
  #75
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Ja jag har faktiskt lagt märke till något liknande hos mina sk vegan-vänner.

Det är något som fattas, och de blir lätt irriterade.
Väldigt svårt att skoja med dem.

Men frågan är om de inte alltid var så ? även innan de blev veganer.. kanske det är ett speciellt folk/mer rebelliskt/mer eget folk som just dras till vegan-mat.
Det behöver ju inte vara en konsekvens av kosten i sig.


Hur som helst så har T-lymphocyte rätt i mycket det han/hon säger. Mina professorer lär ut liknande fakta, och jag har svårt att tro att de alla är tillsammans i någon gigantisk global vegan-sekt som försöker lura oss.

Kolesterol accelererar processen av åderförkalkning. Ju mer kolesterol och inflammation desto lättare blir det att bygga upp ett plack.

Jag har sett det under mikroskop: Det börjar redan i barndomen, kolesterol & fett samt en del socker som byggs upp på insidan av artärer.
Det kommer vita blodceller(makrofager) och försöker äta upp all kolesterol, många av makrofagerna hinner inte ut ur placket och cellen dör inuti placket.
Detta leder till fibros och kalcifiering, vilket gör placket ännu stelare och svårare för makrofager att ta sig ut(och på så sätt få kolesterolet att återvända till cirkulationen-> levern->gallsyra-> tarmen-> avföringen.

Jag har till och med känt på denna åderförkalkning vid obduktioner: Det är stenhårt, artärerna är hårda som kopparrör och helt igenproppade. Man kan skära sig på dessa vassa kalciumbitar om man inte är försiktig.

Faktum är att vegan/vegetariankoster nivåerna av kolesterol i blodet drastiskt. En klasskompis till mig är vegan, vi fick uppgiften att jämföra båda våra kolesterol värden och jag som köttätare förlorade rejält.
Hennes kolesterol var 3.0 mmol/L medans mitt var nästan 6 mmol/L.

Men som sagt du har en poäng om att det är något verkligen märkligt med många veganer rent psykiskt, och jag har inte riktigt förstått vad det är med dem.
Fast jag tänker mer på min egen överlevnad och framtida hälsoliv än att försöka leta fel på dem.

Kolesterolet hittar alltid någonstans att ta vägen, och jag är inte så förtjust i att det tar sig till ett av mina plack i mina artärer.
- Det är en komplicerad process att få ut det.

Grejen är att frisk kropp hanterar kolesterolet utmärkt själv, medan en sjuk inflammerad kropp inte gör det inte, har du brutit ner din kropp i åratal med alkohol och sockerkonsumtion är du 65 år med 30 kg övervikt? jag tror inte det eller?
Citera
2017-04-24, 22:18
  #76
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Grejen är att frisk kropp hanterar kolesterolet utmärkt själv, medan en sjuk inflammerad kropp inte gör det inte, har du brutit ner din kropp i åratal med alkohol och sockerkonsumtion är du 65 år med 30 kg övervikt? jag tror inte det eller?

Men det är en naturlig process. Åderförkalkning.

Varför skynda på det hela ?
Citera
2017-04-24, 22:58
  #77
Medlem
T-lymphocytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Du är faktiskt ett levande bevis på de brister och kognitiva funktionsnedsättningar man kan drabbas av genom att äta en ensidig och näringsfattig kost, dina omvärldsproblem och ilska mot omgivningen och människor du inte alls känner, tillsammans med paranoida vanföreställningar och konspirationsteorier gör att man kan konstatera att din hjärna farit mycket illa, nä, gå ner till korvkiosken och tugga i dig en rejäl hamburgare innan det är försent, lycka till!

Blev faktan lite för mycket så nu är dina känslor skadade? Försvarsmekanismerna kickade igång ordentligt verkar det som. Min hjärna är helt frisk, mitt IQ är oförändrat sedan jag blev vegan och dessutom är många neurodegenerativa sjukdomar länkade till just minskad blodflöde, genom åderförfettning, och inflammation - två faktorer jag har statistisk signifikant lägre risk för som vegan än dig. Jag har inte varit annat än rak mot dig, som jag hoppas att andra är med mig. Du har fel helt enkelt och ju snabbare du inser detta ju mer värdighet och intellektuella integritet kan du behålla.

Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Grejen är att frisk kropp hanterar kolesterolet utmärkt själv, medan en sjuk inflammerad kropp inte gör det inte, har du brutit ner din kropp i åratal med alkohol och sockerkonsumtion är du 65 år med 30 kg övervikt? jag tror inte det eller?

Du har uppenbarligen inte läst någon litteratur om ämnet så hur kan du möjligen göra sådana här påståenden? Om du inte uppfattade det så delade TS faktumet att detta börjar i barndomen, så ålder är inte en faktor förutom på så sätt att kärlsjukdomar successivt byggs upp och att blodkärlen blir styvare med ålder. Det underliggande problemet med förhöjt kolesterol är i princip densamma för en 10-åring som en 100-åring. Man har bokstavligen kollat i kärlen på barn som dött i bilolyckor och sett att över 50% av barn runt 10 har åderförfettning synlig med naket öga. Du är med all sannolikhet i en senare grad av denna sjukdomsutveckling, och det högst troligt att du kommer dö av det, som de flesta människor i världen gör. Att inte ha någon inflammation är fullständigt oundvikligt, det är del av att vara vid liv. Vi kan minska skadan det gör, med en diet rik på antioxidanter som i princip bara finns i växter, träning, meditation och genom att undvika djurprodukter av en mängd anledningar. Delvis blir kärlen styva av måltider med mycket fett då detta stör kvävesignaleringen som vidgar kärlen, och delvis så är djurprodukter ofta fyllda av inflammatoriska ämnen som endotoxiner. De flesta kan dock inte undvika att skada kärlen och då är det enda vi kan göra är att hålla byggstenarna till placken på tillräckligt låga nivåer så vår kropp kan hantera dem, en egenskap du överskattar kraftigt.
Citera
2017-04-24, 23:06
  #78
Medlem
T-lymphocytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Men det är en naturlig process. Åderförkalkning.

Varför skynda på det hela ?

Vet vi verkligen att det är en naturlig process? Så som jag förstått så är det i princip icke existerande i vissa populationer. Har sett studier på jordbruksfolk i Asien och Afrika där det är i princip icke existerande, åldersmatchat med västerlänningar, så inte för att de dör av andra anledningar innan.
Citera
2017-04-25, 00:28
  #79
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-lymphocyte
Vet vi verkligen att det är en naturlig process? Så som jag förstått så är det i princip icke existerande i vissa populationer. Har sett studier på jordbruksfolk i Asien och Afrika där det är i princip icke existerande, åldersmatchat med västerlänningar, så inte för att de dör av andra anledningar innan.

Det är en naturlig process.

Fast vår nya livsstil har gjort att vi utvecklar det tidigare och i högre grad.
Obduktioner ljuger inte, de är definitiva bevis.

Du får dock gärna länka till dina forskningsartiklar/obduktionsprotokoll som visar att åderförkalknng inte existerar bland jordbrukare i Afrika och Asien.
Citera
2017-04-25, 09:03
  #80
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Det är en naturlig process.

Fast vår nya livsstil har gjort att vi utvecklar det tidigare och i högre grad.
Obduktioner ljuger inte, de är definitiva bevis.

Du får dock gärna länka till dina forskningsartiklar/obduktionsprotokoll som visar att åderförkalknng inte existerar bland jordbrukare i Afrika och Asien.

Ja, det har du rätt i människor tar bättre hand om sina bilar än sig själva, tror inte någon fyller på med billig lågprisolja i sin nya Mercedes, men när det gäller vad vi äter är det precis tvärt om, vi stoppar i oss mat fullproppad med kemikalier och socker, mat som påverkar kroppens alla olika system och gör oss sjuka, så sjuka att kroppen förlorar förmågan att läka sig själv, metabolt syndrom.
Citera
2017-04-25, 11:43
  #81
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Ja, det har du rätt i människor tar bättre hand om sina bilar än sig själva, tror inte någon fyller på med billig lågprisolja i sin nya Mercedes, men när det gäller vad vi äter är det precis tvärt om, vi stoppar i oss mat fullproppad med kemikalier och socker, mat som påverkar kroppens alla olika system och gör oss sjuka, så sjuka att kroppen förlorar förmågan att läka sig själv, metabolt syndrom.

Exakt! det finns inte en oändlig resurs till att fixa problem i kroppen.
När den inte längre kan fixa problemen tar den näst bästa alternativet.

Det går att proppa i sig jättemycket lördagsgodis när man är ung, men när man blir äldre så blir kroppens förmåga att hantera det hela helt annorlunda.

Hade kroppen hanterat allt så perfekt som vissa i tråden verkar tro hade vi inte behövt sjukhus eller ens en vetenskap om läkekonst.
Citera
2017-04-25, 12:30
  #82
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Exakt! det finns inte en oändlig resurs till att fixa problem i kroppen.
När den inte längre kan fixa problemen tar den näst bästa alternativet.

Det går att proppa i sig jättemycket lördagsgodis när man är ung, men när man blir äldre så blir kroppens förmåga att hantera det hela helt annorlunda.

Hade kroppen hanterat allt så perfekt som vissa i tråden verkar tro hade vi inte behövt sjukhus eller ens en vetenskap om läkekonst.

Ja, diabetes har blivit ett folkhälsoproblem.
Dessutom vill livsmedelsindustrin att vi ska köpa och äta deras produkter, därför smyger dom in t.ex. onaturliga smakämnen för att göra oss beroende av just deras livsmedel, det är en djungel att lära sig hitta "rena livsmedel" som inte är fullproppade med socker och olika E:ämnen, innehållsförteckningarna är svåra att läsa och vissa sockerarter och oljor har förtäckta kemiska namn för att vi inte ska veta att de t.ex. innehåller palmolja och annat skit.
Citera
2017-04-25, 13:13
  #83
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Ja, diabetes har blivit ett folkhälsoproblem.
Dessutom vill livsmedelsindustrin att vi ska köpa och äta deras produkter, därför smyger dom in t.ex. onaturliga smakämnen för att göra oss beroende av just deras livsmedel, det är en djungel att lära sig hitta "rena livsmedel" som inte är fullproppade med socker och olika E:ämnen, innehållsförteckningarna är svåra att läsa och vissa sockerarter och oljor har förtäckta kemiska namn för att vi inte ska veta att de t.ex. innehåller palmolja och annat skit.

Ja visst är det !? enda lösningen är något slags biofarm/biosamhälle i de mindre förorenade delarna av norra Sverige om man vill vara helt 100%, men det är overkill.

Visst har matindustrin drastiskt minskat alla infektionssjukdomar, men frågan är vilket pris vi kroniskt måste betala ?

De är bra fula i sin marknadsföring också.. skriver skitsaker som inte egentligen säger någonting om deras produkt(t.ex innehåller 30% mindre socker.. Jaha ? hur mycket socker innehöll den ursprungliga produkten ?) och det är som du säger väldigt svårt att skilj ur rätt från fel i en sådan djungel.

Antar att det finns vissa länder där befolkningen helt enkelt är beroende av att producera palmolja och exportera till väst för att inte hamna i fattigdom.
Men det har ju mindre betydelse för mig personligen, tänker inte göra några uppoffringar av min hälsa för denna industri.
Citera
2017-04-25, 20:07
  #84
Medlem
T-lymphocytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Hade kroppen hanterat allt så perfekt som vissa i tråden verkar tro hade vi inte behövt sjukhus eller ens en vetenskap om läkekonst.

Hoppas det inte syftar på mig för det är motsatsen mot vad jag har uttryckt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Det är en naturlig process.

Fast vår nya livsstil har gjort att vi utvecklar det tidigare och i högre grad.
Obduktioner ljuger inte, de är definitiva bevis.

Du får dock gärna länka till dina forskningsartiklar/obduktionsprotokoll som visar att åderförkalknng inte existerar bland jordbrukare i Afrika och Asien.

Det var ett dåligt ordval, jag vet inte riktigt vad som menas med "naturlig" i denna kontexten, det är ett väldigt vagt ord. Vad jag menade var att det är inte en sjukdom som vi nödvändigtvis utvecklar, det håller jag fast vid. Denna studien till exempel: http://www.ajconline.org/article/000...007-2/abstract hittades vid obduktion 1 enda fall av en läkt hjärtattack i ca. 1500 personer, i väst skulle denna siffran vara runt 500. Här är en lite mer omfattande artikel om ämnet: https://academic.oup.com/ije/article...-heart-disease

Ja visst detta garanterar inte att de inte utvecklat åderförfettning till någon grad men eftersom även hög grad åderförfettning till och med är botligt så anser jag det följer logiskt att hälsosam kost, motion, undvikande av stress etc. som vi vet kan minska det som redan finns, att de som levt så sedan barnsben borde inte utveckla det alls, i alla fall inte till så grad att det ställer till med några problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback