Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 18:43
  #25
Moderator
Allaballawallas avatar
Husdjur --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2017-04-22, 09:46
  #26
Medlem
Lider med dig finns inget mer enerverande än en hund som skäller timmar i sträck. Bodde själv tidigare på ett ställe med en sådan granne. Den idioten var ute och festade varje kväll till sena nattimman och hunden skällde oavbrutet hela natten. Egentligen får man inte lov att ha hund utan tillstånd från hyresvärden, men vem fan frågar om detta? Sedan tycker jag det är rent för jävligt att en hund ska påverka boende till det sämre för kanske en hela trappan, för det drabbar många. Jag påpekade självklart också för den idioten om hur det låg till och han blev bara sur som en ättika och blängde surt som fan varje gång man träffade honom i trappan med sin jävla hund. Den jäkla hunden brukade också pissa i både hissen och trappen. Sådant där brukar man tyvärr nästan bara lösa med att flytta. Hundar måste tränas för att kunna vara ensamma under längre perioder och det lär aldrig denna typ av ägare göra. Själv flyttade jag och kan bara önska lycka till nästa hyresgäst som fick stå ut med det där. Om du hör dig för med andra grannar, så kanske ni kan gå samman och påverka, för det är garaterat inte bara du som lider. Den som lider allra minst är de som har hunden för de är ju inte hemma och hör eländet timme ut och in.
Ett alternativ skulle ju kunna vara att spela in den jäkla hunden, sedan när de väl kommer hem, så drar du på stereon med deras hundskall som du låter gå oavbrutet på högsta volymen i några timmar, så kanske de fattar hur det ligger till.
Citera
2017-04-23, 11:39
  #27
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Som jag skrev tidigare kan hyresvärden inte göra något åt det förrän störningsjouren har varit på plats och bekräftat störningar vid minst tre tillfällen. Att du dokumenterar störningar på egen hand håller inte i Hyresnämnden.
Det finns inte störningsjour i alla områden - så nej, det är inte alls något krav att man måste ringa någon störningsjour först.

Han bör kontakta hyresvärden helt enkelt. Har de en störningsjour så kommer de att hänvisa dit, har de inte det så får de ta emot klagomålen som de är och då är det bra att ha dokumentation både skriftligt och via ljudupptagning.
Citera
2017-04-23, 11:43
  #28
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggus-Diccus66
Hur länge är hunden ensam? Enligt lag får den bara lämnas ensam i 6 timmar. Så du kan polisanmäla dem för djurplågeri.
Nej, det kan han inte:


12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus
regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd
Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.

Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock
oftare


6 timmar är ett råd - inte en fast regel som inte går att bryta mot.
Citera
2017-04-23, 12:11
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det finns inte störningsjour i alla områden - så nej, det är inte alls något krav att man måste ringa någon störningsjour först.
Han bör kontakta hyresvärden helt enkelt. Har de en störningsjour så kommer de att hänvisa dit, har de inte det så får de ta emot klagomålen som de är och då är det bra att ha dokumentation både skriftligt och via ljudupptagning.
Varav jag skrev, om du har tillgång till en störningsjour. Jag har varit i Hyresnämnden ett tiotal gånger vid bl.a. avhysningar och störningar, och som jag sa tidigare är det en bevisfråga och upp till hyresvärden att driva frågan, när frågan prövas i Hyresnämnden måste hyresvärden kunna bevisa störningar med hänvisning till 42 § 1 st. 6 p. HL, det skall inte du som hyresgäst göra. Om det räckte med bevis i form av ljudupptagningar hade du lika gärna kunnat föra väsen på egen hand och spela in det, hur skulle du bevisa att det var grannen?
__________________
Senast redigerad av Elysia 2017-04-23 kl. 12:21.
Citera
2017-04-23, 12:19
  #30
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Varav jag skrev, om du har tillgång till en störningsjour. Jag har varit i Hyresnämnden ett tiotal gånger vid bl.a. avhysningar och störningar, och som jag sa tidigare är det en bevisfråga och upp till hyresvärden att driva frågan, när frågan prövas i Hyresnämnden måste hyresvärden kunna bevisa störningar, det skall inte du som hyresgäst göra.

Nej, det skrev du inte i det jag besvarade .. läs själv.



Ursprungligen postat av Elysia
Som jag skrev tidigare kan hyresvärden inte göra något åt det förrän störningsjouren har varit på plats och bekräftat störningar vid minst tre tillfällen. Att du dokumenterar störningar på egen hand håller inte i Hyresnämnden.
Citera
2017-04-23, 12:21
  #31
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det skrev du inte i det jag besvarade .. läs själv.



Ursprungligen postat av Elysia
Som jag skrev tidigare kan hyresvärden inte göra något åt det förrän störningsjouren har varit på plats och bekräftat störningar vid minst tre tillfällen. Att du dokumenterar störningar på egen hand håller inte i Hyresnämnden.

Edit:
Dessutom är störningsjouren något som man på många platser kontaktar EFTER kontorstid.

exempel
http://www.stockholmshem.se/Kontakt/Storningsarenden1/

http://www.familjebostader.com/hyres...-o/storningar/
__________________
Senast redigerad av micro113 2017-04-23 kl. 12:23.
Citera
2017-04-23, 12:26
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det skrev du inte i det jag besvarade .. läs själv.
Herrejösses. Läs inlägg #10, som jag länkade till i mitt inlägg som du citerade.

Citera
2017-04-23, 12:30
  #33
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Herrejösses. Läs inlägg #10, som jag länkade till i mitt inlägg som du citerade.

Jag föreslår att du går in på länkarna i inlägg 31 ... Störningsjouren är ofta något man ringer kvällstid efter att kontoret är stängt - om den finns. Dagtid ringer man till hyresvärden/kontoret.
Citera
2017-04-23, 12:32
  #34
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPE
Om du sitter hemma och studerar på dagarna, kanske du kan erbjuda dig att passa hunder när dem är borta? Kanske kan be om en slant för tjänsten med.
Varför skulle man vilja göra det?

Vill man nu ha hund så skaffar man väl sig en egen.
Citera
2017-04-23, 12:32
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Edit:
Dessutom är störningsjouren något som man på många platser kontaktar EFTER kontorstid.
exempel
http://www.stockholmshem.se/Kontakt/Storningsarenden1/
http://www.familjebostader.com/hyres...-o/storningar/
Om du ringer till störningsjouren på dagtid kommer du i första hand kopplas alternativt hänvisas till en utredare.
__________________
Senast redigerad av Elysia 2017-04-23 kl. 12:37.
Citera
2017-04-23, 12:37
  #36
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Om du ringer till störningsjouren på dagtid kommer du i första hand kopplas till en utredare.
Fixade du inte att klicka på länkarna? Eller är du bara inte läskunnig?


Störningsjouren kontaktar man EFTER kontorstid.


Under kontorstid är du välkommen att ringa vår kundservice. Behöver du råd eller hjälp utanför kontorstid kontaktar du vår störningsjour.

Störningsjouren
Telefon: 08-658 11 60
Söndag till torsdag: 20.00 och 03.00
Fredag och lördag: 20.00 till 04.00

http://www.familjebostader.com/hyres...-o/storningar/


Du når Störningsjouren på telefon 08 - 658 11 60. Jouren är öppen 20:00 – 03:00 i veckorna och 20:00 – 04:00 fredag–lördag.
[...]Syftet med Störningsjouren:
Att vara hyresvärdens representant, som störda grannar kan nå under icke kontorstid. Störningsjouren gör punktinsatser vid akuta och allvarliga störningar.


http://www.stockholmshem.se/Boende/A...orningsjouren/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback