Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-22, 13:54
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Bestrid deras faktura. Bestrid KFM. Vill de gå vidare så blir det i tingsrätten.

Du kan ju liksom inte tvinga dem att avskriva "bara för att du säger det".

Förresten, är fordringen privat eller till det allmänna? Det bör ju vara privat eftersom det är Lindorff. Men ändå.


Tror det är det allmänna för det är parkeringsböter och sånt. Ber om ursäkt för sent svar.
Citera
2017-04-22, 14:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Preskriptionstider är 3år för konsumentfordringar, 5år för skulder till staten och 10år för privata skulder.
Detta förutsätter att inga Preskriptionsavbrott sker.
Väldigt märkligt att de inte skickat till KFM efter 3år.

Preskriptionsavbrott kan ske genom.

-du erkänner skulden genom att till exempel betala ränta eller amortering eller ber om en avbetalningsplan.
-du får ett skriftligt krav eller en påminnelse om skulden från borgenären.
-borgenären ansöker om verkställighet hos oss.

Om Preskriptionsavbrott sker så startar Preskriptionstiden om.

Okej har ju nu fått flera brev från inkassobolaget (och andra inkasso som är minst lika gamla som denna skuld. Har jag nu gjort så preskriptionstiden fortsätter 3 år genom att öppna breven och ringa? Har gjort delbetalning med några andra inkassobolag för 1 månad sen (visste inte om att det fanns preskribitionstid).

Kan jag fortfarande hävda att dom ska försvinna för att det var mer än 3 år innan jag fick brev eller kontaktade dom och gjorde avbetalningsplan eller är det kört där?

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Troligen inte så märkligt att det inte gått till kfm, antingen har gäldenären befunnits medellös eller så har de med sina andra brev stött på patrull som gör att de misstänker svårigheter med delgivning.

Hade för ca 2 år sedan skuld till kronofogden, men den betalade jag av för ca 1,5 år sedan. Och har haft fast jobb med stabil årsinkomst 2 år nu.

Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Dom kan naturligtvis kontakta KMF och försöka driva in skulden med deras hjälp men detta innebär ju att Ts måste bli delgiven först.

När Ts blivit delgiven av delgivningsman så kommer han att bli tvungen att skriva på delgivningen samt skicka in dessa till tingsrätten(om jag ej minns fel) i detta läge har han då efter påskrivningen 10 eller 14 dagar på sig att bestrida skulden(vilket sker i eget brev till tingsrätten).

Om Ts bestrider skulden och hävdar att den är preskriberad så hamnar nu bollen hos inkasso eller den som är fodringsägare(vilket oftast är inkasso efter några år då de odtast köper skulden av den riktiga fodringsägaren för en spottstyver).

Så om inkasso väljer att driva skulden vidare till KFM och Ts bestrider skulden, blir det rättegång, vilket naturligtvis inkasso inte vill då de själva vet att dom kommer att förlora i detta fall.

Och JA, inkasso kan äga skulden och försöka driva in denna via sitt inkassobolag eller välja att sälja skulden till ett annat inkassobolag i hopp om att kunna tjäna lite pengar på skulden, detta är inte olagligt och skulden kommer då aldrig att försvinna om inte de själva väljer att skriva av den.

Men detta påverkar inte Ts mer än att denne får brev hem från inkassobolaget några gången per år, thats it, mer än så händer inte.

Edit: nu vet ju inte jag vilken typ av skuld Ts har i detta fall och vet då inte heller preskribsionstiden på denna.
Så Ts måste själv veta om det är värt att bestrida skulden, för förlorar Ts i tingsrätten så kommer även rättegångskostnaden hamna hos Ts.

Tack för svaret. Det är både köp från företag och parkeringsböter. Och jag har inte sett ett enda brev från något inkassobolag sen 2014. Om jag skulle skita i skulden helt, det går 3 år och det går vidare till KFM får jag betalningsanmärkning då? Och om jag bestrider beslutet kanske inkassobolaget kan motbevisa mig och på så sätt få sin rätt. Orolig för att få börja om och få nya anmärkningar. Skulle vilja bli 100% säker, finns det någon instans man kan vända sig till för att få hjälp med detta?

Grymt tacksam för alla svar!
Citera
2017-04-22, 16:59
  #15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoLess
Tror det är det allmänna för det är parkeringsböter och sånt. Ber om ursäkt för sent svar.

Trist för dig i så fall. För är det till staten är de inte preskriberade ännu och du finns nu inspelad när du själv gör ett preskriptionsavbrott.
Citera
2017-04-22, 17:02
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Trist för dig i så fall. För är det till staten är de inte preskriberade ännu och du finns nu inspelad när du själv gör ett preskriptionsavbrott.

Det var konsumentskonsumentskulder och en parkeringsböter.
Citera
2017-04-22, 17:56
  #17
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoLess
Det var konsumentskonsumentskulder och en parkeringsböter.

"Böter" är statliga. "Kontrollavgifter" är allmänna. Det är liiiite svårt att ge dig exakt besked när du säger olika saker hela tiden.

Men, eftersom Lindorff var inblandade så är det sannolikt en kontrollavgift.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-04-22 kl. 18:08.
Citera
2017-04-22, 19:34
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
"Böter" är statliga. "Kontrollavgifter" är allmänna. Det är liiiite svårt att ge dig exakt besked när du säger olika saker hela tiden.

Men, eftersom Lindorff var inblandade så är det sannolikt en kontrollavgift.

Parkeringsböter existerar inte i Sverige. Kontrollavgifter är inte allmänna, de är civilrättsliga. Felparkeringsavgifter hanteras däremot med restföring, alltså fordringsägare är staten.
Citera
2017-04-22, 19:58
  #19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Parkeringsböter existerar inte i Sverige. Kontrollavgifter är inte allmänna, de är civilrättsliga. Felparkeringsavgifter hanteras däremot med restföring, alltså fordringsägare är staten.
Beror väl på om det handlar om parkering på kommunal mark eller om avgiften handlar om parkering på en privat parkering och utfärdats av t ex ett parkeringsbolag? Ett krav från t ex Scandpark kan väl knappast räknas som en statlig skuld?
Citera
2017-04-22, 20:04
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Beror väl på om det handlar om parkering på kommunal mark eller om avgiften handlar om parkering på en privat parkering och utfärdats av t ex ett parkeringsbolag? Ett krav från t ex Scandpark kan väl knappast räknas som en statlig skuld?

Om kommunen äger marken är ointressant, är det tomtmark så är det fortfarande civilrätt.
Privata bolag anlitas på många håll både för att bevaka tomtmark och allmän mark, i det senare fallet går avgiften städse till Transportstyrelsen och överklagningar sker till polisen.
Citera
2017-04-22, 20:05
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoLess
Tror det är det allmänna för det är parkeringsböter och sånt. Ber om ursäkt för sent svar.
Det finns formellt inte något som heter "parkeringsböter" i Sverige, är det på allmän mark så kallas det felparkeringsavgift.
Citera
2017-04-22, 20:06
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoLess
Okej har ju nu fått flera brev från inkassobolaget (och andra inkasso som är minst lika gamla som denna skuld. Har jag nu gjort så preskriptionstiden fortsätter 3 år genom att öppna breven och ringa? Har gjort delbetalning med några andra inkassobolag för 1 månad sen (visste inte om att det fanns preskribitionstid).

Kan jag fortfarande hävda att dom ska försvinna för att det var mer än 3 år innan jag fick brev eller kontaktade dom och gjorde avbetalningsplan eller är det kört där?



Hade för ca 2 år sedan skuld till kronofogden, men den betalade jag av för ca 1,5 år sedan. Och har haft fast jobb med stabil årsinkomst 2 år nu.



Tack för svaret. Det är både köp från företag och parkeringsböter. Och jag har inte sett ett enda brev från något inkassobolag sen 2014. Om jag skulle skita i skulden helt, det går 3 år och det går vidare till KFM får jag betalningsanmärkning då? Och om jag bestrider beslutet kanske inkassobolaget kan motbevisa mig och på så sätt få sin rätt. Orolig för att få börja om och få nya anmärkningar. Skulle vilja bli 100% säker, finns det någon instans man kan vända sig till för att få hjälp med detta?

Grymt tacksam för alla svar!

Du kan vända dig till en advokat för att få hjälp, en budgetvariant är att kolla läget på ett anonymt forum som flashback eller bli medlem i insolvens och kolla läget där. Vet inte hur bra insolvens rådgivning är då jag inte har haft nöjet att behöva prova.
Citera
2017-04-22, 20:44
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoLess
Okej har ju nu fått flera brev från inkassobolaget (och andra inkasso som är minst lika gamla som denna skuld. Har jag nu gjort så preskriptionstiden fortsätter 3 år genom att öppna breven och ringa? Har gjort delbetalning med några andra inkassobolag för 1 månad sen (visste inte om att det fanns preskribitionstid).

Kan jag fortfarande hävda att dom ska försvinna för att det var mer än 3 år innan jag fick brev eller kontaktade dom och gjorde avbetalningsplan eller är det kört där?



Hade för ca 2 år sedan skuld till kronofogden, men den betalade jag av för ca 1,5 år sedan. Och har haft fast jobb med stabil årsinkomst 2 år nu.



Tack för svaret. Det är både köp från företag och parkeringsböter. Och jag har inte sett ett enda brev från något inkassobolag sen 2014. Om jag skulle skita i skulden helt, det går 3 år och det går vidare till KFM får jag betalningsanmärkning då? Och om jag bestrider beslutet kanske inkassobolaget kan motbevisa mig och på så sätt få sin rätt. Orolig för att få börja om och få nya anmärkningar. Skulle vilja bli 100% säker, finns det någon instans man kan vända sig till för att få hjälp med detta?

Grymt tacksam för alla svar!
Enda gången man får en betalningsanmärkning är om skulden går till KFM, denna anmärkning sitter då kvar i 3 år från det att man fick den(skulden kan inte hamna hos KFM utan att du personligen blivit delgiven och skrivit under denna någon gång).

Och har en inkassoskuld väl gått till KFM och ej bestridits så är detta ett faktum, inkasso betalar alltså en avgift på 500 kr/år för att KFM skall driva in skulden år dem, det händer ofta att inkassobolaget drar tillbaka skulden efter 1 år då det kostar dem pengar att anlita KFM, men har skulden redan varit hos KFM en gång så kan den hamna där igen, utan att du då blir delgiven om skulden.

Nu tycker ju jag att du ska betala dessa skulder, gör en avbetalningsplan med inkasso med fryst ränta så slipper du oroa dig, detta är som sagt småskulder och inte värt besväret att smita undan ifrån.
__________________
Senast redigerad av spanaren007 2017-04-22 kl. 20:48.
Citera
2017-04-22, 22:11
  #24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om kommunen äger marken är ointressant, är det tomtmark så är det fortfarande civilrätt.
Privata bolag anlitas på många håll både för att bevaka tomtmark och allmän mark, i det senare fallet går avgiften städse till Transportstyrelsen och överklagningar sker till polisen.
Däremot är det skillnad på om det är en felparkeringsavgift om det handlar om kommunal mark eller en kontrollavgift om det handlar om privat mark. I båda fallen är det en civilrättslig åtgärd men om skulden är privat för parkering på en privat parkering eller till kommunen/staten bör ju påverka vilken preskriptionstid som gäller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback