30 490 besökare online
1 096 530 medlemmar • 57 146 187 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Samhälle Arbetsliv och arbetsmarknad
Svara på ämne
Ämnesverktyg
WhatsGucci
Medlem
WhatsGuccis avatar
https://www.arbetsformedlingen.se/Tj...onser/10443921

Här är det jag undrar över.
Det verkar rätt ok, men är det många som söker detta?
Och är det garanti på att man får köra bil eller kan det bli cykel som färdmedel att dela ut post med?

Kirk.Douglas
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Ergolin
Jobbar du bara med utdelning så har du förmånen att få ta rast/gå hem när du är färdig med din runda. T.ex som idag började jag kl 9, blev jag klar med morgonpasset 10:45 och har nu rast till 12:30. Jag siktar på att klara nästa pass på ca 1h 45m vilket betyder att jag isåfall jobbat 3h 30m och haft 1h 45m rast.
Kan du du inte jobba på din rast och således gå hem ännu tidigare, med "rast" hemma? Måste du stämpla in på kontoret efter varje delpass?

Simon2
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Ergolin
Jobbar du bara med utdelning så har du förmånen att få ta rast/gå hem när du är färdig med din runda. T.ex som idag började jag kl 9, blev jag klar med morgonpasset 10:45 och har nu rast till 12:30. Jag siktar på att klara nästa pass på ca 1h 45m vilket betyder att jag isåfall jobbat 3h 30m och haft 1h 45m rast.

Så du hjälper inte dina kollegor när du är klar. Är det schysst att slacka när andra jobbar hårt 8 timmar om dagen och ändå inte hinner klart. Vilken depå jobbar du på?

Ergolin
Medlem
Ergolins avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Kan du du inte jobba på din rast och således gå hem ännu tidigare, med "rast" hemma? Måste du stämpla in på kontoret efter varje delpass?

Nej, posten kommer i två lass. Ett på morgonen och ett efter lunch, hade vart lite för bra annars

Citat:
 Ursprungligen postat av smokieknife
Jag jobbar på PostNord.
Där vi jobbar har vi för vana att hjälpa kamrater om man blir klar tidigt med "sitt". Att ligga och slöa när andra har fullt upp...............är inte trevligt OCH det hjälper inte företaget.

Citat:
 Ursprungligen postat av Simon2
Så du hjälper inte dina kollegor när du är klar. Är det schysst att slacka när andra jobbar hårt 8 timmar om dagen och ändå inte hinner klart. Vilken depå jobbar du på?

Mina arbetskamrater har ju såklart liknande tider som jag, högst +/- 15 minuter skillnad, så vi sitter minsann och slöar hela bunten Sen så kommer jag ju inte alltid först tillbaka för den delen utan det diffar ju en del. Mitt exempel var dessutom på en optimal arbetsdag, är ju inte varje dag det är sånt flyt.

norther1
Medlem
Jag har jobbat heltid som brevbärare på postnord och extraknäcker nu några gånger i veckan. Själva jobbet i sig är ju inte kul, men det är socialt och får ju röra lite på sig. Bättre än de flesta " enkla" jobb jag testat, överlag, mdn mycket beror ju på vilka arbetskamrater du har.

En normal arbetsdag föe mig är:

7.00 - 8.00: svarspost sortering/ a- post sort.
8.00-9.00: Sorterar post på mitt distrikt
9.00-9.15: fika
9.15-11.00: sorterar post på distrikt/eftersändningar.
11.00-11.30: lunch
11.30 - ~ 15.00: packa väskorna samt utdelnelning.

Det är, hos oss i alla fall, väldigt stressigt att hinna med. Jobbar på ett kontor i sthlm och har drygt 1300 hushåll, så blir ofta svårt att hinna med, tyvärr. Förväntas att du jobbar över om du inte hinner, annars får du dras med skuld att personen dagen efter får dras med dubbel post samt givetvis att folk inte får sin post - missnöje etc. Följaktligen mycket påfrestande på kroppen. Är du ute efter ett slappt jobb bör du leta på annat ställe.

WhatsGucci
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av norther1
Jag har jobbat heltid som brevbärare på postnord och extraknäcker nu några gånger i veckan. Själva jobbet i sig är ju inte kul, men det är socialt och får ju röra lite på sig. Bättre än de flesta " enkla" jobb jag testat, överlag, mdn mycket beror ju på vilka arbetskamrater du har.

En normal arbetsdag föe mig är:

7.00 - 8.00: svarspost sortering/ a- post sort.
8.00-9.00: Sorterar post på mitt distrikt
9.00-9.15: fika
9.15-11.00: sorterar post på distrikt/eftersändningar.
11.00-11.30: lunch
11.30 - ~ 15.00: packa väskorna samt utdelnelning.

Det är, hos oss i alla fall, väldigt stressigt att hinna med. Jobbar på ett kontor i sthlm och har drygt 1300 hushåll, så blir ofta svårt att hinna med, tyvärr. Förväntas att du jobbar över om du inte hinner, annars får du dras med skuld att personen dagen efter får dras med dubbel post samt givetvis att folk inte får sin post - missnöje etc. Följaktligen mycket påfrestande på kroppen. Är du ute efter ett slappt jobb bör du leta på annat ställe.
Fick du bil som fordon eller cykel etc?
Om man delar ut brev nu på vintern är det bil som man kommer få ha eller finns det risk för cykel /& elbil?
Man vill ju inte låta otacksam osv om man skulle få jobb där liksom.

Handboll-Elit
Medlem
Jag har slutat, men har tidigare arbetat på Vällingby-kontoret och har fortfarande vänner som arbetar kvar.

+ Frihet under utdelning.
Du kan lyssna på vad du än känner för och ta rast när du vill så länge du är klar med utdelningen i tid.
+ Ger bra vardagsmotion.
Men tyvärr innebär det också att man inte orkar träna efter jobbet och istället äter för mycket vilket innebär att många brevbärare faktiskt är fetare än man kan tro!
+ Kollektivavtal.
I dessa tider med utnyttjande av arbetskraft skall man vara glad för det lilla och PostNord har givetvis kollektivavtal med vissa mindre förmåner.
+Sköna kollegor
Eftersom det inte är en arbetsplats för karriärister och strebers så är stämningen rätt avslappnad och befriad ifrån "knivar i ryggen". Däremot kan jargongen kanske bli lite väl hjärndöd samt anti-intellektuell, men leka intellektuell kan man trots allt göra på fritiden.

- Läskigt dålig lön och noll status.
Du tjänar i princip sämst på hela arbetsmarknaden och löneutvecklingen är totalt obefintlig.
- Monotont.
Samma skit dag ut och dag in. Får du ett nytt distrikt så blir det visserligen lite omväxling, men ett nytt distrikt innebär en extrem stress vilket gör att man hellre trampar i sina gamla spår.
- Slitsamt och farligare än man tror.
Artros i knäna på en brevbärare är som blomkålsöron på en MMA-fighter. Är konstant olyckor i arbetet, här är exempel på sådant kollegor råkat ut för; sönderriven hand vid utdelning genom brevinkast orsakat av katt, hundbiten i trappuppgång, fall i hög fart med postcykeln, fall i trappor, påkörd av bil vid övergångsställe, rånad av gäng.
- Många otrevliga kunder (boende).
Du får ta skit för PostNord:s misstag som företag, för dina egna misstag men framför allt för Bring Citymail-brevbärarnas misstag eftersom 7/10 tror att "Posten" har monopol på brevbäring och därmed är skyldiga för alla fel som begås.
- PostNord går skit och du får känna på det.
Välkänt att man uppvisat svaga siffror i och med fallande brevvolymer, främst inom den Danska verksamheten. Cheferna visar liten förståelse och piskar de anställda. Att brevbärare gråter/bryter ihop av stress/överbelastning är inte så ovanligt.
- Arbetsvillkoren blir bara sämre och sämre.
Distrikten du delar post på blir längre och längre, mängden extrauppgifter på kontoret fler och fler. Förr kunde du gå hem efter att ha genomfört din utdelning, det kan du glömma idag.

bootboy
Medlem
bootboys avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Handboll-Elit
Jag har slutat, men har tidigare arbetat på Vällingby-kontoret och har fortfarande vänner som arbetar kvar.

+ Frihet under utdelning.
Du kan lyssna på vad du än känner för och ta rast när du vill så länge du är klar med utdelningen i tid.
+ Ger bra vardagsmotion.
Men tyvärr innebär det också att man inte orkar träna efter jobbet och istället äter för mycket vilket innebär att många brevbärare faktiskt är fetare än man kan tro!
+ Kollektivavtal.
I dessa tider med utnyttjande av arbetskraft skall man vara glad för det lilla och PostNord har givetvis kollektivavtal med vissa mindre förmåner.
+Sköna kollegor
Eftersom det inte är en arbetsplats för karriärister och strebers så är stämningen rätt avslappnad och befriad ifrån "knivar i ryggen". Däremot kan jargongen kanske bli lite väl hjärndöd samt anti-intellektuell, men leka intellektuell kan man trots allt göra på fritiden.

- Läskigt dålig lön och noll status.
Du tjänar i princip sämst på hela arbetsmarknaden och löneutvecklingen är totalt obefintlig.
- Monotont.
Samma skit dag ut och dag in. Får du ett nytt distrikt så blir det visserligen lite omväxling, men ett nytt distrikt innebär en extrem stress vilket gör att man hellre trampar i sina gamla spår.
- Slitsamt och farligare än man tror.
Artros i knäna på en brevbärare är som blomkålsöron på en MMA-fighter. Är konstant olyckor i arbetet, här är exempel på sådant kollegor råkat ut för; sönderriven hand vid utdelning genom brevinkast orsakat av katt, hundbiten i trappuppgång, fall i hög fart med postcykeln, fall i trappor, påkörd av bil vid övergångsställe, rånad av gäng.
- Många otrevliga kunder (boende).
Du får ta skit för PostNord:s misstag som företag, för dina egna misstag men framför allt för Bring Citymail-brevbärarnas misstag eftersom 7/10 tror att "Posten" har monopol på brevbäring och därmed är skyldiga för alla fel som begås.
- PostNord går skit och du får känna på det.
Välkänt att man uppvisat svaga siffror i och med fallande brevvolymer, främst inom den Danska verksamheten. Cheferna visar liten förståelse och piskar de anställda. Att brevbärare gråter/bryter ihop av stress/överbelastning är inte så ovanligt.
- Arbetsvillkoren blir bara sämre och sämre.
Distrikten du delar post på blir längre och längre, mängden extrauppgifter på kontoret fler och fler. Förr kunde du gå hem efter att ha genomfört din utdelning, det kan du glömma idag.
Kan bara skriva under på allt du skriver.
Jobbar själv i Malmö och som sagt vid varje omläggning Postnord har så får du oftast mer att göra på mindre tid än innan. Organisationen är väldigt ineffektiv och de påstår att de lyssnar på fotfolket vilket inte stämmer. Många av konsulternas idéer är rena skrivbordsprodukter och fungerar inte så bra i verkligheten.

Mike.Andersen
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av bootboy
Kan bara skriva under på allt du skriver.
Jobbar själv i Malmö och som sagt vid varje omläggning Postnord har så får du oftast mer att göra på mindre tid än innan. Organisationen är väldigt ineffektiv och de påstår att de lyssnar på fotfolket vilket inte stämmer. Många av konsulternas idéer är rena skrivbordsprodukter och fungerar inte så bra i verkligheten.

Påminner om mitt första arbete, varje vecka så ökade arbetsuppgifterna. Till slut så räckte inte dagen till för att hinna med allt. Det var då som jag bestämde mig för att sadla om till IT-tekniker.

Snusovic
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av WhatsGucci
Undrar hur det är att jobba hos Postnord?
Åker man runt i bil och levererar brev och paket ibland? För jag antar att man får åka runt i bil och dela ut etc?
Och är det svårt att få "jobbet" hos de?
Kan någon förklara lite närmre som jobbat där på senaste tid eller jobbar där?
Tack på förhand!

Ojojoj, antingen trollar du, eller så har du ingen aning.... Trivs du med 16-timmars arbetsdag där du inte har chans att hinna med det du ska till trots för att du inte ens hinner pissa på hela den tiden? Trivs du med att bli uppkallad till transportchefens kontor pga ett paket till något jävla skogsdagis som ligger så långt bort att du inte haft tid att leverera det på tre månader? Och när du förklarar att det är planläggaren som pressar dig att ta mer gods än det är mänskligt möjligt att klara av bara för att "det ser bättre ut om det är på bil än på terminal" så får du besked om att transportchefen känner sig obekväm att gå i konfrontation med planläggaren (dvs hans underordnade) så han ser hellre att du gör det (dvs som inhyrd att gå i strupen på uppdragsgivaren).

Jag har jobbat hos många olika uppdragsgivare; som oberoende, hos Schenker, PostNord, DHL, Circle K, men den enda som lyckats få mig utbränd, två gånger i tillägg, det är PostNord! Första gången bröt jag ihop och la mig att sova i en snödriva och hoppades att få dö, andra gången ringde jag till planläggaren och grät fram att jag orkade inte mer. Tog bussen hem och la mig på soffan. Jag sov och stirrade i taket i tre veckor. Jag orkade inte ens duscha på den tiden, det var hemskt att ens gå upp för att gå på toaletten eller fixa mat i mikron. Jag är ingen vekling, men den firman där tog knäcken på mig och jag hade hellre ätit krossat glas eller gått och hängt mig än kört så mycket som en enda dag för PostNord igen!!

Kekland
Medlem
Keklands avatar
Jag kan dela med mig om min korta period som uthyrd till Postnord via ett studentkonsultföretag. Jag jobbade som brevbärare.

Sortera breven på morgonen, packa det sedan i lådor och tillsammans med eventuell reklam lägga in i bilen och fara. Det tar tid att komma in i det höga tempot och det är fysiskt krävande, tro inget annat.

Mitt uppdrag blev kortvarigt då jag dels inte kände att jag kunde prestera tillräckligt bra. Jag var för långsam, helt enkelt. Den andra anledningen hade att göra med arbetsplatsen. Nu talar jag inte för alla terminaler, men min terminal var högt belastad och kännetecknades av dålig arbetsmoral. Til exempel kom en lunch en äldre kollega in, hon hade jobbat på Posten/Postnord ett par tioår. Hon bröt ihop och började gråta. Så slutkörd var hon. Av de som jobbade där fick jag höra att Posten i takt med bytet till Postnord genomgick strukturförändringar, där turerna slogs ihop och blev därmed längre, samtidigt på färre brevbärare. Allt för att effektivisera arbetet. Det fungerade inte så bra, för allesammans hade sedan dess jobbat flertalet dagar i veckan i övertid. Många sjukskrivna, därav en anledning till att de hyrde in konsulter. Personligen tog jobbet för mycket tid och ork från studierna, så jag valde att sluta för att bespara mig belastningen.

Det är inget fel på dem som jobbar på Postnord, egentligen ej heller på arbetet i sig, men av egna erfarenheter och vad man hör är det just nu dåliga arbetsförhållanden på många terminaler runt om i Sverige. Men sök för all del, kanske kan du bidra till att Make Postnord great again, men förvänta dig hård arbetsbörda.

Svara på ämne
Svara Topp Dela