Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-04-22, 12:33
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det var bara min observation från att ha tittat på länken https://www.strongerbyscience.com/wp...Rep-Ranges.png som killer-queen postade. Den säger att hypertrofin blir samma oavsett antalet reps per set, men styrketillväxten blir bättre med ett lågt antal reps per set. Det skulle väl vara uthålligheten som ökar med högre antal reps per set, men det ser jag sällan någon vara intresserad av.

För vad det är värt: Glöm heller inte bort att Frank Zane länge körde enbart högreps (>15) medan han tävlade:

http://www.muscleandfitness.com/athl...best-built-man

De flesta repetitionsintervall bättrar på ditt 1RM om de utförs i progressiv anda, och jag håller mig hellre skadefri än pajar axlarna ännu en gång.
Citera
2017-04-22, 13:04
  #38
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ok, tack så mycket. Många reps per set verkar i sådana fall ganska meningslöst att göra. Det enda skulle väl vara tidsvinsten i och med att man hinner nå upp till sin träningsvolym snabbare med färre pauser.
Ja, exakt, och det är träningsvolymen som tycks driva hypertrofin. Alltså totalt antal reps för passet, och 60-75 reps verkar vara där natty byggare växer som mest (på steroider verkar än högre volym vara fördelaktigt). Hur du sedan delar upp till exempel 70 reps över seten är upp till dig, och där börjar högreps bli en fördel. Känns det som en bra idé att köra 14 set med tunga femmor? Eller låter det mer överkomligt med 5x14? Det går ju även blanda: 3x5 tung basövning, sen 3x8 i en annan övning och slutligen typ 3x10 isolation = 69 reps, tack för idag.

Så det finns många fördelar med högre reps, och det är till och med att fördra om man satsar på volym. Nu låter det verkligen som jag säger emot mig själv, men någonstans mellan 8-12 reps är förmodligen bättre för hypertrofi i det långa loppet. Inte för att man växer bäst just där, utan för att det rent praktiskt är en lagom tung vikt att jobba med om man ska få in tillräckligt med volym utan att bränna ut sig själv och sina leder. Vilken vikt man väljer att jobba med kan variera mellan övningarna, vissa lämpar sig bättre för lågrep än andra övningar exempelvis. Men det är bra att veta att det är totalvolymen som är det viktiga, inte hur man delar upp det per set.

Greg Nuckols har skrivit utförligt om det här ämnet, så du kan läsa där om du vill få mer detaljerad beskrivning.
__________________
Senast redigerad av Killer-queen 2017-04-22 kl. 13:06.
Citera
2017-04-22, 14:24
  #39
Medlem
Jag blir inte stark hur mycket jag än nöter i bänkpressen.

Nu ska jag fokusera på flyes i några veckor för att se om det kan lossna.

Återkommer med rapport!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback