5 243 besökare online
1 096 375 medlemmar • 57 132 671 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Fordon & trafik Bilar
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Clarizo
Medlem
Clarizos avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Joomla
Har aldrig hört talas om en sådan fördröjningsventil som ovanstående nämnde men däremot har jag för mig att man enligt Bosse bildoktorn himself kan testa kopplingen genom att vid körning på högsta växeln, samtidigt som man ger liite gas, trampa till på kopplingen. Nog mycket att lamellerna släpper 0,5-1,0 s. Om kopplingen är dålig så låser den inte när du släppt kopplingen utan slirar då med följden att motorns varvtal kan öka lite hur som helst om du gasar till.

Edit: hittade bosse bildoktorns förklaring:

Jag tolkar det som att TS menar att han upptäckte ett ev. fel på kopplingen i samband med misshandel, inte att misshandeln var felsökningsmetoden.

En av de sakerna jag aldrig gör oavsett om jag kör manuell eller automat är rivstarter. Kanske bara inbillar mig men att från stillastående ge fullgas känns som en enorm belastning kontra om man startar mjukt först.

Jag testade det idag. Hade i 3ans växel och var uppe i 70-80km/h.. Jag har i kopplingen och varvar lite mer och sen släpper kopplingen . Resultatet var att det kom ett slirande ljud fram och varvmätaren höjdes bara utan att bilen ryckte och körde , men precis efter slirandet (2sek) så åkte bilen i god fart fram.

Såå slut resultatet är att kopplingen är slut? Ska man byta det ? Det kostar väll flera tusen ? Har för mig att det kan kosta upp till 15 tusen. Så hur gör jag? Fortsätta köra bilen lugnt utan att byta koppling ? Eller måste jag byta ?

Dr Tinnitus
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Clarizo
Jag testade det idag. Hade i 3ans växel och var uppe i 70-80km/h.. Jag har i kopplingen och varvar lite mer och sen släpper kopplingen . Resultatet var att det kom ett slirande ljud fram och varvmätaren höjdes bara utan att bilen ryckte och körde , men precis efter slirandet (2sek) så åkte bilen i god fart fram.

Såå slut resultatet är att kopplingen är slut? Ska man byta det ? Det kostar väll flera tusen ? Har för mig att det kan kosta upp till 15 tusen. Så hur gör jag? Fortsätta köra bilen lugnt utan att byta koppling ? Eller måste jag byta ?

Funkar kopplingen normalt när du kör normalt så är det bara att köra normalt och ge fan i att leka.

Joomla
Medlem
Joomlas avatar
Citat:

Ska man följa bosse bildoktorns råd, vilket du verkar vilja, så ska man ha högsta växeln i. Inte trean, då varvar ju motorn massor i 70-80 km/h. Men lite illa tycker jag det tyvärr verkar att den slirar öht, rör ju sig ändå bara om 3000-3500 RPM i 70-80 gissar jag...?

frange
Medlem
franges avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Funkar kopplingen normalt när du kör normalt så är det bara att köra normalt och ge fan i att leka.

Mjo - men det verkar ju klart och tydligt som att lamellerna är på väg att ge upp, sen att den inte behöver ske imorgon eller nästa vecka - men de kommer behöva bytas inom snar framtid. Frågan är bara när, och i vilket läge det skiter sig?

Var med om en spännande resa från Öland till Linköping för en sju-åtta år sedan i polarens gamla Golf II, vi var fem pers med packning och grejer som varit och campat (ja, det var trångt så in i helvete i bilen vill jag lova ) och nedresan gick helt utan problem, men när vi skulle hemåt var det värre.

Vi bodde i Köpingsvik på norra Öland, och redan på Ölandsbron så började femmans växel slira smått och oron ökade, så det blev att krypköra så lungt det bara gick... Strax innan Oskarshamn var femman helt slut, och det blev att gå ner till fyran och hålla andan. Någonstans mellan Västervik och Åtvidaberg fick vi gå ner till trean då det slirade totalt. Och strax innan Linköping så var det tvåans växel kvar. Väl inne i centrum i Linköping hade vi bara ettan kvar, och likt förbannat var det köer of doom.

Sedan, precis utanför Resecentrum i Linköping (i rusningstid på den absolut mest trafikerade genomfarten i Linköping, späckad med rödljus) så blev vi stående med fritt varvande motor... Och fick putta in bilen på taxiparkeringen och ringa efter hjälp.

Var ändå en jävla tur att vi nästan kom hela vägen hem, hade varit värre att bli stående, bakfulla och skitnödiga i stekande sommarvärme, någonstans i södra Smålands skogar utan mobiltäckning

CarlXII
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Joomla
Har aldrig hört talas om en sådan fördröjningsventil som ovanstående nämnde men däremot har jag för mig att man enligt Bosse bildoktorn himself kan testa kopplingen genom att vid körning på högsta växeln, samtidigt som man ger liite gas, trampa till på kopplingen. Nog mycket att lamellerna släpper 0,5-1,0 s. Om kopplingen är dålig så låser den inte när du släppt kopplingen utan slirar då med följden att motorns varvtal kan öka lite hur som helst om du gasar till.

Edit: hittade bosse bildoktorns förklaring:

Jag tolkar det som att TS menar att han upptäckte ett ev. fel på kopplingen i samband med misshandel, inte att misshandeln var felsökningsmetoden.

En av de sakerna jag aldrig gör oavsett om jag kör manuell eller automat är rivstarter. Kanske bara inbillar mig men att från stillastående ge fullgas känns som en enorm belastning kontra om man startar mjukt först.

Bump.. Känner igen vad bosse bildoktorn säger här, min koppling tar allt längre ner, alltså något fel vid överföringen mellan pedal och lamell.. vad kan vara fel? tror knappast jag är kapabel att renovera den men bra att veta om det är bråttom/viktigt..

skunkjobb
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av CarlXII
Bump.. Känner igen vad bosse bildoktorn säger här, min koppling tar allt längre ner, alltså något fel vid överföringen mellan pedal och lamell.. vad kan vara fel? tror knappast jag är kapabel att renovera den men bra att veta om det är bråttom/viktigt..
Om det är hydraulisk överföring mellan kopplingspedal och kopplingen så kan det vara luft i hydrauloljan (som ofta är samma som bromsvätskan och tas från samma behållare). Det brukar finnas en avluftningsskruv för att bli av med luften. Dock brukar det inte komma in luft utan att någon av hydraulcylindrarna (den vid pedalen eller den vid kopplingen) är sliten och behöver bytas eller renoveras. Ofta sitter den vid kopplingen för djävligt till så hela växellådan måste bort för att komma åt att byta den, har du tur så är det den vid pedalen som läcker.

peatedsoul
Medlem
TS kan ju börja med att kolla om kopplingen är helt frisk.
Lägg i fyran och släpp kopplingen sakta. Stannar inte motorn så är kopplingen slut!

byling
Medlem
Citat:
Okej! Så då kanske anti spinn funkar med andra ord. Vill bara vara säker på att den funkar !
Okej , bilen har gått 13 tusen och jag känner att kopplingen är helt ok än så länge

Hjulen spinner inte och det "luktar koppling". Vad tror du det är som spinner och luktar illa? Ja just det, kopplingen, den är näst intill slut. Gör om manövern ett par gånger till, så får du ta bärgare därifrån.
Senast redigerad av byling 2017-04-21 kl. 14:27.

CarlXII
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av skunkjobb
Om det är hydraulisk överföring mellan kopplingspedal och kopplingen så kan det vara luft i hydrauloljan (som ofta är samma som bromsvätskan och tas från samma behållare). Det brukar finnas en avluftningsskruv för att bli av med luften. Dock brukar det inte komma in luft utan att någon av hydraulcylindrarna (den vid pedalen eller den vid kopplingen) är sliten och behöver bytas eller renoveras. Ofta sitter den vid kopplingen för djävligt till så hela växellådan måste bort för att komma åt att byta den, har du tur så är det den vid pedalen som läcker.
Usch då. Jo hur man avluftar står i verkstadshandboken så ska börja där!

skunkjobb
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av CarlXII
Usch då. Jo hur man avluftar står i verkstadshandboken så ska börja där!
Jag har bara råkat ut för det där en gång. Det hjälpte att lufta ett tag men det blev värre och värre och till slut fick jag pumpa som en galning på pedalen för att koppla ur. Självklart hände det när jag var 40 mil hemifrån men jag hankade mig hem genom att pumpa som fan för att frikoppla när jag var tvungen och annars växlade jag utan att frikoppla.

Bytte först packningar i huvudcylindern (den vid pedalen) för det var enklast men det hjälpte inte. Glad som fan blev jag när jag upptäckte hur himla lättåtkomlig slavcylindern (den vid kopplingen) var på gamla Saab 900 men det var tack vare att växellådan satt under motorn med kedjeöverföring från motorn till växellådan så lådan behövde inte tas bort på dem. Jag vet inte om det är så smidigt på någon annan bil, kanske men på många måste lådan bort.

Svara på ämne
Svara Topp Dela