Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 14:10
  #37
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Som sagt, jag skulle säga att bådadera kan anses utgöra sociala konstruktioner. Det är ju särskilt tydligt när man betraktar transpersoner, där föreställningen om att en enskild individ har en manskropp eller en kvinnokropp kan skilja mellan olika sociala sällskap med olika grader av acceptans.

Men ärligt talat, jag är inte astaggad på att försöka förklara det här för dig om du kommer börja käfta med "men hurr durr biologi då!"


Det du nu säger, att såväl begreppet "manskropp" som en manskropp är sociala konstruktioner, hur stämmer det med den länk du vänligen bistod mig med?
Det tycks mig som om det där var tydligt att social verklighet var skild från biologisk verklighet.
"Social reality[1] is distinct from biological reality" är själva inledningen på Wikipediaartikeln du länkade till för att jag skulle ha möjlighet att sätta mig in i innebörden av "social verklighet".

Är det då inte uppenbart att vi då får olika verkligheter för begreppet "manskropp" och den biologiska manskroppen?
Citera
2017-04-21, 14:24
  #38
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Jag spekulerar bara nu om vad Butler borde svara, kan inte hennes teori. En person gör saker som resulterar i en viss upplevd könstillhörighet. Men många andra läser inte det han/hon gör på samma sätt utan ser henne som ett annat kön. Personen inser motstridigheten, simsalabim: dysmorfi.

Storyn blir väl enklare om vi får prata direkt om fysiska könsorgan som leder omgivningen till vissa förväntningar. Jag är osäker på om Butler verkligen påstår att inte såna fysiska grejer finns. Snarare menar hon väl att grejerna alltid är kulturellt uppfattade, och att det inte finns någon helt neutral vetenskaplig förståelse av vad grejerna är. Vilket dock kanske är en liten överdrift i så fall.

En liten överdrift, det är i alla fall en bit bort från den naiva uppfattningen, så långt bort att det krävdes en blandning av diverse influenser från talaktsteori enligt Austin och Searle samt en rejäl dos av diverse kontinentala tänkare.
Mitt intryck är att det pågår en motreaktion mot Butler och varianter av social konstruktionsteori bland nya feminister och transpersoner. En reaktion hos transpersoner tycks vara att de har en könsidentitet som inte är ett resultat av sociala manipulationer utan är en djupt känd identitet bortom den sociala behandling de fått, samtidigt upplever de en reell biologisk kropp som inte står i överensstämmelse med den könidentitet de upplever.
Detta strider då mot grundteserna i Butlersk teori, det biologiska könet existerar inte per se utan är också en social konstruktion samt att könsidentitet per definition är resultat av sociala manipulationer.
Citera
2017-04-21, 17:44
  #39
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Det du nu säger, att såväl begreppet "manskropp" som en manskropp är sociala konstruktioner, hur stämmer det med den länk du vänligen bistod mig med?
Det tycks mig som om det där var tydligt att social verklighet var skild från biologisk verklighet.
"Social reality[1] is distinct from biological reality" är själva inledningen på Wikipediaartikeln du länkade till för att jag skulle ha möjlighet att sätta mig in i innebörden av "social verklighet".

Är det då inte uppenbart att vi då får olika verkligheter för begreppet "manskropp" och den biologiska manskroppen?
Alltså, vi har dels ett övergripande, abstrakt koncept för vad som är en manskropp, och dels har vi fysiska kroppar. Våra fysiska kroppar är givetvis en biologisk verklighet, men också en social verklighet. Betraktar vi en transpersons kropp så kan den i vissa sociala sammanhang erkännas som en manskropp, medan den i andra sammanhang inte accepteras som detsamma. Detta beror givetvis inte på att den biologiska verkligheten förändrats, utan på att den sociala verkligheten skiftar mellan olika kontexter.

Kön är en social konstruktion, men det betyder inte att det inte kan beskriva en underliggande biologisk verklighet. Jag vet inte hur jag ska förklara det här tydligare.
Citera
2017-04-21, 20:36
  #40
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Alltså, vi har dels ett övergripande, abstrakt koncept för vad som är en manskropp, och dels har vi fysiska kroppar. Våra fysiska kroppar är givetvis en biologisk verklighet, men också en social verklighet. Betraktar vi en transpersons kropp så kan den i vissa sociala sammanhang erkännas som en manskropp, medan den i andra sammanhang inte accepteras som detsamma. Detta beror givetvis inte på att den biologiska verkligheten förändrats, utan på att den sociala verkligheten skiftar mellan olika kontexter.

Kön är en social konstruktion, men det betyder inte att det inte kan beskriva en underliggande biologisk verklighet. Jag vet inte hur jag ska förklara det här tydligare.
Det låter vettigt. Men tycker Butler också det? Säger inte hon att "den underliggande biologiska verkligheten" får sina egenskaper socialt?

För övrigt håller väl alla med om att en transkropp i vissa sammanhang ses som en mans kropp och ibland inte. Vad jag undrar om Butler är om hon menar att en ciskropp har en socialt konstruerad kropp, eller om det bara är personens könsuppfattning om sig själv som är konstruerad?
Tillägg: samt andras uppfattning om personens könstillhörighet.
__________________
Senast redigerad av Creatur 2017-04-21 kl. 20:41.
Citera
2017-04-21, 20:45
  #41
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Det låter vettigt. Men tycker Butler också det? Säger inte hon att "den underliggande biologiska verkligheten" får sina egenskaper socialt?

För övrigt håller väl alla med om att en transaktion i vissa sammanhang ses som en mans kropp och ibland inte. Vad jag undrar om Butler är om hon menar att en ciskropp har en socialt konstruerad kropp, eller om det bara är personens könsuppfattning om sig själv som är konstruerad?
Snarare är det väl så att vår bild av den biologiska verkligheten är socialt konstruerad. Medan det finns en underliggande biologisk verklighet, så är det vi beskriver som biologisk verklighet och de koncept vi förknippar med denna - såsom kön, eller mans- och kvinnokroppar - i själva verket sociala konstruktioner. Fast det kanske är hårklyverier egentligen.

Butler skulle förmodligen också säga att "ciskroppar" och "transkroppar" är socialt konstruerade.
Citera
2018-01-31, 13:18
  #42
Medlem
srinivasas avatar
"När transpersoner berättar om sina erfarenheter av könade identiteter som existerar bortom biologi förstår jag inte riktigt vad de menar. Kanske beror det på att jag är en av de feminister som drömmer om att kön inte ska avgöra identitet.

Men jag förstår i alla fall att här är en erfarenhet som krockar med tidigare feministiska tankar och teorier. Transerfarenheter tycks pocka på andra tankar och teorier. Var finns de här könsidentiteterna bortom biologin? Vad utgör grunden för dem? Hur ska vi tänka – och eventuellt tänka om?"


”Jag förstår inte vad transpersonerna menar”
Nina Björk i Aftonbladet 29 januari 2018
Citera
2018-02-01, 22:43
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
"När transpersoner berättar om sina erfarenheter av könade identiteter som existerar bortom biologi förstår jag inte riktigt vad de menar. Kanske beror det på att jag är en av de feminister som drömmer om att kön inte ska avgöra identitet.

Men jag förstår i alla fall att här är en erfarenhet som krockar med tidigare feministiska tankar och teorier. Transerfarenheter tycks pocka på andra tankar och teorier. Var finns de här könsidentiteterna bortom biologin? Vad utgör grunden för dem? Hur ska vi tänka – och eventuellt tänka om?"


”Jag förstår inte vad transpersonerna menar”
Nina Björk i Aftonbladet 29 januari 2018

Med all respekt .. om du vill ha en respons av Diciplina är det troligen bättre att du citerar henne direkt så hon ser ditt svar. Gissar att hon inte spenderar speciellt mycket tid här; hon har sina händer fulla att hantera alla som sliter i henne i Feminism forumet.

Det vore dock mycket olyckligt om den "svansen" följer efter henne hit. Det förtjänar varken Diciplina eller vi.
Citera
2018-02-07, 13:54
  #44
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Med all respekt .. om du vill ha en respons av Diciplina är det troligen bättre att du citerar henne direkt så hon ser ditt svar. Gissar att hon inte spenderar speciellt mycket tid här; hon har sina händer fulla att hantera alla som sliter i henne i Feminism forumet.

Det vore dock mycket olyckligt om den "svansen" följer efter henne hit. Det förtjänar varken Diciplina eller vi.

Nja, jag tyckte bara att det som Nina Björk skrev var bra i linje med mina små funderingar. Det var en slags fåfänga som drev mig att skicka det där inlägget, en fåfänga som bäst utvecklas ostörd av övriga deltagare i den avsomnade diskussionen.
Citera
2018-02-08, 19:59
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Nja, jag tyckte bara att det som Nina Björk skrev var bra i linje med mina små funderingar. Det var en slags fåfänga som drev mig att skicka det där inlägget, en fåfänga som bäst utvecklas ostörd av övriga deltagare i den avsomnade diskussionen.

Tack för en intressant länk.
Citera
2018-02-19, 02:24
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ja, Butler anser att våra koncept för kvinno- och manskroppar är socialt konstruerade, men dessa är ju fortfarande likväl en social verklighet, och således fortfarande av en högst verklig betydelse för såväl trans- som cispersoner. Läser du Butlers svar ordentligt så framgår det ju också att hon inte lägger fram att könsidentitet skulle vara något medfött, men det innebär ju verkligen inte att företeelsen skulle vara omöjlig att beskriva.

Dessa transpersoner som du talar om, kan ju tänkas ha fått bliva till som ett svar på att mans och kvinnorollen suddas ut mer och mer. Jag menar alltså att samhället har skapat framblivandet av en viss typ av människa som nu kallas transperson. Är du med mig på detta ifrån min synvinkel?

Så enskilt finns dessa transpersoner ( gäller allt annat likväl ) alltså ej, men i och med ändrade förhållanden i övrigt så har dom gjort entré och även fått ett namn.

Då följer alltså att dom är en minoritet, och att dom hamnar utanför vår generella samhällskonstruktion. Dom har alltså tvingats/ tvingat sig n ii samhällskroppen, och nu är du en som vil ha dom kvar här, är det korrekt?

Givetvis är det också som så, att ifall du vill ha dom kvar så följer det att nästa blivande kan få stå tillbaka. Man kan ju också ha den åsikten att dessa transpersoner själva får göra sig gällande och tävla/ samarbeta på exakt samma regler som alla oss andra.


Själv så anser jag inte att transpersoner överhuvudtaget finns och inga andra roller eller människor heller, det är någonting som jag helt bortser ifrån. Det kan vara fel eller rätt, vad vet jag vad som är vad.
Citera
2018-02-19, 02:25
  #47
Medlem
Andra får ge svar på ovanstående också, tack.
Citera
2018-02-19, 02:41
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
Andra får ge svar på ovanstående också, tack.

edit. en sak till bara. Har inte tex. jag samma rätt till frihet inom min personliga "upplevda"
sfär som någon som helt plötsligt får ett namn uppkallat efter sig som tex. transsexuell?

Varför använder man ens olika namn på olika företeelser, och varför ska dom som hunnit få erkänt en personlig kontext ( som tex. transpersoner ) av samhället ha en större rätt än oss andra till resurser? Jag erkänner inte dom mer än någon annan individ, det är för mig diskriminering och att samhället erkänner namn på personligt upplevda känsloupplevelser tycker jag är konstigt. Dom får helt enkelt sköta sig själva och om nån är nöjd över att erkänna dessa transpersoner vid namn och beteende så är det upp till dom, men i övrigt så blir detta som en förtäckt maktsträvan av ytterlighetsgrupper som vill göra karriär på samhällets bekostnad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback