Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 11:31
  #1
Medlem
Hej alla!

Har stött på ett problem och jag vet inte vad jag ska göra.

Det finns en duva som brukade besöka vår balkong. Jag bor i ett boende med två balkonger, så en av dom används lite som ett förråd och ingen i familjen brukar gå ut där. Jag la märke till att två duvor(hona och hane) besökte min balkong dagligen och vägrade att lämna den. Eftersom att balkongen knapp används så la ingen märke till att dom byggt ett litet bo i utkanten av balkongen som inte är så synlig, och det visade sig att dom fått två fågelungar. Till en början visste jag inte vad jag skulle göra, och jag har verkligen inte hjärta att vräka ut dom.

Så jag tänkte att jag låter dom vara tills dom blir mogna och lämnar. Men nu till the sad part, efter ca två veckor så märkte jag att en av dom ligger och inte rör på sig, det visade sig att den har dött.

Jag känner mig skyldig och mår inte bra av det. Jag vet inte heller vad jag bör göra?

Den som lever verkar vara frisk och stark utan några tecken på att den ska dö. Är det normalt att fågelungar kan dö, eller beror det mer på miljövalet av fågel paret?

Jag hoppas på att någon kan ge ett svar, för jag är verkligen inte fågel kunnig och jag vill verkligen inte att den sista ungen ska dö.

Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av crabbman 2017-04-21 kl. 11:34.
Citera
2017-04-21, 11:54
  #2
Medlem
Lazyboness avatar
Det är inte ovanligt att fågelungar dör. Du kan ta bort den döda ungen och i övrigt låta fåglarna vara i fred.

Vill du ha råd från någon som kan mer om fåglar så är det bara att kontakta en ornitologisk förening. Det finns förmodligen en i närheten av där du bor.
Citera
2017-04-21, 12:15
  #3
Medlem
Äppelkäcks avatar
Det är lite intressant med just duvor. De gör ett ganska slarvigt bo och lägger vanligen bara två ägg. Både hanen och honan ruvar och när ungarna kläcks är det mkt ofta en av varje kön. Båda föräldrarna matar ungarna med, till en början, s.k. "duvmjölk" , en sörja som tillverkas av mat och vatten i föräldrarnas krävor, en sorts matpåse på framsidan av halsen och ner mot bröstet.

Tyvärr grisar duvor ner rätt rejält och är därför betraktade som skadedjur. Du kan försöka hålla lite rent så du slipper gägga och dålig lukt.

Den döda ungen bör du ta bort och sedan lägga i en plastpåse och kasta i sopnedkastet, det är tillåtet. Däremot får man inte lägga döda smådjur i "gröna påsen" för matavfall. Och inte i toaletten!
Citera
2017-04-21, 12:35
  #4
Medlem
Tack för svaren ska kolla med någon fågel expert så får dom ge mig mer svar.
Citera
2017-04-21, 13:34
  #5
Moderator
Allaballawallas avatar
Husdjur --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2017-04-21, 16:12
  #6
Medlem
Varför ska du kontakta en fågelexpert? Undrar du vad du kan göra för samhälleiga åtgärder för fågelbarnens välmående? Är du oroad över att de inte uppfostrad på ett hälsosamt sätt?

Skärp dig nu. Naturen är rå och det är dess gång att ungar dör. Måste dock säga att det är storsint av dig att inte röra boet om du verkligen inte behöver det (känns onödigt att djur dör på andra sätt i naturen än födans skull). Pilla definitivt inte på boet om du vill att det ska klara sig - fågelmammor överger ofta sina ungar när rovdjur varit där och lämnat doftspår.

Lämna dem ifred bara så ska du se att ungen reder sig. Stinker den döde och är en hälsorisk för fåglarna själva är jag övertygad om att mammafågeln har nån inbyggd instinkt att avlägsna denne från boet.
Citera
2017-04-21, 17:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Varför ska du kontakta en fågelexpert? Undrar du vad du kan göra för samhälleiga åtgärder för fågelbarnens välmående? Är du oroad över att de inte uppfostrad på ett hälsosamt sätt?

Skärp dig nu. Naturen är rå och det är dess gång att ungar dör. Måste dock säga att det är storsint av dig att inte röra boet om du verkligen inte behöver det (känns onödigt att djur dör på andra sätt i naturen än födans skull). Pilla definitivt inte på boet om du vill att det ska klara sig - fågelmammor överger ofta sina ungar när rovdjur varit där och lämnat doftspår.

Lämna dem ifred bara så ska du se att ungen reder sig. Stinker den döde och är en hälsorisk för fåglarna själva är jag övertygad om att mammafågeln har nån inbyggd instinkt att avlägsna denne från boet.

Har redan pratat med en fågel kunnig, dom bad mig att lämna boet ifred som du sa (om jag inte har planer på att vräka ut dom)

Har inga planer att vräka ut dom. Och jag vet att Modernatur inte är så god som man tror

Själv så tror jag på kylan som ett problem för ungarna då dom inte har fullt utvecklade fjädrar i en så kall April månad som nu.

Som sagt mina intentioner är att låta den växa och flyga ut i det fria där den hör hemma och inte på min balkong. Den s,k experten hade själv svårt att förklara då hon menade att man inte förstår dagens stadsduvor för fullt. Så om det finns fler tips så skulle det uppskattas.

Som jag nämnde tidigare så vet jag att naturen ibland kan vara hård. Men jag vill verkligen att den ska klara sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback