Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 13:36
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det konstigaste vegetarianer äter, enligt mig, är de där rätterna som ska föreställa kötträtter. Typ schnitzel, köttbullar, korv. Varför GÖR man så om man hatar kött, liksom..? Då borde man väl i stället satsa på vällagad vegetabilisk mat, som ser ut just som vegetabilisk mat och inget annat?

Många blir ju vegetarianer av etiska skäl och inte för att man hatar smaken av kött. Att vegoprodukter kommer i form av biffar och korvar är ju mest av praktiska skäl, man använder dessa precis som vanligt kött, i samma mängd, kan marinera, grilla osv.
Citera
2017-04-21, 14:14
  #14
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 251
Om det är bra kolesterolvärden du strävar efter så är LCHF det bästa. Det behöver du dessutom inte tvinga i dig utan kan frossa i kött och feta såser så mycket du vill. Rasar i vikt gör man också

Fast det ökar ju bara HDL kolesterol. Minskar inte det totala kolesterolet eller LDL.
Citera
2017-04-21, 14:19
  #15
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
När du tidigare åt kött så antar jag att du höll dig till mat du tyckte var god. Jag menar, det är ju inte som att alla köttätare frossar i inälvor, grodor och sniglar direkt. Varför gör du inte samma sak som vegetarian? Det finns så många olika alternativ på marknaden att det inte finns någon anledning att tvinga i sig mat man inte tycker om.

Fast jag har lite av tidsbrist och jag är ingen expert på att laga mat och planerar heller inte det.

Ni veggies har väl ganska bra planering antar jag ? är ni med i någon slags vegetarian-klubb ? ni möts hemma hos någon varje helg och frossar i er grönsaker ?
Citera
2017-04-21, 14:24
  #16
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Fast jag har lite av tidsbrist och jag är ingen expert på att laga mat och planerar heller inte det.

Ni veggies har väl ganska bra planering antar jag ? är ni med i någon slags vegetarian-klubb ? ni möts hemma hos någon varje helg och frossar i er grönsaker ?
Jag äter blandkost och planerar inte nämnvärt.

Ska jag laga något utan animalier så tar jag oftast ett helt vanligt recept och gör en vegetarisk version av det. Byter ut köttfärs mot sojafärs, grädde mot havregrädde, ägg mot vegetabilisk stärkelse etc. Det är lätt och går fort.
Citera
2017-04-21, 14:35
  #17
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Jag äter blandkost och planerar inte nämnvärt.

Ska jag laga något utan animalier så tar jag oftast ett helt vanligt recept och gör en vegetarisk version av det. Byter ut köttfärs mot sojafärs, grädde mot havregrädde, ägg mot vegetabilisk stärkelse etc. Det är lätt och går fort.

Och du får inga spykänslor ?
Är skiträdd för soja numera, känns som jag käkar gift.

Finns det ingen annan slags färs ?

Vad är vegetabilisk stärkelse ?
Citera
2017-04-21, 14:41
  #18
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Och du får inga spykänslor ?
Är skiträdd för soja numera, känns som jag käkar gift.

Finns det ingen annan slags färs ?

Vad är vegetabilisk stärkelse ?
Nej, jag får inga spykänslor eftersom jag bara äter sånt jag tycker om.

Det finns även färs gjord på exempelvis vetegluten, men det är nog inget du hittar på din lokala Ica eller Coop ännu.

Potatis och bönavkok till exempel innehåller stärkelse. Det finns också en produkt som heter No Egg (stärkelse och bindemedel) som är gjord för att ersätta ägg.
Citera
2017-04-21, 14:56
  #19
Medlem
Kan rekommendera oumph!! Perfekt till att till exempel marinera i några timmar, och sedan äta med en vinegrettesallad och Klyftpotatis!! Helt vegansk, och helt fantastisk!
Citera
2017-04-21, 14:57
  #20
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det konstigaste vegetarianer äter, enligt mig, är de där rätterna som ska föreställa kötträtter. Typ schnitzel, köttbullar, korv. Varför GÖR man så om man hatar kött, liksom..? Då borde man väl i stället satsa på vällagad vegetabilisk mat, som ser ut just som vegetabilisk mat och inget annat?
Så brukar jag resonera med dottern som vill vara icke-kött-ätare...

Ät du dina linser och böner säger jag förgäves!
Citera
2017-04-21, 15:11
  #21
Medlem
tobbenzs avatar
Har själv provat att gå över till en vegansk kost på grund av att jag är påläst vad kött och mejeriprodukter gör mot kroppen. Jag tränar hårt så jag tittade på mycket "vegan full day of eating" som bodybuilders filmat. Jag började väldigt lågt med bönor och liknande för det är ju mycket fibrer, men min mage vande sig fan aldrig. Får samma effekt som när jag ätit laktos (är laktosintolerant) och det vänder inte.
Någon som har något tips?
Fan jag kanske har IBS eller något liknande...
Citera
2017-04-21, 15:18
  #22
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Så brukar jag resonera med dottern som vill vara icke-kött-ätare...

Ät du dina linser och böner säger jag förgäves!
Så med samma logik kan du inte äta någon potatis till biffen. Ingen pasta. Inga grönsaker. Inget bröd.

Ditt resonemang är inte i närheten av så fyndigt som du tror.
Citera
2017-04-21, 15:37
  #23
Medlem
Det är absolut inte det bästa för kolesteroldieter. Läs på lite om LCHF och effekten på kolesterol. Det har visat sig att kolhydrater är den största boven bakom högt kolesterol och det får du i mängder som vegan.
Citera
2017-04-21, 15:42
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Fast det ökar ju bara HDL kolesterol. Minskar inte det totala kolesterolet eller LDL.

Du kan minska LDL med konditionsträning. Det viktiga är att du slutar att öka på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback