27 315 besökare online
1 096 375 medlemmar • 57 135 380 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Kultur & Media Musik Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Mediaprofilen
Avstängd
Det spelar inte någon roll vilket "fint" märke det är. Jag säger som jag alltid brukar säga. Provspela först!

Sen, att säga att du vill äga guran i resten av ditt liv. Det ställer ju höga krav på oss nu...

För mig som seriös gitarrist så är mina gitarrer mina allra bästa vänner!

ibutu
Medlem
Hur lång tid tog det för er att bli någorlunda duktiga gitarrspelare?

Har öppnat ögonen för musik som Cornelis, Lisa ekdahl, Winnerbäck. Jag blir sååå sugen på att kunna spela gitarr som dom gör. Har lustiga texter att hämta ifrån mina dagböcker, och jag drömmer om att få göra dom till låtar.

Min far har en nylonsträngad gitarr på vinden, har tänkt att jag ska beslagta den.

Hur hade ni gått tillväga?

G-bong
Medlem
G-bongs avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av ibutu
Hur lång tid tog det för er att bli någorlunda duktiga gitarrspelare?

Har öppnat ögonen för musik som Cornelis, Lisa ekdahl, Winnerbäck. Jag blir sååå sugen på att kunna spela gitarr som dom gör. Har lustiga texter att hämta ifrån mina dagböcker, och jag drömmer om att få göra dom till låtar.

Min far har en nylonsträngad gitarr på vinden, har tänkt att jag ska beslagta den.

Hur hade ni gått tillväga?

Hur lång tid det tar går inte att säga. Det beror på hur mycket du tränar och hur du tränar. Men att bara kämpa mot att kunna spela en låt är inte rätt väg att gå enligt mig. Det måste vara kul att spela, om det inte är det kommer du inte lägga tid på ditt spelande och inte heller bli bättre.

Har du någon kompis som kan spela så fråga om denne kan lära dig.
Börja enkelt och långsamt, börja med exempelvis ett Em och få det att låta rent. Sök på gitarrlektioner på youtube.
Spela så mycket du hinner och orkar.

Viktigt också att gitarren du "beslagtar" är hyfsat inställd. Köpa nya strängar till den om den legat länge.

Hemtrevnad
Avstängd
För länge sen läste jag en intervju med Tony Iommi, och han sa att man gör bäst i att börja spela med en nylonsträngad. För oss som är lite äldre var det den enda vägen.

En bra start är att lära sig ackorden närmast sadeln. E, A, D, G, C och F. Och motsvarande moll-varianter. Du kommer att kunna spela tusentals låtar som går runt dom ackorden.

Du kommer inte bli en gitarrmästare med den kunskapen, men det är förmodligen den bästa vägen du kan vandra om du vill börjar spela gitarr.

Man kommer väldigt långt på dessa få ackord!

Me and Bobby McGee <-- C, G, F
Hey Joe <-- C, G ,D, A, E
The Passenger <- Am, F, C, G(E)

Svara på ämne
Svara Topp Dela