Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-21, 00:18
  #1
Medlem
Hej!

Är en 9 fots/270cm lång gummibåt stor nog för 2 vuxna män som vill fiska?

Borde jag hellre gå för en 10 fots/300cm?

Jag kommer hänga på en 2,3 hk motor.
Citera
2017-04-21, 07:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hej!

Är en 9 fots/270cm lång gummibåt stor nog för 2 vuxna män som vill fiska?

Borde jag hellre gå för en 10 fots/300cm?

Jag kommer hänga på en 2,3 hk motor.
Den flyter bra med två inte alltför överviktiga vuxna.

Sedan kan ändå vind och vågor göra turen allt ifrån obehaglig till livsfarlig, men det gäller alla fartyg under 100 m. Det hela beror på var och när ni ger er ut på vattnet.

Till sist måste man beakta typen av fiske: Att sitta och rycka strömming funkar fint, men att stå upp eller snabba kroppsrörelser är klart olämpligt.
Själv skulle jag t.ex inte ens sittande fastspänd en stilla solnedgång, vilja tampas med merlin/tonfisk i en 9 fots gummijolle.
Citera
2017-04-21, 08:38
  #3
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hej!

Är en 9 fots/270cm lång gummibåt stor nog för 2 vuxna män som vill fiska?

Borde jag hellre gå för en 10 fots/300cm?

Jag kommer hänga på en 2,3 hk motor.

Stora frågan är snarare hur och var ni ska fiska, långt från land eller i strömt vatten så är det inte mycket till båt. Ni kommer inte upp i planing med en 2.3hk så det kommer bli blött och skvätta mycket om ni kör i minsta lilla sjö.

Men ska ni puttra ut några hundra meter från stranden för att sitta och pimpla så funkar det grymt bra. Ska ni försöka er på någon form av utomskärsfiske eller i vatten som rör sig så tror jag det är lite för lite båt.
Citera
2017-04-21, 10:32
  #4
Medlem
Hej och tack för svaren!


Jag kommer mest använda båten ensam och jag kommer att hålla mig i fjorden, aldrig särskilt långt från land.
Kommer att pilka och fiska med agn efter fisk som torsk, bleka, sej, långa, lubb, vitling, flundra och liknande.

Jag vill ha möjligheten att av och till ta med en kompis eller min pappa ut och fiska.


Är det stor skillnad i utrymme på en 9 fots/270cm och en 10 fots/300cm gummibåt?

Jag har aldrig suttit i en gummibåt eller RIB så har svårt att se framför mig hur mycket eller lite plats det är.
Citera
2017-04-21, 11:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Är det stor skillnad i utrymme på en 9 fots/270cm och en 10 fots/300cm gummibåt?

Jag har aldrig suttit i en gummibåt eller RIB så har svårt att se framför mig hur mycket eller lite plats det är.
Nej det är väldigt lite skillnad.

Olika fabrikat / tillverkare kan ha olika tjocka pontoner (sargen, båtsidorna) och andra trix med innerutrymmet som kan vara olika bra för dig.

Besök någon lämplig båt[tillbehörs]firma - de har ofta några uppblåsta modeller i utställningshallen (och massor av broschyrer).
Citera
2017-04-23, 09:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Nej det är väldigt lite skillnad.

Olika fabrikat / tillverkare kan ha olika tjocka pontoner (sargen, båtsidorna) och andra trix med innerutrymmet som kan vara olika bra för dig.

Besök någon lämplig båt[tillbehörs]firma - de har ofta några uppblåsta modeller i utställningshallen (och massor av broschyrer).


Tack för ett väldigt bra svar.

Nu har jag köpt en gammal begagnad Zodiak mk1 Classic 10 fots.

Den ser sliten ut och saknar sittplats men för en tusing så tror jag att det är ett bra köp.
Citera
2017-04-23, 18:02
  #7
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Tack för ett väldigt bra svar.

Nu har jag köpt en gammal begagnad Zodiak mk1 Classic 10 fots.

Den ser sliten ut och saknar sittplats men för en tusing så tror jag att det är ett bra köp.

Låter som ett helt ok pris, viktiga är bara att den håller tätt, säte kan du bygga själv om du känner för det så det ska inte vara några problem men man sitter helt ok på luftkuddarna.
Citera
2017-04-24, 09:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Låter som ett helt ok pris, viktiga är bara att den håller tätt, säte kan du bygga själv om du känner för det så det ska inte vara några problem men man sitter helt ok på luftkuddarna.


Säljaren hittade den i ett gammalt båthus och tog med den hem, blåste upp den och lappade 2 hål och hade den sedan uppblåst i 2 veckor utan att den blev mjuk.
Men visar det sig efter en stund att den inte håller helt tätt så får jag lappa lite jag också...

Jag får se om jag sätter in en toft eller om jag bara sitter på luftkuddarna, blir ju egentligen mer plats utan toft.

Ska köpa sjösättningsvagn på Biltema till helgen.

Båt, motor och vagn för 3500kr är inte illa!
Citera
2017-04-28, 22:16
  #9
Medlem
Jag har en hondawave t27! Den är stor! Den får man plats 2 på! Se till att köpa en med rätt material! Inte plast!!!

Gör inte samma misstag som jag. Men storleken t27 får du plats 2vuxna + barn

Till motor rekomenderar jag dig inte en ny men en begagnanad ny. 👌🏻
Citera
2017-04-28, 22:17
  #10
Medlem
Skaffa en el motor om du bara ska fiska i sjö, om du ska fiska på hav krävs en motor med höga hk
Citera
2017-04-30, 16:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Låter som ett helt ok pris, viktiga är bara att den håller tätt, säte kan du bygga själv om du känner för det så det ska inte vara några problem men man sitter helt ok på luftkuddarna.



En snabb fråga:

Kan jag använda båten utan den uppblåsbara kölen?
Citera
2017-04-30, 17:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
En snabb fråga:

Kan jag använda båten utan den uppblåsbara kölen?
Det måste du kolla med tillverkarens anvisningar.

Spontat gissar jag att det anses olämpligt om den är tänkt som en kölstock/längsförstyvning och/eller separat flytkropp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback