Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 07:30
  #1
Medlem
Har installerat debian virtuellt i Windows 10 för att lära mig. Behöver tips på vad jag kan göra för coola/roliga saker för att lära mig systemet.

Har bakgrund som utvecklare så är inte rädd för terminal och kod men vet inte riktigt var jag ska börja.
Citera
2017-04-21, 07:42
  #2
Avstängd
Har ingen aning vad det är, men söker man "debian tutorial" på youtube får man mycket träffar, något för min herre ?
Citera
2017-04-21, 14:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Har installerat debian virtuellt i Windows 10 för att lära mig. Behöver tips på vad jag kan göra för coola/roliga saker för att lära mig systemet.

Har bakgrund som utvecklare så är inte rädd för terminal och kod men vet inte riktigt var jag ska börja.
Om du har en Android tfn/padda så kolla lite på f-droid:
F-Droid is a software repository (or "app store")
Så kan du köra open-source-appar där du kompilerat allt själv på din Debian.
Citera
2017-04-21, 16:51
  #4
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Svårt att göra saker bara för att göra saker, vad vill du lära dig?

Mitt råd är att sätt dig med Wiki för Arch i några timmar och installera Arch på din maskin, då blir du tvungen att lära dig saker, det är nog vägen att gå för dig.
Citera
2017-04-21, 17:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Svårt att göra saker bara för att göra saker, vad vill du lära dig?

Mitt råd är att sätt dig med Wiki för Arch i några timmar och installera Arch på din maskin, då blir du tvungen att lära dig saker, det är nog vägen att gå för dig.

Om jag får en fråga på en anställningsintervju om jag arbetat med Linux eller kan linux vill jag iaf kunna svara att jag gjort det och iaf kan det delvis. Dvs jag vill förstå mig på strukturen, hur man konfigurerar saker etc.

Förmodar man inte uppnår det genom att sitta i GUI och arbeta som i Windows.
Citera
2017-04-21, 17:53
  #6
Medlem
Brunbeverns avatar
SSH kan vara roligt att leka med, exempelvis tunnla trafik så du kan surfa på osäkra platser genom din server.

Skaffa lite olika window managers och desktop environments och hitta något som passar dig.

Om du har en laptop kan du försöka optimera startup-time alternativt batterikonsumtion.

Kompilera en egen kärna.

Citat:
Ursprungligen postat av Bommxy
Har ingen aning vad det är, men söker man "debian tutorial" på youtube får man mycket träffar, något för min herre ?

Håller inte med om din attityd. Trådens scope handlar om coola saker man kan lära sig och VAD detta kan vara. Inte hur man ska lära sig, i så fall hade ju TS bara kunnat läsa en bok.
Citera
2017-04-21, 17:57
  #7
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Om jag får en fråga på en anställningsintervju om jag arbetat med Linux eller kan linux vill jag iaf kunna svara att jag gjort det och iaf kan det delvis. Dvs jag vill förstå mig på strukturen, hur man konfigurerar saker etc.

Då är det ju bara att börja direkt med Arch och köra hårt!

Jag ville göra exakt samma sak som du 6 månader sen, började med ubuntu, debian, suse, redhat, testade runt. Såg ut som samma skit allting, du installerar via några klick, har en pakethanterare, och allting är färdigt.

Jag är långt ifrån någon guru eller proffs, men jag tycker det är roligt, är intresserad och vill lära mig mer. Arch är enligt mig och andra en riktitg bra väg in, du behöver inte förstå Linux eller vara värsta gurun, men du tvingas till att lära dig vissa saker och du måste sitta en stund och läsa, koppla av och sen utföra. Det är en bra början och Arch wiki är utomordentligt bra, även användare av andra distrubitioner refererar ofta till den.

Det du behöver göra är typ: Konfigurera partioner på din hårddisk, skapa användare/lösenord, ställa in tid/språk/tangentbord, installera grundläggande systemet, installera en boot-loader, generera filer till din boot-loader, installera en grafisk miljö (gnome kde eller vad som) och sen installera vilka program du vill.

Det kanske låter mycket för någon som inte hållt på, men när du väl ger dig in i det så är det varken särskilt jobbigt eller svårt, bara att det kräver en viss insats och ett visst intresse. Det ger en riktigt bra förståelse för vad en distrubition är och vilka olika komponenter du använder, bra grund att stå på. Ganska enkelt att navigera runt bland olika distrubitioner senare när grunderna finns.

Där efter är det bara att börja använda ditt nya operativsystem och upptäcka saker under resans gång. Du kommer stöta på problem och du kommer att bli duktig på att använda google..

Skicka ett PM om du vill ha mer information, hjälper gärna till!
__________________
Senast redigerad av Sleepyoh22 2017-04-21 kl. 18:00.
Citera
2017-04-22, 10:20
  #8
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Köra egen voip-server?
Citera
2017-04-24, 16:09
  #9
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Om jag får en fråga på en anställningsintervju om jag arbetat med Linux eller kan linux vill jag iaf kunna svara att jag gjort det och iaf kan det delvis. Dvs jag vill förstå mig på strukturen, hur man konfigurerar saker etc.

Förmodar man inte uppnår det genom att sitta i GUI och arbeta som i Windows.

Då är det väl rätt smart att lära sig grundläggande saker i områden där man brukar använda linux - förslagsvis kopplat till server sidan. Grundläggande delar så som kontohantering, ägande, grupper och säkerhet sen drar ut det till mer server kopplade saker så som uppsättning och driftade av ex webbserver, DNS, backup eller brandväggshantering (ex genom pfsense etc). Docker kan också vara trevligt att lära sig ihop med det hela.

Som vanligt rekommenderar jag att man ser över sina egna behov och bygger något som man själv ha nytta av - så det finns någon anledning till att köra vidare om det blir lite jobbigt. Annars är det lätt att det slutar med att man lägger ner projektet då vinningen känns för abstrakt (att bara lära sig).
Citera
2017-04-28, 12:57
  #10
Medlem
thissuitisblacknots avatar
nu blev det fel, börjar om
__________________
Senast redigerad av thissuitisblacknot 2017-04-28 kl. 13:23.
Citera
2017-04-28, 13:30
  #11
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Har installerat debian virtuellt i Windows 10 för att lära mig. Behöver tips på vad jag kan göra för coola/roliga saker för att lära mig systemet.

Har bakgrund som utvecklare så är inte rädd för terminal och kod men vet inte riktigt var jag ska börja.

Antagligen så tycker jag du ska försöka använda datorn via Linux så mycket som möjligt, alltså det som du använder Windows till, göra det via Linux. Jag tror det kan funka. Det skiljer ju snabbt bort dom mycket avancerade, grafiska grejerna, som inte har så stort utbud på Linux till dom mer grundläggande.
Citera
2017-04-29, 00:20
  #12
Medlem
Mustighets avatar
jag tycker det är spännande att att kika på hur program beter sig på lågnivå

strace är ett verktyg för att titta på vad för system calls dina processer gör,

nätverk är ju minst lika spännande, så tcpdump kan vara värt en titt

för programmering...
du har även full kontroll över kompilatorn så det kan vara spännande att debugga enkel c kod med gdb men det kräver tålamod att lära sig.

vim är ju givet att du ska lära dig när du sitter i linux, åtminstone basics så man kan skriva git commits till exempel.

Men mest av allt vill jag rekommendera dig och alla som är intresserade av operativsystem att kika på Julia Evans blog https://jvns.ca/ hon skriver och illustrera mycket pedagogiskt!!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback