Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-21, 00:14
  #1
Medlem
Upptäckte till min förvåning att både den nya enkronan och tvåkronan som hamnat på blött golv vid pedalerna rostat. Däremot inte femkronan. Vad är det för skräp till mynt vi fått egentligen?

Vid koll var de även magnetiska. Har man lackat stålmynt med guldfärg? Om det är så kommer de inte att hålla många år som de tidigare Blanka enkronorna. Någon som är mer insatt i myntfrågan här?
Citera
2017-04-21, 00:18
  #2
Medlem
Kebabfysikers avatar
Det har jag inte märkt. Sällan jag har mynt på mig men jag ska undersöka detta.
Citera
2017-04-21, 00:22
  #3
Medlem
Kopparpläterat stål ska 1 och 2-kronan vara gjorda utav enligt riksbank.se
Citera
2017-04-21, 00:22
  #4
Medlem
SilentVictorys avatar
Stål och koppar är det http://nyasedlar.nu/enkrona/

Femkronan skiljer sig dock lite med koppar, aluminium, zink och tenn http://nyasedlar.nu/femkrona/
Citera
2017-04-21, 00:31
  #5
Medlem
Xer0s avatar
Dålig humor man skulle kunna göra på detta:

- Inflation fick just en ny innebörd.

- Rusty coins and milk, now in a store near you.
Citera
2017-04-21, 01:09
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Vem bryr sig om kontanter 2017? Visst kan sedlar finnas lite här och där men mynt? Självklart galet att de nya mynten rostar.

De rostar inte detta är ren bullshit du läser och tror på allt som nån troll har skrivit.
Han postar inte en enda bild.

Undersök saken själv istället lägg ut några kronor i regn eller vatten och kom tillbaka vid senare tillfälle, hör av dig om de har rostat och posta en bild.

De som inte bryr sig är sovande folk precis som dig.
Du ser inte nackdelarna med kort för du sover.

Jag personligen plockar alltid ut det mesta i kontanter.
__________________
Senast redigerad av B5iK4D3Li5K 2017-04-21 kl. 01:11.
Citera
2017-04-21, 01:28
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B5iK4D3Li5K
De rostar inte detta är ren bullshit du läser och tror på allt som nån troll har skrivit.
Han postar inte en enda bild.

Undersök saken själv istället lägg ut några kronor i regn eller vatten och kom tillbaka vid senare tillfälle, hör av dig om de har rostat och posta en bild.

De som inte bryr sig är sovande folk precis som dig.
Du ser inte nackdelarna med kort för du sover.

Jag personligen plockar alltid ut det mesta i kontanter.

Jodå, stål rostar, och de nya enkronorna (&2) är gjorda av stål. Kopparytan funkar som rostskydd, men när den är borta, rostar mynten bort. Dock är det mycket tveksamt att mynten redan börjat rosta i "vanlig miljö". Framtida "fornlämningar" av dagens enkronor kan man bara glömma!

Smartast hade väl ha varit att tillverka småmynten i aluminium. Precis som östblocket gjorde med sina värdelösa mynt. Aluminium rostar inte. Väger också lätt i plånboken/fickan.
Citera
2017-04-21, 01:32
  #8
Avstängd
Citat:
Kopparytan funkar som rostskydd

Precis.

Jag tror inte att riksbanken är efterblivna.
Citera
2017-04-21, 01:37
  #9
Avstängd
Virgil.I.Grissoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Vem bryr sig om kontanter 2017? Visst kan sedlar finnas lite här och där men mynt? Självklart galet att de nya mynten rostar men det känns ändå som att kontanter är ett utdöende fenomen. Vi skrattar nog åt den här tråden 2027.


Att mynten rostar är väl ganska synonymt med samhället i stort.

Jag tror inte vi skrattar 2027 om du och de dina har lyckats ta bort mynten/sedlarna.

Om du motförmodan har en större slant sparad så kan du vara säker på att banken tar ut minusränta från ditt konto. Den dagen du inte kan ta ut "dina" pengar från banken.


Vad som hindrar banken idag för att ta ut minusränta är förmodligen för att då plockar folk ut sina slantar.

Förövrigt förstår jag inte jakten från er E-valuta. Ni är lika rabiata som fullblodsveganer.

Tänk så här istället det finns plats för båda.

Gör som jag använd kort och kontanter. Helt enkelt gör det som du känner för och propagera inte för avskaffande av de ena eller det andra.

Risken finns att någon stämplar dig som en person som får betalt för att tycka detta.
Citera
2017-04-21, 04:58
  #10
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Upptäckte till min förvåning att både den nya enkronan och tvåkronan som hamnat på blött golv vid pedalerna rostat. Däremot inte femkronan. Vad är det för skräp till mynt vi fått egentligen?

Vid koll var de även magnetiska. Har man lackat stålmynt med guldfärg? Om det är så kommer de inte att hålla många år som de tidigare Blanka enkronorna. Någon som är mer insatt i myntfrågan här?

De gamla mynten hade ju nickel i sig som man har i rostfritt stål. Det vill man ha bort pga nickelallergi.

Att ytan ät plätterad bör räcka inomhus men i tuffare miljöer blir det svårt. Det är som en förzinkad bilkarross, blir det en repa i zinklagret ner i stålet kan de börja rosta.

Stor risk att det blir små skador på mynt som ligger och skaver mot varann.

Sen har du en tuff miljö på bilmattan, säkert med salt från i vintras, kan bli tufft även för rostfritt som rostar det med till slut.

Men att nya mynten rostar är helt säkert en del av planen att få bort kontanter.

Hela idén att förbjuda de gamla mynten är en del av detta. Hundratusentals p-automater, kaffemaskiner och godisautomater som bara tar gamla mynt får snart skrotas eller byggas om, och då blir det bara kort dom gäller.

Jag håller med ts, hela myntbytet är en praktskandal,
Citera
2017-04-21, 05:45
  #11
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Upptäckte till min förvåning att både den nya enkronan och tvåkronan som hamnat på blött golv vid pedalerna rostat. Däremot inte femkronan. Vad är det för skräp till mynt vi fått egentligen?

Vid koll var de även magnetiska. Har man lackat stålmynt med guldfärg? Om det är så kommer de inte att hålla många år som de tidigare Blanka enkronorna. Någon som är mer insatt i myntfrågan här?

Det är väl inte meningen att vi ska använda oss av de nya mynten särskilt länge. Snart har vi chip istället och slipper kontanter. kan ju även vara som med det mesta som staten ska "köpa in" typ tåg och annat, man blir mutad att köpa skit helt enkelt.

Mvh
Citera
2017-04-21, 06:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B5iK4D3Li5K
Precis.

Jag tror inte att riksbanken är efterblivna.

det tror jag. Jag tror att dom är eftetblivna nog att försöka smyga bort kontanter från samhället för att i slutändan kunna kontrollera alla transaktioner överallt.

Sen ska väl en krona egentligen ha ett skrotvärde av just en krona. Det är väl iden?

Jag förstår att inflation förstör detta koncept men vad är en krona egentligen värd?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback