Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-20, 00:50
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Ska brygga öl. Vill testa ph-värde på vattnet. Av en händelse hittade jag en ph-mätare nedpackat i ett förråd. Senast den användes var mig veterligen i början på 70-talet.

Bild sidan:
https://www.pixeltopic.com/image/tkoiobrewuuzuk/

Är det batteri i den?
Går den använda till vätska?
Har testat ställa den i ett glas vatten, nålen rör sig inte. Varför?

Bild ovan:
https://www.pixeltopic.com/image/bwwfnnuqygynku/


Tack på förhand.
Citera
2017-04-20, 00:55
  #2
Medlem
Du skola icke utföra förådsbryt och därvid olagligen tillskansa eder oduglig bryggutrustning.
Citera
2017-04-20, 00:56
  #3
Medlem
Leviathan99s avatar
Är inte de där avsedda att användas i jorden och inte i vätska?
Testa och kör ner den i en blomkruka el. dyl.
Citera
2017-04-20, 00:57
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviathan99
Är inte de där avsedda att användas i jorden och inte i vätska?

Jo exakt. Den är till för jord. Betyder det den inte går använda till vätska?

Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Du skola icke utföra förådsbryt och därvid olagligen tillskansa eder oduglig bryggutrustning.

Jag har seriöst inte tagit den från någon. Varför tror du det?
Citera
2017-04-20, 00:59
  #5
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Den är till för jord som tidigare nämt. Går säkert att använda den till vätska, men jag hade hällre köpt en riktig så man får mer exakta resultat osv!
Citera
2017-04-20, 01:01
  #6
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
Den är till för jord som tidigare nämt. Går säkert att använda den till vätska, men jag hade hällre köpt en riktig så man får mer exakta resultat osv!

mm okej. Tänker samma. Och jag är väl inte helt säker på att den är riktigt kalibrerad så här efter 45 år. Finns en på Claes Ohlsson för 699, men jag tycker det är lite dyrt för ett simpelt mätinstrument:

http://www.clasohlson.com/se/Digital...A4tare/34-3118
Citera
2017-04-20, 01:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Jag har seriöst inte tagit den från någon. Varför tror du det?

Tyckte bara det lät så skönt bibliskt och moraliserande så kunde inte hålla mig.

Ber eder om största möjliga urrrrrsäkt.
Citera
2017-04-20, 01:07
  #8
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Tyckte bara det lät så skönt bibliskt och moraliserande så kunde inte hålla mig.

Ber eder om största möjliga urrrrrsäkt.

Haha. Okej!
Citera
2017-04-20, 01:24
  #9
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
mm okej. Tänker samma. Och jag är väl inte helt säker på att den är riktigt kalibrerad så här efter 45 år. Finns en på Claes Ohlsson för 699, men jag tycker det är lite dyrt för ett simpelt mätinstrument:

http://www.clasohlson.com/se/Digital...A4tare/34-3118

Kan du inte köra med PH-stickor? Eller hur jäkla noga behöver man mäta egentligen för lite öl...
Citera
2017-04-20, 01:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Haha. Okej!

Ja du ser hur det kan bli... hehe.. men ande meningen var ändå att ditt instrument med stor sannolikhet inte kommer visa ens i närheten rätt... bra ph-mätare med korrigeringsvätska och allt kostar en hel del.. så kör med enkla stickor bara det räcker gott och väl.
Faktum är att om du brygger med helmalt så kan du utan vidare strunta i ph då det oftast löser sig av sig självt. Typ.
Citera
2017-04-20, 01:51
  #11
Medlem
RastaSouls avatar
Troligen är den helt värdelös tyvär!

För att mäta exakta vattenvärden (PH) då med modern dyra instrument i akvarium så måste de kalibreras varända gång. Ettt jäkla mäck!

Men som ovan har talat
En ph stick räcker gott och väl för att kolla om din bryggning är körduglig eller inte! En avrundad 8a är ju öika bra i detta fallet som 7.6598333333.
Citera
2017-04-20, 01:57
  #12
Medlem
Ok jag vill tillägga följande; ett "vanligt öl" med lite karamellmalt osv brukar typ automatiskt hamna rätt.. men om du brygger ett mkt ljust öl kan det vara bra att tillsätta lite syra av valfritt slag.. och om motsatsen gäller dvs öl med mkt rostad malt så kanske det behövs korrigeras med karbonater.. ungefär så.. allt beror givetvis på hur nördig du är ang ditt bryggande.

Sådär ungefär. Det här visste du kanske redan och i såna fall gäller det att beställa en vattenanalys från de som levererar ditt vatten och sen nörda vidare..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback