Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-23, 20:31
  #2905
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Det har nog bara blivit så att jag dragits åt de amerikanska artisanerna då jag brukar läsa på forum där merparten troligtvis är amerikaner. Sen oavsett ursprung så intresserar mig artisaner mer än större etablerade märken vars huvudsak är t.ex parfymer. Du borde testa Saponificio Varesino om du inte gjort det, fria från massa skitprodukter som t.ex palmolja. Felce Aromatica är favoriten och tipset att testa.

Känner att jag själv borde testa lite krämer framöver då det bara blivit hårdtvålar nu ganska länge. Svenska Nõberu är lite intressant, deras balm är fantastiskt bra så krämen kan ju iaf vara värd att testa. När jag fått betat av min nuvarande testlista så ska jag se till att testa någon av dina italienska krämer du tipsar om.

MdC är ju rätt hypad överlag men bara deras hemsida ville få mig att slita mitt hår av frustrationen hur dåligt man kan göra en hemsida.
Saponoficio Varesino har stått på min lista ganska länge; nu äntligen prövad med doft som ovan. Bra resultat efter några försök, ty som brukligt får man inte vatten-tvålkvoten rätt direkt med ny tvål. Doften kändes ganska stark för att vara hårdtvål. Kommer fortsätta att använda den

Samtliga krämer jag nämnde ovan är snarare mellanting mellan kräm och tvål, i typisk italiensk stil; går alltså inte särskilt bra att ta en klick och sätta i en skål eller direkt på ansiktet, likt exempelvis True Fitt & Hill, utan borste är ett krav. Antica Barberia Colla finns både som sådan hård kräm/mjuk tvål och som mer konventionell hårdtvål.

Martin de Candres hemsida är nog inte helt i enlighet med modern smak, men där kan man alltid tänka att det är ett familjeföretag som har bättre saker för sig (som att göra fina tvålar!) än att skapa en estetiskt tilltalande hemsida. Är nog en av de mest lättlödrade tvålar i min ägo.
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefdusky
Vet inte om det här är rätt tråd men

Då var iallafall första rakningen gjord med säkerhetshyvel och det gick förväntansfullt bra faktiskt och är riktigt nöjd. Hade trott att jag skulle skära mig 10 gånger och få smörja hela ansiktet med Alun block men behövde inte ens använda det
använde mig av:
-Mühle R89
-Derby extra Blad
-Proraso röda burken
-En billig svinborste

undar dock behöver man en Mugg för att blanda upp tvålen?
tycker det var lite halv bökigt att få det bra direkt ur burken

Hur märker man att man rakar medhårs och så?
Körde tre varv lite här och där och märkte inte någon större skillnad på vilket håll man körde.
Grattis!
Som redan nämnts behöver du ingen mugg. Eftersom du använder dig av en svinborste kommer den möjligen vara lite svårarbetad inledelsvis. En skillnad mellan svin och grävling i den bemärkelsen är att grävlingsborsten fungerar tämligen väl från sitt första till sitt sista andetag, medan en svinborste ofta behöver användas en tid innan den fungerar helt som tänkt, och inte minst, förlorar sin mindre smickrande doft.

Du kan även pröva att blöta tvålen, som i sitt nyinköpta skick antagligen är lite torr. Håll burken under vatten i någon minut innan du använder den. Använder du den sedan varje dag behöver du inte blöta den något mer, men om du inte använder den på några dagar kan det vara bra att blöta den igen.

Om riktning kan du pröva att låta skägget växa ut under några dagar. Därefter kan du själv se i vilken riktning dina hår växer i. Du kan också pröva att känna med fingrarna; mothårs bör känna mer strävt än medhårs. Möjligtvis är du välsignad med en okänslig hy, vilket du skall glädjas åt. Undertecknad måste exempelvis vara mer försiktig vid rakning mothårs än medhårs.
Citera
2017-04-18, 19:23
  #2906
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Beställde lite prylar idag. En Semouge 1800 svinhårsborste som ett lite styvare komplement till min Silver tip, samt två raktvålar - Razorock XXX och Razorock Irish Countryside.

Ska bli spännande att testa Razorock som verkar extremt högt rankad i rakvärlden.

Vad tyckte du om dina RazoRock?
Citera
2017-04-18, 20:42
  #2907
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Vad tyckte du om dina RazoRock?

Otroligt besviken! Skulle ha frågat dig först Funktionellt var de med beröm godkända men dofterna..XXX luktar hotelltvål och irish countryside, som ska lukta tweed, är i princip doftfri.
Citera
2017-04-18, 22:06
  #2908
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Otroligt besviken! Skulle ha frågat dig först Funktionellt var de med beröm godkända men dofterna..XXX luktar hotelltvål och irish countryside, som ska lukta tweed, är i princip doftfri.

Det var ju trist

Finns ju massa annat kul som tur är. Shavingtime har flertalet intressanta märken, kika lite där om du söker något nytt.
Själv har jag ett par Eufros på väg hem, även Phoenix Artisan Accoutrements står på test-listan för inköp inom kort. Vill gärna hitta nån mer grym vegansk tvål.
Citera
2017-04-19, 07:33
  #2909
Medlem
Då har du verkligen något att se fram emot, Eufros är en underbar tvål, frågan är om det blir så mycket bättre, jag kan an även rekommendera Mike`s och Reef point som är tvålar i det absoluta toppskiktet.
Citera
2017-04-19, 09:41
  #2910
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Det var ju trist

Finns ju massa annat kul som tur är. Shavingtime har flertalet intressanta märken, kika lite där om du söker något nytt.
Själv har jag ett par Eufros på väg hem, även Phoenix Artisan Accoutrements står på test-listan för inköp inom kort. Vill gärna hitta nån mer grym vegansk tvål.

Ok, tackar för tipsen! Kan du länka till där du köper Eufros? Jag hittar ingenting..
Citera
2017-04-19, 10:50
  #2911
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albjohn
Då har du verkligen något att se fram emot, Eufros är en underbar tvål, frågan är om det blir så mycket bättre, jag kan an även rekommendera Mike`s och Reef point som är tvålar i det absoluta toppskiktet.

Mike's står också på min "att-testa-lista"
Hatar att behöva beställa från USA bara. Åker alltid på tull och skit
Citera
2017-04-19, 12:20
  #2912
Medlem
Jag har klarat mig hitils när jag beställt från Maggards, men jag försöker hålla beställningarna kring 300 kr eller under.
Citera
2017-04-19, 12:34
  #2913
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albjohn
Jag har klarat mig hitils när jag beställt från Maggards, men jag försöker hålla beställningarna kring 300 kr eller under.

300:- är ju omöjligt knappt två tvålar ju
Testat Fougere Santal från Reef Point?
Alternativet är att testa en från L&L Grooming.
Citera
2017-04-21, 14:00
  #2914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
300:- är ju omöjligt knappt två tvålar ju
Testat Fougere Santal från Reef Point?
Alternativet är att testa en från L&L Grooming.

Man får beställa ofta så löser det sig
Nu kanske 300 var väl lågt men det verkar oftast fungera när man håller summorna på en någorlunda låg nivå.

Den enda Reef Point jag testat är Earl Grey & Ginger med tillhörande balm, riktigt trevliga o bra.
Lättlöddrad med bra glid o skydd, postshave kanske inte når upp till Eufros o Mikes men en bra o prisvärd tvål.

L&L har jag inte testat och jag ligger lite lågt med inköpen nu pga inneligande mängd.
Citera
2017-04-21, 14:04
  #2915
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albjohn
Man får beställa ofta så löser det sig
Nu kanske 300 var väl lågt men det verkar oftast fungera när man håller summorna på en någorlunda låg nivå.

Den enda Reef Point jag testat är Earl Grey & Ginger med tillhörande balm, riktigt trevliga o bra.
Lättlöddrad med bra glid o skydd, postshave kanske inte når upp till Eufros o Mikes men en bra o prisvärd tvål.

L&L har jag inte testat och jag ligger lite lågt med inköpen nu pga inneligande mängd.

Jag tog faktiskt och beställde igår från Maggards, blev en Mike's orange, cedar & Black pepper samt Barrister & Mann Cologne Russe plus en balm från Soap Commander och en från Stirling. Får väl se om denna klarar sig från tull
Citera
2017-04-25, 09:25
  #2916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Jag tog faktiskt och beställde igår från Maggards, blev en Mike's orange, cedar & Black pepper samt Barrister & Mann Cologne Russe plus en balm från Soap Commander och en från Stirling. Får väl se om denna klarar sig från tull

Mike`s orange, cedar & Black pepper beställde jag för nån månad sen och då visade det sig att dom hade saldofel så det blev en Lime istället tillsammans med en Barrister & Man bay rum och jag är väldigt nöjd med Limetvålen men lite surt var det i all fall, det får bli en orange, cedar & Black pepper nästa gång eftersom den verkar intressant.
B&M tvålen har jag inte testat än men tror nog att även den är bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback