Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-17, 18:48
  #613
Medlem
Superlistigs avatar
Flera av dessa sanna konspirationsteorier faller under begreppet State Crime Agains Democracy (SCAD).
Det finns flera forskningsartiklar i ämnet.

Från forskaren deHaven-Smiths:

http://dehaven-smith.com/faq/default.html
Citat:
Examples of SCADs that have been officially proven include the Watergate break-ins and cover up; the secret wars in Laos and Cambodia; the illegal arms sales and covert operations in Iran-Contra; and the effort to discredit Joseph Wilson by revealing his wife's status as an intelligence agent. Examples of suspected SCADs include the fabricated attacks on U.S. ships in the Gulf of Tonkin in 1964; the "October Surprises" in the presidential elections of 1968 and 1980; the assassinations of John Kennedy, Robert Kennedy, and Martin Luther King; the attempted assassinations of George Wallace and Ronald Reagan; the election breakdowns in 2000 and 2004; the numerous defense failures on 9-11-2001; the anthrax mailings in October 2001; and the misrepresentation of intelligence to justify the invasion and occupation of Iraq.

En av mina personliga favoriter (som kanske inte är en SCAD) är att WTC ras 9/11 var en kontrollerad sprängning.
Källa: http://www.europhysicsnews.org/artic...2016474p21.pdf
Det är alltså bevisat att WTC inte kan ha fallit så som den officiella rapporten hävdar, och det finns mycket mer som är högst sannolikt konspiratoriskt i 9/11.


På mobilen
__________________
Senast redigerad av Superlistig 2017-04-17 kl. 18:56.
Citera
2017-04-17, 18:58
  #614
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Att CIA låg bakom kuppen i Chile 73.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%...n_i_Chile_1973
Citera
2017-04-17, 19:05
  #615
Moderator
Ämnen sammanfogade.
Länk till startinlägg i infogad tråd: Har folihattarna någon gång haft rätt?.

/Moderator
Citera
2017-04-17, 19:05
  #616
Medlem
Sirdaniels avatar
Ett exempel är invasionen i Irak som motiverades genom att säga att Saddam Hussein hade kärnvapen. Efter invasionen så kom det fram att han inte hade några massförstörelsevapen.

Konspirationsteorier kring detta fanns på den tiden och dom visste att det här var en lögn från början.
Citera
2017-04-17, 19:14
  #617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Så om någon kontinuerligt påstår att i stort sett varje större händelse i världen är en konspiration (precis som många konspirationsteoretiker gör) så är det bara den gång de har träffar rätt som räknas? Alla tusentals felaktiga påståenden till trots så har de alltså "rätt"? Och alla de som gissat på fel tillvägagångssätt och fel folk bakom konspirationen har också rätt eftersom de sa "konspiration"?
Läs hela diskussionen. Frågan gällde om man kan vara överens om att en konspiration föreligger utan att vara överens om exakt hur den ser ut.

Självklart är det så.
Citera
2017-04-17, 19:19
  #618
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sirdaniel
Många konspirationsteorier som är sanna, men som aldrig blir erkända.
En av dom kändaste som är bevisad sann utan tvivel är iaf Operation Northwoods (https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Northwoods)

Kortfattat så planerade USA's regering att skapa en så kallad false flag. Dvs skapa ett terrordåd mot amerikanska civila och skylla på Kuba, för att motivera en invasion.

Sådana false flag attacker sker ofta. Bara att dom aldrig blir bekräftade som sådana och dom som påstår det blir kallade foliehattar.

Det är absolut svårt om man ska få ett erkände i typ Aftonbladet.
Annars om man kollar Sandy Hoax, False Flag lätt (EDIT: eller en hoax menar jag sorry) Orlando Pulse Shooting, Japp den med, Boston Bombings med sina Cooker Pressure Bombs? Troligen.
Europa och hur samma Mossad Agent sköter rapporteringen både från München & Nice Truck Attack .. ger ju underlag för en sådan form av attack
Citera
2017-04-17, 19:32
  #619
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Läs hela diskussionen. Frågan gällde om man kan vara överens om att en konspiration föreligger utan att vara överens om exakt hur den ser ut.

Självklart är det så.

Jotack jag såg att du tyckte det men jag höll inte med om att det skulle göra att konspirationsteoretikerna ifråga har "rätt". Det blir ju som att skjuta mygg med hagelbrakare, chansar man och skriker "konspiration" tillräckligt ofta så kommer det till slut träffa rätt men det betyder ju inte nödvändigtvis att man har förstått ett enda skit..
Citera
2017-04-17, 19:45
  #620
Medlem
Sirdaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jotack jag såg att du tyckte det men jag höll inte med om att det skulle göra att konspirationsteoretikerna ifråga har "rätt". Det blir ju som att skjuta mygg med hagelbrakare, chansar man och skriker "konspiration" tillräckligt ofta så kommer det till slut träffa rätt men det betyder ju inte nödvändigtvis att man har förstått ett enda skit..

Du fråga om foliehattarna haft rätt nångång. Uppenbarligen har dom det. Kan du ge upp nu?
Citera
2017-04-17, 19:57
  #621
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sirdaniel
Du fråga om foliehattarna haft rätt nångång. Uppenbarligen har dom det. Kan du ge upp nu?

Det var inte jag som frågade.. och visst måste de träffa hyfsat rätt ibland - det är ju det jag skrivit flera gånger nu, frågan är bara om det betyder något? Att foliehattar skriker att CIA övervakar oss alla, och sen påstå att snowdens avslöjande skulle visa att man hade rätt känns ju "sådär" pricksäkert t.ex..
Citera
2017-04-17, 20:20
  #622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jotack jag såg att du tyckte det men jag höll inte med om att det skulle göra att konspirationsteoretikerna ifråga har "rätt". Det blir ju som att skjuta mygg med hagelbrakare, chansar man och skriker "konspiration" tillräckligt ofta så kommer det till slut träffa rätt men det betyder ju inte nödvändigtvis att man har förstått ett enda skit..
Jo, jag förstod redan första gången, tack, men det bygger fortfarande på ett missförstånd. Frågan var inte här om man har rätt, frågan var fortfarande om man i princip kan ha rätt i frågan om att det är en konspiration, trots att meningarna går isär avseende hur den konspirationen i så fall ser ut.

Jag tvivlar på att du har tagit del av diskussionen i sin helhet. Gör det.
Citera
2017-04-17, 20:41
  #623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Kan inte - jag förstod den nämligen inte. Men beläggen och bevisen bör givetvis avse påståendet i konspirationsteorin som diskuteras.
Du skrev
[...spekulerat i en pågående eller avslutad konspiration som senare kunnat beläggas bortom allt tvivel.]
Kan du ge ett exempel på något som har kunnat beläggas bortom allt tvivel, så jag vet hur lågt/högt ribban bör ligga.
Citera
2017-04-17, 20:58
  #624
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagis-Dropout
Du skrev
[...spekulerat i en pågående eller avslutad konspiration som senare kunnat beläggas bortom allt tvivel.]
Kan du ge ett exempel på något som har kunnat beläggas bortom allt tvivel, så jag vet hur lågt/högt ribban bör ligga.

Planerna för operation northwoods har ju varit uppe tidigare i tråden, där råder väl inget tvivel? Prism (snowden) är en annan - frågan är ju bara hur nära konspirationsteoretikerna egentligen var.
Kan man motbevisa en officiell teori med exempelvis fysik eller matematik, eller om man kan få fram ett erkännande om mörkläggning, fotobevis, ljudinspelningar, teknisk bevisning, data, det finns många sätt att bevisa en konspiration. Men visst kan det i många fall också vara svårt - annars har ju konspiratörerna slarvat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback