• 30 790 online
  • 1 135 497 medlemmar
  • 58 851 716 inlägg
2017-04-04, 09:41
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltKowalski
Både Modo och AIK är självklara. Sedan måste Leksand ändå sikta på en topplacering, även fast vi sett de senaste åren att lagen från SHL får det svårt första året i Hockeyallsvenskan.

Lag som Karlskoga, Almtuna, Timrå, Tingsryd och Oskarshamn har nog ambitioner om att spela kvalhockey.

Däremot tror jag att Västervik och Pantern får ett betydligt tuffare år framför sig nästa säsong. Har inte heller allt för stora förhoppningar gällande Björklöven och Vita Hästen.

Ja, lag som Oskarshamn och Västervik som är små orter i en överetablerad region ska nog inte blicka uppåt. Troja, om de går upp, hamnar i samma kategori, liksom Tingsryd.

Pantern som saknar fans likaså. Almtuna är ju från en större stad men saknar fans. Är det för att man ogillar sport i allmänhet och hockey i synnerhet i Uppsala kan man fråga sig. Hur som helst, HA är taket för dem.

AIK lider av att intresset för hockeyn är ljum i Stockholm och att man saknar derbyn med Djurgården. De har så mycket att vinna på att gå upp. Och Modo, med alla de världsspelare de fostrat genom åren...
Citera
2017-04-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vegege
Inte just nu kanske, men vem vet hur det ser ut om 5 år? Det är ju inget som tyder på att klyftan kommer minska, eller? Med det här nya tv-avtalet så känns det mer som att SHL-lagen behöver misslyckas kapitalt med sina lagbyggen för att AS-lagen ska ha en chans.

Förvisso har Mora SHL-speed, men de mötte ju en AS-trupp p.g.a. SopModo. Därför jag inte gillar dessa exempel, speciellt p.g.a. stundande mångmiljonavtal. Men jag hoppas givetvis att jag har fel.
De senaste 18 elitserie/SHL-kvalen (sedan våren 2000) har 22 lag gått upp.

Räknar du bort de två lagen som fick gratisplatser upp när man utökade SHL till 14 lag för några år sedan så har 20 lag gått upp på 18 försök. Mer än ett lag i snitt per år.

Bara två gånger under dessa 18 år har inget lag gått upp.

Hela tiden har man sagt: "nu är Elitserien/SHL stängd" och alltid har ett lag bevisat motsatsen.

Vissa lag, som leksand och Rögle, har gått upp flera gånger (och åkt ur flera gånger) under dessa år.

Andra har gått upp en gång och (än så länge) stannat kvar som Örebro, Skellefteå, Djurgården och Växjö.

Jag tycker nog att det vid det här laget är ganska så väl bevisat att ryktet om ES/SHL som stängd är överdrivet och att en bra AS-klubb alltid kommer att kunna slå ut en dålig SHL-klubb. Siffrorna tyder på att detta föhållande varit ganska konstant under 2000-talet och förmodligen lika så än längre tillbaka.

Man kan nämligen inte köpa sig ur alla problem oasvett hur många miljoner man lagt på spelartruppen.
Citera
2017-04-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Jag kommer att självmordsbomba Tegera om vi åker ur mot Mora.

Hehe! När smäller det??
Citera
2017-04-06, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Jag kommer att självmordsbomba Tegera om vi åker ur mot Mora.

Citat:
Ursprungligen postat av banjo79
Hehe! När smäller det??

Haha.

Lite "kukipannan" och "10.000 kronor" på det löftet
Citera
2017-04-09, 17:15
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggen
Jag kan inte citera dig ordagrannt, men jag minns när du formulerade något i stilen "Att Mora leder serien är ett kvitto på att serien är sämre än någonsin", jo jag tackar jag. Nåväl, jag trodde inte på något den tiden heller, så vill inte vara allt för elak.

Helt absurt. Jag minns när Leksingar gjorde muggar och liknande efter 6-0-vinsten förra säsongen. Tror kaffet är extra trevligt denna morgonen.

Colliton är helt jävla otrolig. Bortsett från de 5 första omgångarna så kan jag inte ens minnas en match då Mora faktiskt har varit sämre än motståndet, även om förlustmatcher har kommit och gått, sporadiskt. Jag vet inte vad han & Mitell har dopat truppen med, självförtroende och konstruktiv kritik på balanserad nivå, skulle jag tro.

Väl mött nästa säsong!
Jag letade upp inlägget från Januari som gjorde dig så upprörd Här.

Det jag skrev var att lag som Mora bevisade att tabellen ljuger. I inläggen innan hade jag haft utläggningar om att antal mål inte var ett bra sätt att avgöra en match och liknande så man kan misstänka att jag inte var i balans vid tillfället, och min personliga obalans berodde nog mer på Södertäljes tabellplacering än på att jag egentligen brydde mig om Moras dito. Sanningen var att jag såg väldigt lite av Mora under säsongen, de flög väldigt länge under radarn för mig som för många andra men jag är den förste att erkänna att de verkligen förtjänade sitt avancemang. Ett avancemang som dessutom gläder mig ovanligt mycket för att vara av ett lag jag inte bryr mig om. Som jag skrivit tidigare sätter jag stort hopp till att Peter Hermodsson skall vara "vår" man i salongerna. Att han kör med björndräkten när det står slips på inbjudan.
Citera
2017-04-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
grattis mora, rätt lag gick upp. men det jag var mest intresserad av under matchen är den blonda tjejen/kvinnan i moras bås, henne skulle jag gärna vilja lära känna eller känna på

har du lyckats söka upp henne?
Citera
2017-04-15, 07:32
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banjo79
Hehe! När smäller det??

Han är väl som Leksands IF, lovar mycket men håller lite.
Citera
2017-04-16, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Han är väl som Leksands IF, lovar mycket men håller lite.

Hur som helst så ska nog Leksand vara glada att dom inte åkte i fyra raka, hade Mora vunnit sin första hemmamatch så hade nog risken varit stor... Leksand var bättre än Mora först i femte matchen...
Citera