Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-04-15, 11:24
  #37
Medlem
visegrads avatar
Behöver du inte det senaste, vilket man sällan behöver med mbp, så köp en begagnad! sålde nyligen min mbp 2012 och hade gott kunna behålla den men ville testa den nya med touch bar. macarna har grym kvalitet och en livslängd som enligt min erfarenhet vida överglänser diverse pc-tillverkares datorers livslängd. första gången jag har haft problem med mac är med just den nya med touchbar....
Citera
2017-04-16, 11:06
  #38
Medlem
Köpte just en begagnad macbook 12" 1.3 ghz. Superfint skick, ser knappt använd ut. Men den har 237 cyklar... Early 2015 så inte så konstigt kanske. Är det ok tycker ni?
Citera
2017-04-16, 17:01
  #39
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag hade köpt en begagnad. Mest för att jag inte är det minsta intresserad av den där jävla "touchbaren" istället för funktionstangenter och att gärna vill ha några vanliga USB-portar och inte bara USB-C.
Problemet här är att Apple verkar lägga detta som en standard. Känns tradigt att i framtiden köpa en typ beggad macbook som har 5-6 år på nacken bara för att den har standard USB-portar osv.

Kollar också efter en macbook och det är ju ett svårt val helt klart.
Citera
2017-04-16, 17:03
  #40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Problemet här är att Apple verkar lägga detta som en standard. Känns tradigt att i framtiden köpa en typ beggad macbook som har 5-6 år på nacken bara för att den har standard USB-portar osv.

Kollar också efter en macbook och det är ju ett svårt val helt klart.
Jag hade storslagna planer på att skaffa en Macbook igen när den jag har inte orkar längre men efter det här med bara USB-C och den där jävla touchbaren så har dom helt enkelt förlorat mig som kund.
Citera
2017-04-16, 20:11
  #41
Medlem
S Nubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Problemet här är att Apple verkar lägga detta som en standard. Känns tradigt att i framtiden köpa en typ beggad macbook som har 5-6 år på nacken bara för att den har standard USB-portar osv.

Kollar också efter en macbook och det är ju ett svårt val helt klart.

I framtiden kommer du att sakna USB Type A-portar ungefär lika mycket som du saknar floppy disk idag.
Citera
2017-04-16, 20:15
  #42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
I framtiden kommer du att sakna USB Type A-portar ungefär lika mycket som du saknar floppy disk idag.
Skillnaden är ju att det finns prylar som har Type A idag som kommer att vara användbara även i "framtiden".
Citera
2017-04-18, 03:27
  #43
Medlem
Jag köpte 15 tummaren med touch bar, 16 gb ram, 512 gb ssd och radeon pro 460. Jag är student men har sparat och väntat i 3 års tid, när de nya MBP datorerna släpptes i höstas förra året slog jag till direkt.

Det jag spontant kan säga är att det tar ett litet tag innan du vänjer dig vid tangentbordet men sen går det undan.
Datorn låter inget, min gamla MBP från 2009 (som förvisso dog) lät som en traktor när fläktarna gick för fullt och blev varm så enda in i helvete. Den här nya varianten är sval och relativt tyst trots att jag spelar en del på den (WOW, CS, LoL, Starcraft 2 och Diablo 3 på medium och high settings).

Jag kör givetvis Office paketetet (uppsatser och rapporter) men också Qgis, Sketchup, Photoshop, indesign, illustrator och lite Autocad på den i Mac OS, men jag har även installerat Parallells Desktop 12 med Windows 10 som jag använder både till spel på steam (Age of empires 2 och Skyrim) och till vissa program som inte finns till macOS som ArcGIS.

Efter att min gamla MBP från 2009 dött så kändes en Mac inte så aktuellt längre, varav jag köpte en stationär PC som jag använt i 4 år, dock så gav jag till slut Apple en sista chans och jag är glad att jag gjorde det.
Datorn är dyr som fan men efter att ha jobbat bakdelen av mig under tre somrar och sparat pengar, tyckte jag att jag förtjänade att köpa den. Jag använder laptopen mycket varje dag och för mina behov fungerar allt helt felfritt.

Den enda uppenbara nackdelen är att man lär köpa dongles som blir en extra kostnad och att touchbaren inte används så mycket.
__________________
Senast redigerad av stefolsson 2017-04-18 kl. 03:34.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback