Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-20, 17:24
  #1
Medlem
Jag är medveten om att de ofta (men inte alltid) är omyndigförklarade och helt enkelt inte får köpa alkohol och cigg men som bekant är ju "får" och "kan" inte samma sak.

Så varför ser man dem aldrig bruka dessa njutningsmedel, är de helt enkelt smartare än vanligt folk?
Citera
2017-03-20, 17:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigl-rip
Dom verkar kunna ha kul utan alkohol, dom ser alltid glada ut iaf

Ja precis, och saknar hämningar så de inte behöver alkohol kanske. Rökning då, känner de stress på samma sätt? Grupptryck? Eller kör de sina helt egna race? Det kanske spelar in också.
Citera
2017-03-20, 17:31
  #3
Medlem
Förmodligen för att de är uppvuxna i en skyddad miljö (där knark, alkohol och nikotin inte finns).
Citera
2017-03-20, 17:34
  #4
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 251
Så varför ser man dem aldrig bruka dessa njutningsmedel, är de helt enkelt smartare än vanligt folk?
Så du tycker inte att alla som är fulla har downs?? Det tycker jag, eller åtminstone någon form av abnormalitet.
Citera
2017-03-20, 17:34
  #5
Medlem
l150s avatar
Finns en lokalpub i närheten av mig.
Där sitter det alltid en med downs och dricker bira.
Han är lite av ett husmongo och misstänker att han kanske är släkt med någon av ägarna.
För att om man inte vill prata med honom när han kommer fram och säger något obegripligt. Så kommer alltid någon av personalen fram och säger att man måste vara sjysst mot " den efterblivna" annars är man inte välkommen.
Citera
2017-03-20, 20:41
  #6
Medlem
Min kamrat bor i ett hyreshus i Göteborg, i lokalerna på bottenplan har det inhysts diverse mongosar. En av dem sitter sommartid på sin lilla uteplats och kedjeröker och dricker starkbärs. Han ser ofta ganska glad och dragen ut. Hejar glatt på alla och envar som passerar. Kan tilläggas att han verkar ha egen liten lägenhet och kanske är ett slags högfungerande mongo.
Citera
2017-03-20, 22:03
  #7
Medlem
cacas avatar
Dricker gör de och handlar på systemet också, då det kräver endast att man är 20 år och har pengar, men jag tror inte heller att jag sett någon röka?
Kanske det beror på att de inte utsätts för samma grupptryck att testa röka när de är tonnåringar!
Citera
2017-04-15, 11:40
  #8
Medlem
Harpys avatar
Jag har sett en som rökte tobak, förvisso ur pipa. Fanns en gång i tiden dokumenterat i (FB) Den mongolida bildtråden men tidens gång har tyvärr renderat länkarna döda.
Citera
2017-04-15, 12:04
  #9
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 251
Jag är medveten om att de ofta (men inte alltid) är omyndigförklarade och helt enkelt inte får köpa alkohol och cigg men som bekant är ju "får" och "kan" inte samma sak.

Så varför ser man dem aldrig bruka dessa njutningsmedel, är de helt enkelt smartare än vanligt folk?



Sedan 1989 omyndigförklaras ingen människa i Sverige.
Citera
2017-05-13, 20:55
  #10
Medlem
0ldMans avatar
Jag har bjudit min lillebror med downs på starkcider. Öl gillar han inte men cidern drack han.
Citera
2017-05-13, 21:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Sedan 1989 omyndigförklaras ingen människa i Sverige.

Precis och omyndigförklaring har heller aldrig haft något med alkohol och tobak att göra. Utan det handlade på den tiden i princip enbart om ens egen ekonomi och att rösta i allmänna val.
Citera
2017-05-14, 02:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Finns en lokalpub i närheten av mig.
Där sitter det alltid en med downs och dricker bira.
Han är lite av ett husmongo och misstänker att han kanske är släkt med någon av ägarna.
För att om man inte vill prata med honom när han kommer fram och säger något obegripligt. Så kommer alltid någon av personalen fram och säger att man måste vara sjysst mot " den efterblivna" annars är man inte välkommen.

Inte så konstigt med tanke på hur mycket skit sådana personer får. Bra att synkronisera sin empatiförmåga mot.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback