Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-06, 20:53
Medlem
Tänkte kanske boka Rhodos runt den 20 Juni,, åker med tjejen och 2 mindre barn så någon party resa är det inte frågan om för oss (tyvärr)..
Har varit en del i Grekland men aldrig på Rhodos så jag undrar om orten Ixia är relativt lugn vid den tiden på sommaren?
Håller ungdomarna till i Rhodos stad eller är dem i Ixia och lever rövare också?
Tacksam för svar och gärna något tips på den orten
Citera
2017-04-06, 22:02
Medlem
SolanGundersens avatar
Hej!

Det bör vara ganska lugnt där, dock är det enligt mig fel sida av Rhodos. Blåser extremt mycket mer där och mer vågor i vattnet.

Ganska intressant sak att göra på Rhodos är att i Rhodos stad gå längst ut på udden och se skillnaden. Kollar man åt vänster mot Ixia hållet så går vågorna för fullt medans åt höger så ligger vattnet helt spegelblankt 😊
Citera
2017-04-06, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolanGundersen
Hej!

Det bör vara ganska lugnt där, dock är det enligt mig fel sida av Rhodos. Blåser extremt mycket mer där och mer vågor i vattnet.

Ganska intressant sak att göra på Rhodos är att i Rhodos stad gå längst ut på udden och se skillnaden. Kollar man åt vänster mot Ixia hållet så går vågorna för fullt medans åt höger så ligger vattnet helt spegelblankt 😊

Ja det blåser som fan, har själv vart där och kunde knappt bada innan man fick tsunamis över sig.
Citera
2017-04-07, 10:08
Medlem
ps870s avatar
Lugnt när det gäller party men det är den blåsiga sidan av ön = stora vågor och strömt. Det är klapperstenstränder. På grund av den hårda vinden känns det dessutom rätt svalt nere vid vattnet.
Andra sidan av ön är mycket bättre, sandstränder och små vågor. Vill ni bada i havet så hyr en bil och åk till Tsambika Beach till exempel. Jättefin, nästan vit sandstrand, utan vågor.
Citera
2017-04-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Lugnt när det gäller party men det är den blåsiga sidan av ön = stora vågor och strömt. Det är klapperstenstränder. På grund av den hårda vinden känns det dessutom rätt svalt nere vid vattnet.
Andra sidan av ön är mycket bättre, sandstränder och små vågor. Vill ni bada i havet så hyr en bil och åk till Tsambika Beach till exempel. Jättefin, nästan vit sandstrand, utan vågor.
Har du något bra tips på en semester ort på östra sidan då?
Det där med blåsten lät inte så kul,, barna kan inte simma ännu så lite lungt vatten är att föredra!!
Sen får det gärna vara ett centrum som man kan strosa runt i på kvällarna ( ni vet hur kvinnor är&#128512
Klart vi ska besöka Rhodos Stad också men absolut inte varje kväll
Citera
2017-04-07, 11:24
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamai
Har du något bra tips på en semester ort på östra sidan då?
Det där med blåsten lät inte så kul,, barna kan inte simma ännu så lite lungt vatten är att föredra!!
Sen får det gärna vara ett centrum som man kan strosa runt i på kvällarna ( ni vet hur kvinnor är&#128512
Klart vi ska besöka Rhodos Stad också men absolut inte varje kväll

Vings anläggning i Kallithea. Dock en bit utanför stan men det en taxi tar 15 minuter har jag för mig
Fin sandstrand, lungt vatten och bra poolområde. Perfekt anläggning för barn. Vill du se fler bilder så kolla på Sune i Grekland som är inspelad där

https://www.ving.se/grekland/kallith...wing-kallithea
Citera
2017-04-12, 16:30
Medlem
Som fd reseledare kan jag rek dom anläggningarna som finns längs östra sidan.
I Ixia har du flygplatsbuller förutom blåsten.

Ving tipset är utmärkt!!!!!!!!!!!!!! Ligger innan Faliraki.

Alternativ Faliraki?
https://www.ving.se/grekland/faliraki/hotell
Din budget får avgöra pris.
Kolla Ving, TUI och Apollo på nätet vad dom har på Östra sidan.

Inte mycket annat än barer och restauranger men måttligt i Faliraki.
Barnen hittar kompisar så man får passa dom...
Bra barnskor att köpa i Rhodos stad .

OBS! Se upp med barnen och trafiken.
I Gamla Stan är dom säkra.
Utanför åk taxi eller stadsbuss.
Knalla inte längs landsvägen utan ficklampa och reflex på ALLA.
Senast redigerad av Mafouz 2017-04-12 kl. 16:42.
Citera
2017-04-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafouz
Som fd reseledare kan jag rek dom anläggningarna som finns längs östra sidan.
I Ixia har du flygplatsbuller förutom blåsten.

Ving tipset är utmärkt!!!!!!!!!!!!!! Ligger innan Faliraki.

Alternativ Faliraki?
https://www.ving.se/grekland/faliraki/hotell
Din budget får avgöra pris.
Kolla Ving, TUI och Apollo på nätet vad dom har på Östra sidan.

Inte mycket annat än barer och restauranger men måttligt i Faliraki.
Barnen hittar kompisar så man får passa dom...
Bra barnskor att köpa i Rhodos stad .

OBS! Se upp med barnen och trafiken.
I Gamla Stan är dom säkra.
Utanför åk taxi eller stadsbuss.
Knalla inte längs landsvägen utan ficklampa och reflex på ALLA.
Tack för tipset,,, kollar mycket på Faliraki nu.
Verkar vara den större orten på östkusten vilket är bra eftersom vi vill helst inte ligga på hotellet hela tiden..
Citera
2017-04-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamai
Tack för tipset,,, kollar mycket på Faliraki nu.
Verkar vara den större orten på östkusten vilket är bra eftersom vi vill helst inte ligga på hotellet hela tiden..

Och inte långt till Rhodos stad vilket jag rek att man så väljer Gamla Stan på dagen
så att barnen får roligast. OBS! Man kan dricka vattnet i kranarna på hela Rhodos
så man slipper köpa flaskvatten. Jag har inte haft några magsjuka gäster på Rhodos.

Mat på flyget måste man betala extra för men för barnen skulle jag ta med mig bananer
istället. Boka transfer med arrangörens buss. Det blir billigare.
Ving har bästa flyget med Thomas Cook.
Brukar avgå tidigt så kolla vilka alt avg tider som finns.

Jag hoppas och tror att det bli en kanonsemester!
Senast redigerad av Mafouz 2017-04-13 kl. 14:11.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2828149

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in