Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-12, 17:22
  #12109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det finns flera olika sätt att reparera Windows på, provat DISM?

Gör en backup på varje enskilt program. Kolla in - CLONEAPP - från Mirinsoft.
Har redan provat allt det går inte att reparera. Gick igenom flera guider om hur man kan göra det, slutsatsen var "om inget fungerar behöver du ominstallera". Ska kolla upp CLONEAPP tack. Men ärligt talat är det inte bara att spara registret? Alla mina appar är redan sparade på en annan hårddisk som sagt.
Citera
2017-04-12, 18:16
  #12110
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Har redan provat allt det går inte att reparera. Gick igenom flera guider om hur man kan göra det, slutsatsen var "om inget fungerar behöver du ominstallera". Ska kolla upp CLONEAPP tack. Men ärligt talat är det inte bara att spara registret? Alla mina appar är redan sparade på en annan hårddisk som sagt.


Program behöver sina foldrar också.
Citera
2017-04-12, 19:06
  #12111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Program behöver sina foldrar också.
Vilket jag har. Jag säger ju att alla program är redan installerad på en annan hårddisk än den som jag tänker formatera och ominstallera windows på. Men är det något utöver detta som jag kan behöva, som finns på "system hårddisken"? %appdata%, register, vad mer?
Citera
2017-04-12, 20:35
  #12112
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Vilket jag har. Jag säger ju att alla program är redan installerad på en annan hårddisk än den som jag tänker formatera och ominstallera windows på. Men är det något utöver detta som jag kan behöva, som finns på "system hårddisken"? %appdata%, register, vad mer?


Jag menar GIVETVIS foldrar på den partitionen de är verksamma vilket är Os partitionen.

Jag har själv ett antal program på D:, en del av dem fungerar inte efter en ominstallation av C: därför att de har vitala foldrar på partitionen de agerar - C:.
Citera
2017-04-29, 23:50
  #12113
Medlem
Hej, har nog blivit dags för mig att formatera om min dator. Har aldrig gjort det, hur går jag till väga? Kommer tex inloggning till datorn försvinna? Mail osv?
Förstår ju att mer eller mindre allt jag har på datorn kommer försvinna.
Tack på förhand

EDIT: Går det att göra via diskrensning? Har windows 10
__________________
Senast redigerad av Kaptendrumidrum 2017-04-29 kl. 23:55.
Citera
2017-04-30, 00:09
  #12114
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptendrumidrum
Hej, har nog blivit dags för mig att formatera om min dator. Har aldrig gjort det, hur går jag till väga? Kommer tex inloggning till datorn försvinna? Mail osv?
Förstår ju att mer eller mindre allt jag har på datorn kommer försvinna.
Tack på förhand

EDIT: Går det att göra via diskrensning? Har windows 10

Det mesta av dina frågor finns här -> https://support.microsoft.com/sv-se/...all-windows-10

Ta en backup på dina viktiga filer innan du utför en och ren installation.
Citera
2017-04-30, 10:31
  #12115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptendrumidrum
Hej, har nog blivit dags för mig att formatera om min dator. Har aldrig gjort det, hur går jag till väga? Kommer tex inloggning till datorn försvinna? Mail osv?
Förstår ju att mer eller mindre allt jag har på datorn kommer försvinna.
Tack på förhand

EDIT: Går det att göra via diskrensning? Har windows 10
Vid formatering försvinner ALLT, vid ominstallation kan man välja att göra en ny installation eller reparera sin gamla och då behålla filer och program.
Citera
2017-05-07, 09:56
  #12116
Medlem
millekillens avatar
Lägga in ett 'ldre Windows ??

Hej på er.
Råkade av gammal vana lägga in Windows 7 på en trött , gammal laptop som jag fick.
Nu orkar nästan inte datorn med nånting !!

Det låg XP på den när jag fick den - och jag tänkte försöka "komma tillbaka" till det systemet.
Men när jag försöker skriva över Windows 7 installationen med en XP eller Vista-version så funkar det inte...

Den börjar läsa in filer från skivan , men efter en stund får jag felmeddelande att installationen inte kan fortsätta och när jag startar om datorn så blir det ju med Windows 7 per automatik !!!

Vad gör jag för fel ???
Citera
2017-05-07, 12:44
  #12117
Medlem
Ibland behöver man ta bort alla partitioner på disken. Det har löst olika fel där det inte räckte att bara formatera och installera om.

Det underlättar om man redan innan går till laptop tillverkarens hemsida efter drivrutiner. Utan grafik drivutiner kan Windows kännas ganska trög. Grafik tillverkaren kan ha också.

Du är säker på att Windows DVD/USB minne funkar som de ska?
Hur installerar du med CD/DVD?

Edit:
Hur mycket minne har dator?
Var det 32 eller 64bit versioner av XP, Vista och Win 7 som du försökt installera?

64bit har höger minnes krav än 32 bit för att det tar mer plats i minnet. Har man för lite minne kan 64bit kännas jättetrög medan 32bit går hur bra som helst.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2017-05-07 kl. 12:51.
Citera
2017-05-07, 13:18
  #12118
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millekillen
Hej på er.
Råkade av gammal vana lägga in Windows 7 på en trött , gammal laptop som jag fick.
Nu orkar nästan inte datorn med nånting !!

Det låg XP på den när jag fick den - och jag tänkte försöka "komma tillbaka" till det systemet.
Men när jag försöker skriva över Windows 7 installationen med en XP eller Vista-version så funkar det inte...

Den börjar läsa in filer från skivan , men efter en stund får jag felmeddelande att installationen inte kan fortsätta och när jag startar om datorn så blir det ju med Windows 7 per automatik !!!

Vad gör jag för fel ???
Du kan inte starta installationen inifrån windows om du ska nedgradera. Det du får göra är att ställa om startordningen så att din dator börjar med att starta från din CD, då kommer du kunna fixa det.
Citera
2017-05-07, 14:52
  #12119
Medlem
millekillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Du kan inte starta installationen inifrån windows om du ska nedgradera. Det du får göra är att ställa om startordningen så att din dator börjar med att starta från din CD, då kommer du kunna fixa det.

Det har jag testat !!
Och det är ju då som den börjar läsa in filer ( nedtill på skärmen ) - men efter ett tag kommer ett felmeddelande att installationen inte kan fortsätta
Skitkonstigt !!
Citera
2017-05-07, 14:56
  #12120
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millekillen
Det har jag testat !!
Och det är ju då som den börjar läsa in filer ( nedtill på skärmen ) - men efter ett tag kommer ett felmeddelande att installationen inte kan fortsätta
Skitkonstigt !!

Felbränd installationsskiva? Vilket operativsystem ska du installera?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback