Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-10, 23:50
  #1
Medlem
Tjabba!

Ska gå över till ljuset. Jag har aldrig ägt en Mac men nu är tiden inne. Jag har ingen aning om vad jag behöver så jag ber ödmjukast om råd.

Jag arbetar som musiker och behöver kunna fixa lite enkla demos samt lägga ett spår på andras projekt.

Vitsen är att kunna jobba från hotellrummet när jag är ute och reser.

Ska jag köpa begagnat eller satsa på en ny? Jag sparar gärna pengar om det går men behövs det spenderas så gör jag det.

Tack på förhand!
Citera
2017-04-11, 00:13
  #2
Medlem
deadhead.s avatar
Min erfarenhet var lik dig att jag aldrig ägt en Mac sedan tidigare. Sedan ett tag tillbaka bodde jag i Trumpland och slog på stort och köpte en Macbook Pro 15'' Retina i7 på Ebay utan att ha tagit på den. Var en chansning, men priset var mer än hälften så billigt som en ny och denna hade endast bara 1-2 år på nacken.

Kan nog säga att det var mitt livs bästa köp! Kom ihåg! Snåla inte på processor samt lagringsutrymme!
Citera
2017-04-11, 08:00
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Jag hade köpt en begagnad. Mest för att jag inte är det minsta intresserad av den där jävla "touchbaren" istället för funktionstangenter och att gärna vill ha några vanliga USB-portar och inte bara USB-C.
Citera
2017-04-11, 08:10
  #4
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheech_
Tjabba!

Ska gå över till ljuset. Jag har aldrig ägt en Mac men nu är tiden inne. Jag har ingen aning om vad jag behöver så jag ber ödmjukast om råd.

Jag arbetar som musiker och behöver kunna fixa lite enkla demos samt lägga ett spår på andras projekt.

Vitsen är att kunna jobba från hotellrummet när jag är ute och reser.

Ska jag köpa begagnat eller satsa på en ny? Jag sparar gärna pengar om det går men behövs det spenderas så gör jag det.

Tack på förhand!

Försök få tag i en MacBook Pro 15" av föregående modell (Mid 2015), antingen som ny om den finns kvar på lager nånstans, eller begagnad. Du sparar mycket pengar mot att köpa den nya modellen. 16 Gb ram har den som standard, sen får du avgöra om du klarar dig med 256 Gb lagring eller behöver mer än så.
Citera
2017-04-11, 08:12
  #5
Avstängd
Stureplansmannens avatar
skulle köra en beg mac, tål mycket stryk macen. Däremot aldrig en beg pc!!
Citera
2017-04-11, 08:56
  #6
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansmannen
skulle köra en beg mac, tål mycket stryk macen. Däremot aldrig en beg pc!!
Detta är något jag inte förstår. Har mekat med både pc och mac och ordentliga affärsmaskiner från pc-sidan (Elitebook, Thinkpad, Latitude) är normalt sett mycket bättre uppbyggda än motsvarande maskiner från Apple. Tror faktiskt aldrig jag har sett någon av de tre datortyperna paja, även om mitt urval är begränsat. Däremot har jag sett de mest vansinniga konstruktionslösningar från Apple, allt för att få ett snyggt skal.
Citera
2017-04-11, 10:09
  #7
Medlem
http://www.arrowdirect.se/sv/begagna...ok-pro-133.php

Om jag slänger på så jag får 16 gb på denna? Är det något att ha? Hur är priset och har någon erfarenhet av arrowdirect?
Citera
2017-04-11, 10:16
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Detta är något jag inte förstår. Har mekat med både pc och mac och ordentliga affärsmaskiner från pc-sidan (Elitebook, Thinkpad, Latitude) är normalt sett mycket bättre uppbyggda än motsvarande maskiner från Apple. Tror faktiskt aldrig jag har sett någon av de tre datortyperna paja, även om mitt urval är begränsat. Däremot har jag sett de mest vansinniga konstruktionslösningar från Apple, allt för att få ett snyggt skal.
Lägger man över 10 000 på en laptop så får man en välbyggd maskin oavsett tillverkare.
Citera
2017-04-11, 10:17
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheech_
http://www.arrowdirect.se/sv/begagna...ok-pro-133.php

Om jag slänger på så jag får 16 gb på denna? Är det något att ha? Hur är priset och har någon erfarenhet av arrowdirect?
Nackdelen med den är ju att den har en klassisk hårddisk istället för en SSD.
Citera
2017-04-11, 11:13
  #10
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheech_
http://www.arrowdirect.se/sv/begagna...ok-pro-133.php

Om jag slänger på så jag får 16 gb på denna? Är det något att ha? Hur är priset och har någon erfarenhet av arrowdirect?
Så 16 GB plus en SSD-disk och du har fortfarande en dator med fyra år gammal teknik.. Låter inte som en vettig affär. Bättre då att gå upp en tusenlapp eller två direkt och få någonting från 2015 som redan har 8/16 GB minne och en SSD-disk.
Citera
2017-04-11, 11:16
  #11
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Lägger man över 10 000 på en laptop så får man en välbyggd maskin oavsett tillverkare.
Jo, problemet är väl att folk jämför en tiotusenkronorsdator från Apple med en tretusenkronorsdator från pc-sidan. Positiva med Apple är att de har en hög lägstanivå, otyget att snåla in på vissa komponenter är ännu alldeles för vanligt när man köper pc. Man måste veta vad man ska kolla på helt enkelt.
Citera
2017-04-11, 11:57
  #12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jo, problemet är väl att folk jämför en tiotusenkronorsdator från Apple med en tretusenkronorsdator från pc-sidan. Positiva med Apple är att de har en hög lägstanivå, otyget att snåla in på vissa komponenter är ännu alldeles för vanligt när man köper pc. Man måste veta vad man ska kolla på helt enkelt.
Så är det ju och det verkar många ha väldigt svårt att förstå. PC Master Race som Appletalibaner.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback