2017-04-09, 09:47
Medlem
Jag vill diskutera detta ur ett nationalekonomiskt perspektiv och inte i ett aktieägarperspektiv därav lägger jag tråden här.

OMX30 tog raketfart under fredagen i allt kaos.

http://imgur.com/a/Vm54W

Varför denna utveckling? Vilka gynnas och hur? Finns det mönster från tidigare attacker?
Citera
2017-04-09, 10:23
Medlem
Jag skulle inte kalla det raketfart direkt, men jag blev också förvånad. Det brukar ju störtdyka i samband med attacker. I och för sig så brukar det vara bomber och granater vid sådana attacker.
Hur såg det ut i samband med Berlin och London som också var lastbilsattacker?
Citera
2017-04-09, 10:27
Bannlyst
guldet blev det bullish eller? det måste det väl ha blivit? men det är ju konstigt att indexet steg sådär pass mycket...stora institut som pumpar in pengar i säkerhetsbolag?
Citera
2017-04-09, 10:29
Medlem
KamratBruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Jag skulle inte kalla det raketfart direkt, men jag blev också förvånad. Det brukar ju störtdyka i samband med attacker. I och för sig så brukar det vara bomber och granater vid sådana attacker.
Hur såg det ut i samband med Berlin och London som också var lastbilsattacker?

Det brukar väl inte störtdyka? Min uppfattning är snarare att marknaden inte brukar reagera alls på terrordåd, åtminstone om det inte är riktat mot USA och/eller av väldigt spektakulär karaktär.

Så nja, jag skulle säga att dåd som detta inte påverkar börsen alls. Mer än att vissa branscher kring säkerhet o.s.v. kan få ett uppsving.
Citera
2017-04-09, 10:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomen2000
Jag vill diskutera detta ur ett nationalekonomiskt perspektiv och inte i ett aktieägarperspektiv därav lägger jag tråden här.

OMX30 tog raketfart under fredagen i allt kaos.

http://imgur.com/a/Vm54W

Varför denna utveckling? Vilka gynnas och hur? Finns det mönster från tidigare attacker?

Det är nog så att gamla lagar om börsens beteende inte gäller längre, samma sak med börserna när Trump vann. Det borde ha inneburit en enorm osäkerhet och därmed nergång, ty börsen avskyr osäkerhet. Men i stället slår börsen ATH.

Min personliga åsikt är att mänsklig psykologi inte spelar lika stor roll i och med att det är robotar som handlar till största delen.
Citera
2017-04-09, 10:32
Medlem
Orsaken är att efter de dåliga jobbsiffrorna i USA kl 14.30 kollapsade den amerikanska futures och dollarn. När sedan börsen i USA började återhämta sig fick det efterverkningar på alla europeiska börser, vilket förstärkts av en svagare dollar. Det gällde alla europeiska börser som gick apeshit under fredag eftermiddagen, DAX gick nästan upp 1%.

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det är nog så att gamla lagar om börsens beteende inte gäller längre, samma sak med börserna när Trump vann. Det borde ha inneburit en enorm osäkerhet och därmed nergång, ty börsen avskyr osäkerhet. Men i stället slår börsen ATH.

Min personliga åsikt är att mänsklig psykologi inte spelar lika stor roll i och med att det är robotar som handlar till största delen.

Det hände ju? Amerikanska futures kollapsade över 5% på valnatten. Men de återhämtade sig dagen efter.
Citera
2017-04-09, 10:38
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Jag kan tänka mig två förklaringar:

1. Den "globalistiska" (host, host) finanseliten tog ett glädjeskutt och blev extra spralliga av att utvecklingen i det mångkulturella provröret Sverige går enligt plan.

2. Företag som gynnas av osäkerhet, kaos och mångkulturell stimulans får extra vatten på sina kvarnar. Jag har startat en tråd om att den privata säkerhetsindustrin i Sverige nu omsätter mer pengar än hela polisens budget. Om någon har ork att bena ut vilka aktier som gynnades så kanske det ger en ledtråd i rätt riktning. Företag som installerar meningslösa säkerhetslösningar hos den ängsliga medelklassen i deras överbelånade bostäder kan kanske vara ett tips?

(FB) Den privata säkerhetsbranschen har högre omsättning än polisens budget
Citera
2017-04-09, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs

1. Den "globalistiska" (host, host) finanseliten tog ett glädjeskutt och blev extra spralliga av att utvecklingen i det mångkulturella provröret Sverige går enligt plan.

2. Företag som gynnas av osäkerhet, kaos och mångkulturell stimulans får extra vatten på sina kvarnar. Jag har startat en tråd om att den privata säkerhetsindustrin i Sverige nu omsätter mer pengar än hela polisens budget. Om någon har ork att bena ut vilka aktier som gynnades så kanske det ger en ledtråd i rätt riktning. Företag som installerar meningslösa säkerhetslösningar hos den ängsliga medelklassen i deras överbelånade bostäder kan kanske vara ett tips?

1. haha
2. Låter rimligare. Dock är oron för kriminaliteten ett svek mot svenska befolkningen och påverkar inte bara "ängsliga medelklassen". Hur ska Sverige kunna fortsätta vara ett effektivt land när vi inte kan göra transaktioner friktionsfritt? Ta blocket som ett exempel, innan multikulti kunde människor ta ett handslag och lita på varandra. Idag får man anlita en PI för att köpa en pryl
Citera
2017-04-09, 10:59
Medlem
phosphors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs

Det stämmer nog bra det, och mer pengar kommer det att pumpas in i säkerhet i takt med att Sverige blir alltmer osäkrare. Nu är ju frågan vilka företag man ska köpa sig in i för att få vara med på vinstutdelningen.
Citera
2017-04-09, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Orsaken är att efter de dåliga jobbsiffrorna i USA kl 14.30 kollapsade den amerikanska futures och dollarn. När sedan börsen i USA började återhämta sig fick det efterverkningar på alla europeiska börser, vilket förstärkts av en svagare dollar. Det gällde alla europeiska börser som gick apeshit under fredag eftermiddagen, DAX gick nästan upp 1%.

Det hände ju? Amerikanska futures kollapsade över 5% på valnatten. Men de återhämtade sig dagen efter.
Jag vet väldigt lite om futures-marknaden. Jag vet att futures är en framtida transaktion där ingen av de två parterna kan dra sig ur. Handlas dessa på andrahandsmarknaden? Vilka transaktioner görs?

I vilket fall kan detta mycket väl vara en anledning till att OMX ökade, jag blev bara förvånad över att börsen steg istället för sjönk under pågående kris.

Men som tidigare konstaterats är börsen sig inte lik längre då den mänskliga faktorn har rationaliserats bort.
Citera
2017-04-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomen2000
Jag vet väldigt lite om futures-marknaden. Jag vet att futures är en framtida transaktion där ingen av de två parterna kan dra sig ur. Handlas dessa på andrahandsmarknaden? Vilka transaktioner görs?

I vilket fall kan detta mycket väl vara en anledning till att OMX ökade, jag blev bara förvånad över att börsen steg istället för sjönk under pågående kris.

Men som tidigare konstaterats är börsen sig inte lik längre då den mänskliga faktorn har rationaliserats bort.

Futures handlas i standardiserade kontrakt över en marknad via en intermediär, ex EUREX. Det enklaste exemplet är futures utställda på index som OMX30/DAX/Dow Jones etc. som är baserade underliggande värdet börsens mest likvida aktier.

Det inte bara kan vara, det är orsaken till OMX30 körde ett rally på fredagseftermiddagen. Korrelationen mellan dessa index i Europa och USA varierar oftast mellan 0.7-0.9 intradag, så om USA börjar köra och därtill dollarn kollapsar kommer Europa att följa efter ganska snart.
Citera
2017-04-09, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2

Ja. Det är för mycket navelskådning på Flashback. Folk tror att de är centrum i världen, eller alternativt staden eller landet de bor i.

Händer något som kan påverka världens BNP-tillväxt så påverkas svenska börsen också.

Hur kan man ens komma på att marknaden och BNP-tillväxt skulle påverkas av att ett psykfall kör på folk. Det är väl 300-400 som dör i trafiken varje år.

Den som menar att börsen skulle röra på sig får väl förklara på vilka grunder de skyndade sig att köpa/sälja aktier/fonder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in