Citat:
Ursprungligen postat av
Regninatt
Du tänker om en organisation blir för statisk så kan det utvecklas en kultur som främjar korruption? Vet inte om sambandet finns men man kan anta att det kan utvecklas en kultur där det råder stark kollegialitet, och de som avviker från normen riskerar att bli utfrysta?
Ja, det var lite så jag tänkte. Även att kraven på produktion att hantera en viss mängd ärenden, osv, är så på gränsen, att all rörelse(visselblåsning, kritik, läckande) blir svårare att tolerera.
Citat:
Ibland när jag blir riktigt konspiratorisk kan jag få känslan av att det verkliga syftet med visselblåsarfunktionen egentligen är att identifiera "illojala" medarbetare snarare än att hitta oegentligheter. När de väl är identifierade kan de effektivt städas undan genom utfrysning, och det kan till och med vara värt att "offra" en chef/VD för ändamålet. Offra i den meningen att de får sparken, men det är bara ett spel för galleriet, då de snart dyker upp någon annanstans på en hög befattning.
Intressant resonemang som låter rimligt.
Citat:
Tyvärr tror jag att detta (bland annat) utvecklat en tystnadskultur på arbetsplatserna i Sverige, där medarbetare inte vågar lufta sina åsikter om de inte är okritiskt positiv.
Medarbetarna står tyvärr helt ensamma när det börjar blåsa, eftersom lagen är svag och fackpamparna, som ska vara deras representanter, sitter och röker cigarr med direktörerna.
Vad borde fackföreningarna göra för att stävja korruptionen?
Jag menar i den ideala världen, där vi har fackföreningar som inte själva är korrupta utan som bara ägnar sig åt att tillvarata medlemmarnas intressen. (Det är en utopi, jag vet! Men det kan vara en intressant frågeställning att diskutera.)
Du har nog rätt, men det är svåra frågor att svara på. Jag är lite dåligt insatt i fackliga frågor, men känner till de olika som finns och syndikalisterna. Spontant(och lite kortfattat) har jag väldigt låg tilltro, och klena förhoppningar till fackföreningar, liksom många andra delar i systemet, och kan nästan tänka att det vore bättre med en grundtrygghet som gäller alla. Det hade kanske kunnat göra demokratin mer levande, fler vågar säga upp sig, byta bana, kritisera, läcka. Korruption och tystnadskultur är väl båda symptom på en mindre väl fungerande demokrati?