Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-15, 18:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det skulle jag inte vara så säker på att det blir, hon har hotat och hotat en längre tid nu, men under SNP-konferensen i dag gav hon sig återigen chans att gå tillbaks från löftet om ytterligare en omröstning.

Vi får väl se. Jag såg en välskriven analys som hävdade att det är politiskt omöjligt för May att säga nej till en ny folkomröstning. Förutsättningarn har ju ändrats dramatiskt, och det är inte skottarnas fel.

Det May kan göra är dock att förhala en folkomröstning tills dess Brexitförhandlingarna är klara.
Citera
2017-03-15, 18:20
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vi får väl se. Jag såg en välskriven analys som hävdade att det är politiskt omöjligt för May att säga nej till en ny folkomröstning. Förutsättningarn har ju ändrats dramatiskt, och det är inte skottarnas fel.

Det May kan göra är dock att förhala en folkomröstning tills dess Brexitförhandlingarna är klara.

Nej du missförstår, May kan nog förhala en del men bara till en viss grad, men själva poängen är att detta skulle vara dödsstöten för SNP om de förlorade ytterligare en omröstning.Det är därför Sturgeon inte egentligen är så pigg på att hålla omröstningen; opinionen är emot henne för närvarande och det ser inte ut att ha ändrats nämnvärt från Brexit-omröstningen.

Sanningen är nog att de flesta skottar ser de båda sakerna som skilda, och att de som vill ha självständighet snarare stödjer EU för att uppnå sitt mål än att de som stödjer EU vill ha självständighet för att uppnå sitt mål.

Däremot var Brexit-omröstningen en gyllene chans för SNP att driva frågan återigen, en chans som skulle ha varit politiskt död utan Brexit.
Citera
2017-03-15, 18:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nej du missförstår, May kan nog förhala en del men bara till en viss grad, men själva poängen är att detta skulle vara dödsstöten för SNP om de förlorade ytterligare en omröstning.Det är därför Sturgeon inte egentligen är så pigg på att hålla omröstningen; opinionen är emot henne för närvarande och det ser inte ut att ha ändrats nämnvärt från Brexit-omröstningen.

Sanningen är nog att de flesta skottar ser de båda sakerna som skilda, och att de som vill ha självständighet snarare stödjer EU för att uppnå sitt mål än att de som stödjer EU vill ha självständighet för att uppnå sitt mål.

Däremot var Brexit-omröstningen en gyllene chans för SNP att driva frågan återigen, en chans som skulle ha varit politiskt död utan Brexit.

Brexit har ju ställt frågan på sin spets. Skottarna kan inte både äta kakan och ha kvar den. Med tanke på att det var så jämnt i förra omröstningen och att de flesta skottar vill vara kvar i EU skulle det förvåna mig om de inte röstar för självständighet i en ny omröstning.

Om det inte har slagit igenom i opinionen än beror det nog på frågan inte kom upp på bordet förrän SNP krävde en ny omröstning.
Senast redigerad av Regulus 2017-03-15 kl. 18:41.
Citera
2017-03-15, 18:49
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Brexit har ju ställt frågan på sin spets. Skottarna kan inte både äta kakan och ha kvar den. Med tanke på att det var så jämt i förra omröstningen och att de flesta skottar vill vara kvar i EU skulle det förvåna mig om de inte röstar för självständighet i en ny omröstning.

Om det inte har slagit igenom i opinionen än beror det nog på frågan inte kom upp på bordet förrän SNP krävde en ny omröstning.

En felaktig jämförelse, de som röstade "ja" till självständighet var i hög grad samma personer som röstade "ja" till att stanna i EU; Skottland var ett av de områden som hade lägst valdeltagande i EU-omröstningen men hade ett massivt valdeltagande i självständighetsomröstningen. Det finns stora väljargrupper som inte var representerade i EU-omröstningen men som skulle rösta i en ny självständighetsomröstning.

Det är just detta som är Sturgeons problem, hon har inte en majoritet av skottarna bakom sig för att lämna UK, och det är också anledningen till att hon tvekar med att hålla omröstningen. En förlust för henne vore både dödsstöten för hennes personliga politiska karriär och för hennes parti.
Citera
2017-03-15, 18:50
Medlem
Blir det röstning om det har jag svårt att tro att dom skulle vilja bli självständiga
Citera
2017-03-15, 20:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
En felaktig jämförelse, de som röstade "ja" till självständighet var i hög grad samma personer som röstade "ja" till att stanna i EU; Skottland var ett av de områden som hade lägst valdeltagande i EU-omröstningen men hade ett massivt valdeltagande i självständighetsomröstningen. Det finns stora väljargrupper som inte var representerade i EU-omröstningen men som skulle rösta i en ny självständighetsomröstning.

Det är just detta som är Sturgeons problem, hon har inte en majoritet av skottarna bakom sig för att lämna UK, och det är också anledningen till att hon tvekar med att hålla omröstningen. En förlust för henne vore både dödsstöten för hennes personliga politiska karriär och för hennes parti.

Jag tror du ägnar dig lite åt önsketänkande angående de skotska nationalisterna. Självfallet kommer de att försöka få till stånd en andra folkomröstning, och de har goda chanser att lyckas med det.

Sedan är det en annan sak att vinna en sådan omröstning. Jag tror att utfallet till stor del kommer att styras av hur det går med Brexitförhandlingarna, och det vet vi inte än. Får May en bra deal blir det attraktivare för skottarna att stanna i UK.

Man ska dock inte glömma den demografiska faktorn. Det var pensionärerna som ville stanna i UK medan ungdomen röstade ja till ett självständigt Skottland. Ja-sidan har alltså tiden på sin sida.
Citera
2017-03-16, 16:50
Medlem
Sorry men stödet är faktist fortförrande under 50%, trots att 60% vill vara kvar i EU. Inga ryggrader, ambitioner eller kohones. Skotte själv, så jag gråter lite ....
Citera
2017-03-28, 18:24
Medlem
Citat:
På tisdagskvällen röstade 69 av det skotska parlamentets 129 parlamentariker för en ny självständighetsomröstning.
https://www.svd.se/skottarna-ska-ros...gen/om/varlden
Citera
2017-03-28, 18:44
Medlem
Savoys avatar
Kan bli intressant denna gång, normalt brukar självständighetssträvanden misslyckas i välmående länder eftersom "man vet vad man har men inte vad man får". Men denna gång vet man så att säga inte riktigt vad man har.

Jag tippar iofs på att det blir nej igen och vidhåller som tidigare att det är gränsen Nordirland-Irland som kommer ställa till med störst problem vid Brexit, om än lokalt.
Dock är det rätt omöjligt att sia om något så länge vi inte vet hur det går i presidentvalet i Frankrike. En framgång för anti-EU-krafter där skulle rita om spelplanen helt och göra Brexit till ett mycket naturligt steg med stor uppslutning av flera skäl.
Citera
2017-03-29, 07:57
Medlem
korvbenkes avatar
Senast det var snack om att lämna UK för Skottlands del så var frågan uppe för att de skulle komma med i Nordiska Unionen, jag vet inte om jag vill ha in Skottland där dock, hur stor är chanserna att de skulle få join den nordiska gemenskapen?
Citera
2017-03-29, 08:28
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvbenke
Senast det var snack om att lämna UK för Skottlands del så var frågan uppe för att de skulle komma med i Nordiska Unionen, jag vet inte om jag vill ha in Skottland där dock, hur stor är chanserna att de skulle få join den nordiska gemenskapen?

Vilken tanke! Jag är i alla fall för med hela mitt hjärta!
Citera
2017-04-03, 00:11
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvbenke

Själv är jag tveksam om jag vill ha dem med här, jag har hört en del om att de påminner mer om oss än vad övriga britter gör men är de verkligen närmare oss än vad de är övriga britter?

Jag vill inte riktigt ha en "engelsk" nation med bland Nordens länder heller, det är tillräckligt med anglofili på gång som det är.

Sen finns det ju fördelar givetvis, inte minst ekonomiska sådana med deras havstillgångar i norr och oljetillgångar, med Skottland skulle Norden få en närmast total kontroll över Nordöstra Atlanten.

Utöver det så skulle vi "få hem" de gamla Nordiska önationerna på Shetland och Orkneyöarna med, och det vore ju trevligt.

Men allt som allt är jag ändå skeptisk till tanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in