2017-04-02, 18:17
Medlem
Commissarys avatar
Vad är sofialäktaren och varför hedrar DIF ett församlingsområde på södermalm? Förbereder grin-dif en permanent flytt till södermalm? 'Splain me, please!
Citera
2017-04-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zecrap
Då AIK grundades i Stockholms kommun, och i dagsläget har sin verksamhet i såväl Stockholms som Solna kommun, samt att båda dessa ingår i vad som oftast anses vara staden Stockholm, så svarar jag Stockholmsklubb. Att begränsa AIK till enbart Solna blir ju direkt felaktigt.
Bra, då är vi överens om att vi inte är överens. Jag ser AIK som en solnaklubb i första hand och en stockholmsklubb i andra hand.

Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Vad är sofialäktaren och varför hedrar DIF ett församlingsområde på södermalm? Förbereder grin-dif en permanent flytt till södermalm? 'Splain me, please!
Stockholms Stadion har två torn: klocktornet och sofiatornet. På den sidan sofiatornet ligger låg vår gamla ståplats, därav namnet Sofialäktaren. Om du är nytillkommen supporter låter jag vara osagt, men Sofialäktaren har funnits långt innan vi flyttade till Rymdskeppet och att det gått dig förbi är rätt anmärkningsvärt.
Senast redigerad av SnyggaJim 2017-04-02 kl. 18:27.
Citera
2017-04-02, 18:26
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ståplatsläktaren på Stadion kallades Sofialäktaren med anledning av Drottning Sofias väg utanför, det namnet har hängt kvar på Tele2.
Citera
2017-04-02, 18:32
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Varför då? Att det ser tightare ut med helt avskiljt 3e?
Dels det men främst för att jag inte vill ha fler eventsupportrar än nödvändigt
Citera
2017-04-02, 18:35
Bannlyst
Stökigt på IFK Norrköpings hemmaläktare, polisen går upp på läktaren.
Citera
2017-04-02, 18:38
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Du är medveten om att du pratar om en förening nu va? Med flertalet sektioner förutom fotbollen, men som är en del av supporterskapet AIK? En förening där hockeyn, bowlingen och boxningen för närvarande huserar i Stockholm?

Ditt exempel är på Ville-nivå, jag skakar på huvudet över ditt inlägg.
Bara för ni har boxare och bowlare från stan är ni ingen klubb hemmahörande i Stockholm stad i fotboll, det ämne som diskuteras i denna del av Flashback Forum. Att ni tillhör stan i puckey är därför inte heller relevant. AIK fotboll är en Solnaklubb, ska det vara så svårt att erkänna?
Citera
2017-04-02, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ramrod
Finns det något som heter Stockholms kommun?. Mig veterligt heter det Stockholm stad och vad du menar benämns som Stockholms län. Och i Stockholms län ligger även Solna och Sundbyberg. Men i Stockholm Stad finns inte Solna och inte heller gnaget. Däremot både Bajen och Djurgården och är i högsta grad tätort.
Finns det inte en egen tråd för denna tröttsamma debatt? Håll er dit.

Om jag minns rätt så spelar Gnaget hemmamatcher i diverse kommuner i olika idrotter ("vi är överallt"...).

Fotbollen spelar hemmamatcher i Solna kommun, som även ingår definitionsmässigt i "tätorten" Stockholm (om än inte Stockholms kommun).

Kommunen Stockholm kallar sig varumärksmässigt för "stad", något som för övrigt även Solna gör.

Är AIK-fotboll ett Stockholmslag i fotboll 2017. Ja, enligt definitionen av "stad/tätort". Nej, administrativt kommunmässigt.

Då har vi inte sammanfattat "vad är riktiga AIK. Solna eller Skellefteåtråden".
Citera
2017-04-02, 18:51
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggaJim
Bra, då är vi överens om att vi inte är överens. Jag ser AIK som en solnaklubb i första hand och en stockholmsklubb i andra hand.

Stockholms Stadion har två torn: klocktornet och sofiatornet. På den sidan sofiatornet ligger låg vår gamla ståplats, därav namnet Sofialäktaren. Om du är nytillkommen supporter låter jag vara osagt, men Sofialäktaren har funnits långt innan vi flyttade till Rymdskeppet och att det gått dig förbi är rätt anmärkningsvärt.

Ok, fattar.

Tänkte på Sophiahemmet som stavas med ph.
Sofia är ju annars mest känt för att vara en stadsdel på Södermalm.
Citera
2017-04-02, 18:53
Medlem
Citat:
Ok, fattar.

Tänkte på Sophiahemmet som stavas med ph.
Sofia är ju annars mest känt för att vara en stadsdel på Södermalm.
Okej. För Sofialäktaren är ett begrepp som funnits så länge jag gått på fotboll.
Citera
2017-04-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggaJim
Okej. För Sofialäktaren är ett begrepp som funnits så länge jag gått på fotboll.

Han kanske är nyinflyttad från Dalarna
Citera
2017-04-02, 19:01
Medlem
Vad gjorde polisen på snälla Norrköpings läktare?
Citera
2017-04-02, 19:05
Medlem
Haha! "AIK:s ultras vill väl. Maskerar sig av religiösa skäl" Den var klockren, det måste jag ge er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in