Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-27, 16:17
  #3457
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictoryOrValhalla
Fenomenet med bussar, och även långtradare, som kör rakt in i en rondell och stannat upp all trafik har jag också märkt av. Det spelar ingen roll om er körning är privat eller som yrkeschaufför, lagarna gäller er också.
Nu när mörkret är som mest påtagligt så har jag märkt att dessa som slår på helljuset precis innan man har mötts har ökat. Alltså först slår dom av helljuset, och sedan sätter dom på det två sekunder innan man ens passerat mötande trafik, hur fan fungerar man då i huvudet? Detta finner jag ytterst irriterande och provocerande.


Vad jag märkt gör folk så av två anledningar. 1: dom är dumma, 2: du kör med dimljus+halvljus och det är deras sätt att ifrågasätta/irritera tillbaka
Citera
2016-12-27, 17:14
  #3458
Medlem
Ziayas avatar
Farliga omkörningar. Det värsta jag vet. Och glöm för helv- inte döda vinkeln! Var med om en som i extremt hög hastighet absolut skulle förbi trots omkörningsförbud. Med passagerare i bilen. Vidrigt.
Citera
2017-01-12, 03:16
  #3459
Medlem
Gift44s avatar
Finns så mycket... Men folk som har helljuset på i väl upplyst stadsmiljö och inte bländar av. Vill gå full ISIS på dem.
Citera
2017-01-12, 10:17
  #3460
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasHartelius
Hur är det fatt med folk som ligger i mittenfilen utan att göra en omkörning? Ofta är det ett pärlband av bilar på E4:an söderut från Stockholm med bilar som ligger i mittenfilen, även när det inte är några fordon i högerfilen. Det är en omkörningsfil! Om det är tre filer är två omkörningsfiler. Resultatet blir att alla fordon får trängas på två filer istället för tre, med köer som resultat.

Jag har påpekat detta för vänner som gjort sig skyldiga till otyget. Förstått att det kanske är någon machogrej att inte ligga i "filen för kärringar och långtradare" men att de även uppskattar de extra marginaler de får av att köra i mittenfilen. Man kan helt enkelt vara ouppmärksam utan att köra in i något räcke = CP-filen.

Polisen gjorde en kampanj för något år sedan och bötfällde folk som låg i omkörningsfil utan att genomföra en omkörning. Hoppas den som tar över efter Eliasson förstår digniteten av detta problem och gör det till polisens viktigaste uppgift att beivra detta beteende!!


Eller gör man som i Usa och tillåter omkörning till höger funkar skit bra .
Citera
2017-01-12, 10:47
  #3461
Medlem
kl4sseKocks avatar
Bilar som inte håller avstånd och framför allt nu när det råder vinterväglag.
Folk som genar i kurvor och som ska fram trotts att det är en smal väg så tror de att det äger vägen.
Folk med halv+dimljus!
Citera
2017-01-12, 18:00
  #3462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Eller gör man som i Usa och tillåter omkörning till höger funkar skit bra .

Fast det är inget kul där (kolla mitt inlägg i andra tråden) - där väljer långsamma förare bara fil som det behagar. Det är inte så värst roligt (ganska farligt) att hålla t ex 160 km/h och sen få köra slalom mellan utspridda fisåkare som ligger i 90-100 km/h blandat med folk som byter fil i slumpvis riktning i 110-120 km/h för att köra om dessa.
Dessutom kommer det ju ovillkorligen också leda till att långsamma förare oftare lägger sig bredvid varandra i samma fart och blockerar båda filer - man har ju ingen "riktlinje" då att man ska hålla sig till höger.
Man kan ju förstås fortfarande ha kvar lagen om att man ska hålla till höger, även om man ändå får köra om där - risken är dock att lata långsamma förare kommer ta det som en signal i att skita i att hålla sig till höger eftersom "man kan ju köra om på andra sidan".

EDIT:
Det funkar förstås utmärkt att köra om till höger som det är nu. Men det beror ju på att dom flesta ändå håller sig till höger. Det är ju bara då och då när det är något pucko som blockerar vänsterfilen (eller som bara ligger där och kör utan anledning), som man behöver köra om till höger - men skulle alla välja den fil det behagar så skulle det bli mycket värre. Då får man köra slalom, om man vill köra snabbt.
Sen på dom sträckor med 3 filer i varje riktning så funkar det ofta bra att köra om i högerfil eftersom så många av dom långsamma förarna väljer att ligga i mitten. Mittfilen får ju då samma funktion som högerfilen egentligen skulle haft - sen kan man köra om i höger och vänsterfilen istället för mitten och vänster. Men skulle dom istället sprida ut i alla filer som dom gör i USA, skulle det bli mycket sämre framkomlighet.

På dom 3-filiga sträckorna skulle det förmodligen inte bli nån skillnad om man tog bort lagen om att hålla till höger (folk verkar ändå gilla att ligga i mitten) - men dom flesta sträckor är ju trots allt 2 filer och där skulle det rätt säkert bli sämre.
__________________
Senast redigerad av C20 2017-01-12 kl. 18:21.
Citera
2017-03-28, 21:55
  #3463
Medlem
Storfetdases avatar
Kanske har skrivits ett par gånger, men folk som sover i mittfilen är absolut nummer 1. Så jävla irriterande det enda ni gör är att blocka annan trafik (gäller ej 70 vägar).
Citera
2017-03-31, 21:13
  #3464
Medlem
När 30 bilar ligger bakom en lastbil eller liknande på 2+1-väg, och vägrar köra om eller hålla avstånd till varandra så att det blir som ett långt jävla tåg att köra om innan det blir enfiligt. Hände mig idag, och när jag skulle in bakom lastbilen så skulle såklart bilen bakom "lära mig en läxa" och lägga sig ännu närmare.

Cyklister som inte kan trafikregler och är allmänt självmordsbenägna, borde vara krav på cykelkörkort.

Folk som kör för fort i typ gamla stan när det är dålig sikt osv.
__________________
Senast redigerad av ModMerc 2017-03-31 kl. 21:27.
Citera
2017-03-31, 21:17
  #3465
Medlem
shadow666s avatar
Det mest irriterande är när folk kör UNDER hastighetsbegränsningen TROTS att det är helt ofarligt väglag. Hade ja hade en hummer så hade ja bara gasa på och gjort en pitman over på alla framför som inte håller hastigheten!!!!!!!!!
Citera
2018-03-08, 11:08
  #3466
Medlem
Provocative2.0s avatar
Dax att bumpa en personlig favorittråd.
Mest irriterande har med dagsformen att göra.

Men i dag blev jag riktigt irriterad.
Var på väg till sjukhuset o vägen dit för mig går genom ett villaområde på ena sidan vägen som sedan går över till ett område med flerfamiljshus.
På andra sidan vägen ligger en låg/mellanstadieskola o sedan flertalet serviceinrättningar innan man kommer fram till sjukhuset.
Hela sträckningen är skyltad 40 med 30 precis utmed skolan.

Klockan är 7.55.
Jag ser en bil som vill svänga ut från skolområdet vilket gör att min tolkning är att den personen bör ha någon anknytning till skolan. När jag närmar mig så ser jag ett övergångställe mellan mig o den bilen samt ett trafikljus 50-100m som slagit över till gult.
Så jag släpper ut den bilen då det inte skulle komma mötande trafik. OBS att det var tät trafik.
När väl några ungar sprungit över så anluter jag i kön vid trafikljuset o det slår om.

Eftersom jag inte har bråttom för fem öre så lägger jag mig mellan 30-40 o kör lagligt medan trottoaren är smockad av ungar 7-12 år gamla.
Inte ens föraren i bilen jag släppte ut körde försiktigt utan kön framför mig drog iväg som raketer o efter mig hade jag själv en kö som nära nog var inne i mitt bagage.

Man undrar vart i helvete polisen fans just i det ögonblicket.
Inte ens en kärring som lämnat sitt egna barn till skolan kunde köra försiktigt o respektera ungar utmed vägen😡
Citera
2018-03-08, 13:06
  #3467
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0

Klockan är 7.55.

Man undrar vart i helvete polisen fans just i det ögonblicket.
Inte ens en kärring som lämnat sitt egna barn till skolan kunde köra försiktigt o respektera ungar utmed vägen😡
Vid den tiden har polisen tjänstgöringsbyte. Det är det värsta de vet att åka på larm just den tiden för att det kan bli övertid.

För att stävja situationen i ditt fall så är det bara att utöka servicen med skolskjuts till barnen. Mindre bussar och fler linjer så slipper föräldrarna curla sina barn med argumentet att nåt kan hända på vägen.
Citera
2018-03-08, 13:19
  #3468
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Vid den tiden har polisen tjänstgöringsbyte. Det är det värsta de vet att åka på larm just den tiden för att det kan bli övertid.

För att stävja situationen i ditt fall så är det bara att utöka servicen med skolskjuts till barnen. Mindre bussar och fler linjer så slipper föräldrarna curla sina barn med argumentet att nåt kan hända på vägen.
Nja, i mitt fall kan jag ta en annan väg vid den tiden på dygnet. Är inte ens ett sjukhus jag normalt besöker.
Är mer den bristande respekten av oskyddade trafikanter jag störde mig på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback