Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-03, 18:40
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caffrey
men inom andra spel är spelare så sjukt mycket mer dedikerade än vad tex fotboll och hockeyspelare är.

Du har ingen koll på vad du skriver va
Citera
2017-03-04, 02:43
  #38
Medlem
Lures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
jisses, skillnaden är att i e-sport behöver man spelar kanske 8-10 timmar om dagen, finns nog ingen friidrottare som lägger ner 8 timmar om dagen för att träna, max 6.

Jag gillar inte det argumentet, elitatleter tränar så mycket som kroppen tillåter. Mycket vila och återhämtning krävs för att nå optimal nivå, för mycket träning leder till skador. En e-sportare behöver bara mental energi för att träna.

Jag tvivlar på att t ex CSGO spelarna kör 8h per dag när dem nått toppen. I SC2 däremot så behövs enormt nötande eftersom skill-taket är oerhört högt. Ju snabbare du är ju mer kan du göra och ju mer enheter kan du kontrollera. Redan vid 25 börjar man bli gammal och långsam typ.

Problemet som jag ser med E-sport är att det kommer nya spel hela tiden. Många sporter har utövats på en hög nivå i +50 år medan vissa E-sporter finns i några år. Det går ju att se det som en positiv sak också, omväxling förnöjer.

För att svara på trådskaparens fråga så tror jag E-sport bara är påväg uppåt. Så länge folk spelar så finns det fans som kollar.
Citera
2017-03-04, 03:11
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lure
Problemet som jag ser med E-sport är att det kommer nya spel hela tiden.

Spelar det nåt roll för någon som är bra på ett spel, är det inte ganska lätt att byta till nya liknande spel? Nyare spel har bättre grafik men spelmekanik i grunden är ofta detsamma. Jämför kanske med att en duktig simmare ofta behärskar flera simstilar och distanser. Det samma gäller längdskidåkare.

När det dyker upp en ny spel så är det lika ny för alla så alla har lika lång tid på sig att bli bra på det men någon som tidigare varit bra på ett annat äldre spel borde ha fördel mot någon som inte har samma erfarenhet?
Citera
2017-03-04, 14:09
  #40
Medlem
Lures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Spelar det nåt roll för någon som är bra på ett spel, är det inte ganska lätt att byta till nya liknande spel? Nyare spel har bättre grafik men spelmekanik i grunden är ofta detsamma. Jämför kanske med att en duktig simmare ofta behärskar flera simstilar och distanser. Det samma gäller längdskidåkare.

När det dyker upp en ny spel så är det lika ny för alla så alla har lika lång tid på sig att bli bra på det men någon som tidigare varit bra på ett annat äldre spel borde ha fördel mot någon som inte har samma erfarenhet?

Nja det är väl inte ett stort problem egentligen men den historiska aspekten tappas lite grann. Typ snacket om legendariska spelare/lag som dominerat i vissa sporter och som de pratas om i årtionden. Ingen kommer snacka om ett spel som vart stort för tio år sen förutom de fans som kollade just då. När spelets byts går det ju heller inte att jämföra nya och gamla spelare. Det får E-sporten att kännas lite mindre tycker jag,

Men samtidigt som du säger så spelar en spelare ofta flera spel under sin karriär.
Citera
2017-03-13, 15:55
  #41
Medlem
Det är möjligt att det är en bubbla som en dag exploderar. Men än så länge ökar väl både pengar och tittare rätt stadigt, så att scenen börjar dö kan jag inte hålla med om.
Citera
2017-03-14, 13:30
  #42
Medlem
fl0bbers avatar
Tvärtom, tycker bara det verkar växa mer och mer, annars skulle väl inte prispengarna öka konstant.
Sen har ju e-sport dominerat i Sydkorea, Kina i ett antal decennier nu.
Citera
2017-03-21, 13:21
  #43
Medlem
Själv tycker jag det bara växer mer och mer. tänker eftersom att det är mycket mer företag osv som sponsrar och gör att det tex kan vara mer tuneringar osv
Citera
2017-03-22, 10:17
  #44
Medlem
http://m3.idg.se/2.1022/1.678684/e-sport-fakta
Citera
2017-03-30, 13:41
  #45
Medlem
om vi vänder på det hela, hur stort kan e-sport bli 2030 då det gäller Sverige? Kan de dra mycket folk i svenska städer än vad ishockey och fotboll kan? Kan man fylla Tele 2 arena på bara det här redan år 2020?
Citera
2017-03-31, 09:19
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
om vi vänder på det hela, hur stort kan e-sport bli 2030 då det gäller Sverige? Kan de dra mycket folk i svenska städer än vad ishockey och fotboll kan? Kan man fylla Tele 2 arena på bara det här redan år 2020?

Tror inte det kommer bli en publiksport som Hockey eller fotboll att man kan fylla arenor varje veckan.
Då många sitter hemma och kollar.

Tror säkert man skulle kunna fylla tele2 redan i år om man bara ville.
Citera
2017-03-31, 16:14
  #47
Medlem
Puffpazzs avatar
Nej den dör inte, däremot tycker jag att cs har för många turneringar för ofta, vet inte vad ni tycker men hypen innan en match finns inte kvar hos mig i alla fall.
Citera
2017-04-02, 14:38
  #48
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lure
Jag gillar inte det argumentet, elitatleter tränar så mycket som kroppen tillåter. Mycket vila och återhämtning krävs för att nå optimal nivå, för mycket träning leder till skador. En e-sportare behöver bara mental energi för att träna.

Jag tvivlar på att t ex CSGO spelarna kör 8h per dag när dem nått toppen. I SC2 däremot så behövs enormt nötande eftersom skill-taket är oerhört högt. Ju snabbare du är ju mer kan du göra och ju mer enheter kan du kontrollera. Redan vid 25 börjar man bli gammal och långsam typ.

Problemet som jag ser med E-sport är att det kommer nya spel hela tiden. Många sporter har utövats på en hög nivå i +50 år medan vissa E-sporter finns i några år. Det går ju att se det som en positiv sak också, omväxling förnöjer.

För att svara på trådskaparens fråga så tror jag E-sport bara är påväg uppåt. Så länge folk spelar så finns det fans som kollar.
Fast du ser ju att de esporterna som är mest populära är de som funnits under en längre tid. Jag tänker då främst på CS och dota.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback