2017-03-29, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
dom svenska finare resturangerna som inte är pizzerior har ofta en meny som telefonkatalogen , och tinar troligtvis bara något från frysen som kan va gjort för ett halvår sen.. finns ingen chans att några råvaror kan va färska heller

Nämn någon finare restaurang som är som du beskriver.
Citera
2017-03-29, 12:43
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
haha stekt fläsk med bambuskott som egentligen är purjolök .. dränkt i soja med köpt sötsur sås ..och ris som smakar kartong ..typisk kinakrogsmat

Trams, vilka kinesrestauranger har du besökt i Sverige där man får purjolök som ska föreställa bambuskott? Jag har själv aldrig stött på det trots hundratals besök på svenska kinarestauranger.

Sedan kan man diskutera frågan om genuinitet, men det är ett helt annat spörsmål.

Färdigköpt sötsur sås blir säkert tre ggr. så dyrt som att göra egen så det tror jag få restauranger köper in. Det är inte direkt raketforskning att laga en sötsur sås av svenskt kines stuk.
Citera
2017-03-29, 12:53
Bannlyst
Citat:
haha stekt fläsk med bambuskott som egentligen är purjolök .. dränkt i soja med köpt sötsur sås ..och ris som smakar kartong ..typisk kinakrogsmat

Du har alltså aldrig varit på någon restaurang i Sverige som serverar kinesisk mat.
Eller så är du bara utvecklingsstörd.
Citera
2017-03-29, 14:17
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Trams, vilka kinesrestauranger har du besökt i Sverige där man får purjolök som ska föreställa bambuskott? Jag har själv aldrig stött på det trots hundratals besök på svenska kinarestauranger.

Sedan kan man diskutera frågan om genuinitet, men det är ett helt annat spörsmål.

Färdigköpt sötsur sås blir säkert tre ggr. så dyrt som att göra egen så det tror jag få restauranger köper in. Det är inte direkt raketforskning att laga en sötsur sås av svenskt kines stuk.
Enklare att hälla från en dunk som man köpt på ica snabbgross.. så gör det inget om den riktiga kocken gått hem .. Senast jag va på en kinesresturang hörde jag en micro som plingade i köket, då vände jag bara och gick.
.. sen friterade bananer med sirap ..eller friterade bläckfiskringar som dom flesta äter på kinesresturanger .. med "en stor stark" .. dom befolkas av fulla svenskar med hawaii-skjorta och hockeyfrilla.. Dom märker inte skillnaden.. Är det bambuskott så kommer dom från en konserv. Finns hur många som helst av låg kvalité... sen ska dom alltid ha en stor gipsdrake på väggen.
och servitören med utstående tänder som bara kan säga vålulla är obligatorisk.
Senast redigerad av japanskbrud 2017-03-29 kl. 14:32.
Citera
2017-03-29, 14:34
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du har alltså aldrig varit på någon restaurang i Sverige som serverar kinesisk mat.
Eller så är du bara utvecklingsstörd.
Minst 5st som gör anspråk på det. anser att alla varit en kulinarisk flopp med sega bläckfiskringar eller otuggbart strimlat fläsk osv..
Citera
2017-03-29, 14:54
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nämn någon finare restaurang som är som du beskriver.
tänkte på alla som serverar "mat".. och har högre anspråk än ali babas pizzeria i förorten. Alla jag besökt i den här staden borde få omedelbart näringsförbud.. senast i sommras fick jag ngn "husets hamburgare" som smakade starkt av rå fisk + va kall i mitten. Ingen idé att klaga på en resturang i sverige ..vägrar man betala så kommer snuten .. oavsett hur jävla äckligt och oätligt det är.
Har varit på flera polisförhör angående sk springnotor.. trots att jag knappt petat i undermålig äcklig mat, och motiverat varför jag inte betalar. Har därmot aldrig lett till något åtal.. I sverige äter man och håller käften.. eller betalar och går, oavsett vad man fått på tallriken.
Senast redigerad av japanskbrud 2017-03-29 kl. 15:11.
Citera
2017-03-29, 15:17
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Enklare att hälla från en dunk som man köpt på ica snabbgross.. så gör det inget om den riktiga kocken gått hem .. Senast jag va på en kinesresturang hörde jag en micro som plingade i köket, då vände jag bara och gick.
.. sen friterade bananer med sirap ..eller friterade bläckfiskringar som dom flesta äter på kinesresturanger .. med "en stor stark" .. dom befolkas av fulla svenskar med hawaii-skjorta och hockeyfrilla.. Dom märker inte skillnaden.. Är det bambuskott så kommer dom från en konserv. Finns hur många som helst av låg kvalité... sen ska dom alltid ha en stor gipsdrake på väggen.
och servitören med utstående tänder som bara kan säga vålulla är obligatorisk.

Ja, jag vet ju inte vilka restauranger du varit på direkt. Men det är helt uppenbart att du inte har någon aning om vad du talar om.

Friterade bläckfiskringar har jag personligen inte sett på en enda meny när jag besökt en kinarestaurang. Du har inte blandat ihop det med en grekisk restaurang?

Du är säkert en svensson som inte har en aning om hur det funkar i restaurangbranschen och tror att allt lagas ifrån grunden på beställning. Vilket det inte görs som tur är.

En mikrovågsugn fyller sin funktion i ett restaurangkök också så det behöver inte vara fel att höra den plinga per se..
Citera
2017-03-29, 15:31
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Ja, jag vet ju inte vilka restauranger du varit på direkt. Men det är helt uppenbart att du inte har någon aning om vad du talar om.

Friterade bläckfiskringar har jag personligen inte sett på en enda meny när jag besökt en kinarestaurang. Du har inte blandat ihop det med en grekisk restaurang?

Du är säkert en svensson som inte har en aning om hur det funkar i restaurangbranschen och tror att allt lagas ifrån grunden på beställning. Vilket det inte görs som tur är.

En mikrovågsugn fyller sin funktion i ett restaurangkök också så det behöver inte vara fel att höra den plinga per se..
https://www.youtube.com/watch?v=W6rvMn0JscI <- hmm ..så du dissar en av världens bästa kockar, med fler än 1000 anställda

http://hoskina.se/meny/ <- hittar friterad bläckfisk på varenda kinesmeny.. själv har jag aldrig varit på ngn kinakrog som inte har det i standardutbudet
http://www.osternsparla.nu/Kina-meny.html
http://restaurangcanton.se/kinesiskt/varmratter/
http://www.kvartersmenyn.se/rest/11863/7
osv osv..
Senast redigerad av japanskbrud 2017-03-29 kl. 15:35.
Citera
2017-03-29, 15:34
Bannlyst
Citat:
tänkte på alla som serverar "mat".. och har högre anspråk än ali babas pizzeria i förorten. Alla jag besökt i den här staden borde få omedelbart näringsförbud.. senast i sommras fick jag ngn "husets hamburgare" som smakade starkt av rå fisk + va kall i mitten. Ingen idé att klaga på en resturang i sverige ..vägrar man betala så kommer snuten .. oavsett hur jävla äckligt och oätligt det är.
Har varit på flera polisförhör angående sk springnotor.. trots att jag knappt petat i undermålig äcklig mat, och motiverat varför jag inte betalar. Har därmot aldrig lett till något åtal.. I sverige äter man och håller käften.. eller betalar och går, oavsett vad man fått på tallriken.

Nej, du har inte varit på polisförhör för att du inte har velat betala för maten.
Det är helt orimligt.
Hur mår du, egentligen?
Citera
2017-03-29, 15:37
Bannlyst
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=W6rvMn0JscI <- hmm ..så du dissar en av världens bästa kockar, med fler än 1000 anställda

du förstår väl att det där klippet är ironiskt?
Citera
2017-03-29, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Norge får min röst, alla gånger. Trots all fisk de borde ha, blir man bara serverad pannbiff med brunsås och sönderkokta grönsaker. Dyrt är det också.

Håller med om det. Norge har en väldigt säregen matkultur baserat på halvstekt fisk och potatis och rotmos blandat med överdrivet mycket grädde och morötter. Det visuella är godkänt men smaken är typ så där.

Och dyrt som fan är det.
Citera
2017-03-29, 15:41
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Gordon Ramsay slutade vara relevant för länge sedan. Du förstår väl att han inte jobbat som kock i ett restaurangkök på över tjugo år? Han är en mediepersonlighet som försöker förvalta ett ekonomiskt imperium. Det räcker med att se klipp där han lagar kinesiskt med olivolja för att förstå att det var länge sedan han hade någon trovärdighet.

Men återigen, varför skulle inte en mikrovågsugn kunna ha en plats i ett restaurangkök? Du förstår väl att man kan använda den till annat än att "laga" mat i?

EDIT: Sedan var det friterade bläckfiskringar du talade om. Inte riktigt samma sak som friterad bläckfisk. Ringarna är 9 gångar av 10 prefab och dessa har jag aldrig sett på en kinarestaurang.
Senast redigerad av SadEyes 2017-03-29 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in