Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-27, 23:59
  #49
Medlem
Frawjons avatar
Väldigt bra skrivet av apelsinen. Vill bara tillägga att det är ganska absurt av etablissemanget att alls använda ordet populism. Det låter som att det de själva står för vore något stort, objektivt sant och ädelt, vilket det ju inte alls är. De är bara ett gäng fån med en uppsättning patetiska floskler som de inte ens själva tror på.
Citera
2017-04-04, 00:53
  #50
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Väldigt bra skrivet av apelsinen. Vill bara tillägga att det är ganska absurt av etablissemanget att alls använda ordet populism. Det låter som att det de själva står för vore något stort, objektivt sant och ädelt, vilket det ju inte alls är. De är bara ett gäng fån med en uppsättning patetiska floskler som de inte ens själva tror på.
Som Arne Anka säger, det spelar ingen roll vad man kallas; det viktiga är av vem och varför.
Citera
2017-04-04, 21:23
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Vanligtvis brukar det användas när politiker enbart säger det folk vill höra, oavsett om det är realistiskt eller ej.

Helt rätt, realpolitiken har saligen avsomnat på det pulististiskta altaret.
Idag är det bara kortsiktiga opinionssiffror som gäller, då fungerar inte den riktiga verkligheten för att få röster.
Citera
2017-04-21, 13:46
  #52
Medlem
svengörans avatar
Verkar finnas många olika tolkningar vad populism är efter att ha läst tråden.

För mig är ett populistiskt parti ett parti som lyssnar på folket och driver dom största frågorna som folket vill ändra på.

SD är för mig ett populistiskt parti som lyssnar på folket

Socialdemokraterna är för mig motsatsen till populism då dom driver en politisk ideologi och inte lyssnar särskilt mycket på vad folket tycker.
Citera
2017-04-27, 22:37
  #53
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Verkar finnas många olika tolkningar vad populism är efter att ha läst tråden.
För mig är ett populistiskt parti ett parti som lyssnar på folket och driver dom största frågorna som folket vill ändra på.
SD är för mig ett populistiskt parti som lyssnar på folket
Socialdemokraterna är för mig motsatsen till populism då dom driver en politisk ideologi och inte lyssnar särskilt mycket på vad folket tycker.
"Sanningen är singular, dess versioner är osanningar" (ur Cloud Atlas)
Populism betyder vad det betyder. Vad som "för dig" är sant är inte sanningen.
SD är socialkonservativa - du är annars välkommen att hitta kopplingen mellan SD och Huey Long/ William Wallace.
Citera
2017-05-02, 00:11
  #54
Medlem
Är Viktor Orbans regering i Ungern att betrakta som populistisk ?

Anledningen till att jag frågar är att jag till och från funderat på att rösta på ett populistiskt parti (SD)
men en sak som oroar mig och får mig att tveka är att Ungern sedan Orban kom till makten gått starkt bakåt vad gäller pressfrihet http://www.reportrarutangranser.se/land/ungern
Citera
2017-07-10, 14:09
  #55
Medlem
urverksapelsins avatar
Nordfronts i Almedalen tidning, litet propagandablad på åtta sidor, kallar i stor artikel Gudrun Schyman för "populist". Visar att Nordiska motståndsrörelsen har lika lite koll på vad ordet populism betyder som PK-etablissemanget.
Citera
2018-05-01, 23:14
  #56
Medlem
urverksapelsins avatar
https://www.facebook.com/events/1198318426967733/
Citera
2018-05-12, 10:08
  #57
Medlem
Sossarna borde ju vara det mest populistiska partiet vi har i Sverige med Stefan Löfven i spetsen, det är ofta dom som står och säger vad vi svenskar får tycka och inte tycka i vissa frågor.
Sverigedemokraterna är således ett anti populistiskt parti som strävar i motsatt riktning mot vad det mest populära partiet S vill åstadkomma i svensk politik.
Dock vädjar ju både S och SD för det svenska folket men S vädjar nog lite mer till HELA svenska folket, inklusive invandrarna.
Så S är fortfarande det mest populistiska partiet vi har i Sverige.
Populism är i grunden inte dåligt men har fått en negativ klang då Sverige är så splittrat idag.
Citera
2018-05-15, 15:25
  #58
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Sossarna borde ju vara det mest populistiska partiet vi har i Sverige med Stefan Löfven i spetsen, det är ofta dom som står och säger vad vi svenskar får tycka och inte tycka i vissa frågor
.
Du har missförstått fullständigt; populism är en egen ideologi. Inte att man kör den för tillfället rådande åsikten.
Vi populister har aldrig inkräktat på individens rätt at säga och tycka vad man vill
Citat:
Populism är i grunden inte dåligt men har fått en negativ klang då Sverige är så splittrat idag.
Nej. Det har fått en negativ klang eftersom mediaeliten medvetet svärtar ner begreppet för att vi har andra åsikter, enkannerligen i invandringspolitiken.
Hittade en fantastiskt bra artikel i Expressen som klargör: https://www.expressen.se/kultur/rope...ulism-at-alla/
Citera
2018-05-15, 15:39
  #59
Medlem
Populism är en rörelse som bygger
på en utbredd politisk missnöjesopinion
utan helhetsprogram.

Citera
2018-05-16, 02:40
  #60
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
.
Du har missförstått fullständigt; populism är en egen ideologi. Inte att man kör den för tillfället rådande åsikten.
Vi populister har aldrig inkräktat på individens rätt at säga och tycka vad man vill
Nej. Det har fått en negativ klang eftersom mediaeliten medvetet svärtar ner begreppet för att vi har andra åsikter, enkannerligen i invandringspolitiken.
Hittade en fantastiskt bra artikel i Expressen som klargör: https://www.expressen.se/kultur/rope...ulism-at-alla/

MSM har dock börjat med att skriva "högerpopulister" nu när folk påpekat att alla partier beter sig populistiska i debatter så här nära till val. Även superviktigt att ofta poängtera att Hitler var "högerpopulist" så att vänsterpopulister inte längre behöver oroa sig över ordet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback