2017-03-27, 13:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfzeit
Kanske det. Men en person som lever ett omoraliskt liv, som helt öppet deklarerar att den personen ogillar tanken på att det finns en moralisk domare, är ju definitivt inte opartisk när det kommer till frågan om Gud. Folk måste vara beredda på det här. Jag vet att inte alla icke-troende är oärliga, för enligt min erfarenhet är de finaste människorna antingen öppna men positiva, eller nästan likgiltiga inför tanken på Gud. Om Gud väcker vrede, och avsky, och får en person att gå på defensiven, så naturligtvis är det något skumt med den personen då. Alla ateister som går i korståg mot religion hatar inte organiserad religion, de hatar inte islam, judendom eller kristendom - de hatar Gud. De hatar moral. De vill rättfärdiga för sig själva att det vi lever i en värld som är helt kaotisk för att den är kaotisk, att synd inte finns, att gott och ont är menlösa termer, att man inte har något som helst ansvar att göra gott och bidra, att allt bara handlar om egoistiska ting, och naturligtvis finns ingen respekt överhuvudtaget för livet.

Knappast någon ädel och renhjärtad person som hatar termerna gott och ont. Gott och ont existerar och har alltid gjort. Det pågår ett brinnande krig mellan de två och har gjort sedan begynnelsen.

Diskutera det med berörde personer på relevant tråd.
Citera
2017-03-27, 13:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
1+1 är alltid 2, 1+1 är evigt 2, 1+1 är absolut 2, 1+1 är universellt 2.
Bara matematik är absolut objektivt.
Det går bortom det observerbara.

Citat:
Du kan inte se matematik, det är ren idé.
Det är existensens essens.
Det är GUD.

Fortfarande ad hoc-premissande från underlaget av en falsk analogi.

Är det SÅNT du kallar "logik"?
Citera
2017-03-27, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Visst är det det. Men på en annan nivå.
Det går inte att motbevisa någonting jag skrev.
Jag kan motbevisa multiversateorierna genom logik. Ingen kan motbevisa det jag skrev.
1+1 är alltid 2. Det är en evig sanning. ala energiprincipen.
Nu tar jag kvällen hejhej
Citera
2017-03-27, 13:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Visst är det det. Men på en annan nivå.

Jo tack. Jag är redan bekant med ditt Dunning-Kruger trams som är på "en annan nivå", men jag betraktar inte megalomani-manifestationer som ett valitt argument.

Citat:
Det går inte att motbevisa någonting jag skrev.

Naturligvis inte; det är ju ofalisifierbart (ännu en manifestation av din hemmasnickrade "logik", att du anser ofalsifierbara postulat vara sanna eftersom dom inte kan motbevisas).

Citat:
1+1 är alltid 2. Det är en evig sanning. ala energiprincipen.

Inom det observerbara kosmos.

Och om du iövrigt vidare konstruerar falska analogier från detta, så rör det sig ånda bara om falska analogier.
Citera
2017-03-27, 16:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag gör ett antagande. Precis som alla andra människor måste göra, om vi vill leva i ett något sånär fungerande samhälle.
Det känns som att från detta antagande följer rätt många andra stora antaganden, som människans särställning och vår plats i universum, eller har jag fel?
Känns det vettigt att göra så stora antaganden?
Citera
2017-03-28, 09:34
Medlem
526s avatar
Citat:

Från vilkan grund-INFORMATION? (Och när får jag svar på min fråga om "grundinformations-input"?).

Inte utan redan existerande kunskap om kausalitet och diskrethet.

Det är en bra fråga. Var kommer vår grundlogik ifrån? Och varför är den som den är?
Om det (där det) uppstår andra intelligenta varelser i universum. Är deras logik likadan? Är vår kompatibel med deras?

Det skulle bevisa tesen.
Senast redigerad av 526 2017-03-28 kl. 09:37.
Citera
2017-03-28, 12:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Från vilkan grund-INFORMATION?

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är en bra fråga.

Och får jag ett svar från dig på denna fråga?

Citat:
Var kommer vår grundlogik ifrån?

Notera att detta INTE var det jag frågade efter. Jag frågade om hur vi får grund-INFORMATION, inte hur vi får grund-logik.
Citera
2017-03-28, 13:17
Medlem
Krongjorts avatar
Ingen-ting, men allting. Ingen form men alla former. Definierbart odefinierbar. Fri från koncept men i alla koncept. Innan varje idé, genom den, över den, under den, framför den, bakom den, över den. Ingen men alla. Före allt, genom allt, i allt, utanför allt. Ser allt, hör allt, vet allt, är allt. 'Gå och se efter själv' utan att gå, utan att se, utan ens dig själv, fast med dig själv. Var och en kan se, även blinda, ingen undantags från det enda som är viktigt att få veta, alla har chansen, inbjudan, välkomnandet, till att göra det, ingen kan heller undgå det. Men det går ej att göra med ord, eller med syn, eller med tankar. Även detta är att peka åt alla håll samtidigt för att beskriva något som inte ryms åt ett enstaka håll men är alla håll på en och samma gång, även utanför alla håll eftersom detta likaså är koncept från ett 'center' när 'ett center' inte finns utan 'ett center' är överallt i 'alla center'. Klargörande? Behövs icke. Må gott och Gud välsigne.
Citera
2017-03-28, 13:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krongjort
Ingen-ting, men allting. Ingen form men alla former. Definierbart odefinierbar. Fri från koncept men i alla koncept. Innan varje idé, genom den, över den, under den, framför den, bakom den, över den. Ingen men alla. Före allt, genom allt, i allt, utanför allt. Ser allt, hör allt, vet allt, är allt. 'Gå och se efter själv' utan att gå, utan att se, utan ens dig själv, fast med dig själv. Var och en kan se, även blinda, ingen undantags från det enda som är viktigt att få veta, alla har chansen, inbjudan, välkomnandet, till att göra det, ingen kan heller undgå det. Men det går ej att göra med ord, eller med syn, eller med tankar. Även detta är att peka åt alla håll samtidigt för att beskriva något som inte ryms åt ett enstaka håll men är alla håll på en och samma gång, även utanför alla håll eftersom detta likaså är koncept från ett 'center' när 'ett center' inte finns utan 'ett center' är överallt i 'alla center'. Klargörande? Behövs icke. Må gott och Gud välsigne.

Med andra ord: Meningslös semantik.
Citera
2017-03-28, 13:29
Medlem
Krongjorts avatar

Testa utan ord. Men självfallet så har det föga betydelse vilket synsätt som det sker genom, ditt, mitt, en annans, samma sak. Gillar att du alltid citerar trots bestämdheten i att diskussioner 'oss emellan' aldrig leder någonstans och därför inte förs vidare speciellt länge. Må gott.
Citera
2017-03-28, 18:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Testa utan ord.

Been there, done that.

Och iövrigt så krävs det ändå nån form av kommunikation för att göra ett möjligt resultat objektivt/allmängiltigt.
Citera
2017-03-28, 18:52
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Testa utan ord. Men självfallet så har det föga betydelse vilket synsätt som det sker genom, ditt, mitt, en annans, samma sak. Gillar att du alltid citerar trots bestämdheten i att diskussioner 'oss emellan' aldrig leder någonstans och därför inte förs vidare speciellt länge. Må gott.
Utan ord kan vara bra , i bön , problemet är bara att det finns lägen där bönen är verkningslös i både abstrakt upplevelsemässig vision samtidigt i konkret jordkontakt. Det är nästintill lite för sent att i civilisation av så svårartad isntrumentell mani, få folk att förstå att gud är en illusion där vissa vill profitera på det (ovanligt många) , medan vissa förstår vad existens kräver och känner gränssättningarna, sedan har vi esteterna. Esteterna gör allt för att försöka höja guds sttus, dvs gränsen mellan narcissim och vi-språkandet.. vi vill ha gud och det som kallas för relgion.. kan handla om gränserna mellan fullständig galenskap och insikt i var du är vad ska göras och varför behöver människor inse att man inte 'är född till jorden för att sitta på röven ochlovprisa gud, att göra det i systematik, ÄR EN HÄRSKARTEKNIK, mental manipulation... viiii behöver sitta.. stick ni iväg och gör vad ni ska, så ber vi.. och sköter vårt. Nu är detta en typisk tvådimensionell varsion av främlingsfientlighetens mer sublima inre.. men om du inte ser förtryck i världen, så är det för att det är mycket mycket behagligt att undandra sig själv och hålla hårt på vi... och dem.. nej dom ska det ju vara. grundkursen i fattningen av "varför behövs relgiion" - för att jorden består av många latmaskar som älskar att vegetera och parasitera, ja. i människoform, alltså vanliga människor, som aldrig förstår mening me dliv. de är på ren svenska något bakom flötet.

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in