Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-26, 23:52
  #39121
Medlem
Ska bidra med ett inlägg. Bor på besök hos en vän, hämtade upp honom från sin dotters nyinköpta lägenhet på Lunden i Göteborg, 2.5Mkr. Fick erbjudandet om att se lägenheten, herregud säger jag bara. Fanns inte en enda vägg som var rak och utan skavanker. Golvet var ett sliter trägolv som nålats vitt och köket var knappt Ikea klass och värt kanske 20tkr med vitvaror från märken ja aldrig sett tidigare. Detta för 2.5Mke ca 50kvm, sedan en normal månadskostnad på detta utan internet och EL. Mina vänner, detta är heeeeelt sjukt, visste inte om ja skulle skratta eller gråta när ja såg badrummet som såg ut att vara från 70 talet där varmvattnet knappt fungerade. 2.5Mkr för detta och de ansågs vara ett hur bra köp som helst enligt alla inblandade parter hahahah
2017-03-27, 00:06
  #39122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lolzor10
Ska bidra med ett inlägg. Bor på besök hos en vän, hämtade upp honom från sin dotters nyinköpta lägenhet på Lunden i Göteborg, 2.5Mkr. Fick erbjudandet om att se lägenheten, herregud säger jag bara. Fanns inte en enda vägg som var rak och utan skavanker. Golvet var ett sliter trägolv som nålats vitt och köket var knappt Ikea klass och värt kanske 20tkr med vitvaror från märken ja aldrig sett tidigare. Detta för 2.5Mke ca 50kvm, sedan en normal månadskostnad på detta utan internet och EL. Mina vänner, detta är heeeeelt sjukt, visste inte om ja skulle skratta eller gråta när ja såg badrummet som såg ut att vara från 70 talet där varmvattnet knappt fungerade. 2.5Mkr för detta och de ansågs vara ett hur bra köp som helst enligt alla inblandade parter hahahah
Hur mycket måste man betala för en i motsvarande läge som är moderniserad/renoverad?
2017-03-27, 00:15
  #39123
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur mycket måste man betala för en i motsvarande läge som är moderniserad/renoverad?

Han förstår nog inte att bristerna i lägenheten kan ordnas utan några extrema kostnader i förhållande till priset, läget kan det däremot aldrig göras något åt. Han skriver heller inte hur stor den var eller vad avgiften var men 2,5 mille är bara lite drygt 2000 kr per månad i räntekostnader. Det är billigt för de flesta.
2017-03-27, 00:55
  #39124
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Huh? Jag kanske uttryckte mig oklart.
Vi har snarare några deltagare här som är ytterst oklara i huvudet.

Du gjorde ett bra, tydligt och informativt inlägg. Vi får passa på att läsa innan du också tröttnar.
2017-03-27, 07:37
  #39125
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Han förstår nog inte att bristerna i lägenheten kan ordnas utan några extrema kostnader i förhållande till priset, läget kan det däremot aldrig göras något åt. Han skriver heller inte hur stor den var eller vad avgiften var men 2,5 mille är bara lite drygt 2000 kr per månad i räntekostnader. Det är billigt för de flesta.

Tittar man på slutpriser på Booli så verkar normalpriset för 50 kvm lägenheter ligga på 3-3,5Mkr i detta område. För 500 000 kan man nog putsa till lägenheten så att den ser bra ut.
För en miljon kan man nog få den till i närmaste toppskick.
2017-03-27, 08:40
  #39126
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Är det någon I tråden som kan stava till B, O, L, Å, N, E, B, U, B, B, L, A?
Pröva men ett kortare ord typ. L.O.G.I.K
2017-03-27, 08:43
  #39127
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Han vurmar uppenbart för att använda skattemedel till att betala hyror åt utlänningar och tvinga svenskar att ta idiotlån för få någonstans att bo.

Det är hans tillväxtmodell.
Även om det stämmer så är det fortfarande inte kommunism.
2017-03-27, 13:36
  #39128
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
I februari lånade hushållen 14 miljarder kronor mer än vad de gjorde i januari,och jämför man ett år tillbaka så är ökningen 236 miljarder kronor.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6660627
2017-03-27, 13:56
  #39129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Sälj era bostäder innan det är för sent!

Om du väntar på den stora krashen är den inte här förrän ~2032
http://s3.amazonaws.com/armstrongeco...nf-maa-clr.jpg

15 år till, först då går vi till ruta ett.
2017-03-27, 13:59
  #39130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det kan hända men det finns inga som helst tecken på att pendeln skulle svänga åt det hållet. Du får också fokusera på den frågan du ställde och jag besvarade, och den var varför priserna för bostäder kan öka över tid. Det fanns ingen arrogans i mitt svar som var att en orsak är att mark är en ändlig resurs och när allt fler efterfrågar det ökar priserna.
Men det finns ju tecken på att den ökade efterfrågan beror på ökad befolkning, speciellt i storstäderna.

Samtidigt sjunker enligt vissa BNP per capita och många som vill till städerna är av typen lever på bidrag. Detta innebär ju att det ökade köptrycket i storstäderna (jag förutsätter nu att vi talar om ökande priser i städer över 100k invånare, i glesbygd tror jag ingen hävdar att priserna ökar) utgörs av ett genomsnittligt allt köpsvagare kollektiv. Borde inte detta inneböra en prispress nedåt? Eller hur får de allt genomsnittligt BNP-svagare grupperna råd om inte allting är uppbyggt på lån. Dvs allt mer lån åt allt fattigare människor. Låter riskfyllt enligt mig.
2017-03-27, 14:02
  #39131
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Men det finns ju tecken på att den ökade efterfrågan beror på ökad befolkning, speciellt i storstäderna.

Samtidigt sjunker enligt vissa BNP per capita och många som vill till städerna är av typen lever på bidrag. Detta innebär ju att det ökade köptrycket i storstäderna (jag förutsätter nu att vi talar om ökande priser i städer över 100k invånare, i glesbygd tror jag ingen hävdar att priserna ökar) utgörs av ett genomsnittligt allt köpsvagare kollektiv. Borde inte detta inneböra en prispress nedåt? Eller hur får de allt genomsnittligt BNP-svagare grupperna råd om inte allting är uppbyggt på lån. Dvs allt mer lån åt allt fattigare människor. Låter riskfyllt enligt mig.

Tja du kan ju alltid hoppas, hur länge har du hoppats?
2017-03-27, 14:03
  #39132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om du köper något för 1000 SEK, så är felet på din sida om du tror att du ska få något värt 2000 SEK.

Snyggt att vända det hela mot mig, I rest my case!
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Var är den där profiten som du fantiserar om?
Det har varit uppe i tråden flera ggr men ingen har lyckats visa det än. I stället har man kunna visa att profiten inte alls stigit med stigande priser.

Ingen frisk människa kommer visa dig de graferna, varför skall de ruinera sig själva. Du får helt enkelt vänta och se på dessa siffror i Uppdrag granskning om 20år.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback