2017-03-26, 15:23
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Jag kanske har släkt och vänner på Manhattan, varför skulle det göra det till en mänsklig rättighet för mig att kunna ha råd att bo där? Jag kanske vill bo i Saltsjöbaden, är det då statens skyldighet att bygga en billig hyresrätt åt mig där?
Mänsklig rättighet är det såklart inte. Precis som att det inte är en mänsklighet att alla miljontals invandrare ska ha rätt att bosätta sig i Sverige och gå före i bostadskön. Då ska dom inte heller ha rätt att bo här.

Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Därför att Stockholm har blivit mer attraktivt. Värderingen har gått upp, folk värderar en bostad i förorten mer idag än vad de gjorde förr. Min mormor köpte ett radhus för 30 000 på sextiotalet som såldes för 7 miljoner när hon dog, av den enkla anledningen att fler vill bo i Stockholm och folk är beredda att betala.

Att du och dina bröder skulle ha samma rätt till samma billiga boende i förorten idag som dina föräldrar för många år sedan är näst intill kommunistiskt tänkande.

"Jag skulle inte vilja flytta till en stad där jag inte känner någon."
Kom igen nu, så curlad kan du väl ändå inte vara.
Fler vill komma och bo i Sverige för att dom får högre bidrag här jämfört med hemlandet. Därför är priserna så höga för att folk inte vill bo med dessa. Kommunistiskt tänkande är det inte, men jag vill inte att det ska vara en klassfråga att kunna bo i en stad där man har sitt liv.
Citera
2017-03-26, 17:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Lönerna ska upp 30% först till norsk och dansk nivå

Då får du väl prestera bättre så att du kan skapa dessa värden för ditt företag, men problemet är att du är för lat och inkompetent. Då får du förstås också betalt efter detta.

Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Du gör sjuka jämförelser. Alla kan däremot ha råd till en bil (i princip) men det finns inte ens risiga bostäder i ghetton att få tag i.

Det är ingen sjuk jämförelse alls. Det är brist på både nya bilar och bostäder långt under marknadspris. Om man däremot betalar vad det kostar är det ingen brist.
Citera
2017-03-26, 17:03
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är ingen sjuk jämförelse alls. Det är brist på både nya bilar och bostäder långt under marknadspris. Om man däremot betalar vad det kostar är det ingen brist.
Behöver man en bil för att ha ett fungerande liv? Svar nej. Behöver man ha någonstans att bo? Ja.
Citera
2017-03-26, 17:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Behöver man en bil för att ha ett fungerande liv? Svar nej. Behöver man ha någonstans att bo? Ja.

Det är inte någon som helst invändning mot det jag skrev. Det finns bara brist om priset du vill betala är under marknadspriset.
Citera
2017-03-26, 17:13
Medlem
Människor i Sverige flyttar oftare än i resten av EU enligt en artikel från 21 november. Skillnaden mot EU-genomsnittet är mycket stor.

https://www.byggahus.se/ekonomi/vi-svenskar-bast-europa-flytta
Citat:
47 procent av svenska storstadsbor flyttar under en femårsperiod, jämfört med 21 procent i hela EU.
Citat:
Att flytta är vanligast i storstäder. Här i Sverige är det 47 procent av storstadsborna som har flyttat de föregående fem åren, och 38 procent i resten av landet. Genomsnittet i EU är 21 procent av storstadsbor, 17 procent i mindre städer och förorter, samt 13 procent på landsbygden.
Citat:
Att bo i lägenhet eller bostadsrätt gör det lättare att flytta. I flertalet andra EU-länder har en större andel en egen fastighet, vilket gör det krångligare och dyrare att flytta. Dessutom bromsar ofta fastighetsaffärer av byråkratiskt krångel, särskilt i länderna kring Medelhavet.

Artikeln är skriven av en Jonas Lindmark på Morningstar. Jag saknar en diskussion om hur det svenska bostadsvansinnet påverkar flyttfrekvensen.
Citera
2017-03-26, 17:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Människor i Sverige flyttar oftare än i resten av EU enligt en artikel från 21 november. Skillnaden mot EU-genomsnittet är mycket stor.

Artikeln är skriven av en Jonas Lindmark på Morningstar. Jag saknar en diskussion om hur det svenska bostadsvansinnet påverkar flyttfrekvensen.

Att folk flyttar ofta ser jag närmast som positivt. Det är bra för samhället att folk anpassar sin bostad efter behovet man för tillfället har, då används det befintliga beståndet maximalt.
Citera
2017-03-26, 17:49
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Dessa svagbegåvade kretiner förstår aldrig skillnaden av detta eller vill inte förstå. Dom vet inte vad masslows behovstrappa överhuvudtaget är eller skulle kunna sammanställa en lista på varför man måste ha en bostad eller en biljävel. För nyliberalerna har man inget bostadsbehov, då folk lika gärna kan sova under en bro annars dom tycker är acceptabelt.
Citera
2017-03-26, 17:50
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Att folk flyttar ofta ser jag närmast som positivt. Det är bra för samhället att folk anpassar sin bostad efter behovet man för tillfället har, då används det befintliga beståndet maximalt.

Hur stor bostad bor du i och hur många är ni? Varför måste du bo i Stockholm?
Citera
2017-03-26, 17:51
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff

Det är för andra länder ofta har ännu högre flyttskatter än Sverige, spanien och portugal när jag kolla senast, 12-14% skatt och avgifter för att köpa bostad och 19% reavinstskatt.

Nyliberalerna och högern gnäller bara och ska sno alla pengar dom kan, trots dom flesta andra länder har högre fastighetskatt eller flyttskatter så är högern förtryckt och måste avregleras, det är för högern har förstört bomarknaden genom att artificiell massinvasion av ökenfolk och drog ner byggandet till 0 mellan under större delen av alliansperioden. Det finns statistik på det hos cornucopia när jag läste, typ 0 byggande under 2007-2013
Senast redigerad av slemhog 2017-03-26 kl. 17:56.
Citera
2017-03-26, 18:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hur stor bostad bor du i och hur många är ni? Varför måste du bo i Stockholm?

Jag bor så stort jag känner för och är beredd att betala för och jag bor i Stockholm för att jag vill det.
Citera
2017-03-26, 18:32
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Jag bor så stort jag känner för och är beredd att betala för och jag bor i Stockholm för att jag vill det.

Betalar och betalar, det är kostnaden som räknas. Frågan är varför du ska ha 5000-6000 kr i kostnad (räntenetto+månadsavgift) för en central 2a medans hyresrätten ska kosta över 10 000 med marknadshyror enligt dig.
Citera
2017-03-26, 18:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Betalar och betalar, det är kostnaden som räknas. Frågan är varför du ska ha 5000-6000 kr i kostnad (räntenetto+månadsavgift) för en central 2a medans hyresrätten ska kosta över 10 000 med marknadshyror enligt dig.

"Enligt mig", kan du citera mig när jag skulle ha sagt detta?

Vad det ska kosta bör förstås marknaden bestämma och om folk vill undvika risk och är beredd att betala för det kommer förstås en HR bli dyrare av enbart det skälet. Därtill kommer att folk som hyr inte är lika skötsamma eftersom de inte äger sin bostad själv och detta kostar förstås också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in