Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Jag tror inte ungdomar har som krav på att bo i Stockholms innerstad, iallafall ingen jag känner eller när jag var ungdom. Den där 20-åringen kanske har sitt liv med vänner och släkt här och vill fortsätta bo här, så resonerar jag. Jag skulle inte vilja flytta till en stad där jag inte känner någon.
Jag kanske har släkt och vänner på Manhattan, varför skulle det göra det till en mänsklig rättighet för mig att kunna ha råd att bo där? Jag kanske vill bo i Saltsjöbaden, är det då statens skyldighet att bygga en billig hyresrätt åt mig där?
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Mina föräldrar kunde få en hyresrätt i ett normalt område i förorten utan någon kötid alls i princip. Varför ska jag och mina yngre bröder få det sämre?
Därför att Stockholm har blivit mer attraktivt. Värderingen har gått upp, folk värderar en bostad i förorten mer idag än vad de gjorde förr. Min mormor köpte ett radhus för 30 000 på sextiotalet som såldes för 7 miljoner när hon dog, av den enkla anledningen att fler vill bo i Stockholm och folk är beredda att betala.
Att du och dina bröder skulle ha samma rätt till samma billiga boende i förorten idag som dina föräldrar för många år sedan är näst intill kommunistiskt tänkande.
"Jag skulle inte vilja flytta till en stad där jag inte känner någon."
Kom igen nu, så curlad kan du väl ändå inte vara.