2017-03-26, 12:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
När flyttar du till Usa eller är du för inkompetent att fixa ditt green card?

USA är inte mitt drömland men jag skulle säkerligen inte ha några problem med det om jag ville det.

Citat:
Du vill inte göra det, varken du, sune eller alpha. Varför bryr du dig så mycket om att betala välfärd som vi har nu när du har så mycket pengar, fattar du inte att du har mentala problem?

Därför att lata drägg som du ska lära sig att ta eget ansvar och inte kräva att andra betalar för er lättja. Det är inte bra för landet att främja personer med din attityd.
Citera
2017-03-26, 12:52
Bannlyst
En tanke som slår mig rent spontant när jag ser rubriken är att Sverige är det land där ungdomar bestämt och desperat måste flytta ut vid 18 års åldern annars är det kris!
Om folk lärde sig att bo med familjen kanske det inte vore sån "BOSTADSBRIST OMG " ....
Citera
2017-03-26, 12:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
USA är inte mitt drömland men jag skulle säkerligen inte ha några problem med det om jag ville det.

Därför att lata drägg som du ska lära sig att ta eget ansvar och inte kräva att andra betalar för er lättja. Det är inte bra för landet att främja personer med din attityd.

Det är precis vad det är, då jag jobbar heltid och har ett bra jobb nu och gör inga brott längre , något som hade blivit mycket svårare uppfylla i ett usa liknande land ni vill ha och jag hade varit en belastning och antagligen småkriminell. Frågan är om ni klarar av hantera er avundsjuka att jag har det bra och är på väg mot övre medelklass liv nu genom min drivkraft trots jag gått på bidrag, haft problem, varit ungdomskriminell, hoppade av gymnasiet, fan jag har tom rökt marijuana 5-6 ggr och testat det
Senast redigerad av slemhog 2017-03-26 kl. 12:56.
Citera
2017-03-26, 12:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är precis vad det är, då jag jobbar heltid och har ett bra jobb nu och gör inga brott längre , något som hade blivit mycket svårare uppfylla i ett usa liknande land ni vill ha och jag hade varit en belastning och antagligen småkriminell.

Oj du gör inga brott längre, du har alltså även varit kriminell, ja det förvånar inte. Som sagt, drägg som du ska inte subventioneras.
Citera
2017-03-26, 12:57
Medlem
slemhogs avatar
kan ta bort
Senast redigerad av slemhog 2017-03-26 kl. 13:19.
Citera
2017-03-26, 12:58
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Oj du gör inga brott längre, du har alltså även varit kriminell, ja det förvånar inte. Som sagt, drägg som du ska inte subventioneras.

Är det inte bra att jag är normal nu, jobbar heltid som tjänsteman, betalar skatt, gör aldrig några brott, jag vågar inte köra med sommardäck lite ens efter 1a december längre Ok jag kör alltid för fort nästan men jag ser inte det som något brott och att köpa svartkontrakt är ju lagligt. Win-win ?!
Senast redigerad av slemhog 2017-03-26 kl. 13:50.
Citera
2017-03-26, 13:52
Medlem
brutalares avatar
Är det inte så att det är en bostadsbrist för vissa grupper? Delvis mindre bemedlade människor. Jag vet många som köpt flyttat hemifrån i Stockholm när dom var 20 men där har samtliga fått hjälp av sina föräldrar genom att dom belånar sina egna bostäder. Hur ska vi hjälpa dom som inte har rika och generösa föräldrar? Dessa människor behöver en hyresrätt och att införa marknadshyra hjälper inte fattiga människor det minsta om vi inte samtidigt kompenserar alla dessa hushåll med bostadsbidrag.

Är det verkligen så fel att höja fastighetsavgiften/alt återinföra fastighetsskatten och bygga en allmännytta med rimliga priser igen? Då kommer alla dessa grupper få en bostad.
Citera
2017-03-26, 14:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Är det inte så att det är en bostadsbrist för vissa grupper? Delvis mindre bemedlade människor. Jag vet många som köpt flyttat hemifrån i Stockholm när dom var 20 men där har samtliga fått hjälp av sina föräldrar genom att dom belånar sina egna bostäder. Hur ska vi hjälpa dom som inte har rika och generösa föräldrar? Dessa människor behöver en hyresrätt och att införa marknadshyra hjälper inte fattiga människor det minsta om vi inte samtidigt kompenserar alla dessa hushåll med bostadsbidrag.

Är det verkligen så fel att höja fastighetsavgiften/alt återinföra fastighetsskatten och bygga en allmännytta med rimliga priser igen? Då kommer alla dessa grupper få en bostad.

Du menar som att det är brist på nya bilar för att alla inte har råd att betala vad det kostar? Att det är brist på nya Volvo för 10,000 kr, ja så många till det priset finns det inte.
Citera
2017-03-26, 14:20
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Du menar som att det är brist på nya bilar för att alla inte har råd att betala vad det kostar? Att det är brist på nya Volvo för 10,000 kr, ja så många till det priset finns det inte.

Lönerna ska upp 30% först till norsk och dansk nivå , sen ska en riktig fastighetskatt införas och ränteavdrag slopas precis som där och riktig amortering på 30-40 år införas.
Sen kan vi införa marknadshyra, då kvittar det då den högre nettolönen i Stockholm gör så sparmarginalen blir lika stor med kanske mer prisskillnaden lägenhet till lägenhet.
För vi ska väl inte göra det sämre för våra medmänniskor än vad dom har det i Danmark och Norge med marknadshyra och höga löner?

Nyliberalerna stödjer givetvis detta hoppas jag?
Citera
2017-03-26, 14:20
Medlem
Citat:

Det finns hyresrätter i Sverige, men kanske inte tillräckligt för att möta efterfrågan på Södermalm eller Östermalm. Men jag har svåt att se varför det skulle vara en mänsklig rättighet att bo billigt i landets mest eftertraktade områden.

Har man inte råd får man flytta någon annanstans. Om du flyttade till USA skulle du då förvänta dig att kunna hyra billigt i Beverly Hills eller centrala San Fransisco?

Har man taskig ekonomi kanske man inte ska bo centralt i Stockholm. Man kanske borde överväga att flytta till en mindre ort t.ex.

Varför skulle en 20-åring utan pengar, som du nämner, ha rätt till billigt och tillgängligt boende i Stockholm? Den personen kanske borde sluta vara så curlad, skaffa sig en högre utbildning, ta ett jobb i mindre ort och sedan flytta tillbaka om några år när privatekonomin är bättre.
Citera
2017-03-26, 14:28
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Du gör sjuka jämförelser. Alla kan däremot ha råd till en bil (i princip) men det finns inte ens risiga bostäder i ghetton att få tag i.

Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Det finns hyresrätter i Sverige, men kanske inte tillräckligt för att möta efterfrågan på Södermalm eller Östermalm. Men jag har svåt att se varför det skulle vara en mänsklig rättighet att bo billigt i landets mest eftertraktade områden.

Har man inte råd får man flytta någon annanstans. Om du flyttade till USA skulle du då förvänta dig att kunna hyra billigt i Beverly Hills eller centrala San Fransisco?

Har man taskig ekonomi kanske man inte ska bo centralt i Stockholm. Man kanske borde överväga att flytta till en mindre ort t.ex.

Varför skulle en 20-åring utan pengar, som du nämner, ha rätt till billigt och tillgängligt boende i Stockholm? Den personen kanske borde sluta vara så curlad, skaffa sig en högre utbildning, ta ett jobb i mindre ort och sedan flytta tillbaka om några år när privatekonomin är bättre.
Jag tror inte ungdomar har som krav på att bo i Stockholms innerstad, iallafall ingen jag känner eller när jag var ungdom. Den där 20-åringen kanske har sitt liv med vänner och släkt här och vill fortsätta bo här, så resonerar jag. Jag skulle inte vilja flytta till en stad där jag inte känner någon. Mina föräldrar kunde få en hyresrätt i ett normalt område i förorten utan någon kötid alls i princip. Varför ska jag och mina yngre bröder få det sämre?
Citera
2017-03-26, 14:45
Medlem
Citat:
Jag tror inte ungdomar har som krav på att bo i Stockholms innerstad, iallafall ingen jag känner eller när jag var ungdom. Den där 20-åringen kanske har sitt liv med vänner och släkt här och vill fortsätta bo här, så resonerar jag. Jag skulle inte vilja flytta till en stad där jag inte känner någon.

Jag kanske har släkt och vänner på Manhattan, varför skulle det göra det till en mänsklig rättighet för mig att kunna ha råd att bo där? Jag kanske vill bo i Saltsjöbaden, är det då statens skyldighet att bygga en billig hyresrätt åt mig där?

Citat:
Mina föräldrar kunde få en hyresrätt i ett normalt område i förorten utan någon kötid alls i princip. Varför ska jag och mina yngre bröder få det sämre?
Därför att Stockholm har blivit mer attraktivt. Värderingen har gått upp, folk värderar en bostad i förorten mer idag än vad de gjorde förr. Min mormor köpte ett radhus för 30 000 på sextiotalet som såldes för 7 miljoner när hon dog, av den enkla anledningen att fler vill bo i Stockholm och folk är beredda att betala.

Att du och dina bröder skulle ha samma rätt till samma billiga boende i förorten idag som dina föräldrar för många år sedan är näst intill kommunistiskt tänkande.

"Jag skulle inte vilja flytta till en stad där jag inte känner någon."
Kom igen nu, så curlad kan du väl ändå inte vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in