Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-25, 08:05
  #541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Första är helkurdisk och den andra är rysk-kurdisk, så för svenskar är det ungefär samma sak som juggar - svartmuskiga och arabiskliknande...

Haha gillar att blekfisarna vågar yttra sig på enbart forum
Tycker du att Balkanfolk(exlusivt zigenare) liknar Araber så behöver du besöka en optiker.
Citera
2017-03-25, 15:56
  #542
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Rätt B att "kroaterna" pratar Serbiska, Ryska, Polska i Serien... men lite trist att kolla på serien när man både behärska språket och kulturen
Ryska talades endast när de var i Kaliningrad och hade ryssar på besök. Vad gäller serbiska och kroatiska så är det samma skit ändå så det är ingen större skillnad annat än hur de skriver.
__________________
Senast redigerad av Man-o-Hast 2017-03-25 kl. 15:58.
Citera
2017-03-26, 06:06
  #543
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Haha gillar att blekfisarna vågar yttra sig på enbart forum
Tycker du att Balkanfolk(exlusivt zigenare) liknar Araber så behöver du besöka en optiker.

Jag bara konstaterar hur det fungerar och att vi nordbor har svårt att se skillnad mellan de olika folkslagen inom MENA-området. Ännu värre är det när vi ser asiater - där har vi stora problem med att särskilja så pass basala saker som kineser vs japaner.

Men folk från Balkan och araber kan ofta ha ett utseende som påminner om varandra med bruna ögon och svart hår, det som skiljer är snarast att Balkangänget i regel har väldigt platta bakskallar. Det rår liksom ingen optiker på...

Så att Davor som spelades av en ryss-kurd faktiskt såg väldigt "jugoslavisk" ut tror jag de flesta tycker, däremot så håller jag med lite om Stefan som spelades av en tvättäkta kurd såg ganska annorlunda ut än t.ex just Davor. Överlag hade de "kroatiska" huvudpersonerna väldigt olika utseenden sinsemellan, men det har ju svenskar också - så det är inget konstigt med det.

Men för serien som helhet så gör det inte så mycket om det är lite spridning på skådisarnas ursprung - så länge de är svartmuskiga och brunögda samt kan övertygande spela kriminella och argsinta - de måste ju leva upp till den ökända nidbilden av dem.

Serien fick ju en hel del kritik av en del recensenter pga att de tyckte att man framställde exjuggar på ett ensidigt sätt och ett par kritiker tyckte att familjen/ligan borde haft sitt ursprung i nåt annat europeiskt land. Men det hade säkert känts konstigt med en t.ex schweizisk familj i undre världen...
Citera
2017-03-26, 13:06
  #544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag bara konstaterar hur det fungerar och att vi nordbor har svårt att se skillnad mellan de olika folkslagen inom MENA-området. Ännu värre är det när vi ser asiater - där har vi stora problem med att särskilja så pass basala saker som kineser vs japaner.

Men folk från Balkan och araber kan ofta ha ett utseende som påminner om varandra med bruna ögon och svart hår, det som skiljer är snarast att Balkangänget i regel har väldigt platta bakskallar. Det rår liksom ingen optiker på...

Så att Davor som spelades av en ryss-kurd faktiskt såg väldigt "jugoslavisk" ut tror jag de flesta tycker, däremot så håller jag med lite om Stefan som spelades av en tvättäkta kurd såg ganska annorlunda ut än t.ex just Davor. Överlag hade de "kroatiska" huvudpersonerna väldigt olika utseenden sinsemellan, men det har ju svenskar också - så det är inget konstigt med det.

Men för serien som helhet så gör det inte så mycket om det är lite spridning på skådisarnas ursprung - så länge de är svartmuskiga och brunögda samt kan övertygande spela kriminella och argsinta - de måste ju leva upp till den ökända nidbilden av dem.

Serien fick ju en hel del kritik av en del recensenter pga att de tyckte att man framställde exjuggar på ett ensidigt sätt och ett par kritiker tyckte att familjen/ligan borde haft sitt ursprung i nåt annat europeiskt land. Men det hade säkert känts konstigt med en t.ex schweizisk familj i undre världen...


Märkligt att ni inte ser skillnad, ni har ju ändå i princip flyttat hit halva MENA
Citera
2017-03-26, 13:07
  #545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Ryska talades endast när de var i Kaliningrad och hade ryssar på besök. Vad gäller serbiska och kroatiska så är det samma skit ändå så det är ingen större skillnad annat än hur de skriver.

Språket som sådant är det ingen större skillnad på, men dialekten är väldigt annorlunda, som jag skrev tidigare så fattar jag att gemene svensson aldrig kommer märka någon skillnad, menade mer mig personligen.
Citera
2017-03-28, 22:05
  #546
Medlem
Riktigt usel och svagbegåvad serie. Alltså kan dialogen bli stolpigare? Kan skådespelet bli mer uselt? Kan deras beteenden och handlingar bli mer omotiverade? Kan specialeffekterna bli mer B?
Citera
2017-03-31, 01:13
  #547
Medlem
Gillar serien skarpt, Christian gör en riktigt bra insats, det är ingen lätt roll att spela.

Handlingen kändes kopierad av departed med vissa undantag såklart.

Vet någon vad det är för jacka Christian bär förresten? Den svarta vårjackan med låg krage.
Citera
2017-04-04, 00:54
  #548
Medlem
reagerade på att nästan alla hjälpsamma vittnen var invandrare.

Bra serie förövrigt.
Citera
2017-04-04, 11:16
  #549
Medlem
Dr_Dollars avatar
Har SVT gått ut med att det skulle eventuellt komma en andra säsong...?
Citera
2017-04-04, 17:29
  #550
Medlem
Jag började kolla på den här serien. Släppte den på grund av ointresse men sträckkollade på andra halvan nu när jag fick tid över, för att jag ville se hur det "skulle gå".

Slutomdöme: En riktig jävla kalkon.

Manuset är så sjukt ointressant. 10/10 i gangsterklyschor, 10/10 i svenska polisklyschor, helt osannolika beteenden från i stort sett samtliga karaktärer i serien. Karaktärerna är så fruktansvärt platta och klichéartade att det är helt omöjligt att få några känslor för någon av dem. Jag skiter väl i om det är "anonym polis ett" eller "anonym polis två" som råkar vara läcka i polishuset. Men slutet här vittnar om att man kanske kan tycka att det är värt tio seeeega avsnitt till för att Hanna ska få ta reda på vem det är som läcker.

Det är "oväntade", effektsökande vändningar helt utan effekt på tittaren. Varför i helvete skulle en organiserad kriminell gruppering på spektakulärt vis spränga en massa poliser i luften? Sådana grupperingar är ju enbart intresserade av att dra in pengar! Och åka hela vägen till Kaliningrad för att sälja in idén om rostig gammal u-båt från Kalla kriget till "infiltratören"? Vad hände med heroinet? Plötsligt var alla bara besatta av att ta livet av varandra.
Citera
2017-11-04, 22:13
  #551
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmax
Jag hade mina förhoppningar att stugan skulle hollywoodsprängas i bitar i slutet, men klart som fan att Björn som hade vaknat ur sitt ide skulle panga ihjäl dem med ett jaktgevär.

Med tanke på alla felaktigheter som Kaliningrad och så vidare så är Christian ute och kutar på Lidingö när han är jagad efter 60-årskalaset. Buss 606 trafikerar Danderyd-Djursholm men han hoppar på vid busshållplats för 201/211/291 vilket är på Lidingö. Sånt borde man väl kunna maska under en tämligen kort inspelning?

Klart det blir en säsong 2.
Det såg ut som om de hade blurrat bussens destination. Allt var i stort sett i fokus utom just texten som talar om vart bussen åker någonstans.

För övrigt en mycket billigt producerad produktion. Med risk för att låta tjatig så var det extremt många ologiska saker som hände, samt mikrofoner och kameror som speglades lite hur som helst.
Citera
2017-11-04, 22:26
  #552
Medlem
bees avatar
dejavu `??

när DAvor och co blev plockade i slut scenen på ängen..... fick jag en dejavu att jag hade upplevt samma concept i någon film elleer serie tidigare... ?? någon som håller med ??

Ungefär samma känsla fick jag när Gåsmamman 3 slutade..... stensäker på jag sätt det innan.... hmm hmmm....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback