27 022 besökare online
1 087 715 medlemmar • 56 824 339 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Samhälle Vapen och militär
Visa resultat för omröstning: .
. 0 0%
. 0 0%
Antal röster: 0. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara på ämne
Ämnesverktyg
Achtung Panzer
Medlem
Achtung Panzers avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av blofeldes
Nedgrävning av kablar och ledningar, till exempel vattenledningar, sker nog inte sällan längs vägar och skogsvägar. Men ibland kanske man måste gräva rakt genom skog och åker. Sådana sår kan vara synliga häpnadsväckande länge, många år, på flygfoton. Särskilt väl kan sådana spår synas på nyplöjd mark och på kalhyggen.

Om man vill hitta sådana stråk måste man vara lite konspiratoriskt lagd, kisa med ögonen, prova många skalor i kartprogrammet och med svettstänkande energi "vilja" fram spåren i terrängen.

På Google Earth kan man titta på gamla flygfoton (nåja, några år gamla) och jämföra.

Jag tror också att man ibland faktiskt märker ut kablar i terrängen med små skyltar, och om det rör vattenledningar kan det finnas brunnar eller andra tecken. Brunnar kan det också finnas om det är någorlunda nylagda teleledningar.

Nu har jag inte letat efter något exempel men i andra sammanhang så brukar man se stigar skapligt bra som inte syns på flygfotografier, om man på Fornsök använder sig av knappen "Terrängskuggning" till skillnad från "terränglutning" där många oretucherade inslag på landets bunkrar syns tydligt.

skogarnasbiskop
Medlem
skogarnasbiskops avatar
Lite ringrostig i forumet. Vad har vi sagt kring rb87? Skall den diskuteras eller inte? Fick igår berättat för mig att delar av den plomberats. Kan någon bekräfta eller dementera detta. Förutsatt att vi då diskuterar denna anläggning

Svara på ämne
Svara Topp Dela