Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2017-03-25, 09:02
  #7333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldes
Nedgrävning av kablar och ledningar, till exempel vattenledningar, sker nog inte sällan längs vägar och skogsvägar. Men ibland kanske man måste gräva rakt genom skog och åker. Sådana sår kan vara synliga häpnadsväckande länge, många år, på flygfoton. Särskilt väl kan sådana spår synas på nyplöjd mark och på kalhyggen.

Om man vill hitta sådana stråk måste man vara lite konspiratoriskt lagd, kisa med ögonen, prova många skalor i kartprogrammet och med svettstänkande energi "vilja" fram spåren i terrängen.

På Google Earth kan man titta på gamla flygfoton (nåja, några år gamla) och jämföra.

Jag tror också att man ibland faktiskt märker ut kablar i terrängen med små skyltar, och om det rör vattenledningar kan det finnas brunnar eller andra tecken. Brunnar kan det också finnas om det är någorlunda nylagda teleledningar.

Nu har jag inte letat efter något exempel men i andra sammanhang så brukar man se stigar skapligt bra som inte syns på flygfotografier, om man på Fornsök använder sig av knappen "Terrängskuggning" till skillnad från "terränglutning" där många oretucherade inslag på landets bunkrar syns tydligt.
Citera
2017-03-25, 10:29
  #7334
Medlem
Lite ringrostig i forumet. Vad har vi sagt kring rb87? Skall den diskuteras eller inte? Fick igår berättat för mig att delar av den plomberats. Kan någon bekräfta eller dementera detta. Förutsatt att vi då diskuterar denna anläggning
Citera
2017-03-25, 20:56
  #7335
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
Lite ringrostig i forumet. Vad har vi sagt kring rb87? Skall den diskuteras eller inte? Fick igår berättat för mig att delar av den plomberats. Kan någon bekräfta eller dementera detta. Förutsatt att vi då diskuterar denna anläggning

Inga delar plomberade! Däremot har ett tidigare annex gått ur tiden, det älsta av de 3 och de som kanske är mest känt pga en viss dragning av rallysträcka tidigare år.

Vänligen,
Citera
2017-03-25, 22:49
  #7336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergfast
Inga delar plomberade! Däremot har ett tidigare annex gått ur tiden, det älsta av de 3 och de som kanske är mest känt pga en viss dragning av rallysträcka tidigare år.

Vänligen,

Lite lustigt faktiskt när man tittar på youtube klipp från rallyt så ser man stora fyrkantiga tavlor med gul botten och svart ram och där det troligtvis står nåt om militärt område / skyddsobjekt (lite suddigt o se exakt men skylten känner man igen). Tror det var fr SS19.
Citera
2017-03-26, 10:09
  #7337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Lite lustigt faktiskt när man tittar på youtube klipp från rallyt så ser man stora fyrkantiga tavlor med gul botten och svart ram och där det troligtvis står nåt om militärt område / skyddsobjekt (lite suddigt o se exakt men skylten känner man igen). Tror det var fr SS19.

Ja, det var SS 19 Striberg 2013.
Jag har Roadbook kvar men jag minns inga gula skyltar.

Jag har kollat på YouTube och där ser man 1:05 in en guling.
https://www.youtube.com/watch?v=hkftAxb5lL4 Det är Ola Stokka som kör.

1:16 in på denna där Peter Sjögren kör ser man en gul.
https://www.youtube.com/watch?v=wI5VwmoKz7o

Det var väl vid Hulta Gruvor någonstans.
__________________
Senast redigerad av Kawasaki 1500 2017-03-26 kl. 11:06.
Citera
2017-03-26, 11:29
  #7338
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Ja, det var SS 19 Striberg 2013.
Jag har Roadbook kvar men jag minns inga gula skyltar.

Jag har kollat på YouTube och där ser man 1:05 in en guling.
https://www.youtube.com/watch?v=hkftAxb5lL4 Det är Ola Stokka som kör.

1:16 in på denna där Peter Sjögren kör ser man en gul.
https://www.youtube.com/watch?v=wI5VwmoKz7o

Det var väl vid Hulta Gruvor någonstans.

Är detta verkligen den omnämnda platsen? Jag tycker mig inte känna igen sträckningen... Kan vara så att dom åker fram andra hållet mot vissa andra tävlingar.

https://www.youtube.com/watch?v=nu-GeMEMmiM

I detta klipp passeras den nu mera avvecklade platsen vid ungefär 1:26
Citera
2017-03-26, 13:07
  #7339
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Ja, det var SS 19 Striberg 2013.
Jag har Roadbook kvar men jag minns inga gula skyltar.

Jag har kollat på YouTube och där ser man 1:05 in en guling.
https://www.youtube.com/watch?v=hkftAxb5lL4 Det är Ola Stokka som kör.

1:16 in på denna där Peter Sjögren kör ser man en gul.
https://www.youtube.com/watch?v=wI5VwmoKz7o

Det var väl vid Hulta Gruvor någonstans.

Det är de gula skyltarna runt Noras vattentäkt i Striberg man ser. Turen går från Ringshyttan via Fåsjöhyttehäll till Born.
Citera
2017-03-26, 13:24
  #7340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Det är de gula skyltarna runt Noras vattentäkt i Striberg man ser. Turen går från Ringshyttan via Fåsjöhyttehäll till Born.


Det är säkert så.
Som ja sa, jag hann aldrig se några gula skyltar och efter tävling vet man knappt var man varit.
Jag gick på MPaskas inlägg 7336 och plockade fram Roadbooken som jag sparat från MSR 2013 då vi startade från Karlstad.
Citera
2017-03-26, 13:54
  #7341
Medlem
Nu blir jag förvirrad. Pratar vi inte om olika ställen här? Den viktiga platsen som nu läggs ned var väl vanligtvis på SS19, tror den hade ett annat nummer detta år, och gick i stort sett från Brushöjden söderut, man kör söder om Dalkarlsjön och sedan avslutas sträckan nära Lesjöfors. En bit in på sträckan kör man förbi Lad**********.

Dat är väl inte sträckan kring Striberg som det gäller? Eller har jag blandat ihop något?
Citera
2017-03-26, 17:28
  #7342
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adout
Nu blir jag förvirrad. Pratar vi inte om olika ställen här? Den viktiga platsen som nu läggs ned var väl vanligtvis på SS19, tror den hade ett annat nummer detta år, och gick i stort sett från Brushöjden söderut, man kör söder om Dalkarlsjön och sedan avslutas sträckan nära Lesjöfors. En bit in på sträckan kör man förbi Lad**********.

Dat är väl inte sträckan kring Striberg som det gäller? Eller har jag blandat ihop något?

Det är två olika ställen. Det avvecklade annexet ligger inte i närheten av Striberg.
Citera
2017-03-26, 20:24
  #7343
Medlem
Tack! Jag känner till annexet vid SS19 och tyckte det lät konstigt med Striberg för denna anläggning. Vad är det som ligger på denna sträcka vid Srtiberg cirkus 10 km öst om Gr*********? Jag måste ha missat det. PM ok om man inte vill skriva i tråden.
Citera
2017-03-26, 22:13
  #7344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Det är säkert så.
Som ja sa, jag hann aldrig se några gula skyltar och efter tävling vet man knappt var man varit.
Jag gick på MPaskas inlägg 7336 och plockade fram Roadbooken som jag sparat från MSR 2013 då vi startade från Karlstad.

Jag menade nog sträckan utanför Lesjöfors. Årtalet kommer jag inte ihåg, men är inte sträckorna ung samma från år till år?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback