Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 12:51
  #2497
Medlem
justonefix124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) TM gillar saker som är glassiga som båt och märkeskläder. Det här är vad TM försöker eftersträva, https://m.youtube.com/watch?v=OtBSPugMWFI egen brygga, grill, båt kläder.

2) Att åka till Florens låter som kultur-medelklass för mig.

Du har missat hur TM har definierats i denna tråd. Det handlar inte så mycket om "nyrik" och smaklös övre medelklass.
Just wannabe kultur-medelklass är en rätt bra TM-definition.
TM tittar givetvis på kulturnyheterna men har aldrig tid/lust att konsumera kulturen det pratas om.
Iväg med dig och jiddra i överklasstrådarna och PMa för i helvete länk tll dina bilder.
Citera
2017-03-24, 12:55
  #2498
Medlem
justonefix124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Men det handlar inte om bryggan i sig det är brygga + sån där stor grill + båt kläder + vin + bjudning utanför huset (det brukar vara på altanen oftast, jag vet inte om brygga är samma eller en variant på det) det är som ett garden party för TM människor.

2) Tänk på kombinationen av skumpa och hummer det är klassisk TM.

Du verkar snacka om den ekonomiska överklassen. Johan Rheborgs karaktär i solsidan är inte medelklass. Han är överklass om än inte den "riiiiktiga överklassen".
Citera
2017-03-24, 13:57
  #2499
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Men det handlar inte om bryggan i sig det är brygga + sån där stor grill + båt kläder + vin + bjudning utanför huset (det brukar vara på altanen oftast, jag vet inte om brygga är samma eller en variant på det) det är som ett garden party för TM människor.

2) Tänk på kombinationen av skumpa och hummer det är klassisk TM.
Du har konstiga liknelser som är helt ologiska. Lika ologiska som dina resonemang och slutsatser.
Citera
2017-03-24, 14:34
  #2500
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justonefix124
Du har inte mycket erfarenhet av TM kanske? Känner du några som skippar sol, hetta och bad och i stället åker till Florens?

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det beror ju på umgängeskrets. Jag har vänner, bekanta och kollegor som besöker vingårdar, ölbryggerier etc. Inget konstigt i det. Jag är arbetarklass och har pga mitt ölintresse besökt flera bryggerier i bla Belgien och Holland.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast TM vet om att Kanarieöarna ses som Svensson, och därför reser de inte dit. Eller gör de det, så skryter de inte om just det. De skryter om den resan de gjorde till Nice, Toscana eller Florens. Eller någon känd operafestival.



Okej. Jag har kanske inte så mycket erfarenhet av dessa personer och måste dessutom ha missuppfattat TS.
Med medelklassfenomen så utgick jag från att det är vad människor brukar göra som är medelklass. T.ex. åka till Kanarieöarna.
Jag känner inga som hade skitit i att åka till Sydamerika för att åka till en vingård i Frankrike.



//Siegestor
Citera
2017-03-24, 14:47
  #2501
Medlem
insectqueens avatar
Att inbilla sig att man inte är alkis för att man dricker dyra viner och sitter och diskuterar druvsorter och årgångar hit och dit. "Vinintresse" och "livsnjutare" my ass.
Citera
2017-03-24, 15:22
  #2502
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justonefix124
Du har missat hur TM har definierats i denna tråd. Det handlar inte så mycket om "nyrik" och smaklös övre medelklass.
Just wannabe kultur-medelklass är en rätt bra TM-definition.
TM tittar givetvis på kulturnyheterna men har aldrig tid/lust att konsumera kulturen det pratas om.
Iväg med dig och jiddra i överklasstrådarna och PMa för i helvete länk tll dina bilder.

1) Jag trodde att TM är "up and coming" medelklass. Tänk budget-stekare. "Moet männen" kallar jag dem.

2) Bilderna kommer jag ska bara ladda upp dem på en annan host.

Citat:
Ursprungligen postat av justonefix124
Du verkar snacka om den ekonomiska överklassen. Johan Rheborgs karaktär i solsidan är inte medelklass. Han är överklass om än inte den "riiiiktiga överklassen".

1) Ekonomisk överklass är som att säga ekonomisk svensk for the record.

2) Jag trodde att tandläkaren i Solsidan är Svensson och att Fredrik är TM med högre inkomst.

3) Kan nån länka till videos som visar vad ni menar?
Citera
2017-03-24, 16:30
  #2503
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Okej. Jag har kanske inte så mycket erfarenhet av dessa personer och måste dessutom ha missuppfattat TS.
Med medelklassfenomen så utgick jag från att det är vad människor brukar göra som är medelklass. T.ex. åka till Kanarieöarna.
Jag känner inga som hade skitit i att åka till Sydamerika för att åka till en vingård i Frankrike.



//Siegestor

Sydamerika?
Citera
2017-03-24, 16:42
  #2504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sydamerika?

Ja eller vilket land som helst. Det var bara en liten del i min text och poängen var att jag uppenbarligen har missuppfattat vad denna tråden handlar om.



//Siegestor
Citera
2017-03-25, 04:46
  #2505
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Att inbilla sig att man inte är alkis för att man dricker dyra viner och sitter och diskuterar druvsorter och årgångar hit och dit. "Vinintresse" och "livsnjutare" my ass.
Klart man kan vara alkis och ha ett intresse för viner, druvor, årgångat, hantverksöl osv. Vem har påstått något annat?
Citera
2017-03-25, 08:25
  #2506
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Att inbilla sig att man inte är alkis för att man dricker dyra viner och sitter och diskuterar druvsorter och årgångar hit och dit. "Vinintresse" och "livsnjutare" my ass.

Känner du själv många som är alkoholister som håller på så? Det gör inte jag. Möjligen någon enstaka. Men den typiske alkoholisten (i min erfarenhet) dricker starksprit, ibland blandat med starköl. Visst förekommer det att de dricker vin också, men då brukar de ta det billigaste för att få så mycket procent per krona som möjligt. Men jag ska ge dig så mycket rätt, som att vinintresset KAN vara en inkörsport till alkoholism, om man har det anlaget och den karaktärssvagheten ifrån början. De flesta som har det har dock redan utvecklat sitt beroende, i den ålder då de flesta upptäcker vinvärlden (d.v.s. sällan före 33).
Citera
2017-03-25, 10:51
  #2507
Medlem
insectqueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Känner du själv många som är alkoholister som håller på så? Det gör inte jag. Möjligen någon enstaka. Men den typiske alkoholisten (i min erfarenhet) dricker starksprit, ibland blandat med starköl. Visst förekommer det att de dricker vin också, men då brukar de ta det billigaste för att få så mycket procent per krona som möjligt. Men jag ska ge dig så mycket rätt, som att vinintresset KAN vara en inkörsport till alkoholism, om man har det anlaget och den karaktärssvagheten ifrån början. De flesta som har det har dock redan utvecklat sitt beroende, i den ålder då de flesta upptäcker vinvärlden (d.v.s. sällan före 33).

Jag har själv problem med alkoholmissbruk, är numera nykter dock. Är med på ett forum för folk med alkoholproblem och det är rätt många som kör med vin.
Det finns ju en felaktig bild av hur en alkoholist är, att dom dricker det billigaste, öl och sprit och i ensamhet och visst finns det många sådana men långt i från alla. Det är många som är högpresterande med framgångsrika karriärer och gott om pengar så varför skulle dom sitta och dricka det billigaste?
Flera på forumet har erkänt att dom gömt sig bakom så kallat intresse för vin och ansett att dom inte är som alkisarna på parkbänken för att det dricks fina viner eller fin whisky.
Det är dom jag pratar om.
Citera
2017-03-25, 13:48
  #2508
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Jag har själv problem med alkoholmissbruk, är numera nykter dock. Är med på ett forum för folk med alkoholproblem och det är rätt många som kör med vin.
Det finns ju en felaktig bild av hur en alkoholist är, att dom dricker det billigaste, öl och sprit och i ensamhet och visst finns det många sådana men långt i från alla. Det är många som är högpresterande med framgångsrika karriärer och gott om pengar så varför skulle dom sitta och dricka det billigaste?
Flera på forumet har erkänt att dom gömt sig bakom så kallat intresse för vin och ansett att dom inte är som alkisarna på parkbänken för att det dricks fina viner eller fin whisky.
Det är dom jag pratar om.

OK. Ja, har man så mycket pengar att man har råd med en (två? tre?) 500-kronorsflaskor per dygn, så kanske det kan funka så. En tid. För förr eller senare kan man ju inte hålla kvar masken - och fin-jobbet - längre.
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2017-03-25 kl. 13:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback