24 858 besökare online
1 088 089 medlemmar • 56 837 931 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Kultur & Media Litteratur Egna texter: noveller och lyrik
Svara på ämne
Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 3,78 i medelbetyg (9 röster).
lampros
Medlem
lampross avatar
Härmed en aktuell dikt om en social verklighet. Melodin är baserad på gamla schlagerdängan "La det svinge".

- - -

Lilla Therese J. sågs glida på sin skida,
hon vann alla lopp, var Norges stora hopp.
Men så tog hon en dag ett förbjudet lipgloss,
som var dopingklassat, då gick det inte förstås.

Refr.
Therese Johaug har fått dopingstraff,
hela Norge verkar då få dopingfnatt,
hey-hi-ho, Therese Johaug har fått dopingstraff.

Ja, Therese hon hade nu åkt dit för doping
norska folkets skäl den brast, va inte hel.
Men Therese hon sa, "Jag är en smidig sköning,
inte kan väl en sån som jag göra nåt fel?"

(Refr.)

Ja Therese hon är ju slank, en riktig fräsching,
men det straff hon fått det måste hon ju ta.
Men vi hoppas hon gör comeback i nån tävling
en valkyria som hon, det vill ju alla ha!

(Refr.)

lampros
Medlem
lampross avatar
Nyss var jag i Åsele. Jag lånade ett hus av en bekant, ett snyggt gammalt trähus ett stenkast från stadshuset. Där bodde jag, där levde jag, där donade jag i kreativ yra. Dagarna spenderades med att göra fotomontage.

Jag var också ute och gick. En dag knallade jag ner till Trillen, den gamla nöjesparken nere vid flodkröken.

- - -

Det var en dag i oktober, mild och mulen. Väl nere på detta övergivna nöjesfält, Trillen, gick jag ner till dansbanan. Jag såg på dess öppna utrymme med pyramidformat tak, där inne kan man dansa, det finns till och med en liten scen för musiker. Men jag gick inte in på dansbanan, jag fortsatte ner till stranden. Jag lutade handen mot en tall, skådade ut mot vattnet och såg dess lugna yta -- lugn om än strömmande, sakta flytande fram i sin majestätiska krök. Ångermanälven.

Jag såg tvärs över älven mot ridåer av tallar och framskymtande hus. Jag såg mot norr, följde älvens lopp norrut och anade bron där borta, landsvägsbron.

- - -

Något senare: hemma igen, hemma i mitt lånade hus där i Åsele. Jag irrade genom rum, jag drogs mot ett fönster, såg gyllene gryning. Jag ställde mig vid fönstret, försökte som i ett töcken gripa ljuset, supa in solstrålarna, dagens första. Och där, över bergen, såg jag den bryta fram, solen, dess gyllene skiva. Den belysete mig, bländade mig. Jag insöp solljuset, närde mig av energin direkt.

lampros
Medlem
lampross avatar
Det är dags för ännu en personakt: Hadar P., 35, bildad.

- - -

Det är vi med bildning som bär upp samhället. Vi som har stil, klass, flair.

Och kom ihåg att "bildning" inte är detsamma som "utbildning".

Vi bildade säger inte (som Sahlin) "diktaren Eklöf". Vi vet att han hette "Ekelöf" och det är en väldig skillnad. Det är lösenordet som ger inträde till bildningsklubben. En "shibboleth" som det heter -- googla det, ni som undrar.

Vi bildade vet att språket speglar vårt väsen. Vi vet till exempel när vi sagt något språkligt eller fackmässigt fel och lägger in "rättelse" när vi pratar.

Vi har perspektiv på livet genom vårt grepp om kultur-, litteratur- och allmän historia.

Vi bedömer folk efter deras bokhylla -- om de ens har någon, ty inte ens alla synbarligen bildade typer har alltid en bokhylla att tala om.

Vi ser ner på det som är ointelligent, obildat.

Vi har stil och klass. Vi lägger till exempel inte mackan direkt på bordet; allt ska ha fat. Klädsel: ledig men vårdad. Vi har en varierad exposé på väggen, det måste inte vara originalkonst men det ska vara stil.

Det sista antyder att vi kan bryta regler -- ty vi är smarta -- och då har man tryggheten att bryta en och annan skitregel -- för målet är stil, inre och yttre. Vi är inte ängsliga småborgare som undrar om de "gör rätt".

Vi bildade styrs av intuition och instinkt. Vi som har bildningen inom oss bestämmer vad som är god sed, vi drar upp riktlinjerna för livsstilen i detta land, idag och i morgon.

ivanivan
Medlem
Älskar din personakter.

lampros
Medlem
lampross avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av ivanivan
Älskar din personakter.
Tack. Formen har potential, den går att utveckla verkar det som.

Men nu ska jag posta något annat. Det blir i genren "jargongsnackande typ välkomnar X till sitt hem"...

- - -

Müs Basli, så trevligt, välkommen…! Men Frauke Petry kunde inte komma…? Men det var detsamma. Som jag brukar säga: ”Har man Slanka Fasting hemma har man inget behov av Slinka Fisting...!” Ja sanna mina ord.

Låt mig ta kappan, så där, och stig på vetja, kom in i min lägenhet här vid Gamla templet , fin utsikt över dubbeltornen, nicht wahr? Men det gillar kanske inte du – att se en kyrka – sweating like a whore in church, are we? Eller så är du from som få, ja det kanske du är. Annars då, samma profil som alltid? ”Figur schlank, Arsch prall”? Ja varför inte, får jag se på dig, ja nog är du slank och fast alltid, fattas bara annat, unga fröken. En dam som minsann inte skäms för sig i mässingen…!

Nej nu går jag och sätter på lite grönt te så kan vi göra yoga sen, det blir väl trevligt? Javisst, med dig som är ”einmalig gut” och allt, ja jag säger då det, var så artig, gör mig den äran i denna sociala verklighet.

Svara på ämne
Svara Topp Dela
Du betygsatte det här ämnet: