Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2017-03-24, 13:15
  #7321
Medlem
Man får inget enkelt i denna tråd! Det vet alla som följt den ett tag.

Istället för att säga vad den aktuella anläggningen sannolikt byggdes för så föreslår jag att man läser denna skrift: http://www.fht.nu/Dokument/Flygvapne..._centraler.pdf

Dessutom lär man sig lite nytt kanske om ett sambandssystem som hade stor betydelse i svunnen tid.
Citera
2017-03-24, 13:50
  #7322
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej vägen går inte västerut rakt från anläggningen sett utan kommer upp lite söder ifrån, vid Holmshyttan. Den vägen var bommad förr, vet inte hur det ser ut idag


Jag är banne mig osäker nu, vi gick den vägen upp så jag är inte helt säker på om det var en bom men jag tror inte det. Grinden tvärs över vägen längre fram stänger ju tillräckligt effektivt.
Citera
2017-03-24, 14:01
  #7323
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag är banne mig osäker nu, vi gick den vägen upp så jag är inte helt säker på om det var en bom men jag tror inte det. Grinden tvärs över vägen längre fram stänger ju tillräckligt effektivt.

Vet att vägen användes för att ta sig mellan anläggningarna utan att behöva åka vägen runt Fogdhyttan - Striberg, men den va avstängd för genomfart för allmännheten någonstans mellan Grecken och Holmshyttan. Har för mig det va på Greckensidan till som bommen satt.
Citera
2017-03-24, 15:28
  #7324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Man får inget enkelt i denna tråd! Det vet alla som följt den ett tag.

Istället för att säga vad den aktuella anläggningen sannolikt byggdes för så föreslår jag att man läser denna skrift: http://www.fht.nu/Dokument/Flygvapne..._centraler.pdf

Dessutom lär man sig lite nytt kanske om ett sambandssystem som hade stor betydelse i svunnen tid.

Det är nog här närmast Lillsjön du avser. Mkt intressant i skriften är:
" på CFV avsedda upl utanför Stockholm (underställd C FS I)" som avser förhållandet våren 1944. Då blir man ju intresserad av var det var någonstans...

Gällande Flinten så tyder frånvaron av närskydds kompani på att det kanske inte var den viktigaste platsen. En plutonsstorlek var det som skyddade andra viktiga sambandsobjekt under 60-talet. Jag tippar på utpunkt till grecksåsar. Stora ställen "pratade" aldrig direkt med varandra utan att gå via utpunkter. Så det stämmer så att säga i andra ändan av linan. Närheten till en annan närbelägen knutpunkt i FTN-systemet ligger ju också inom "koaxialkabel"-avstånd så jag gissar på tråd dem emellan.
Citera
2017-03-24, 16:33
  #7325
Medlem
Här tror jag du är fel ute, Achtung, angående F!
Citera
2017-03-24, 17:38
  #7326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Här tror jag du är fel ute, Achtung, angående F!

OK. Jag missupfattade lite i farten. Kombinerat med dåligt minne kanske...
Tycker ändå antennpark av rang saknas?
Citera
2017-03-24, 18:09
  #7327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Anläggningen F eller J

Vart kommer texten i ditt inlägg ifrån?
Citera
2017-03-24, 19:59
  #7328
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickmonkey
Vart kommer texten i ditt inlägg ifrån?

Stab-stab dokumentet.
Citera
2017-03-24, 20:21
  #7329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Stab-stab dokumentet.

Vart hittar man detta dokument? Är det nån som kan dela länk el skicka PM?
Citera
2017-03-24, 20:41
  #7330
Medlem
Nedgrävning av kablar och ledningar, till exempel vattenledningar, sker nog inte sällan längs vägar och skogsvägar. Men ibland kanske man måste gräva rakt genom skog och åker. Sådana sår kan vara synliga häpnadsväckande länge, många år, på flygfoton. Särskilt väl kan sådana spår synas på nyplöjd mark och på kalhyggen.

Om man vill hitta sådana stråk måste man vara lite konspiratoriskt lagd, kisa med ögonen, prova många skalor i kartprogrammet och med svettstänkande energi "vilja" fram spåren i terrängen.

På Google Earth kan man titta på gamla flygfoton (nåja, några år gamla) och jämföra.

Jag tror också att man ibland faktiskt märker ut kablar i terrängen med små skyltar, och om det rör vattenledningar kan det finnas brunnar eller andra tecken. Brunnar kan det också finnas om det är någorlunda nylagda teleledningar.
Citera
2017-03-25, 07:14
  #7331
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
OK. Jag missupfattade lite i farten. Kombinerat med dåligt minne kanske...
Tycker ändå antennpark av rang saknas?
Varför svarar du inte när jag citerar dig? Jag är mycket besviken på ditt beteende.
Citera
2017-03-25, 08:56
  #7332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Varför svarar du inte när jag citerar dig? Jag är mycket besviken på ditt beteende.
Oj, det var inte meningen. Tittar bara in här lite sporadiskt då och då mellan varven.
Trodde Grischnaks efterföljande inlägg klargjorde att det är vägen mellan Holmshyttan i öster och Norra Ötorpet i väster vid sjön Grecken, jag avsåg byggdes i samband med bunkerbyggandet. Återfinns heller inte på lantmäteriets webbtjänst "Historiska Kartor" utgivet 1956 som sannolikt bygger på ett (retucherat?) flygfoto taget några år tidigare. Vägen är namngedd som "Svartahålsvägen" på hitta.se och existerade som liten virkes-/ skogsväg i sin östra del när kartan gjordes.
https://etjanster.lantmateriet.se/hi...38&archive=RAK

https://www.hitta.se/kartan!~59.5853.../tr!i=J8bi7SjE

Ang betongverket som ställdes upp i Stadra så är det vad folk i trakten berättat för mig. Det finns ett otroligt sug efter landets gamla historia ute i stugorna.

Den här delen av Bergslagen där Zonen kom att förläggas, var välkänd i kungliga kretsar långt före bunkerperioden. Gustaf V som dog 1950 jagade intill sin död i området ungefär vartannat år där och vartannat år på Hunneberg har jag för mig. Han bodde under jakterna i flera herrgårdar och färdades oftast i sin egen bil men ibland kom han också i sin järnvägsvagn "Kungavagnen" som ofta parkerats på ett litet stickspår till metallindustrin i Garphyttan. Nära till hands att rulla in i Tomta/Hallsberg med vagnen under krigstillstånd. Därinne skall hans namnteckning finnas målad på väggen.

Förutom på en gård någonstans söder om Riddarhyttan, har han också jagat rakt inne i Zonen:
Gravendals herrgård -Herrgården har även haft kungligt besök, då kung Gustaf V besökte herrgården årligen för älgjakt mellan 1943 och 1947. På den så kallade kungastenen finns hans namnteckning inristad med de fem årtalen.
https://www.svd.se/fynda-en-herrgard...agade-gustaf-v

http://kartor.eniro.se/?c=60.061414,...avendal%22;geo
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback