Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
2017-03-22, 04:36
  #193
Medlem
lampross avatar
Nyss var jag i Åsele. Jag lånade ett hus av en bekant, ett snyggt gammalt trähus ett stenkast från stadshuset. Där bodde jag, där levde jag, där donade jag i kreativ yra. Dagarna spenderades med att göra fotomontage.

Jag var också ute och gick. En dag knallade jag ner till Trillen, den gamla nöjesparken nere vid flodkröken.

- - -

Det var en dag i oktober, mild och mulen. Väl nere på detta övergivna nöjesfält, Trillen, gick jag ner till dansbanan. Jag såg på dess öppna utrymme med pyramidformat tak, där inne kan man dansa, det finns till och med en liten scen för musiker. Men jag gick inte in på dansbanan, jag fortsatte ner till stranden. Jag lutade handen mot en tall, skådade ut mot vattnet och såg dess lugna yta -- lugn om än strömmande, sakta flytande fram i sin majestätiska krök. Ångermanälven.

Jag såg tvärs över älven mot ridåer av tallar och framskymtande hus. Jag såg mot norr, följde älvens lopp norrut och anade bron där borta, landsvägsbron.

- - -

Något senare: hemma igen, hemma i mitt lånade hus där i Åsele. Jag irrade genom rum, jag drogs mot ett fönster, såg gyllene gryning. Jag ställde mig vid fönstret, försökte som i ett töcken gripa ljuset, supa in solstrålarna, dagens första. Och där, över bergen, såg jag den bryta fram, solen, dess gyllene skiva. Den belysete mig, bländade mig. Jag insöp solljuset, närde mig av energin direkt.
Citera
2017-03-23, 06:07
  #194
Medlem
lampross avatar
Det är dags för ännu en personakt: Hadar P., 35, bildad.

- - -

Det är vi med bildning som bär upp samhället. Vi som har stil, klass, flair.

Och kom ihåg att "bildning" inte är detsamma som "utbildning".

Vi bildade säger inte (som Sahlin) "diktaren Eklöf". Vi vet att han hette "Ekelöf" och det är en väldig skillnad. Det är lösenordet som ger inträde till bildningsklubben. En "shibboleth" som det heter -- googla det, ni som undrar.

Vi bildade vet att språket speglar vårt väsen. Vi vet till exempel när vi sagt något språkligt eller fackmässigt fel och lägger in "rättelse" när vi pratar.

Vi har perspektiv på livet genom vårt grepp om kultur-, litteratur- och allmän historia.

Vi bedömer folk efter deras bokhylla -- om de ens har någon, ty inte ens alla synbarligen bildade typer har alltid en bokhylla att tala om.

Vi ser ner på det som är ointelligent, obildat.

Vi har stil och klass. Vi lägger till exempel inte mackan direkt på bordet; allt ska ha fat. Klädsel: ledig men vårdad. Vi har en varierad exposé på väggen, det måste inte vara originalkonst men det ska vara stil.

Det sista antyder att vi kan bryta regler -- ty vi är smarta -- och då har man tryggheten att bryta en och annan skitregel -- för målet är stil, inre och yttre. Vi är inte ängsliga småborgare som undrar om de "gör rätt".

Vi bildade styrs av intuition och instinkt. Vi som har bildningen inom oss bestämmer vad som är god sed, vi drar upp riktlinjerna för livsstilen i detta land, idag och i morgon.
Citera
2017-03-24, 20:37
  #195
Medlem
Älskar din personakter.
Citera
2017-03-25, 04:42
  #196
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Älskar din personakter.
Tack. Formen har potential, den går att utveckla verkar det som.

Men nu ska jag posta något annat. Det blir i genren "jargongsnackande typ välkomnar X till sitt hem"...

- - -

Müs Basli, så trevligt, välkommen…! Men Frauke Petry kunde inte komma…? Men det var detsamma. Som jag brukar säga: ”Har man Slanka Fasting hemma har man inget behov av Slinka Fisting...!” Ja sanna mina ord.

Låt mig ta kappan, så där, och stig på vetja, kom in i min lägenhet här vid Gamla templet , fin utsikt över dubbeltornen, nicht wahr? Men det gillar kanske inte du – att se en kyrka – sweating like a whore in church, are we? Eller så är du from som få, ja det kanske du är. Annars då, samma profil som alltid? ”Figur schlank, Arsch prall”? Ja varför inte, får jag se på dig, ja nog är du slank och fast alltid, fattas bara annat, unga fröken. En dam som minsann inte skäms för sig i mässingen…!

Nej nu går jag och sätter på lite grönt te så kan vi göra yoga sen, det blir väl trevligt? Javisst, med dig som är ”einmalig gut” och allt, ja jag säger då det, var så artig, gör mig den äran i denna sociala verklighet.
Citera
2017-03-27, 06:47
  #197
Medlem
lampross avatar
Ännu en dag i livets kaducé,
ännu en dag som Frauke Petrys koryfé.

Bilar brusar på storgatsstråket,
undrar om Ingemar klarar första åket.

Dags för en paus, ta lite cikoria,
jag vet en del om Sveriges historia.

Koltratsen är här, den sjunger i skon,
nu ska jag glida bort i dimman på mon.
Citera
2017-03-27, 17:16
  #198
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Ännu en dag i livets kaducé,
ännu en dag som Frauke Petrys koryfé.

Bilar brusar på storgatsstråket,
undrar om Ingemar klarar första åket.

Dags för en paus, ta lite cikoria,
jag vet en del om Sveriges historia.

Koltratsen är här, den sjunger i skon,
nu ska jag glida bort i dimman på mon.
Den var lite gullig om jag får uttrycka mig så😉
Citera
2017-03-28, 04:10
  #199
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Den var lite gullig om jag får uttrycka mig så😉
Att någon gillar en spontandikt som denna glädjer mig; tack!

Nu över till dagens program. Det blir en prosadikt kallad Solarium.

- - -


1.

Jag går och tänker på Solarium dessa dagar, ett kraftfält för nya drömmar. Där är det alltid sol, där ekar sången i valven, där serveras drickan sval och lättrinnande på krog och café.

Solarium är en märklig stad, en prosapoetisk korsväg mellan begripligt och obegripligt. Ungefär som att tala om kondensstrimmor i skyn, baljfästare och lagringsplattor, g-strängar och rollodexar -- med andra ord, på ytan obegripligt men med en gåtfull klang -- en klang och melodi som låter ana att här finns något, det måste bara tillåtas växa till sig först.

Eller som Jünger sa: "Här finns satser som ännu inte är helt sanna, men en dunkel ordning bygger upp dem till verklighet."

Så jag bjuder er att följa mig djupare in i Solariums labyrint, bland dess gator och gränder, tempel och trädgårdar, tecknat i visioner som den av en rundgubbe i guldmask, ståendes på en terrass och spanandes ut över ökennejden.

Samtidigt sitter Melina och plinkar på en gitarr, ser ut över en trädgård och betraktar solen genom trädens lövverk. Vatten porlar, rosor hänger, och köksan sjunger en sång om rödlackade frackar.



2.

Bin surrar, vatten rinner i raka rännor, stockrosor dinglar och kokerellan sjunger i skyn.

... guldgubbe framför guldmask, en smal man framför en fet, allt i en obskyr kammare, en oubliett med ljus från höga gluggar à la bandstolsverket på Trypiga...

Solarium och mörkret, från mörker mot ljus: till Solarium. Viljan för oss till ljuset, till stenstad med glittrande parker i purlande porl.



3.

Vi flockas på torget i Solarium, ser skojiga gubbar i lustiga hattar; filmvisning i rosettfönster, kristallogram i sommarnatten. Och i vimlet denna replik:

"Klarar du... eh... natten...? Eller behöver du ett kött för natten...?"

En sinnlig fråga, ställd av en liderlig sälle.
__________________
Senast redigerad av lampros 2017-03-28 kl. 04:35.
Citera
2017-04-04, 12:12
  #200
Medlem
lampross avatar
Nej men se Slinka Fasting...! Och mockaskorna har hon på sig. Och hennes hobby är att dansa jazz. Ja jag säger då det, unga fröken. Mitt på blanka förmiddagen. Kors i allsin dar. Och lagt kort ligger och stormen blåser upp. Ja min själ, ridån går upp; nu blir det Shivadans i dimensionen, det kan jag lova -- astralkrig -- psykologiskt krig -- propagandakrig -- men stå rustad då för tjyven, sitt inte där som en levande måltavla mitt i ingenmansland. Nej säg upp DN bara, stäng av TV:n och vet vem fienden är. MSM ja, så e de ju, det vet ju alla. Sanna mina ord. Slåss för frihet 24/7, i sömn och vaka. Så vinner vi kulturkriget. Men stå inte där i farstun, kom in på en kopp socker vet ja, eller saft och smörgås och så lite rå vitkål på sidan, smaskigt som rå morot, de e de ju. Fattas bara annat.
Citera
2017-04-06, 18:27
  #201
Medlem
lampross avatar
Nej men se Missan Guckusko, så hon är på besök i Antropolis...? Vad förskaffar oss den äran...? Tar sig tid att bese vår lilla stad här vid Mukden-bukten. Ja var så artig och se dig omkring, strandpromenaderna är mycket fina...

Men stå inte där som ett fån, kom in på lite kallt te, det smakar bra även kallt, det vet du väl -- för kallt kaffe är något annat det, ja jösses Amalia, lär ni er inget i skolan nuförtiden...?

Och vilket väder vi fått, jaja, varmt nu men kallare framåt kvällen, framför allt kallare framåt vintern, det är ett tag dit men var beredd säger jag, ha mental beredskap, det måste man ha för allt. Så på med pampuscherna, galoscherna, muddarna och kraftvantarna, fattas bara annat, så där ja, nu står du rustad för alla årets skiften. Men så iväg med dig då, stå inte där som fallen i farstun, här ska ju ta mej tusan firas jul...!
Citera
2017-04-07, 15:03
  #202
Medlem
lampross avatar
Omvärldsanalytiker, bedömare och "de som vet" hävdar att tredje världskriget börjat idag.

Donald Trumps 50-missils-attack mot en syrisk flygbas ska visst vara en tändade gnista för en världsbrand.

Jag vet själv inte om "this is it". Men vad vet jag, en enkel Flashbackpoet, postande mina texter för en begränsad publik.

Men i alla fall, som poet har man ett ansvar att spegla tidsandan. Härmed därför en något reviderad version av en dikt jag tidigare postat, en dikt om apokalyps i vår tid. Revideringarna är av marginellt stilmässig karaktär.

Härmed alltså, Titaniska nejder 2.0.




1.

Sprit och tabletter
trasiga människor
allt går i bitar
världen går under.

Jag är en zombie
en skugga bland skuggor
"happiness I cannot feel
and love to me is so unreal".

Från mörker till mörker
däremellan eld
och tomhet,
eld och rörelse.

Titaniska nejder
Volvo och Beijer
allt är meningslöst
att dö är att dö en smula.

Allt är sjukt --
att sluta tro på det goda
är att bli god --
dyrka rännstenen.

Dåren är kung
kassakvittot poesi
vardagen konst
mitt liv ett epos.




2.

10 döda i Paris, nu går världen under
10 döda i Ankara, nu går världen under
10 döda i Aleppo, nu går världen under...

Friden över Pompeji,
fluffiga moln på drift över ruinerna där skriken
tystnat för evigt. Pompejus Pompejanus,
svavel från skyn och eldstorm över bukten. Vi bjuder upp
till dans i dimensionen, Shiva Natarâja leder
långdansen i ett hav av flammor, Satanspolkan
går och Horgalåten ljuder i natten,
makabra danser till fet mans ära...




3.

Satanspolka – dödsdans – danse macabre –

Orkestern spelar upp.

”Den västerländska kulturens svanesång”.

Dissonanser och harmonier om vartannat,
ett ledmotiv som fulländas, tvärvänds
och körs baklänges.

Det blåser upp till storm:

- ... torrento!
- What’s he saying?
- There’s a storm coming up.
- I know.

(”Terminator I”)

”Bryt ut, efterlängtade oväder!” (Chateaubriand)

Stormavstånd.

Soundtrack till undergången:
satanspolka – dödsdans – danse macabre.




4.

Allt går i bitar
allt brinner upp
allt är meningslöst
jag vill dö.

Den babylonska skökan väntar
med hårdporr och orenhet
Apollyon slipar sin kniv
Avgrundens Ängel kikar
upp ur sin håla och ler
i mjugg över svampmoln
vid horisonten.

Fyra ryttare spränger fram
död och pest, knax och knurg
nu blir det dans i dimensionen,
satanspolka och We Built This
City on Rock n' Roll.





5.

Ta en extra bulle till kaffet
för det är hårda tider nu,
världen går under i kväll...

Allt går i bitar men det är bra säger
spenglerianen, kulturen måste
gå under för sedan uppstår en
ny epok ur askan, en tid av
tro, hopp och viljestyrka --

magiskt uppstår en ny fas
ur den gamla men först måste
det gamla dö, dö som växten i slutet
av sin livscykel, dö som en organism
som levt färdigt, dö som en gamling --

så dö, gamla kultur och återuppstå som
ett nytt hopp, du nya idealkultur, en
värld där den starke är rättvis,
den svage säker och freden bevaras.

Men först: rökmoln vid horisonten,
aska och ruiner, pansar och blod -- ty
endast så uppstår en rosenskimrande
ny gryning, trallala.




6.

De kommer över fälten,
de är här för att ta över,
Morgondagens Kungar
höttande med sina
ROMANER, de där
som de ligger och läser
fram till klockan fem på
morgonen.

De är här för att ta över
med sina blåljusnyheter
och elände, sådan är lagen,
sådant vill folk läsa om,
visioner av att strypa sin
bror i evigheters evighet.

Morgondagens Profeter
talar om pansar och blod
och jordens undergång
ty så står det skrivet,
apokalypsen stundar, vi
ylar i natten i regn av blod
och stål --

och sedan träffas
vi på Trosa konditori
för sexparty med babylonska
skökan och Sara Slick,
galvanisering och
skallgång.




7.

Atomstormen rasar
nuke 'em till they glow,
then shoot 'em in the dark --

och bomba ruinerna igen och igen med
tusenplansräder, dödsfåglar över
våra städer i ett korståg för Intet.

Mitt sinne är en steril
öken, rykande av betongdamm
från en evig trotylstorm.

Apokalypsen rasar och sedan
återstår internet och tomhet.

En järnspira härskande i evighet
och sedan fade away -- på en
strand -- där en radio spelar --
"So Long Ago, So Clear" med
Vangelis -- och himlen är
grå och vågorna svallar in.
Citera
2017-04-10, 09:29
  #203
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Omvärldsanalytiker, bedömare och "de som vet" hävdar att tredje världskriget börjat idag.
Det där skrev jag för tre dagar sedan.

Väldigt lugnt idag för att vara WWIII i så fall.

Men det kanske bara är lugnet före stormen. Snart kommer Shivadansen, atomvirveln, trotyl-tyfonen som trollar iväg oss alla till nästa värld.

Den som lever får se.

Den som dör får se.

Vi lever i vindögat av en isande, råkall vind --
vinden från Hedenhös, vinden från intet,
vinden som blåser mellan världarna,
som rullar. En vind blåser och den smarte
håller upp ett segel mot denna vind för att få
fart, dras upp i luften och segla som en
isjakt i skyn, jagande den omöjliga friheten.

Och sedan träffas vi på Trosa konditori
för skallgång, galvanisering och krymplack.
Citera
2017-04-11, 08:48
  #204
Medlem
lampross avatar
WWIII rasar vidare.

150.000 troop surge på gång i Syrien.

Rent teoretiskt kan USA vinna -- det blir som Irak igen -- men
det blir i så fall en helt poänglös vinst, ännu en seger för
IMPERIET. En ärelös seger, bara ett led i tomgångsmessianismen
som innebär, "starta krig -- sälja vapen -- alstra flyktingar -- driva
antivit politik -- byta ut västerlandets majoritetsbefolkning --
ersätta den med en rotlös kosmopolitisk massa".

Det är hårda tider men nu, just nu måste man metapolitiskt
stå emot detta -- kämpa ideellt -- strida för folkens rätt att
leva -- för varje folk att få leva i sitt ursprungsområde.

Samnationalism -- kamp mot imperiet -- mot dollarimperialism --
mot interventionism -- mot MSM-propaganda.

Folkets kamp är folkets hopp.
__________________
Senast redigerad av lampros 2017-04-11 kl. 08:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback