Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-23, 18:03
  #2161
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast det är väl ändå fler lag med i år än förra året på SM?
Nej.

Eller om man ska nyansera det, på damsidan är det fyra lag fler anmälda än ijfol, men på herrsidan är det istället 6 färre.´

Håller med frankkk, det borde vara bättre. Framförallt som alla juniorer också befinner sig på samma plats, var samma ifjol, då borde det gå att skrapa ihop många lag. Umeå har färre lag i år både på dam- och herrsidan, trots hemmaplan. Kanske otur med sjukdomar (som Sundling) men ändå, klent. Åsarna bara ett lag på herrsidan? Underkänt. Förstalaget från ifjol Lageson-Karlsson hade varit ett alldeles utmärkt lag i år, var ju trea och etta i Falun i helgen och är bra på distans också givet motståndet.

Någon som förresten orkar skapa en eventtråd eller kör vi på den existerande tråden för nationella tävlingar?
2017-03-23, 18:16
  #2162
Medlem
Ostrobothnias avatar
Tvärvändnigen, Flugan öppnar gör fortsatt satsning!.!

https://www.oa.no/ingvild-flugstad-o.../s/5-35-401733
2017-03-23, 18:44
  #2163
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Tvärvändnigen, Flugan öppnar gör fortsatt satsning!.!

https://www.oa.no/ingvild-flugstad-o.../s/5-35-401733
Trevligt. Det vore faktiskt kul om hon fortsätter gå all in med Klaebo-taktiken i sprinten och lyckas få det att fungera.
2017-03-23, 19:42
  #2164
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Hur förklarar man att den 100:e svenskan har ungefär samma poäng (175.76) som de 100:e finskan (170.75) men sen ser det ut såhär:

plats 50: 106.51-129.57
plats 30: 78.62-101.69
plats 15: 52.49-78.88
plats 10: 39.90-72.81

plats 5: 34.28-30.75
plats 1: 4.34-2.37

Bredden (topp 100) och absoluta toppen (topp5) är jämn, Finland något bättre, medan toppbredden 50-10 är brutalt mycket bättre i Sverige.

Landslagsverksamheten och klubbverksamheten ganska jämbördiga medan skidgymnasie och juniorlandslagsverksamheten är mycket bättre i Sverige?

Finskorna verkar ha en liten nackdel med färre FIS lopp (fler finskor än svenskor som inte kommer upp över 5 lopp). Men detta är nog inget som förklarar dens stora skillnaden i toppbredd, den 20:e svenskan är bättre än den 20:e finskan om de skulle tävla mot varandra.

Vet du vad det är för skillnad på juniorverksamheten i Finland jämfört Sverige? Vad kan göras bättre i Finland?

Annars är det skrämmande likt de svenska herrarna. Förlorade årgångar? Finska damerna har alltid varit starka, förutom en svacka slutet av 90-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det har man ju också sett i skandinaviska cupen att den svenska toppbredden är betydligt bättre.

Jag la till Norge och Ryssland också för att få lite mer att jämföra med

(Norge – Ryssland – Sverige – Finland)
Plats 100: 129.57 – 129.68 – 175.76 – 170.75
Plats 50: 93.60 – 85.58 – 106.51 – 129.57
Plats 30: 73.01 – 71.94 – 78.62 – 101.69
Plats 15: 44.94 – 56.92 – 52.49 – 78.88
Plats 10: 39.79 - 50.59 – 39.90 – 72.81
Plats 5: 18.63 – 42.84 – 34.28 – 30.75
Plats 1: 0.00 – 18.47 – 4.24 - 2.37

Norge och Ryssland har ju mycket bättre bredd än både Sverige och Finland vilket knappast kommer som någon överraskning, men ju lägre platssiffran blir desto mer minskar gapet Sverige har ned till Norge och Ryssland. Vid platssiffra 15 har Sverige gått om Ryssland och vid platssiffra 10 är den svenska bredden lika bra som den norska. Den absoluta toppen i Sverige är dock tunnare än den norska medan den absoluta toppen i Ryssland är riktigt svag.

Intressanta siffror helt klart. Ger en god hint om vad som gäller för närvarande även om man får ta siffrorna med en nypa salt. Speciellt i juniorsammanhang där de enbart i princip bara tävlar mot nationskollegor. Masstarter ger också en skev bild, vilket vi såg bl a i Quebecs masstart på herrsidan där hela 22st var under 14 fis-punkter. På VMs intervallstart 15km fick Besse 15 punkter för sin 4e plats. Något skev fördelning.

Florerar en del okända namn på FIS-poäng listan, på 139e plats återfinns Loic Guigonnet. Han var uppe och vände på 84e plats i början av säsongen. Ett namn jag aldrig har hört talas om.
2017-03-23, 20:26
  #2165
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Någon som förresten orkar skapa en eventtråd eller kör vi på den existerande tråden för nationella tävlingar?

Jag har fixat en eventtråd här (FB) Skid-SM 2017 del 2 och Scandic Cup säsongsavslutning. Blir lite lättare med länkar och så med en egen tråd och det kan ju förväntas vara ganska stort intresse för lördagens tre- och femmil.
2017-03-23, 21:25
  #2166
Medlem
rainbowias avatar
Stafettspekulationer.

Vi kan ta lite damsnack för skojs skull. Norge har ett ganska starkt lag som vi alla vet och vem vet kanske Johaug är tillbaks redan till OS. Sista ordet är inte sagt där. Men nu till det roliga, Norge ska utmanas mer än bara i fantasin och med det så blir det nu tillåtit att ställa upp med ett "dreamteam" för att en gång för alla sätta de rödklädda på plats.

______________________________
Några förslag:

Kowalczyk-Pärmäkoski-Kalla-Stina

Niskanen-Kalla-Nathalie-Diggins

Kowalczyk-Kalla-Diggins-Stina

Stina-Pärmäkoski-Kalla-Diggins

Saarinen-Kalla-Fessel-Stina

Haag-Kowalczyk-Nathalie-Stina

Niskanen-Stina-Diggins-Kalla
______________________________
Andra alternativ? Vilken formation är er favorit?
2017-03-23, 21:49
  #2167
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Stafettspekulationer.
Andra alternativ? Vilken formation är er favorit?

Pärmäkoski - Kalla - Diggins - Nilsson

Det känns som en rätt vass uppställning.
2017-03-23, 22:17
  #2168
Medlem
Känns rätt solklart vilket lag jag hade tagit ut:

Pärmäkoski Kalla Diggins Nilsson lag 1

Sedan ett lag med mer rutin:

Saarinen Kowalczyk Tchekaleva Fessel

Ett lag med yngre:

Carl Stadlober Faehndrich Von siebentha

o ett svenskt lag

Falk Haag Ebba Ida
2017-03-23, 22:56
  #2169
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Pärmäkoski - Kalla - Diggins - Nilsson

Det känns som en rätt vass uppställning.

Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Känns rätt solklart vilket lag jag hade tagit ut:

Pärmäkoski Kalla Diggins Nilsson lag 1

Sedan ett lag med mer rutin:

Saarinen Kowalczyk Tchekaleva Fessel

Ett lag med yngre:

Carl Stadlober Faehndrich Von siebentha

o ett svenskt lag

Falk Haag Ebba Ida

Ja, ett riktigt vasst förstalag får jag säg. Åkstarkt till tusen på de klassiska, snacka om att spräcka fältet direkt. Stina hinner ta en flagga på upploppet

I det svenska laget hade jag nog bytt ut Ida mot Jonna.

A-laget tar guld. Norge silver får man förmoda, men vem tar brons? Carl är ju så jäkla ostabil. Och Nathalie måste ju bara ta tredjesträckan. Annars jämnt möte på andra mellan Haag och Stadlober.
2017-03-23, 23:02
  #2170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ja, ett riktigt vasst förstalag får jag säg. Åkstarkt till tusen på de klassiska, snacka om att spräcka fältet direkt. Stina hinner ta en flagga på upploppet

I det svenska laget hade jag nog bytt ut Ida mot Jonna.

A-laget tar guld. Norge silver får man förmoda, men vem tar brons? Carl är ju så jäkla ostabil. Och Nathalie måste ju bara ta tredjesträckan. Annars jämnt möte på andra mellan Haag och Stadlober.

Jonna känns vågat Ida på korta lopp i fritt brukar kunna vara rätt säker... Carl måste väl lyfta snart börja året bra så kapacitet har hon ju Faehndrich är en galen chansning helt klart man jag tror hon kommer lyfta sig nästa år rejält och sista är bättre för henne åxå
__________________
Senast redigerad av Johanhaa 2017-03-23 kl. 23:06.
2017-03-23, 23:10
  #2171
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Jonna känns vågat Ida på korta lopp i fritt brukar kunna vara rätt säker... Carl måste väl lyfta snart börja året bra så kapacitet har hon ju Faehndrich är en galen chansning helt klart man jag tror hon kommer lyfta sig nästa år rejält

Får bara Jonna vara frisk så tror jag hon är bättre avslutare än Ida på OS. Falk är klockren på första, åtminstone om Ida tar sista enligt din uttagning. Jonna skulle isf kunna köra i unga laget? Hennig kanske också tar ytterligare steg framåt nästa år. Förresten, ska Saarinen satsa vidare efter denna säsong?
2017-03-23, 23:21
  #2172
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Stafettspekulationer.

Vi kan ta lite damsnack för skojs skull. Norge har ett ganska starkt lag som vi alla vet och vem vet kanske Johaug är tillbaks redan till OS. Sista ordet är inte sagt där. Men nu till det roliga, Norge ska utmanas mer än bara i fantasin och med det så blir det nu tillåtit att ställa upp med ett "dreamteam" för att en gång för alla sätta de rödklädda på plats.

Det jobbiga är ju att oavsett vilket lag "övriga världen" ställt upp med så hade Norge vunnit likt förbannat, det helt avgörande är ju att Björgen för närvarande tävlar i ett parallellt universum än övriga och skulle krossat vem som helst på slutsträckan.

Tråkigt svar, jag vet. Men sant.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback