Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-23, 06:20
  #2497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo så känner jag till, men HD har väl inte värderat om den värdering HovR gjorde på samma kända fakta? Förutsättningen för resningsgrund innefattar att det efter rättegång framkommer att beviset inte är riktigt eller vittnesutsagan falsk. Det är ju inte så att HD på något sätt kan uttala sig på någon generell allmängiltig grund kan påstå att kriminella narkomaner alltid ljuger om allt och rent allmänt skulle kunna exkludera dessa kategorier som vittnen. Grunden för resning i det specifika fallet enligt p. 3 måste vara att man vet att vittnet ljög i det specifika fallet och att detta blivit känt efteråt.


Resningen beviljas på grund av dels att mastuppkopplingar visar att han inte var i Kalamark när han påstod dels för att han nu många år senare ändrat sin vittnesutsaga på flera punkter.
Citera
2017-03-23, 06:36
  #2498
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ur resningsbeslutet:
"Ansökningen om resning ska därför bifallas med stöd av tilläggsregeln i 58 kap. 2 § 4 rättegångsbalken i fråga om ansvar för mord och grovt rån, skadestånd samt påföljd."

Då är det alltså bevisning som skulle kunna talat till hans förmån som framkommit efter domen och inte fråga om en omvärdering av vad som företogs i huvudförhandlingen?
Citera
2017-03-23, 06:40
  #2499
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Degos hit. Degos dit.
Om man ska ta dig seriöst, får du bli mer seriös när du skriver och inte hålla med sådant trams!
Just nu är du precis som "Lago" när han försvarar Mats Alm - helt jävla oseriös!

Varför inte kalla något vid hans eller hennes rätta namn? Det är väl bara i Sverige som en spade ska kallas något annat än en spade.
Citera
2017-03-23, 06:42
  #2500
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Resningen beviljas på grund av dels att mastuppkopplingar visar att han inte var i Kalamark när han påstod dels för att han nu många år senare ändrat sin vittnesutsaga på flera punkter.

Det där förstår jag inte riktigt. Hur kan mastuppkopplingar visa var någon är såvitt man inte säkert vet att någon bär sin telefon med sig? Nuförtiden gör väl de flesta det, bär med sig telefonen i tid och otid men det skulle väl kunna tänkas att man inte bär med sig den jämt.
Citera
2017-03-23, 07:13
  #2501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det där förstår jag inte riktigt. Hur kan mastuppkopplingar visa var någon är såvitt man inte säkert vet att någon bär sin telefon med sig? Nuförtiden gör väl de flesta det, bär med sig telefonen i tid och otid men det skulle väl kunna tänkas att man inte bär med sig den jämt.

"Visar" var för ett kategoriskt uttryck från min sida!

Jag har inte granskat telefonlistorna men som jag uppfattat det har vittnet talat i telefon och mastuppkopplingar har genom KTH:s experter analyserats (efter det att domen i hovrätten vunnit laga kraft) och det har då visat sig att vad vittnet påstått inte stämmer. Mastuppkopplingar och telefonsamtal kan visa hur telefonen förflyttats, i och för sig kan ju någon annan ha lånat telefonen och åkt runt med den. Men då telefonsamtal skett till vittnets bekanta är det kanske mest sannolikt att det är just vittnet som haft med sig sin egen telefon.

Jag tror att den så kallade "avvärjningsresan", är en "rekognoceringsresa" med någon annan än Linna.
__________________
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-03-23 kl. 07:16.
Citera
2017-03-23, 08:44
  #2502
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
"Visar" var för ett kategoriskt uttryck från min sida!

Jag har inte granskat telefonlistorna men som jag uppfattat det har vittnet talat i telefon och mastuppkopplingar har genom KTH:s experter analyserats (efter det att domen i hovrätten vunnit laga kraft) och det har då visat sig att vad vittnet påstått inte stämmer. Mastuppkopplingar och telefonsamtal kan visa hur telefonen förflyttats, i och för sig kan ju någon annan ha lånat telefonen och åkt runt med den. Men då telefonsamtal skett till vittnets bekanta är det kanske mest sannolikt att det är just vittnet som haft med sig sin egen telefon.

Jag tror att den så kallade "avvärjningsresan", är en "rekognoceringsresa" med någon annan än Linna.

Njaahaa...
Citera
2017-03-23, 09:22
  #2503
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Då är det alltså bevisning som skulle kunna talat till hans förmån som framkommit efter domen och inte fråga om en omvärdering av vad som företogs i huvudförhandlingen?
Det hovrätten i övre Norrland inte förstod 2005 var att den bevisning som åklagaren lade fram mot Linna i själva verket var bevisning som talade till Linnas fördel. Det fanns alltså aldrig någon bevisning mot Linna, och lyssnar man på ljudupptagningarna från rättegångarna så hör man något som mest liknar en modern variant av en häxprocess. Det kan verka paradoxalt att det nu är Linna som eftersöker bevisningen, och åklagarsidan som tycks ha slarvat bort den, men det är alltså inget vanligt fall det här. När man förstår hur det ligger till inser man att sannolikheten för en ny rättegång mot Linna är mikroskopisk. Åklagaren skulle tvingas stå där och lägga fram bevisning som visade att Kaj Linna är oskyldig till brottet, och den situationen vill han naturligtvis som åklagare inte utsätta sig för. Man kommer antagligen att försöka lösa det här på något annat sätt nu, eftersom varken åklagaren eller hovrätten i övre Norrland har något intresse av att rättsrötan i fallet blottläggs. Kort sagt, det har egentligen aldrig funnits någon bevisning mot Linna.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2017-03-23 kl. 09:35.
Citera
2017-03-23, 10:07
  #2504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Och 'Spökplumpen' trollar vidare. Skulle man nu efter tretton år lyckas "hitta" Kaj Linnas DNA på platsen så är det väl också rätt uppenbart att uppmärksamheten i så fall främst skulle komma att riktas mot de som hade "hanterat" detta DNA-material, och inte mot Linna. Det finns heller ingen anledning att tro att polisen i Umeå skulle låna ut sig till en svensk version av "Making a murderer". Tvärtom ger chefen för grova brott i Västerbotten ett hederligt intryck, och verkar inte vara typen som myglar och vägrar att låta sig intervjuas. Den är nog bara att konstatera att den nordliga gränsen för rättssäkerheten går någonstans mellan Umeå och Luleå, och det är inte en slump att Umeåpolisen nu har fått ta över den här utredningen.

Förr: http://www.dn.se/nyheter/sverige/dna...ls-i-mordfall/
Nu: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/nor...alamarksmordet

Tror nog inte "gränsen" går vid Umeå tyvärr. Olle är nog kompetent men man måste komma ihåg att det är åklagaren som bestämmer vilka som förhörs, vilka frågor som ska ställas och inte minst, vad som ska slängas i slasken.

För 2 år sedan så kritiserade hovrätten en väldigt dålig förundersökning som var gjord av just Umeåpolisen och åklagare Stina Westman.
__________________
Senast redigerad av Mummydearest 2017-03-23 kl. 10:55.
Citera
2017-03-23, 11:28
  #2505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det hovrätten i övre Norrland inte förstod 2005 var att den bevisning som åklagaren lade fram mot Linna i själva verket var bevisning som talade till Linnas fördel. Det fanns alltså aldrig någon bevisning mot Linna, och lyssnar man på ljudupptagningarna från rättegångarna så hör man något som mest liknar en modern variant av en häxprocess. Det kan verka paradoxalt att det nu är Linna som eftersöker bevisningen, och åklagarsidan som tycks ha slarvat bort den, men det är alltså inget vanligt fall det här. När man förstår hur det ligger till inser man att sannolikheten för en ny rättegång mot Linna är mikroskopisk. Åklagaren skulle tvingas stå där och lägga fram bevisning som visade att Kaj Linna är oskyldig till brottet, och den situationen vill han naturligtvis som åklagare inte utsätta sig för. Man kommer antagligen att försöka lösa det här på något annat sätt nu, eftersom varken åklagaren eller hovrätten i övre Norrland har något intresse av att rättsrötan i fallet blottläggs. Kort sagt, det har egentligen aldrig funnits någon bevisning mot Linna.

Det är nog RÅ som pressar den stackars nya åklagaren, kronvittnet är oanvänbart enligt HD, de försvunna byxorna var aldrig försvunna osv. Glöm heller aldrig att det i en NORMAL rättegång är åklagaren som ska visa att det är ställt utom rimligt tvivel att den åtalade begått gärningen och inte den åtalade som ska visa att han oskyldig. Det löser sig är jag förvissad om...
Citera
2017-03-23, 17:30
  #2506
Medlem
Vad är det för material som ska analyseras tekniskt? Och hur?
Citera
2017-03-23, 21:19
  #2507
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
Han dömdes på 80-talet för inbrott. Efter fängelsetiden skaffade han barn och flyttade till en ny miljö. Innan mordet i Kalamark sysslade han enligt åklagaren med pyramidspel. Enligt Linna själv var det Multi level marketing. Det nätverk han var aktiv i hette World Games Inc, sedan får du bilda dig en egen upfattning om dem.

Ok. Av det jag läst om det här fallet framstår Linna som felaktigt dömd. Huruvida han är oskyldig är svårare att säga, men jag lutar åt det. Samtidigt framstår han som en person med en del fuffens för sig.
Citera
2017-03-24, 01:39
  #2508
Medlem
Benzo rus, man tappar vettet, ifall det är han.
Been there, done that.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback