27 189 besökare online
1 087 715 medlemmar • 56 824 346 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Kultur & Media Musik Musik: listor, rekommendationer och omröstningar
Svara på ämne
Ämnesverktyg
gitarrplonk
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Också en av de absolut bästa. Han bär på en liknande princip som Gilmour - Känslan och förmågan att på ett snyggt sätt låta gitarrspelet flyta med i musiken. Dessutom besitter han en helt unik gitarrton, och det är viktigare än precis alla speltekniker i världen.
Att vara duktig på att hantera instrumentet är en sak, men besitter man en bedrövlig ton så kan det hela i värsta fall falla helt platt.

Han byggde gitarren Red Special som han nästan bara använder i början av 60talet med sin Farsa, hur coolt som helst!

3487
Medlem
3487s avatar
Stevie Ray Vaughan

RobRoys
Medlem
RobRoyss avatar
Bäst och bäst är väl svårt att svara på - hur skulle man mäta det? Men min personliga favorit är utan tvekan Eddie Van Halen. Han satte en helt ny standard för vad det innebär att vara en gitarrhjälte när han kom. Han har hela paketet som jag ser det, han skriver både riff och låtar med en unikt hög standard samt att han spelar med både en oerhörd känsla och teknik på ett sätt som alltid är intressant. Även om hans "grej" är tapping så upplever inte jag att han upprepar sig på ett sånt sätt att det någonsin blir tråkigt att lyssna på.

"Gåslever"

Annars tycker jag att två mycket underskattade gitarrister är Whilte lions Vito Bratta samt Mick Mars i Mötley Crüe.

TheNarrowMargin
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av RobRoys
Bäst och bäst är väl svårt att svara på - hur skulle man mäta det? Men min personliga favorit är utan tvekan Eddie Van Halen. Han satte en helt ny standard för vad det innebär att vara en gitarrhjälte när han kom. Han har hela paketet som jag ser det, han skriver både riff och låtar med en unikt hög standard samt att han spelar med både en oerhörd känsla och teknik på ett sätt som alltid är intressant. Även om hans "grej" är tapping så upplever inte jag att han upprepar sig på ett sånt sätt att det någonsin blir tråkigt att lyssna på.

"Gåslever"

Annars tycker jag att två mycket underskattade gitarrister är Whilte lions Vito Bratta samt Mick Mars i Mötley Crüe.
Den där instrumentalaren kan vara bland det bästa instrumentala som Eddie har spelat in, vilket inte vill säga lite. Lägg till att hela grejen är improviserad.
För övrigt är detta Alex Van Halens enda musikaliska bidrag utanför bandet (stycket släpptes som "Eddie & Alex Van Halen").

RobRoys
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Den där instrumentalaren kan vara bland det bästa instrumentala som Eddie har spelat in, vilket inte vill säga lite. Lägg till att hela grejen är improviserad.
För övrigt är detta Alex Van Halens enda musikaliska bidrag utanför bandet (stycket släpptes som "Eddie & Alex Van Halen").

Så pass. Att hela stycket var improviserat hade jag ingen aning om och sånt brukar jag ha koll på, vilket inte gör saken sämre. Däremot visste jag att låten släpptes av Alex och Eddie Van Halen på "Twister" - soundtracket.

Grymt stycke musik och gitarrspel oavsett - där är vi helt eniga

Alecia79
Medlem
Alecia79s avatar
Utan någon speciell ordning förutom Brian, som alltid kommer vara först och bäst!

1. Brian May (Queen och solo)
2. Alex Lifeson (Rush)
3. Frank Zappa (The Mothers Of Invention och solo)
4. David Gilmour (Pink Floyd)
5. Lita Ford (The Runaways och solo)
6. Tony Iommi (Black Sabbath)
7. Jimmy Page (Led Zeppelin)
8. Steve Rothery (Marillion)
9. Randy Rhoads (Ozzy Osbourne solo band)
10. Zakk Wylde (Ozzy Osbourne solo band)
11. Chris Fry (Magenta)
12. Robert Fripp (King Crimson)
13. Steve Hackett (Genesis)
14. Jimi Hendrix

Svara på ämne
Svara Topp Dela